Bútorok az
ókori Egyiptomban 1.
Miléna azzal a
kéréssel fordult hozzánk, hogy szeretné tudni milyen bútoraik, használati
tárgyaik voltak az egyiptomiaknak. A kozmetika témánál Maatkara ezt részben
érintette, legalábbis az ahhoz kapcsolódó tárgyi emlékekről ott szó van. Az
ételek és italok témakör záró részében pedig röviden kitért a konyhai
eszközökre és tárolókra. Most a bútorokról általánosságban lesz szó.
A témában két
fontos művet szeretnénk említeni. Az egyik Geoffrey Killen háromkötetes munkája
az Ancient Egyptian Furniture, mely az 1980-as években jelent meg. A másik
pedig Aletta Maria Pepler-Harcombe 2011-es disszertációja, amelynek címe
Ancient Egyptian Furniture in Context: From Ancient Production, Preservation to
Modern-day Reconstruction and Conservation.[1]
Az ókori
Egyiptomban használt nyersanyagokkal, az iparral és a különböző technológiákkal
foglalkozik két angol nyelvű könyv. Még 1926-ban jelent meg A. Lucas és J.R.
Harris munkája, az „Ancient Egyptian Materials and Industries”. 2009-ben adták
ki a Paul T. Nicholson és Ian Shaw által szerkesztett „The Ancient Egyptian
Materials and Technology” című könyvet.
Mit tudunk arról,
hogy milyen bútorok vették körül az egyiptomiakat egy házban, milyen
forrásokból tudjuk ezt?
Egyrészt
ismét
segítségünkre vannak az ókori egyiptomi sírábrázolások, ezek között nem
csak
bútordarabok képét találjuk, hanem láthatunk asztalosokat is munka
közben,
amint éppen fűrészelnek, fúrnak, faragnak, csiszolnak, hogy egy ládát
vagy
éppen egy szobrot készítsenek. A híres Meketré modellek között
természetesen volt egy asztalosműhely modell is. Ezen felül konkrét
tárgyi emlékek is maradtak
fenn, nem csak maguk a bútorok, hanem szerszámok is. A szerszámok
kezdetben
egyszerűek voltak, később megjelentek olyan találmányok, amelyek
egyszerűsítették és gyorsították a fa megmunkálását.
A növényvilágot
bemutató cikkben már szó volt arról, hogy milyen fák fordultak elő az ókorban
Egyiptom területén, de most abból a szemszögből vizsgáljuk meg a kérdést, hogy
milyen fából készítettek bútorokat, használati tárgyakat az egyiptomiak.
Illetve kitérünk arra is, hogy vannak-e a fán kívül még olyan nyersanyagok,
amelyekből bútor készült.
Az egyik
legszéleskörűbben használt fafajta az ókori Egyiptomban a dinasztikus kor
kezdetétől a végéig az akácia volt. Nem csak bútor készült belőle, de hajók is
és a nagy építkezési projekteknél is használták. Az ebből készült bútorlapnak
vöröses színe van és idővel sötétedik. Jó minőségű és tartós keményfa. Szintén
elérhető volt a tamariszkusz. Ez egy kisebb fa és a bütykei miatt nehéz
megmunkálni, ezért nem volt annyira gyakori alapanyag. Általában tamariszkuszok
védték a sivatagi településeket a homokviharoktól. Egyiptomban előfordult a
fűzfa (Salix safsaf) időnként ebből is készült bútor, ahogy a szír
krisztustövisből (Ziziphus spina-christi) és a szikomorfügéből (Ficus
sycomorus) is. Utóbbinak a fája világos vagy sötétbarna vöröses mintázattal. A
kőris (fraxinus excelsior) őshonos Észak-Afrikában. Tutankhamon sírjában
Carterék találtak egy csodálatos íjat ebből a fafajtából. A fejszék és bárdok
nyele is általában kőrisből készült, mert jó elasztikus tulajdonságokkal
rendelkezik annak ellenére, hogy elég kemény. Harcombe azt írja, hogy olívából főleg
későbbi korokban készültek kisebb, finom tárgyak. Például a Későkorban számos
sztélét készítettek belőle. Az olajfát fontos metszeni ahhoz, hogy növeljék a
termelékenységét. Az olivákat ezért nem teljes egészében vágták ki, de még így
jelentős faanyagot biztosítottak az asztalosok számára. Az örökzöld perzea
(Mimusops laurifolia) fájának sötét a színe és nagyon tartós, az egyiptomiak
ágyakat, asztalokat és más bútort készítettek belőle. Az Újbirodalom idején
például fejtámaszok népszerű alapanyaga volt.
Jó minőségű fát
már nagyon korán, az 1. dinasztia idején importáltak, leginkább a
Földközi-tenger keleti partvidékéről. Az importált fafajták közé tartozik a
libanoni cédrus (Cedrus lebani). Már a Palermói kőről[2]
értesülünk ennek nagy mennyiségű behozataláról. Sznofru (4. dinasztia)
uralkodása idején negyven nagy hajó kelt útra a mai Szíriai partjai felé, az
egyiptomiak itt cédrus fákat vágtak ki és a rönköket Egyiptomba vitték. Ez egy nagyon
jól megmunkálható, jó minőségű fa és az egyiptomiak az egész fáraókorban
használták koporsó- és bútorkészítésre is. A Tutankhamon sírjában talált fából
készült sírfelszerelés nagy része cédrusból van.
A mezei szil (Ulmus
campestris) egy olyan fa, ami mesterségesen hajlítható. Valószínűleg ezt
használták az egyiptomi kocsik kerekének gyártásához. Egyiptomban a harci
kocsik megjelenése a hükszoszoknak[3]
köszönhető, akik a II. Átmeneti korban az ország északi részét uralták. Geoffry
Killen szerint a beni-hasszáni 15-ös sírban, ez Baket III. örökhajléka, az
egyik jelenetben a fa hajlítása látható. Az asztalos a fát egy edény forró víz
fölé tartja, a forró gőz behatol és megpuhítja a fa sejtszövetét.
Szintén
használták a valószínűleg a mai Törökország területéről importált csertölgyet
(Quercus cerris). Sajnos ez elég könnyen lebomlik. Sokkal tartósabb fa a szinte
fekete vagy sötétbarna színű ébenfa – ezek a diospyros nemzetségbe tartozó fák.
Az Egyiptomtól délre fekvő területekről érkezett Egyiptomba, már a legkorábbi
időkben, de csak kis mennyiségben. Tutankhamon sírmellékletében volt egy
gyönyörű ébenfa ágykeret. Az ébenfát viszonylag nehéz megmunkálni és a belőle
készült bútorok igen értékesek voltak.
Harcombe említ
még egyéb fafajtákat is. Az egyik a buxus, amelyből bútorberakások készültek a
Középbirodalomtól egészen a Ptolemaiosz-korig. Ez szintén egy tartós fafajta,
amit valószínűleg Szíria nyugati részéről importáltak. Rendkívül értékes fának
számított a diófa, amelyet leginkább furnérként használtak. A rétegelt lemez technikát
ismerték az egyiptomiak, bár Killen nem említi, de elképzelhető, hogy ők
találták fel.[4]
Ilyenkor vékony falemezeket illesztenek egymáshoz. Általában kívülre kerül a
jobb minőségű, értékesebb, szebb falemez, belülre pedig a rosszabb minőségű,
olcsóbb. Ezáltal kevesebb mennyiségre van szükség a jó minőségű és drága
fafajtából. Illetve ezzel a technikával tudtak készíteni olyan stabil deszkát,
ami nagyobb méretű, mint a rönk, amelyből levágták. A kemény és igen ellenálló
diófát feltehetőleg a Földközi –tenger partvidékéről importálták. A boróka
(több Juniperus fajta) fája puha mégis tartós, már a 3. dinasztia idejétől
készítettek belőle bútort Egyiptomban. Az Újbirodalom idején pedig sok koporsó
készült ebből a fából. A nyírfa igen minimálisan fordul elő, bár ideális
alapanyag a bútorgyártáshoz. Ritkán használták nagy mennyiségben a fenyőt, ezt
a mai Szíria-Palesztina területéről importálhatták. Van néhány Egyiptomban
gyártott, fenyőből készült bútordarab. Viszont ami érdekes, hogy olyan fenyőbútorok
is előkerültek, amelyeket Szíria-Palesztinában állítottak elő és adományként,
adóként érkeztek Egyiptomba, különösen azokban az időszakokban, amikor Egyiptom
uralma kiterjedt ezekre a területekre is. Az Aleppo-fenyőt a 18. dinasztia idején
harci kocsik, kocsik előállítására használták. Az illatos fával rendelkező
ciprus (Cupressus sempervirens) Jordánia, Szíria, Libanon és Törökország
területén fordul elő. Egyiptomban már a Predinasztikus kortól kimutatható. A
18. dinasztia idejéről maradt fenn egy ékszeresládika, amelyet ciprusból
készítettek, a fedele ugyanakkor tamariszkuszból van és buxusberakások
díszítik.
De nem csak fából
készültek bútorok és más használati tárgyak. Már a Neolitikus korban faragtak
elefántcsontot és vízilóagyart. Abüdoszból, az 1. dinasztia királyainak
sírjaiból viszonylag sok patás állati lábat – talán szarvasmarha lábat –
formázó bútorláb került elő, de más Archaikus kori lelőhelyen, például
Tarkhanban is találtak ilyeneket. Ezek talán ládák lábai lehetnek.
A
Nílus és a
csatornák mentén, valamint a Delta mocsaraiban bőségesen nőtt a nád és
a
gyékény. Mindkettőt széleskörűen hasznosították az egyiptomiak. Már a
Predinasztikus korban készültek például egyszerű ládák nádból. Ezekben
tárolhattak például parókát, ételt, illetve papiruszt és
írófelszerelést is.
Növényi alapanyagokból sokféle kosarat is készítettek. Ezekben
tárolhattak
élelmiszereket is, de akár egy asztalos is szállíthatta a felszerelését
benne.
Lahunban került elő egy ilyen szerszámos kosár a 22. dinasztia korából.
Az
ételekről szóló részben pedig látható példa egy növényi szálakból
készül
edénytartó állványra is. Ennek a cikknek a képei közé egy tartalmát
tekintve különleges kosarat választottunk. A múzeum információs szövege
szerint ez a spirálisan font, hengeres alakú kosár egy 11. dinasztia
korabeli sír bejáratától jobbra került elő. Benne egy hasonló, de
kisebb kosár volt. Mikor azt is kinyitották a régészek, akkor a
következő érdekes dolgokat találták benne: malachit darabok
vászonanyagba csomagolva, viasz darab, gyanta, illatos fadarabok és egy
köteg növényi szál. A sír bejáratától balra két darab vizilóagyarból
faragott varázsbot volt, az egyik dekorálatlan, a másikat viszont
védelmező figurák díszítik. Bár utóbbi tárgyak alapvetően a szüléshez
kapcsolódtak, a tudosók úgy gondolják, hogy a kosárban talált dolgok és
a varázsbotok segítségével a sír előtt valamilyen rituálét hajtottak
végre. Ezután a kis intermezzo után, pedig most térjünk vissza a bútor alapanyagokhoz.
Az állati bőrt a Predinasztikus kortól használták, a háziasított juh, kecske és szarvasmarha bőrét egyaránt. A cserzést az akácia gyümölcsének levével végezték. Az ágyak fekvőfelületét gyakran bőrszíjakból készült háló alkotta, ezt a technikát a székek ülőfelületének kialakítására is alkalmazták, de az is előfordult, hogy madzagból készítették el ugyanezeket. Az egyszerűbb módszer az volt, hogy a madzagot az üléssínek köré tekerték, de a szék ülőrészét úgy is elkészíthették, hogy az üléssínekbe lyukakat fúrtak és a madzagot ezeken átfűzve szőtték meg. Előfordult az is, hogy az ülőfelületet állati bőrből készítették el. Természetesen az egyiptomiak is használtak párnákat és takarókat, ezek gyakran lenvászonból készültek. A British Múzeumban őriznek egy vászonpárnát, amelyet az Újbirodalom korára datálnak, ez vízimadarak tollával van megtöltve, ugyanakkor a gyakran dumpálma és datolya pálma rostjait használták erre a célra.
Egy 17 cm magas, vizilóagyarból faragott, marhalábat formázó bútorlábat láthattok a képen, mely Abüdoszból került elő, egy 1. dinasztia (kb. i. e. 2960 - 2770) korabeli sírból. Nyilvántartási szám: 26.7.1282 Forrás: Metropolitan Múzeum |
Nádból készült paróka tartó egy thébai sírból. Újbirodalom, 18. dinasztia. A láda magassága 37 centiméter, szélessége 27 cm, hosszúsága 46 cm. Forrás: British Múzeum |
Gyönyörű, halfa fűből és dum-pálma leveléből font kosár a Középbirodalom idejéről, a 11. dinasztia korából (kb. i. e. 2124 - 2000). Aszaszifban az MMA 839-es sírból került elő az 1929-30-as ásatási szezonban. A kosár nem nagy, a magassága körülbelül 10 és fél cm, az átmérője pedig 11 cm. Nyilvántartási szám: 31.3.50a, b Forrás: Metropolitan Múzeum |
A fa kivágását is
megörökítették az ókori egyiptomiak. Egy ilyen ábrázolás található például
Khnumhotep III sírjában Beni-Hasszánban. Ez a sír a Középbirodalom korából, a
12. dinasztia idejéről való. Itt két egyiptomi vág ki egy fát, a lombját pedig egy
harmadik férfi patás állatokkal, kecskével vagy gazellával eteti meg. Ezek
a favágók fejszét használnak. Egy másik érdekes ábrázolás található Karnakban,
a hüposztil csarnok külső, északi falán. I. Széthi hadjáratainak jelenetei
között szerepel egy, amelyen Libanonba látogat, ahol az ott élők fát –
valószínűleg a nagyon értékes libanoni cédrust – vágnak ki a számára. Miután
kivágták a fát, az ágakat levágták és a törzset körülbelül 1,7 méter hosszú
darabokra vágták fel. Ez megkönnyítette a rönkök szállítását, majd későbbi
lapokká fűrészelését. Természetesen előfordulhatott, hogy ennél jóval hosszabb
fára volt szükség például a nagyobb építési munkáknál, akkor a rönköt nem
darabolták fel az előbb említett formában, hanem egyben szállították el. A
rönköket az asztalos műhely udvarába szállították. Itt az udvarban kellett
lennie egy fűrészoszlopnak, amelyhez a rönköt kötéllel hozzá rögzítették. Az
asztalos felülről lefelé haladva a fűrészt előre-hátra húzva vágta deszkákra a
rönköt. A léc levágása után a kötelet újra be kellett állítani. Valószínűleg
alkalmaztak éket, vagy más nehéz tömeggel működő karos mechanizmust, ami
megkönnyítette a munkát. A faanyag ilyen módon történő feldolgozását az
Óbirodalomtól kezdve a dinasztikus kor minden korszakában megörökítették. A
fűrészoszlop segítségével történő lapokra vágást láthatjuk például a 18.
dinasztia idején élt Rekhmiré thébai sírjában is.
A fát fokozatosan
ki kell szárítani, hogy könnyebb legyen dolgozni vele, ez ugyanakkor növeli a
szilárdságát is és segít megelőzni, hogy a gombák és a faevő rovarok
megtámadják. A nedves deszkákat a műhely falához támasztották, vagy
sátorszerűen egymáshoz támasztották. Fontos volt, hogy a levegő szabadon
keringhessen a fa körül. A deszkákat nem szabadott közvetlen napfénynek kitenni
és elképzelhető, hogy gyékényszőnyeggel fedték le, hogy nehogy túlságosan
gyorsan száradjon ki. Egyiptom meleg, száraz levegőjén néhány hónap alatt
kiszáradtak a falapok. A kérget és a háncsot fejszével távolították el.
A deszkákat
többféle módon illeszthették és rögzíthették egymáshoz. Már a Predinasztikus
korból ismerünk láda alakú koporsókat, amelyeken jól megfigyelhetőek ezek a
módszerek. Az egyik megoldás, hogy a derékszögben összeillesztett[5]
lapokat fapeckekkel vagy bőrből készült szalagokkal rögzítették egymáshoz.
Szintén a legkorábbi időktől megfigyelhető a csapolás. Az átmenő vagy nyílt
csap-csaplyuk kötés már az 1. dinasztia idején előfordul, egy ágykereten, míg a
fecskefarkú közbelapolás legkorábbi példája a 4. dinasztia idejéről származik Hetepherész
királyné bútorainak egyikén. Ha 1,7 méternél hosszabb falapra volt szükség,
akkor pillangó kapoccsal[6]
rögzítették egymáshoz a darabokat.
Rosszabb minőségű
fa esetén gipsz réteggel takarták el a fa hibáit, de furnért is alkalmazhattak
erre a célra, különösen ébenfából. A gipsz víztartalmú szulfátásvány, mely
megtalálható Egyiptomban kristály vagy kőzet formájában. Ha készülő
bútordarabot később festeni kívánták, akkor gessoval vonták be a fát, amely
kiváló alapot adott a festéknek. A gesso gipsz, fehér pigment és valamilyen
ragasztóanyag keveréke. A festékek nagy része úgy készült, hogy a természetben
előforduló ásványi anyagokat porrá zúzták, majd vízzel és valamilyen
ragasztóanyaggal összekeverték. Aranyozás esetén vékony aranyfóliát helyeztek a
nedves gesso rétegre. Ez megszáradt és gyakorlatilag ragasztóként funkcionálva
rögzítette az aranylemezt a fához. Máskor vastagabb arany, vagy ezüst lemezt nyomtak
és ütögettek a fához és ezt kis szegekkel rögzítették hozzá.
A fa bútorokat
díszíthették ébenfa, elefántcsont[7],
fajansz és féldrágakő berakással. Arra, hogy az ókori egyiptomi asztalosok
mennyire komplex dekorációt voltak képesek elkészíteni, nagyon szép példa
Tutankhamon két intarzia technikával készült ládája, amelyek paneljeit több
ezer gondosan elrendezett és felragasztott fadarabkából álló halszálka motívum
dísziti.
Olajjal kevert
gyantából készített átlátszó lakkot a 18. dinasztia idejétől kezdve használtak
a fa védelmére. Szurokból és olajból fekete színű lakkot is készítettek. A
festett díszítés védelmére gyakran használták a méhviaszt.
A temetkezési
mellékletként elhelyezett bútorok a túlvilági élet során szolgálták az
elhunytat, ezért gyakran olyan hieroglif jelek díszítik őket, amik kiadnak egy
jókívánságot, vagy valamilyen szimbolikus jelentésük van. Az ékszereknél
említettem az úgynevezett mottó-kapcsokat. Itt is ilyesmiről van szó. A neb –
ebben az értelemben minden – hieroglifa felett megjelenhet például az uasz –
hatalom, az ankh – élet, a dzsed – tartósság, stabilitás, vagy akár a sA
– védelem hieroglifa. A dzsed-oszlop Ozirisz isten szimbóluma és gyakran
társítják temetkezési bútorokon a tjet-csomóval, amely feleségének, Ízisz
istennőnek a jelképe. Ezeket gyakran fából faragták ki, aranyozták, majd
faszeggel rögzítették a bútorra. Mi egy rekonstruált ládikát választottunk illusztrációként,
bár Szithathoriunet
ládái lebomlottak az évezredek alatt, de Guy Brunton alapos
dokumentációjának és a megmaradt
ébenfra részek, az arany, az ezüst, a karneol és a fajansz berakásoknak
köszöhetpen a Metropolitan Múzeum elkészítette a rekonstrukciójukat. Az
általunk választott ládika tetején Hathor-fej berakások, míg az oldalát
dzsed-oszlop motívumok díszitik.
Az állati alapú
ragasztó használatára legkorábban az 5. dinasztia idejéről van bizonyíték. Ezt
úgy készítették, hogy az állatok bőrét és csontjait vízben főzték. A víz
elpárolgása után egy tömény ragadós anyag maradt vissza. Rékhmiré thébai
sírjában van egy nagyon érdekes jelenet. Egy asztalos forró ragasztót használ,
melyet kőedényben melegít, ecsettel viszi fel egy furnérlapra.
A bútorzsanérok
készülhettek fából vagy bronzból, sőt nemesfémből is. Tutankhamon sírjában
találtak egy különösen szép összecsukható ágyat, amelynek bronz zsanérrendszere
van, a Metropolitan Múzeumban pedig egy ilyen összecsukható ágy kicsi modelljét
őrzik az Újbirodalom idejéről.
A legtöbb ládát, dobozt úgy zárták, hogy két gombához hasonló fogantyú köré madzagot tekertek, az egyik fogantyú a doboz tetején helyezkedett el, míg a másik az oldalán. A madzagra anyagpecsétet tettek, hogy plusz védelemmel lássák el a ládát. Ugyanakkor némely ládákat komplex zárral láttak el. Fémből készült tolózárakat Killen szerint a 18. dinasztia idejétől használtak ládák vagy szekrénykék ajtajának lezárásához.
Növényi szálakból készült tárgyak a Torinói Egyiptomi Múzeum gyűjteményében. Sajnos ezekhez nem tartozott információs tábla. Balra látható egy szép láda, ugyanazon a szinten vannak még kosarak és sziták, balra lent pedig egy ovális formájú nagyobb kosár. A fényképet Maatkara készítette 2019-ben. |
Összecsukható
ágy modellje. Újbirodalom, 18. dinasztia (kb. i. e. 1550 - 1295). A
madzagolás rekonstrukció. Az ágy hossza közel 31 cm. Nyilvántartási száma: 20.2.13a-c Forrás: Metropolitan Múzeum |
Ékszeres
ládika rekonstrukciója Szithathoriunet hercegnő sírjából, Lahunból.
Középbirodalom, 12. dinasztia, II. Szeszósztrisz és III. Amenemhat
uralkodása (kb. i. e. 1887 - 1813).
A doboz oldalán arany dzsed-oszlopok láthatóak, ez a szimbólum Ozirisz
jelképe, emellett a tartósság, stabilitás fogalma társul hozzá. A láda
tetejét Hathor-fejek díszítik. A
szépség istennője igazán passzol egy ékszeres ládikához, amelynek a
magassága körübelül 36 cm, a hossza 46 cm, a szélessége megközelítőleg
32 cm. Forrás: Metropolitan Múzeum |
Mielőtt az asztalos nekiállt a bútor tényleges előkészítésének, először a bútor tervét valószínűleg a méreteivel együtt felrajzolta egy papiruszra – elképzelhető, hogy ezt a feladatot a műhely vezetője végezte. Ezután a deszkán el kellett végezni a méréseket. Ehhez egy mérőlécre volt szükség. Az egyiptomiak nem centiméterben mértek. A mérőléc általában egy könyök[8] hosszú volt, amelyen a többi mértékegység a kéz[9], a tenyér[10] és az ujj[11]. Többféle szintezővel dolgoztak az egyiptomiak. Az egyik egy fából faragott háromszög, amelyről középen függőón lóg le, ezzel a vízszintet mérték. A függőleges irány ellenőrzésére egy másik fajta, de szintén függőónnal rendelkező eszköz szolgált. Asztalos derékszög is segítette a munkájukat. Ezen eszközök használata szépen megfigyelhető Rekhmiré sírjának ábrázolásain. Az asztalos mérőeszközök egyébként népszerű amulettformák voltak a Szaiszi-kortól. A temetkezésekben általában mindig együtt fordul elő az asztalos derékszög és a mérőón. Az eszközöket csak sematikus formában ábrázolják az amulettek, melyek szinte mindig fekete kőből, különösen hematitból készülnek, bár a Ptolemaiosz-korból fennmaradt néhány fajansz példány is. A derékszög amulett a túlvilágon egyenességet biztosít, míg a mérőón egyensúlyt.
|
||
Egy királyi könyök hosszúságú mérőléc Maya sírjából. Maya Tutankhamon kincstárnoka volt. Újbirodalom, 18. dinasztia (kb. i. e. 1336 - 1327). Nyilvántartási száma: N1538 A felvételt Maatkara készítette a Louvreban. |
Ókori egyiptomi mérőónok. Az Újbirodalom idejéről maradtak fenn ilyen mérőeszközök. Bal
oldalon látható a függőleges irány ellenőrzésére szolgáló mérőeszköz,
míg jobb oldalon a vízszintes irány ellenőrzésére szolgáló. Készítette: Maatkara |
Bronzból, fából és bőrből készült modell szerszámok Hatsepszut Deir el-Bahariban álló templomának egyik alapítási depozitjából.
Ezek olyan szerszámok modelljei, amiket ténylegesen is használtak az
építkezés során. Fűrészkések, fejsze töredék, szalukapa és annak
töredéke, vésők és árak láthatóak a felvételen, amit Maatkara
Berlinben, a Neues Múzeumban készített. Mivel ezek alapítási lerakatból származnak, ezért természetesen feliratokkal látták el őket, amelyek azonosítják az építtető uralkodót. Az információs tábla szerint a következő szöveg olvasható rajtuk: "A tökéletes isten, Hatsepszut, a Dzseszer-dzseszeru elsője, Amon szeretettje." Dzseszer-dzseszeru a templom neve. Újbirodalom, 18. dinasztia (kb. i. e. 1479 - 1458) |
Az ókori Egyiptom
legkorábbi vágószerszámai fűrészkések voltak, a Predinasztikus kor előtt és
alatt leginkább kovakőből készültek. Ahogy fejlődött a bútoripar, megjelentek
az első réz szerszámok is a Badari-kultúra idején (kb. i. e. 4500 – 4000) a fa,
a csont és a kő megmunkálására. Az első rézfűrészek az Archaikus korban, az 1.
dinasztia idején jelentek meg. Walter B. Emery Szakkarában az 1 dinasztia
idejére, azon belül Dzser uralkodására datálható, a fa megmunkálásához használt
eszközöket talált nagy mennyiségben a 3471-es számú sírban. Ezek a fűrészek
rövidek – hosszúságuk 25-40 cm között változik –, az orruk pedig tompa, fogak
az egyik oldalán vannak. A fém pengét valószínűleg fa nyélbe illesztették bele.
A fűrész alakja megváltozott az 5. dinasztia idejére. A felső része egyenes,
míg a fogak az ívelt vágóél mentén vannak elhelyezve. A nyelet pedig úgy
alakították ki, hogy illeszkedjen az asztalos kezéhez és kényelmesebb fogást biztosítson.
A fejszék pengéit az archaikus korban rézből öntötték, később már bronzból is, jóval később, a Későkortól pedig vasból is. A penge leggyakrabban lekerekített vágóéllel rendelkezik. Az alakja lehet félkörre vagy nyelvre emlékeztető, és trapézszerű is. A penge nyél felé eső oldalának két szélén „fülek” vannak, amelynek segítségével, nedves bőrszalagokkal fa nyélhez rögzítik. A bőrszalagok a száradás során összehúzódnak, így szorosabban rögzítik a pengét a nyélhez. Olyan pengéket is készítenek, amelyen a nyél felé eső oldalon középen is vannak lyukak, ezeken is át lehetett fűzni a bőrszalagokat és így még biztosabban rögzíteni. A fejsze nagysága változó, függött a funkciójától is. A fa kivágásához például nagyobb pengére és hosszabb nyélre volt szükség, hogy a favágó erőteljes ütést tudjon mérni a fára. A finomabb munkához pedig inkább a kisebb fejsze és a tenyérbe simuló nyél dukál, ilyen esetben a nyél enyhén hajlított.
|
||
Favágók Khnumhotep III sírjában (No. 3). Középbirodalom, 12. dinasztia Percy E. Newberry - Beni Hasan I. című könyvéből (Plate XXIX.), mely 1893-ban jelent meg. |
Asztalos szerszámkészlet az Újbirodalom korából, a 18. dinasztia idejéről. Legfelül egy fejsze, alatta két fűrész látható, a nagyobbiknak hiányzik a nyele, majd szalukapák következnek, egy íjfúró, véső és árak. Jobbra lent egy olajos flaska van, ami fából és szarvból készült. Alatta egy kissé balra pedig fenőkő látható. Az asztalosok a pengék élesítésére pala fenőkövet használtak. Ezen általában volt egy furat, a zsinórnak, aminek a segítségével felakasztották valahol a műhelyben. Hogy elősegítsék a fenést, kis mennyiségű olajat öntöttek a kőre. Forrás: © British Múzeum |
Mérőeszközöket használó, kőtömbön ülő asztalos Rekhmiré sírjában (TT 100). A rönk mögött, amelyből levágott egy lécet, látható a 45 fokos szögmérték, az úgynevezett gér. A gérbe vágott léc összeillesztve derékszögben áll. Ha
a nagy képre kattintotok, akkor fűrészoszlopot is láthattok, jobbra
fent pedig vagy lakkoz a háromlábú széken ülő férfi, vagy a berakáshoz
keni a ragasztót, minden esetre szemmel láthatóan, valamilyen forró
folyadékot ken a fára. Forrás: Davies – The Tomb of Rekh-mi-re at Thebes, 1943, plate LV Forrás: © The Metropolitan Museum of Art |
Az ókori Egyiptom
asztalosának legsokoldalúbb szerszáma a szalukapa volt. Emery ilyeneket is
talált az 1. dinasztia szakkarai sírjaiban. Leginkább a fa felület simításához
használták, de alkalmas volt pontos vágáshoz, alakításhoz is. A szerszám éle
merőleges a nyélre. Eleinte a pengéje kovakőből készült, de már a Predinasztikus
korban rézből, majd később bronzból is. A Római kortól fordul elő a vasból
készült szalukapa penge. Ennél az eszköznél is megfigyelhető, hogy a penge
alakja változik az idő folyamán, eleinte trapéz alakú, amelynek az éle vagy
egyenes, vagy lekerekített. A Középbirodalomtól a nyélhez eső vége elkeskenyedik
és „fület” alakítanak ki, amely segítségével biztosabban rögzíthető a nyélhez.
A nyélnek is több változata van. Hatsepszut Deir el-Bahariban álló templomának
alapítási depozitjában előkerült számos szalukapa modell jól mutatja
sokféleségüket. Van például, amelyik oldalról nézve T alakú, van „hattyúnyakú”
nyéllel rendelkező, míg egy következő típusnak cukorpálca alakja van. Az
ábrázolásokon az Óbirodalomtól megjelenik a szerszám, különösen a hajóépítők
kezében látható sokféle szalukapa.
Különböző réz vésőkkel
találkozunk már a Predinasztikus korban. Kétféle vésőt használtak, egy nagyobbat
(mortise chisel) és egy kisebbet (firmer chisel) a finomabb munkákhoz, minták véséhez. A nagyobb vésőnek henger alakú nyele
van, amelynek a vége lapos, a penge keresztmetszete négyzet alakú és csak
részben hatolt bele a nyélbe. Viszonylag nehezen
hajlott meg, vagy csavarodott el. Kalapácsot használtak hozzá, az asztalos jól
irányzott ütések segítségével véste vele a fát. A kőfaragók vésőjét az
különbözteti meg az asztalosokétól, hogy annak nincsen fanyele, hiszen a kő
megmunkálása erősebb ütéseket igényel, amelytől a fanyél megrepedne, széttörne.
A kisebb véső, kettős vágóéllel rendelkezik. Az asztalos a keze
nyomásával faragta vele a fát. Ennek a vésőnek
a henger alakú nyele a végén lekerekített, így szépen illeszkedett az asztalos kezébe. A penge
vékony, a keresztmetszete téglalap alakú. Emery mindkettőt talált Szakkarában a
3471-es számú sírban.
Szintén megtalálható volt a 3471-es szakkarai sírban
az ár. Ennek a keresztmetszete kör alakú, a nyele fa. Elsősorban bőr
lyukasztására, de a fába kerek minták vagy lyukak kialakítására is használták.
Jelölhették vele azt is, hogy hova kell lyukat fúrni, pecket, vagy csapot
betenni.
Az ókori egyiptomi asztalos legfontosabb
ütőszerszámai a bunkó és a fakalapács voltak. Ezek a szerszámok ma is hasonlóak ahhoz,
mint amilyenek az ókorban voltak. Az asztalosbunkókat általában egy darabból készítik
el, nagyok és viszonylag nehezek. A bunkók feje forgástest, a Predinasztikus
korban és az Óbirodalom idején a végük lekerekített volt, míg a Közép- és
Újbirodalom idején lapos. A fakalapácsok jóval később, csak a Görög-római korban
jelennek meg. Fejük és száruk külön darab. A fej formája lehet téglalap vagy henger.
Ahhoz, hogy a peckek és a csapok behatoljanak a fába,
viszonylag nagyobb erő kifejtésére volt szükség, erre a célra az egyiptomiak
kalapácsokat használtak. A kalapács az ókorban jóval egyszerűbb eszköz volt,
mint napjainkban. Jobbára lekerekített sima kövek, amelyek kényelmesen elférnek
az ember kezében, általában nincsen nyelük.
Óbirodalom korabeli ábrázolásokon jelenik meg az íjfúró, például Ti masztabájában örökítették meg, ahogy egy asztalos dolgozik vele. Egy másik ábrázoláson ezen a sírban azt látjuk, hogy homokkőtömbökkel simítják, csiszolják egy doboz tetejét. A doboz felett látszik egy szalukapa és egy fűrész is.
|
||
Meketré asztalosműhely modellje a TT280-as sírból. Középbirodalom, 12. dinasztia (kb. i. e. 1981 - 1975). Napjainkban a Kairói Egyiptomi Múzeumban látható, ha át nem kerül a GEM-be. A nyilvántartási száma: JE 46722 Megfigyelhető
a fűrészoszlop, a szalukapák és a véső használata. Bár a felvételen nem
lehet kivenni, néhány férfi tűz fölött élezi a szerszámait. James Henry Breasted - Egyptian Servant Statues című könyvéből (Plate 46a), mely megtalálható az interneten az alábbi oldalon. Forrás: archive.org |
Nina de Garis Davies fakszimiléje, asztalosok munka közben Rekhmiré sírjában (TT100). A kis részleten két férfit láthattok, akik íjfuróval lyukakat fúrnak egy oroszlános ágyba. Kattintásra megnyílik a nagyobb kép, amelyen többek között szerepel egy temetkezési szentély készítése, fent pedig egy oszlopot csiszolnak kövek segítségével simára. Újbirodalom, 18. dinasztia (kb. i. e. 1504 - 1425) Forrás: Metropolitan Múzeum |
Norman de Garis Davies fakszimiléjének részlete. Asztalosok Nebamon és Ipuky sírjában.
Az előzőhöz hasonló temetkezési szentélyt készítenek a munkások, de úgy
tűnik, hogy ennek áttört oldalai lesznek. A jobb szélen egy férfi
fűrészoszlop segítségével fűrészeli a rönköt deszkákra. Többen a
dzsed-oszlopokat és a tjet-csomókat készítik szalukapa és véső
segítségével. Két férfi pedig a szentélyt állítja össze. Újbirodalom, 18. dinasztia (kb. i. e. 1390 - 1349) Forrás: Metropolitan Múzeum |
A következő
részben megismerkedünk a bútortípusokkal és azzal, hogy ezek melyik korszakban
hogyan néztek ki.
Ajánlott linkek:
http://maatkara.extra.hu/enciklopedia/kozmetika.htm
http://maatkara.extra.hu/enciklopedia/etel_ital4.html
Készítette: Maatkara és Nehebkau
Közzétéve: 2021.02.02.
Felhasznált irodalom:
Geoffrey Killen – Egyptian Woodworking and furniture
(Shire Egyptolgy, 1994)
Aletta Maria
Pepler-Harcombe – Ancient Egyptian Furniture in Context: From Ancient
Production, Preservation to Modern-day Reconstruction and Conservation.
[1] Ez a mű elérhető az academia.edu-n.
[2] Ez egy sajnos igen töredékes királyi évkönyv az 5. dinasztia idejéről,
az ország történetét az első uralkodótól kezdve rögzíti. Az évkönyvek
természeti, politikai, vagy kulturális eseményekről számolnak be, melyek
egy-egy király uralkodási idejében történtek.
[3] Ázsiából érkező sémi eredetű népcsoport, akiket az egyiptomiak úgy
neveztek hqA.w hAs.wt (ejtsd. hekau haszut) vagyis „idegen országok urai”.
[4] Dzsószer szakkarai piramiskomplexumából került elő egy korai példája.
Ez a hatrétegű rétegelt lemez feltehetőleg egy koporsó oldala lehetett, facsapok
tartják össze.
[5] Tompa sarokütközés egyenes ütközéssel.
[6] Egyfajta ácskapocs.
[7] Egyiptomban az elefántcsont mellett a vízilóagyarat is gyakran
használták erre a célra.
[8] mh (ejtsd meh) – 1 könyök körülbelül 45 cm, míg a királyi könyök ennél
hosszabb, körülbelül 52,4 cm
[9] drt (ejtsd deret) –1 kéz 9,3 cm
[10] Ssp (ejtsd szesep) – tenyér kb. 7,5 cm
[11] db (ejtsd deb) – 1 ujj körülbelül 1,8 cm
|
|