Gesztusok az ókori Egyiptomban
Aki szemügyre veszi az ókori egyiptomi reliefeket, szobrokat találkozhat néhány jellegzetes gesztussal, de vajon melyik test-, kéz- és kartartás mit jelent? Erre a kérdésre keresem a választ ebben a cikkben. Alapvetően az a célom, hogy megmutassak néhány olyan jellegzetes gesztust, amivel bárki találkozhat, aki egy egyiptomi gyűjteménybe, vagy Egyiptomba látogat. Nagyon sok kép lesz, ezért ismét csoportosítva találod majd őket a cikkben.
A gesztusok szimbolikája az ókori egyiptomi művészet egyik legérdekesebb és legfontosabb aspektusai közé tartozik, mivel már a korai időktől kezdve tudatosan kerültek beépítésre a kompozícióba. Sőt az egyiptomiak külön testtartás és gesztus „szókincset” alkalmaztak az egész fáraókorban. A gesztusról jelen esetben, mint kifejező mozdulatról van szó. A gesztus tehát a testtel vagy a test egy részével tett mozdulat vagy mozdulatok összessége, amellyel kifejezhető vagy nyomatékosítható egy gondolat vagy érzés. Kísérheti, kiegészítheti, vagy helyettesítheti a beszédet.
A mai mindennapi életben is használunk gesztusokat a kapcsolatok kifejezésére, a gondolatok közvetítésére, érzések kifejezésére, elég, ha például a meghajlásra, a kézfogásra, vagy az integetésre gondolunk.
Az ókori Egyiptomban használt gesztusokat napjainkban ábrázolások és szöveges források alapján tudjuk csak tanulmányozni. Mivel az ábrázolások nem adják vissza a teljes mozdulatsort, hanem annak csak fázisait vagy egy bizonyos fázisát rögzítik, ezért a gesztusok test, kar- és kéztartásokban nyilvánulnak meg, ezekből lehet következtetni rájuk. Tovább nehezíti a dolgunkat, hogy az ókori egyiptomi síkművészetre (dombormű, festmény) a „legnagyobb felületek törvénye” jellemző[1], valamint az is, hogy a mimikát egyáltalán nem adták vissza.
Az ókori Egyiptomban a gyermekeket könnyű felismerni az ábrázolásokon, mert jellemzően úgy örökítették meg őket, hogy a szájukhoz érintik a mutatóujjukat, sőt ez az A17 Gardiner jelű hieroglifában[2] is így van, mely például a gyermek és a kicsi szavak után áll. Ez nem gesztusként fogható fel, olyan értelemben, hogy nem csendre int a gyermek. A kicsik gyakran a szájukba dugják az ujjukat, ez tehát inkább egy viselkedésforma, vagy szokás.[3]
Wilkinson szerint az ábrázolásokon megjelenő gesztusok jellemzően mind besorolhatók a következő főbb csoportok valamelyikébe:
- fölérendeltséget fejez ki,
- alárendeltséget vagy behódolást fejez ki,
- hívó, megidéző gesztus (invokáció),
- a hódolat, dicsőtés gesztusa,
- ujjongást, örvendezést kifejező gesztus,
- védelmező gesztus,
- felajánlást kifejező gesztus,
- a siratás gesztusa.
A következőkben lássunk mindegyikre példát.
Fölérendeltséget kifejező gesztus például, amikor a király az ellenségeken tapos, az uralkodó ilyenkor szfinx alakjában jelenik meg. Az egyiptológiai lexikon szerint ez a győzelem kifejezésének gesztusa. A fölérendeltséget fejezi ki az a jelenet is, amikor a fáraó buzogánnyal vagy bárddal sújt le az ellenségre. Az uralkodó fegyvert tartó karja, a dominanciáját fejezi ki Egyiptom ellenségei felett. Gyakorlatilag mindkét jelenet Egyiptom ellenségeinek szimbolikus megsemmisítése, legyőzése.
Az alárendeltséget kifejező gesztusok közé tartozik például a meghajlás, mely a feljebbvalóval szembeni tisztelet fejezi ki.[4] Ugyanakkor ez a gesztus az üdvözlés része is lehet, amely valószínűleg több egymást követő mozdulatból állt, például, miután a pap kinyitja a szentélyt és megpillantja az istenképmást, először a homlokát a földhöz kell érintenie, aztán hasra kell vetnie magát, majd kinyújtott testhelyzetben is hasra kell feküdnie, ezt követően az arcát kell a földhöz érintenie, majd dicsőítenie kell az istent.[5] Az emberiség elpusztításáról szóló mítoszban az istenek úgy köszöntik az idős Napistent, hogy homlokukkal megérintik a földet.
Hérodotosz azt írja, hogy amikor két egyiptomi találkozott, akkor szavakkal nem köszöntötték egymást, mint a görögök, hanem mélyen meghajoltak úgy, hogy közben a kezüket leengedték a térdükig. Ez volt az egyszerű köszöntés, mely kifejezte az alávetettséget és a békés szándékot.
A félelemmel vegyes tisztelet fejeződik ki azokban az egyben alárendeltséget is kifejező gesztusokban, amikor az egyén a meghajlás során egyik vagy mindkét kezével megérinti az ellentétes vállát, illetve amikor féltérdre ereszkedik, a másik lábát hátranyújtja és az egyik kezével megérinti a másik vállát.
A gyermekábrázolások több jellegzetessége is megfigyelhető Khent és Rudzsu szoboregyüttesén, mely a KHM-ben látható Bécsben. Bár ahogy említettem itt nem gesztusról van szó, mégis szeretném megmutatni. A kis Rudzsu gyemekhajfürtöt visel, egyik ujját a szájába teszi és mezítelen. A mészkőből faragott szobor Gízában, Khent férjének masztabájából (G4970) került elő, az 5. dinaszta idejéről maradt ránk, nyilvántartási száma: ÄS 7507. |
Abu-Szimbelben, a nagyobb templomban fényképeztem ezt a jelenetet, amelyen II. Ramszesz Amon-Ré előtt bárdjával készül lecsapni Egyiptom ellenségeire. Újbirodalom, 19. dinasztia. |
Meghajló hivatalnokok Horemheb, a későbbi fáraó szakkarai sírjában. A relief része annak a jelenetnek, amikor a tábornok megkapja dicsőség aranyát. Újbirodalom, 18. dinasztia.
|
A hívás vagy megidézés gesztusa gyakran jelenik meg sírábrázolásokon és halotti sztéléken, amikor egy pap és/vagy az elhunyt rokona magához hívja a halott lelkét, hogy fogadja a halotti áldozatot általában az alábbi szavak kíséretében (iw) n.i (iw) n.i – (gyere) hozzám, (gyere) hozzám. A fogadó ilyenkor az áldozati asztal túloldalán ül.
Az egyiptológiai lexikon ezt a gesztust is az üdvözlések közé sorolja. A megidéző ilyenkor az egyik karját nyújtja ki maga előtt, hasonlóan ahhoz, mint az adoráló gesztusban, de a kézfej merőleges a talajhoz képest, a hüvelykujj felül van. Ilyen hieroglifa az A26-os[6] Gardiner jelű, olyan szavak után áll, mint a hívni, megidézni, illetve az „aki meghallja a hívást”[7] vagyis a szolga szó után is.
A templomreliefeken is találkozhatunk a hívás gesztusával, amikor a király magához hívja az istent, hogy fogadja az áldozatot. A király ugyanakkor világi kontextusban is alkalmazza a gesztust, amikor magához hívja szolgáit vagy fogadja az adókat, amelyeket a külföldi követek hoznak. Az Újbirodalom korából számos ilyen elbeszélő jelenet ismert. Néha a hívás gesztusa együtt jelenik meg az örömöt, ujjongást kifejező gesztussal, mégpedig azokban a jelenetekben, amikor az uralkodó megjutalmazza kedvenc hivatalnokait. A király karja ilyenkor mindig az odahívás gesztusában van, míg a megjutalmazott személyt, aki elfogadja az ajándékot az ujjongás gesztusában örökítik meg.
A dicsőítés, hódolat egyik jellegzetes gesztusa, amikor az uralkodó vagy az isten előtt az egyiptomiak mindkét karjukat könyökben felfelé meghajlítják nagyjából vállmagasságig, a két tenyér kifelé és a hódolat tárgya felé néz. Ez az A30 Gardiner jelű hieroglifa[8], mely olyan szavak után áll determinatívumként, mint az dicsőít, hódol, magasztal, tisztel. Az egyiptológiai lexikon szerint ez is az üdvözlés, vagy köszöntés egy formája. A hieroglifában az egyik kéz a másik előtt látható, de ez csak az egyiptomi két dimenziós ábrázolást jellemző legnagyobb felületek törvénye miatt van így. Szobrok alapján egyértelmű, hogy a két kart egymagasságban, egymással párhuzamosan tartották. Térdelő helyzetben is előfordulhat ez a kartartás, úgy is, hogy az egyik térdet felhúzzák.
Annak érdekében, hogy bizonyos szimbolikus lényeket, formákat tudjanak adoráló helyzetben ábrázolni, azokat karokkal egészítik ki. Ilyen, amikor a bá vagy a rekhyt[9] madarat hódoló kartartással látunk. Istenek és istennők is megjelenhetnek ezzel a kartartással, amikor valamelyik másik isten – általában Ozirisz, vagy a Napisten valamelyik formája – előtt hódolnak.
A király iránti hódolat esetében a gesztus narratív (elbeszélő) és szimbolikus jelenetekben is megtalálható. Nem csak a király előtt megjelenő hivatalnokok, jelennek meg a király előtt ilyen gesztusban állva, vagy térdelve, de például a trónok talapzatán, vagy emelvényén, esetleg a fáraó zsámolyán szintén megjelennek emberek vagy a népet szimbolizáló rekhyt madarak ezzel a kartartással. Amikor összekötözött karú foglyok sora jelenik meg az előbb említett összefüggésben, akkor az első alak – a vezető – karja a hódolat gesztusában van.
Dzsehutimeszi 84,2 cm magas, festett mészkősztéléjén két gesztus is jól megfigyelhető. A legfelső regiszterben a sztélé állíttatója Ozirisz előtt hódol. A középső regiszterben pedi megidézi elhunyt szülei káját, hogy fogadják a halotti áldozatot. Nyilvántartási száma a KHM-ben: 128. Újbirodalom, 18. dinasztia, IV. Thotmesz uralkodása. |
Luxorban, a Nyugati Parton áll I. Széthi "millió évek temploma", sajnos nem sokan látogatnak el oda, pedig egy igazi gyöngyszem. A képen I. Széthi kultuszszobrának hordozóbárkáját látjuk egy szentélyben, körülötte különböző áldozatok. Thot hívja az istenné vált királyt, hogy fogadja az áldozatokat. Újbirodalom, 19. dinasztia. |
I Széthit látjuk Amon-Ré és Mut előtt a megidézés gesztusában. A fáraó alakját úgy tűnik átvésték. A feltévelt Karnakban készítettem Újbirodalom, 19. dinasztia |
|
||
III. Ramszeszt látjuk térdepelni Medinet Habuban, napmajmok társaságában. A kar- és kéztartás egyértelműen hódolatot fejez ki, a felirat pedig elárulja, hogy ez Rének, a Napistennek szól. A jelenet folytatásában egyébként a napbárka látható. Újbirodalom, 20. dinasztia |
A Louvreban látható kis mészkősztélén Nakhtamon látható adoráló tartásban, féltérdre ereszkedve. Nakhtamon Deir el-Medinében élt az Újbirodalom idején, a sztélét Meretszeger istennő tiszteletére állíttatta, ő látható kígyóalakban a felső regiszterben. Nyilvántartási száma: N4191 |
Az ujjongás jellegzetes gesztusa az A28-as[10] hieroglifa. Az egyiptomi nyelvben több mint kilencven szó van a boldogság és az örvendezés és ujjongás kifejezésére, továbbá számos istenhez és istennőhöz kötötték az örömöt, mint pédául Hathor, Basztet és Ihi. Az ókori egyiptomiak a szívet nem csak az értelem, hanem az érzelmek központjának is tartották, de egy másik testrészt is asszociáltak vele, mégpedig az orrot.
A gesztus előfordul például halotti papiruszokon, amikor az elhunyt diadalmasan megjelenik, miután a szív mérlegelése során igaznak találtatott a túlvilági bíróság előtt. Világi jelenetben is találkozhatunk vele, például amikor valamilyen győzelmet ünnepelnek, vagy, ahogy már említettem, amikor a királyi jutalomban részesül egy hivatalnok.
Ugyanakkor ez a testtartás siratást is kifejezhet. Szintén ilyen tartásban láthatjuk Sut, amikor Nutot tartja, ez esetben sem az örömöt kifejező gesztusról van szó, hanem egyszerűen a tettről, hogy az isten az eget tartja.
Az éljenzés, dicsőítés gesztusa közé tartozik az A8[11] Gardiner jelű hieroglifán megfigyelhető testtartás. Általában féltérdre ereszkedve az egyik kezet a mellkasra teszik, úgy hogy az öklöt összezárják, a másik kezet oldalra emelik könyökben felfelé meghajlítva, az ököl itt is összezárva. Ugyanakkor ez a testtartás panaszt is kifejezhet. Maga a hnw hieroglifa egy rituális cselekvéssorozat a „dicsőítés” része, melynek során úgy tűnik, hogy felváltott ököllel ütögették a mellkasukat. A cselekvéssorozat különböző fázisai megfigyelhetők például Heti gízai masztabájában, mely az 5. dinasztia idejére datálható. Itt az elhunyt üdvözültté válását kíséri a „dicsőítés”. Ezt jellemzően három, ritkábban két pap végzi ezekben a jelenetekben. Pe és Nekhen lelkeit nagyon gyakran örökítették meg ebben a testtartásban, amikor köszöntik a felkelő Napot, vagy a király jubileumi ünnepének jeleneteiben.
Horemheb a kép jobb oldalán, az örvendezés gesztusában látható, amikor megkapja a dicsőség aranyát. Relieftöredék a tábornok szakkarai sírjából, mely napjainkban Leidenben látható. Újbirodalom, 18. dinasztia.
|
Honszumesz halotti papiruszának azt a részletét látjuk, amikor megérkezik Ozirisz csarnokába, hogy elbírálják földi cselekedeteit. Az elhunyt, miután a szív mérlegelése során igaznak bizonyult, ujjongó testtartásban látható. A másik oldalon Thot és Ozirisz is az odahívás gesztusát mutatják. A papirusz a III. Átmeneti korból, azon belül a 21. dinasztia idejéről származik. Bécsben, a KHM-ben van kiállítva, nyilvántartási száma 3859. |
A henu-gesztust egy Butó lelkét ábrázoló későkori bronz szobrocskán figyelheted meg. A képet Münchenben készítettem.
|
Az Óbirodalom korabeli sírábrázolások között találkozhatunk azzal védelmező gesztussal, amikor a marhacsorda vízen való áthajtásakor egy csónakban ülő ember egy vagy két ujját kinyújtja egy veszélyes teremtmény – krokodil vagy víziló – felé. Az általában kőből kifaragott két ujj amuletteknek ugyanazt a védelmező funkciót tulajdonították, mint az ilyen jellegű gesztusoknak.
Szintén védelmező gesztus, amikor egy isten, vagy istennő az egyik kezével az előtte álló/ülő másik isten könyökét/alkarját megérinti, a másik kezét pedig annak hátára/vállára teszi. Istennőkre jellemző védelmező gesztus, amikor az előttük álló másik istent a karjaikkal, vagy szárnyaikkal átölelik.
Ti masztabája Szakkarában áll. A lefotózott falrészleten két faja védelmező gesztust láthatsz. Az egyiket felül, a borjú születésénél alkalmazza egy férfi. A mutatóujját nyújtha előre. Az alsó regiszterben a marhacsordát hajták át a Níluson vagy egy csatornáján. A csónakban ülő férfi hüvelyk és kisujját nyújta előre, mintha szarvat mutatna. Óbirodalom, 5. dinasztia. |
Kagemni Szakkarában található masztabájában készült a fotó, a marhacsorda vízen történő áthajtásának egy részlete van rajta. A jobb oldali csónakban ülő két férfi alkalmazza a védelmező, bajelhárító gesztust, mely egy krokodil ellen irányul. Jól látható, hogy mutatóujjukat nyújtják előre. Óbirodalom, 6. dinasztia. |
A 126-os nyilvántartási számot viseli a KHM-ben Haya mészkősztéléje, mely valószínűleg Szakkarából származik. Az Újbirodalom idejéről, azon belül a 19. dinasztia elejéről maradt ránk. A legfelső részét mutatom meg. Ízisz a trónon ülő Oziriszt védelmezi azáltal, hogy egyik kezével a vállát érinti meg, a másik keze nem látszik, azzal talán a hátát. Hórusz is védelmezi, támogatja apját azáltal, hogy az alkarját érinti meg. Ne tévesszen meg, hogy az istennő fején Hathor-korona van, a felirat elárulja, hogy ő Ízisz. Mögötte Hórusz és Anubisz áll. Szeretném felhívni a figyelmet a Haya kezében tartott füstölőre, melynek kialakítása a felajánlani hieroglifára emlékeztet és apró kezecskében végződik. |
Valamikor Assziutban állt Amenhotep és felesége Renenutet kultuszkamrája, jelenleg egy része a Louvreban van. A fenti jeleneten a szentélyben, trónon ülő Oziriszt látjuk, akit három isten védelmez. Hórusz a vállát és alkarját érinti meg, míg Ízisz és Nephthüsz egyik kezükkel Ozirisz könyökét, a másikkal a fejét érintik meg. Újbirodalom, 19. dinasztia |
A Ramesszeumban, II. Ramszesz "millió évek templomában" járunk eme fénykép erejéig, mely Luxorban, a Nyugati Parton áll. Mut istennő védelmezi Amon-Rét, aki az uralkodáshoz szükséges jelvényeket és uralkodási éveket/szed-ünnepeket ad a királynak. Újbirodalom, 19. dinasztia |
Kaha mészkősztéléjén nagyon szép példája látható annak, amikor a szárnyas istennő védelmezi az előtte álló férfi istent. Itt Maat az istennő és Ptah az isten, nekik mutat be áldozatot Kaha, a szobrászok elöljárója. Újbirodalom kora, 20. dinasztia. A sztélé lelőhelye Deir el-Medina, nyilvántartási száma Münchenben: ÄS 42. |
Áldozat felajánlásának gesztusa a magunk elé tartott kéz, felemelt tenyérrel a felkar a legtöbb esetben a testtel párhuzamos. A kézben a felajánlott tárgy látható. A D39-es hieroglifában[12] ez egy nu edény, olyan szavak után áll determinatívumként, mint az áldozatot felajánlani, bemutatni. Szorosan idekapcsolódik az a D37-es hieroglifa is, ez esetben egy darab kenyér van a kézben, ezt az adni szó írására használták. A király egyik legfontosabb feladata volt, hogy az isteneket elégedetté tegye, vagyis ellássa őket a megfelelő áldozatokkal, ezért az uralkodót nagyon gyakran látjuk a felajánlás gesztusában a Középbirodalomtól kezdve. Ábrázolásokon és szobrok formájában is megörökítették így a királyt, amint egy-egy nu-edényt tart a kezében. Az edényben lehetett bor, vagy tej, de víz is. Füstölők is készülhettek a hieroglifa mintájára, ezek gyakran kézben végződnek, ebbe került a tömjén. Fentebb, Haya ilyen füstölőt tart a kezében a sztéléjén.
Ez a gyönyörű gránitszobor II. Amenhotepet ábrázolja az isteneknek történő felajánlás gesztusában. A kezeiben nu-edényt tart. Az ilyen típusú szobrok templomokban álltak, ez eredetileg Karnakban, Amon-templomában volt. Napjainkban a Torinói Egyiptomi Múzeum gyűjteményét gazdagítja, nyilvántartási száma: C 1375. Újbirodalom, 18. dinasztia |
Felirat nélküli ez a 25,1 cm hosszú és 13,3 cm magas fajanszszfinx. Az arcvonások alapján úgy gondolják, hogy III. Amenhotepet ábrázolja. Az oroszlántestű, de emberfejű uralkodó nu-edényeket tart maga előtt a kezében, ebben a formában a szobor kifejezi az uralkodó erejét, valamint ama funkcióját, hogy áldozatokat ajánl fel az isteneknek. A mérete miatt elképzelhető, hogy egy templommodell része volt. Újbirodalom, 18. dinasztia © The MET |
Ez az apró fajanszból készült „gyöngy”, valamilyen kultikus ékszer része lehetett. A fotó erős nagyítás. Egy Nílus-isten látható rajta, amint megrakott áldozati tálat tart a felajánlás gesztusában. A másik oldalán, a trónon ülő II. Ramszesz van. Ennek alapján a tárgyat az Újbirodalom korára, azon belül pedig a 19. dinasztia idejére datálják (kb. i.e. 1279-1213). |
|
||
Feltehetőleg a szakkarai Szerápium Ápisz-templomából származik ez a relieftöredék, amin adományprocesszió látható. Az Újbirodalom idejére, azon belül II. Ramszesz uralkodására datálják. Jelenleg Bécsben látható. A nomoszokat, városokat és birtokokat megszemélyesítő női és férfi Nílus-istenek szinte minden templomban megtalálhatóak áldozatokkal teli tálakkal a kezükben, jelképesen felajánlva azokat a templomban tisztelt isteneknek. |
Ismét egy medinet-habui jelenet, amelyen III. Ramszesz bort ajánl fel Ptahnak és az őt védelmező Szakhmetnek. |
|
Az ókori egyiptomi ábrázolásokon megfigyelhető egyik leggyakoribb siratási gesztus, amikor az asszonyok egy vagy mindkét kezüket az arcuk elé tartják, a tenyér az arc felé fordul, illetve, amikor az egyik, vagy mindkét kezüket a fejük tetejére teszik. A gyászt és az ebből következő bánatot fejezte ki továbbá a haj tépése, a ruha szaggatása, vagy amikor homokot szórtak magukra. A siratóasszonyokat a temetési rítus szinte minden mozzanatában megörökítették. Az elhunyt sír előtt felállított múmiája vagy koporsója előtt általában az elhunyt felesége, vagy leánya kuporog a siratás gesztusában, míg kicsivel távolabb áll a hivatásos siratóasszonyok csoportja, vagy az elhunyt családjának további gyászoló hölgytagjai. Az egyiptomi kultúrában a siratóasszonyok mitológiai előképe Ízisz és nővére Nephthüsz volt, akik a meggyilkot Oziriszt siratták. Az istennők védelmezték a múmiát és mivel isteni bábák is egyben, a biztonságos túlvilági újjászületést is elősegítette jelenlétük a sírban. A Későkortól a Római korig az Íziszt és Nephthüszt ábrázoló siratóasszony modellek változatos gesztusokkal készültek, egy-egy fából készült, festett példányt helyeztek el a koporsók fejénél és lábánál. Sirató istennő szobrokból három különböző múzeumból, három különböző kartartással négy szobrot sikerült találnom a fényképeim között. Közülük csak egy örökíti meg Nephthüszt.
Nebqed Halottak könyve papiruszán a temetés több mozzanatáról is készítettem nagyított felvételt. A papirusz tulajdonosa Maat írnoka volt és az Újbirodalom idején, a 18. dinasztia korában, III. Amenhotep uralkodása alatt élt. Ezen a részleten Nebqed koporsója már a Nyugaton lévő háza, vagyis sírja előtt van felállítva és egy pap a szájmegnyitás szertartását végzi. Valószínűleg a felesége a siratás gesztusában látható asszony, akinek haja kócos, ruhája koszos, a szeméből könnyek folynak. |
Merymery szakkarai sírjából látható egy siratóasszonyokat ábrázoló részlet. A mészkőrelief Leidenben van kiállítva. Újbirodalom, 18. dinasztia
|
Firenzében készítettem a fotót, melyen Khati, az isteni könyvek írnoka sztéléjének részlete látható. A mészkősztélé a firenzei egyiptomi gyűjteményben van, az Újbirodalom korára, azon belül pedig a 18. dinasztia végére, 19. dinasztia elejére datálják (kb. i.e. 1400-1200). Itt is a temetés egy részlete látható, az Anubisz által tartott múmia lábánál egy asszony kuporog a siratás gesztusában. Egy pap füstölővel és vízzel megtisztító szertartást végez, mögötte Khati és nővére áldozatokat hoznak. |
Münchenben tekinthető meg a Neferetiri nevű kislány koporsója. Mindkét hosszú oldalon az elhunyt családtagjai, a férj/apa és gyermekei/testvérei gyászolják a valószínűleg egyszerre elhunyt rokonokat. Az egyik oldalon a kislányt (alsó kép), a másik oldalon pedig az édesanyát Mutemwiát (felső kép). Újbirodalom, 19. dinasztia. A lelőhely Deir el-Medina.
|
Szutimesz, festett fa usébti-tartójának egyik odalán Ízisz és Nephtüsz istennő látható isteni siratóasszonyként, köztük egy Oziriszt szimbolizáló jogar áll. Nyilvántartási száma a Louvreban E 13322 Szutimesz Amon-Ré karnaki templomának pénzügyeit irányította. Sajnos a datálás a múzeumi adatlapon hiányzik, így csak annyit tudok mondani, hogy valamikor az Újbirodalom idején készült. A tartó 54 cm magas, 53 cm hosszú és 22 cm széles. |
Balra Nephthüsz Hildesheimban, a Ptolemaiosz-kor elejéről. A térdelő istennő ezúttal jobb kezét emeli az arca elé. Tőle jobbra, fent két szögből fotózva a Louvreban kiállított, 60,5 cm magas, N4130 nyilvántartási számú Ízisz. Ez a nagyon szépen kidolgozott és kiváló állapotban megőrződött darab, a Ptolemaiosz-korból származik. Az istennő mindkét kezét az arca elé tartja. Egy bizonyos Iretheru temetkezési mellékleteinek része volt. Az alsó sorban lent ismét csak Ízisz istennő szobra látható a siratás gesztusában, Hannoverben. Az istennő jobb kezét a homlokához érinti. Tőle jobbra, két fotón a Hildesheimban talátható, PM1584 nyilvántartási számú Ízisz van. Szintén kiváló állapotban maradt fenn. A térdelő istennő ezúttal jobb kezét emeli az arca elé. Az előzőhöz hasonlóan ez a szobor is fából készült, stukkóval vonták be, majd festették. A lelőhelye nem ismert, de Közép-Egyiptomra teszik és a Ptolemaiosz-kor elejére datálják. |
Ahogy a fentiekből kitűnik azonos gesztusnak többféle jelentése is lehet, illetve több különböző gesztus is jelentheti ugyanazt, a kontextus, amiben megjelennek, illetve ha vannak, akkor a kísérő feliratok segíthetik az azonosításukat. Egy későbbi cikkben még lehet, hogy folytatom a gesztusok elemzését.
Készítette: Maatkara
Közzétéve: 2018.11.25.
Felhasznált irodalom:
Richard H. Wilkinson – Symbol and Magic in Egyptian Art (Thames and Hudson, 1994)
Richard H. Wilkinson: Reading Egyptian Art – A Hierogliphic Guide to Ancient Egyiptian Painting And Sculpture (Thames and Hudson, 1992)
LÄ – Band II 573-585
[1] Ez azt jelenti, hogy a témákat egyszerre több nézőpont összekombinálásával jelenítették meg, úgy, hogy mindig az adott dolog legnagyobb, legjellemzőbb felületét örökítették meg, például egy ember esetében az arcot oldalról, de a szemet szemből, a felsőtestet szintén szemből, a karokat és lábakat oldalról ábrázolták. A tehenet oldalról ábrázolták, de a szarvát és a fülét szemből és így tovább.
[3] Az egyiptológiai lexikon szerint a görögök egyébként tévesen a csendre intés gesztusaként értelmezték ezt.
[4] A16-os hieroglifa
-
[5] Amonrítus pBerlin 3055.
[7] sDm-aS (ejtsd: szedzsem-as)
[9] Bibic.
|
|
-