Pe és Nekhen lelkei

 

Az alsó-egyiptomi Pe azaz Butó és a felső-egyiptomi Nekhen vagyis Hierakónpolisz ősi lelkei(bau) a két terület történelem előtti uralkodóit jelképezték. Az egyiptológiai lexikon egy másik elképzelést is említ, mely szerint a két városban tisztelt ősi helyi istenek csoportjai voltak. Hatékony, hatalommal bíró lelkeknek, isteneknek tekintették őket, akik mind az elhunyt, mind az élő uralkodót segítették, védelmezték.

 

A fáraó a halála után egy lett közülük. Egy Óbirodalom korabeli szöveg szerint, mely Szahuré templomában található, Nekhen és Pe lelkei a következőt mondják az elhunyt uralkodónak: „Adunk neked minden életet és boldogságot, ellátmányt és minden áldozatot, ami a Nílusból jön elő, minden jó dolgot, ami Felső-Egyiptomban van, feltűntél te, mint Felső- és Alsó-Egyiptom királya, örökké élsz.”[1] Az elhunyt király számára tehát biztosítják a túlvilági ellátást is.

A Piramisszövegek szerint Butó lelkei Oziriszt – Egyiptom uralkodójának jelképes apját – siratják és sürgetik Hórusz – akinek megtestesülése az élő uralkodó – bosszúját apja gyilkosai ellen. Emellett a Piramisszövegek szerint létrát alkotnak az elhunyt király számára, hogy az égbe emelkedhessen:

„Hozzá (értsd Unaszhoz) jönnek az istenek, Pe lelkei és az istenek, Nekhen lelkei – az istenek, akik az éghez és az istenek, akik a földhöz tartoznak. Csinálnak neked, ó Unasz, támaszt a karjaikból; feljutsz az égbe, megmászod azt (értsd a karjaikból készült támaszt), az ő nevében, mint „létra”.”[2]

A szöveg Pe lelkeit az éghez, míg Nekhen lelkeit a földhöz kapcsolja.

 

Az élő királyt is segítik, védelmezik, ezt mutatja, hogy a templomreliefeken az ősök lelkei Uadzsettel és Nekhbettel együtt a királyt Amon elé vezetik, vagy elismerik őt új uralkodóként Amon előtt. A Deir el-Bahariban álló templomban Pe és Nekhen lelkei ott láthatók a henu gesztusában, amikor a királyné életet ad Hatsepszutnak.

 

Pe lelkeit általában sólyomfejű férfiként, míg Nekhen lelkeit jellemzően sakálfejű férfiként ábrázolták. Ez az ikonográfia feltehetőleg az előbbiek Hórusszal, az utóbbiak pedig Upuauttal való kapcsolatában gyökerezik. Gyakran a henu vagyis ujjongás gesztusában láthatóak, megjelenhetnek így a Napistent köszöntve, illetve egyéb ünnepi rítusok jeleneteiben. Újbirodalom korabeli királysírokban, például I. Ramszesz örökhajlékában a királyt fogja közre egy butói és egy hierakónpoliszi lélek az uralkodó túlvilági újjászületését ünnepelve. A templomábrázolásokon Nekhen és Pe lelkei processziók alkalmával az istenek bárkaszentélyeit hordozhatják a vállukra helyezett, illetve kezükben fogott rudak segítségével vagy, ahogy azt az edfui Hórusz templomban megörökítették, magát a trónon ülő istent hordozzák szintén rudakra helyezve. Ezeknek a jeleneteknek valószínűleg kettős jelentése van, egyrészt a király mitikus ősei legitimizálják és segítik uralkodását, másrészt egy valós templomi rítust látunk, amelyben maszkokat viselő papok személyesítik meg az ősi királyi lelkeket.

 

Héliopolisz lelkeinek is nevezhetik őket, például egy Abüdoszban, I Széthi templomában található jelenetet kísérő feliratában, ahol Pe és Nekhen lelkei a királyt emelik fel gyaloghintójában. Ebben a jelenetben a lelkek mitologikusan az elhunyt király égbe emelkedését segítik.

Úgy tűnik, hogy beletartoznak egy másik, a „Hórusz követői” elnevezésű királyi előd csoportba is, erre utal egy assziuti papra vonatkozó szöveg: „Ő, aki felöltöztette Nekhen lelkeit, aki felruházta a sakálok testeit, az istenekéit, Hórusz követőiét.”[3]

 

Összefoglalásként elmondható, hogy Pe és Nekhen lelkei Egyiptom uralkodójának mitikus elődei, elhunyt királyok, akik haláluk után továbbra is törődnek egykori birodalmuk jólétével, erejük körülveszi és támogatja az aktuális uralkodót. Pe és Nekhen lelkei a következő szavakkal üdvözlik a fáraót egy a 25. dinasztia korabeli feliratban: „Adjuk Felső- és Alsó-Egyiptom királyának, Taharkánakaz életet, a stabilitást, a jólétet és az egészséget, mint ahogy Rének, örökké, azért, hogy ő (értsd a király) nagyszámú heb-szed ünnepet ülhessen.”[4] Az idézett szöveg a núbiai területen, Kawában álló Amon-Ré templomban található.

 

 

Képek

I. Széthi abüdoszi templomában látjuk Pe és Nekhen lelkeit, amint a trónon ülő királyt viszik. Újbirodalom, 19. dinasztia. Saját fotóm.

Karnakban, az Amon-Ré templom oszlopcsarnokában járva találkozhattok ezzel a jelenettel, amelyben a királyi elődök agy számú csoportja Amon-Ré kosfejes bárkáját viszik a vállukon. Újbirodalom, 19. dinasztia. Saját felvételem.

Nekhen lelkei, Uadzsettel és III. Ramszesszel. Ez része annak a jelenetnek, amikor a lelkek Uadzsettel és Nekhbettel együtt Amon-Ré elé vezetik a kiályt. A fotót én készítettem Medinet Habuban.

Az előző Medinet Habui jelenet folytatásában pedig Pe lelkei láthatóak (kettő a háromból), Nekhbettel és III. Ramszesszel. A fotót én készítettem. A Ptolemaiosz-korban épült edfui Hórusz templom egy jelenete látható ezen a felvételen, itt is a trónon ülő uralkodót viszik a lelkek. A király egy szentélyben van. Saját fotóm. Szintén a Ptolemaiosz-korban épült a denderai Hathor-templom. Az oszlopcsarnok mennyezetének ezen részletén Oziriszt látjuk a bárkájában. A hajón Ízisz és Nephthüsz mellett ott van Maat, a világrendet megszemélyesítő istennő, Thot, a bölcsesség istene pávián alakban és a kormánylapátnál Hórusz. A bárka felett szárnyas skarabeusz formájában ott a Napisten, a két keselyű pedig az két országrész patrónusa Nekhbet és Uadzset istennők. A bárka körül ott vannak Pe és Nekhen lelkei a henu-gesztusban. A hajó alatt az eget a négy égtájat megszemélyesítő istennő tartja. Bal odalon a hermopoliszi nyolcság tagjai láthatók saját felvételemen, az istenpárok férfi tagjait békafejjel, a nőket pedig kígyófejjel örökítették meg.

 

  

Ajánlott linkek:

A lélekformákról szóló cikk a weboldalon:

http://maatkara.extra.hu/tortenelem/lelekformak.htm

 

A gesztusokról szóló cikk a weboldalon:

http://maatkara.extra.hu/tortenelem/gestures.htm

 

Szobor Nekhen egy lelkéről a Kairói Egyiptomi Múzeumban. A JE 41210 nyilvántartási számú szobrot a földszinten a 14-es teremben láthatjátok.Karnakban találták és az Újbirodalom idején, azon belül a 18. dinasztia korában, III. Amenhotep uralkodásaalatt készült.

https://www.flickr.com/photos/24729615@N00/36625696706

 

 

Készítette: Maatkara

Közzétéve: 2019.01.20.

Utoljára szerkesztve: 2019.02.14.

 

 

Felhasznált irodalom:

Richard H. Wilkinson – The CompleteGods and Goddesses

Donald B. Redford (editor) - The AncientGodsSpeak

Török László – The Kingdom of Kush: Handbook of the Napatan-MeroiticCivilization (HdO, 1997)

Henri Frankfort – Kingship and a gods: A Study of Ancient Near Eastern Religion as the Integration of Society &Nature (Oriental Institute, University of Chicago, 1948)

LÄ Band V 804 – 809.


 

[1]Angolból fordítva: Kingshipand theGods 97. oldal

[2]Pyr. 476-80 (Angolból fordítva: Kingshipand theGods98. oldal)

[3] Angolból fordítva: Henri Frankfort – Kingship and a gods

[4] Angolból fordítva: Török László – The Kingdom of Kush 296. oldal