Uadzset

 

Az ősi Pe és Dep városának[1] helyi istennője a Delta régióban, az 6. alsó-egyiptomi nomoszban[2]. Nevének jelentése: „Zöld”, de a szó frissnek, újnak is fordítható és talán a kígyó vedlésére utal. Van olyan egyiptológus, aki az istennő nevét úgy fordítja: a papiruszsáshoz tartozó. Uadzset Alsó-Egyiptom jelképe, a király egyik szinte állandó védelmezője, a Vörös koronával[3] azonosítják. Felső-egyiptomi párja Nekhbet keselyűistennő, a déli országrész szimbóluma.

 

A kobrákhoz úgy tűnik már a Predinasztikus-korban vallási szerep társult, erre utalnak ábrázolások, illetve tárgyi emlékek. Tell el-Farkhában például előkerült egy agyagedény, amelyben különböző szobrocskák voltak, főként vízilóagyarból megfaragva. Ezek között volt több kobra faragvány is. Az állat csuklyáját és fejét formázták meg. Írásos források nélkül ezekkel összefüggésben több konkrétumot nem tudunk.

Az istennő ábrázolásainak mintájául a mérges siklók családjába tartozó kígyók szolgáltak, főként, az ureuszkígyó vagy egyiptomi kobra (Naja haje) és a feketenyakú köpködőkobra (Naja nigricollis).

Uadzset szorosan kapcsolódott az uralkodóhoz, mivel a királyi titulatúrában Nekhbettel együtt alkotja a „Két úrnő"[4] nevet. Ez a név már az 1. dinasztia elején megjelent, legkorábbi ismert ábrázolása Hórusz-Aha fáraó egy elefántcsont címkéjén található.

Emellett ureuszként istenek, istennők, a király és később a királyné védelmezője. Erre utalnak olyan jelzői, mint a „Nagy, A láng úrnője” és a „Tüzes Hórusz-szem”. Védelmező és bajelhárító hatalma a Weret-hekau, vagyis „Nagy varázserejű” jelzőben is megnyilvánul. A későbbi szövegek a „Félelem úrnőjének” és a „Rettegés úrnőjének” nevezik. Az uralkodó homlokára helyezett kobra szintén már az egyiptomi történelem korai szakaszában, az 1. dinasztia idején megjelenik. Legkorábbi ismert ábrázolása Den egy elefántcsont címkéjén látható. Katonai feliratok, mint például II. Ramszesz a kádesi csatáról szóló feliratai, úgy írják le az istennőt, mint aki tüzes leheletével elpusztítja a király ellenségeit. Nem csak félelmet keltett a királlyal szemben, hanem biztosította hatalmát és életerejét is. Úgy gondolták már gyermekkorától védelmezi a fáraót.

Bizonyos fokú prioritásra utalnak Nekhbettel szemben a „Két Ország Úrnője” és a wp(t)-tAwj[5] jelzők.

A Piramisszövegekben – mely az ókori Egyiptomból ránk maradt legősibb vallási szövegek gyűjteménye – nem túl sokszor szerepel, az egyik például a király nevének tartóssá tételét célzó mondás, ahol Dep településhez kötik. A Piramisszövegek 1180. mondásában Anubisz lányaként írják le.

A Koporsószövegek – vallási szövegek gyűjteménye, mely a Középbirodalom idején vált általánossá – szerint az elhunytnak levegőt ad és megerősíti a nyakát. A 331-es mondásában Hathor istennővel azonosítják.

„Hathorrá válni. Én vagyok Hathor, aki elhozza neki Hóruszt…

…Megjelentem, mint Hathor, az ősi, a Mindenség úrnője, aki az igazságból él; Én vagyok az ureusz, aki az igazságból él; aki felemeli minden isten arcát, minden isten a talpam alatt van. Én vagyok az, aki megmutatja az ő szépségét, és összegyűjti az ő erejét, én vagyok Hórusz szeme, az Egyetlen úr (értsd: Ozirisz) női követe, akihez fogható nem lesz soha többé…

…Meleget csinálok számukra az én Sezmetet nevemben. Ilyen vagyok én, én vagyok Uadzset, valóban én vagyok a Két ország úrnője.”[6]

A Koporsószövegek 950-es mondásában jogarát úgy nevezik az élet (papirusz-)oszlop amulettje, amivel felvirágoztatja az embereket, a mondás végén az istennő kijelenti, hogy ő egy majom.

 

A képen látható jelenet Niuszerré halotti templomából származik. A jelenetben egy sakálfejű isten bőségesen élettel látja el a királyt. Uadzset a trónon ülő uralkodó mögött áll, a jobb kezét a vállára teszi. Bal kezében az ankh (élet) hieroglifát tartja. Fején a keselyű korona van, amely kobrafejben végződik. Lábszár középig érő testhez álló ruhát visel. Gazdagon fel van ékszerezve, az uzeht-gallér mellett a nyakában még egy gyöngy nyakpánt is van, csuklóin karpereceket, lábain bokapereceket visel.

Óbirodalom, 5. dinasztia, i. e. 25. század

I. Amenemhat – Szehotepibré Lishtben álló piramistemplomából származó mészkőtöredék. Az uralkodó szed-ünnepét (30 éves jubileum) örökíti meg. Az ünnep során I. Amenemhat rituálisan bizonyítja, hogy még mindig életerős, alkalmas az uralkodásra. Anubisz és a behdeti Hórusz az élet hieroglifját nyújtja felé, illetve Anubisz uasz-jogart is. Balra Nekhbet, Felső-Egyiptom (dél) védőistennője, jobbra pedig Uadzset, Alsó-Egyiptom (észak) védőistennője áll, ketten együtt az ország egységét fejezik ki A kép alsó részében nagyítva látható a felső jelenet jobb oldala.

Középbirodalom, 12. dnasztia, i. e. 20. század

Forrás: © The MET

A feketegránit szobor III. Thotmesz édesanyját, Ízisz királynét örökíti meg. A homlokán két kobrát láttok, az egyik fején Vörös korona van, ő Uadzset, a másik fején pedig a Fehér korona, ő Nekhbet.

Újbirodalom, 18. dinasztia, i. e. 15. század

 

Az Újbirodalomban azonosították Ízisszel és Hórusz anyjának tekintették, a Későkorban pedig gyakran jelenik meg, amint Hórusz dajkálja a Deltabeli Khemmisz papiruszbozótjában. Ennek ábrázolása látható például a Denderai templomban. Ízisszel való azonosításának köze lehet ahhoz, hogy Uadzset kultuszhelye és Khemmisz papiruszerdeje a hagyomány szerint egymás szomszédságában található.

Mint a Napisten leánya és védelmezője megtestesíthette a Ré homlokán ülő kígyót és bal szemét is, emiatt számos oroszlánalakú istennővel is azonosították, és hozzájuk hasonlóan néha Nofertum anyjaként szerepel. A Bremner-Rhind papirusz „észak lángja”-ként jelöli meg az istennőt, aki segít Apophisz megsemmisítésében.

Sok egyiptomi lelőhelyről, például Abüdoszból, Szaiszból, Memphiszből, sőt még levantei területekről is ismerünk kis agyagkobra szobrocskákat. Ezek a kis figurák túlnyomórészt kézzel megformált nílusi agyagból készültek, kiégették őket. Támadásra kész kobrát ábrázolnak. Méretük átlagosan 12 cm. Sok példány sárga, kék, piros vagy fekete festéssel díszített. A 18. dinasztiától az I. Átmeneti kor elejéig készítették őket. Kaisa Szpakowska kutatta ezt a tárgytípust és arra a következtetésre jutott, hogy ezek rémálmok, elkárhozott halottak által okozott rémálmok ellen védelmezték az élőket. Uadzset volt az egyik istennő, akit a rémálmok távoltartásában segítségül hívhattak, mivel a démonok/elkárhozott lelkek ellen különösen hatékony a tűz. Az agyagkobrákból négy darabot kellett elhelyezni a szoba négy sarkába. Egyébként hasonlóan négy ureusz védelmezte a négy égtájat is.

 

Agyagkobra Amarnából, Ekhnaton fáraó királyi székhelyéről. Úgy tűnik két kis kobra van előtte, de ismertek olyan darabok is, amelyek előtt oltár van.

Újbirodalom, 18. dinasztia

A jelenet I. Széthi Abüdoszban álló templomából van és Uadzset istennő védelmezőn lebeg keselyű alakban az uralkodó és nevei felett. Az uralkodó előre lép. Nemesz-kendő van a fején a homlokán pedig ureusz-kígyó. Az állán az uralkodói álszakállt viseli. Jobb kezét előre tartja, bal kezét is előre nyújtja és egy füstölőt tart benne.

Jelenet I. Széthi abüdoszi templomából. Hórusz és Thot a Felső- és Alsó-Egyiptom címernövényeit összekötve egyesítik a Két Országot. Az uralkodót balról Uadzset, jobbról Nekhbet öleli át.

Uadzset az uralkodóhoz intézett szavai a következők: „Karjaim körülötted vannak védelmet és hatalmat biztosítva, Felső- és Alsó-Egyiptom királya, Menmaatré.

Újbirodalom, 19. dinasztia, i. e. 14 - 13. század

 

Butó jelentősége és Uadzset kultusza az Újbirodalmat követő időszakban is jelentős maradt, erről a III. Átmeneti kortól a Szaiszi kor végéig földadományokról szóló sztélék tanúskodnak. Leggyakrabban nem királyi személyek tették a felajánlást, és a felajánlott föld terményeit vagy bevételeit valószínűleg az adományozó temetkezési kultuszához használták fel. Az adományt általában egy olyan közvetítő személyen keresztül adták, aki valamilyen módon a templomhoz kötődött, és akinek bizonyosan haszna származott ebből. Ezeken a sztéléken az istennő Pe Hórusza mögött jelenik meg, a Későkorban ők voltak a város legfőbb istenei.

Pszammetik (26. dinasztia) Butóban nagyméretű mészkőszobrot állítatott neki, mely ma a Pennsylvania Egyetem Régészeti és Antropológiai Múzeumában látható. Az ágaskodó kobrának női feje van, hosszú, háromosztatú parókát visel. Összetett koronája kettős tollkoronából, szarvas napkorongból áll, melyeknek ureusz-kígyókból álló talapzata – ún. mödiusza – van.

A Későkorban számos bronzszobor készült a tiszteletére, amely oroszlánfejű nőként ábrázolja, fején napkoronggal és ureusszal. Jacques Vandier méret alapján[7] azonosított egy csoportot, amelyekről úgy gondolta, hogy Pe Hóruszának butói templomából kerültek elő. Oroszlánfejű, ureusz-kígyót viselő férfiakat megörökítő bronzszobrokat vizsgált, amelyek szerinte Pe Hóruszát örökítik meg. Kiderült, hogy a csoportba oroszlánistennőket ábrázoló bronzszobrok is tartoznak, köztük olyanok, amelyeken szerepel Uadzset neve. A Kairói Egyiptomi Múzeumban lévő példányok között akadt olyan, amelyiknek lelőhelyeként fel volt tüntetve Szaisz városa. A kérdéses bronzszobrok másik részének esetében ismeretlen az előkerülés helye. Luc Delvaux szerint ez a bronzcsoport Szaiszból származik, ahol kultusza lehetett Pe Hóruszának és Uadzsetnek, ezek a szobrok többségében a 26. dinasztia idejére datálhatók.

Emellett számos nem a fenti csoportba tartozó, az istennőt ábrázoló oroszlánfejű bronzszobor ismert, ezek közül néhány „Isis lactans”-ként örökiti meg, vagyis, amint ölében tartja és szoptatja a gyermek Hóruszt.

Vannak olyan - bronz vagy fa  állatmúmia koporsók, amelyek szintén az oroszlánfejű Uadzsetet ábrázolják úgy, hogy egy obelisz előtt áll vagy ül. Ezekbe ichneumon (mongúz) múmiákat helyeztek el. Felmerül a kérdés, hogyan kapcsolódik Uadzset a mongúzhoz? Ezt a Letopoliszi Hórusszal való kapcsolatának köszönheti, eme isten látó formájának ugyanis a mongúz volt a szent állata. A Hórusz-szemet pedig az istennő is megtestesíthette, így lehet az ő szent állata is a mongúz. Letopoliszban[8] az idősebb Hórusz egy speciális alakját tisztelték. Amikor a „szemei” (a Nap és a Hold) láthatóak voltak, akkor úgy nevezték Hór-khenty-irty (Akinek két szeme a homlokán van). Amikor egyik sem volt látható, akkor pedig Hór-khenty-en-irtynek (Akinek nincs szeme a homlokán) nevezték. Úgy gondolták, hogy vak állapotában különösen veszélyes, ellenségeiben és barátaiban is kárt tehet ilyenkor. Utóbbi forma szent állata egyébként a cickány. A mongúz Hór-khenty-irtyn és Uadzseten kívül a teremtő és napisten, Atumhoz is köthető.

 

 

Oroszlánfejű férfit - Pe Hóruszát - és oroszlánfejű nőt - Uadzsetet - ábrázoló bronzszobrok Szaiszból.

Forrás: archive.org

Catalogue général N° 38001-39384 Statues de divinités, T. II, Planches

Egy másik, a csoportba tartozó, Uadzsetet ábrázoló bronzszobor, amelyet Paenpe (vagyis a Pebéli) Pe Hóruszának és Uadzsetnek a trombitása állíttatott. A tulajdonos a trón oldalán látható az egyik oldalon Uadzset, a másik oldalon Pe Hórusza előtt.

Az istennő a Letopoliszi Hórusszal való kapcsolatának köszönheti a mongúzzal való asszociációt, illetve, mint Hórusz-szem a mongúz az ő a szent állata is. Az ichneumont ábrázoló bronz szobor talapzatán felirat olvasható: Uadzset életet ad Pedineithnek, Iszemkebi fiának.” A talapzaton az állat fejénél mindkét oldalon egy-egy kismacska ül. Réztartalmú fém szobor a Későkorból vagy Ptolemaiosz-korból

 

 

 

Az i. e. 5. század közepén Egyiptomban járt Hérodotosz, ő a Görög-perzsa háborúk című művének II. könyvében ír arról, hogy Butóban Uadzsetnek orákuluma is működött. Hérodotosz szerint az egyiptomiak ezt a jósdát a legnagyobb tiszteletben tartották[9] és a legcsalhatatlanabb jósda hírében állt[10]. A következőképpen ír róla:

„155. Az egyiptomi jóshelyről többször megemlékeztem már, de megéri, hogy bővebben beszéljek róla. Ez a jóshely Létó [Uadzset] szentélye, amely a Nílus úgynevezett szebennütoszi torkolatánál, egy, a tengernél valamivel feljebb fekvő városban épült. A város neve, ahol a jósda áll, mint az imént említettem, Butó. Ebben a Butóban Apollónnak [Hórusz] és Artemisznak [Basztet] is van temploma. A Létó-templom, amely magában foglalja a jósdát, hatalmas építmény, csak az előcsarnoka tíz orgüia[11] magas. Hadd mondjam el, hogy az ott látott dolgok közül mi ejtett a leginkább ámulatba. Az, hogy a Létó szent ligetében álló templom egyetlenegy kőtömbből van kifaragva[12], s mindegyik fala, akár a magasságukat, akár a hosszúságukat nézzük, negyven pékhüsz[13]. A teteje szintén egyetlen kőtömb, amelynek párkánya négy pékhüsz[14].”

Hérodotosz több történelmi eseményt is összekapcsol a butói jósdával, amely jóslataival nagy hatást gyakorolt az egyiptomi történelem menetére. Az egyik butói jóslat[15] szerint például I. Pszammetik számára akkor érkezik majd el a bosszúállás ideje, amiért Sabakó elüldözte őt Egyiptomból, ha a tenger felől bronzemberek érkeznek. Pszammetik nem igen hitt a jóslatban, mígnem aztán a tengeren portyázó prédaleső kariai és ión kalózoknak ki kellett kötniük Egyiptom partjainál. Partra szálltak teljes bronzfegyverzetükben, melynek egy egyiptomi ember is tanúja volt, aki sosem látott bronzfegyveres harcosokat azelőtt. Ez az egyiptomi ember aztán hírül vitte Pszammetiknek a tengeren túli bronzemberek partraszállását, Pszammetik pedig a jóslat beteljesedését látva szívesen fogadta a partra szállt iónokat és kariaiakat, akiknek mindent megígért annak érdekében, hogy szövetségesei legyenek. Miután az idegen bronzfegyveres katonákat Pszammetik megnyerte szövetségesének, velük és az egyiptomi híveivel megdöntötte riválisai uralmát, s így lett Pszammetik egész Egyiptom ura.

 

A Honszunak áldozatot bemutató IV. Ramszeszt az oroszlánfejű Uadzset védelmezi. A relief Karnakban, a Honszu templomban van.

Újbirodalom, 20. dinasztia, i. e 12. század

Ezen a mészkősztélén Shabaka (25. dinasztia, kusita uralkodó) fáraó a „mező-termőföld” hieroglifáját ajánlja fel Pe Hóruszának és Uadzsetnek. A szöveg, amely többnyire hieratikus, az egyiptomi írás kurzív formája, egy Bakenatum nevű ember földadományozását rögzíti Paleles nevében. Uadzset oroszlánfejű nőként jelenik meg, a bal kezében papirusz-jogart, a jobb kezében ankh-jelet tart. Archaikus hosszú, testhez álló ruhában van.

III. Átmeneti kor, 25. dinasztia, i. e. 7. század

© The MET

A Közép-Egyiptomban található Akoriszban (Dehenet, a modern Tihna al-Jabal) későkori temetkezésekben találtak a múmiák fejénél és lábánál - 2-2 darab - agyagból, vagy gyantából megformázott gömböt. Ezekre istennők nevei vannak írva, köztük Uadzseté is, egy ilyen látható a fenti képen. Ez égetett agyagból van.

Későkor (i. e. 664 – 332)

 

A Görög-római kor elejéről fennmaradt egy kőtábla, amely Szatrapa sztélé néven ismert[16]. A későbbi I. Ptolemaiosz állíttatta, mikor még szatrapaként irányította Egyiptomot IV. Alexandrosz nevében[17]. A kartusok üresek az uralkodó felett, és ez akár szándékos is lehet Ptolemaiosz részéről. A sztélé felirata arról szól, hogy Ptolemaiosz Ázsiából visszahozta a perzsák által elhurcolt egyiptomi istenszobrokat, rituális eszközöket és szent tekercseket és visszahelyeztette őket a helyükre. Sikeres hadjáratot vezetett Irembe. Miután visszatért, szeretett volna Egyiptom isteneinek a kedvében járni. Alsó-Egyiptom nagyjai elmondták neki, hogy Hababas fáraó – aki  i. e. 337 körül lázadást vezetett a perzsák ellen és rövid időre uralta Egyiptomot – az északi mocsárvidéket, amelyet Uadzset földjének neveztek Pe és Dep isteneinek adta, ők Uadzset és Pe Hórusza. Majd ezt a perzsa Xerxész visszavonta és nem adományozott belőle áldozatokat Pe és Dep isteneinek. Ptolemaiosz megparancsolta, hogy hozzák helyre ezt az igazságtalanságot, megújította Hababas adományait. A szöveg végén megfenyegetik azokat, akik megszegik ezt az egyezményt. Pe és Dep istenei megkötözik őket és lecsapnak rájuk, Uadzset - a Ré-Harakhty homlokán lévő kígyó - tüzes lehelete fogja őket megsemmisíteni.

A Görög-római korban az istennő túlvilági szerepe bővült, Nekhbettel együtt megtisztítja az elhunytat, átöleli, védelmezi és elűz tőle minden rosszat. A görögök egyébként Létóval azonosították, aki Héra féltékenysége miatt egy tengeren úszó szigeten[18] szülte meg Zeusztól fogant két gyermekét, Artemiszt és Apollónt.

 

Nekhbet alsó-egyiptomi ellenpárjaként leggyakrabban ágaskodó kobraként jelenik meg, fején a Vörös koronával vagy napkoronggal. Így örökíti meg egy Karnakban előkerült gránit szobor is, amelyen II. Amenhotep fáraó áll előtte.

Ureuszként megjelenik a Napisten, más istenek, a király és a királynék homlokán ülve. A Középbirodalomban, a Későkorban és a Görög-római korban kígyófejű nőként is ábrázolták.

A Nekhbettel való szoros kapcsolat miatt a két istennő ikonográfiájában bizonyos összeolvadás zajlott le, így Uadzset megjelenhetett, mint keselyű, mint kígyófejű keselyű, és mint szárnyas kígyó is. A Fehér koronát viselő kobra azonban általában Nekhbetet jeleníti meg. Mint „Ré szeme” az Újbirodalomtól megjelenhetett oroszlánfejű nőként, teljesen oroszlán alakban, de ábrázolhatták oroszlánfejű kobraként is.

Lehetséges, hogy szintén az istennőt ábrázolja néhány papirusz-jogar vagy papirusz-oszlop ábrázolás és amulett, különösen akkor, ha egy kobra tekeredik rá. Ez az ábrázolásmód valószínűleg az Uadzset neve és az óegyiptomi papirusz szó közötti hasonlóságnak köszönhető.

Ábrázolták még teljesen ember alakban, mint például Neuszerré piramis-templomában (5. dinasztia), ahol karját a király köré fonja. Emellett ichneumon és sólyom alakban is megjelenítették.

 

Uadzset legjelentősebb kultuszközpontja a Delta észak-nyugati részén Pe városa, amelyet a görögök Butónak[19] neveztek el. Szentélyét „pr-nw”-nak, vagyis a „Láng házának” nevezték, az építmény eredete a predinasztikus időkre vezethető vissza. A terület minden helyi szentélye ennek a mintájára készült. Úgy tűnik Sepszeszkaré (5. dinasztia) masztaba-sírja is ezt a formát mintázza. Az Óbirodalomtól ismerünk „pr-nw” szentély alakú királyi szarkofágot[20], mely a 18. dinasztia végén általánossá válik, például Tutankhamon négy halotti szentélye közül a legbelső is ilyen formában készült. A későbbi korokban számos koporsó, szarkofág és más temetéshez kapcsolódó tároló is ilyen formát mintáz, szemléltetve, hogy az alsó-egyiptomi szentélyt főleg a temetési szférával kapcsolták össze. Ez a kapcsolat látszólag független volt magától Uadzsettől, az istennő mégis gyakran jelent meg a temetkezési dekorációban.

Szaiszban[21] bár nem tudták templomát azonosítani, de tárgyi emlékek arra utalnak, hogy itt is tisztelték. Szaisz, Neith kultuszközpontja az 5. alsó-egyiptomi kerület székhelye volt. A szatrapa sztélén felirata szerint Butó gazdaságilag Szaiszhoz tartozott. Uadzsetnek temploma állt a deltabéli Imetben is. Szöveges források e város úrnőjének is nevezik az istennőt. Az Anastasi papirusz szerint Per-Ramszesz[22] északi részén volt egy neki szentelt templom. Az 5. dinasztia idején önálló kultusza volt a memphiszi nekropoliszban.

A 10. felső-egyiptomi nomosz neve Uadzset volt. Az istennőnek temploma állt itt is, a nyugati parton, ahol Hathor helyi formájával azonosították.

 

 

Bécsben, a KHM-ben látható ez az oroszlánfejű nőt obeliszk előtt ülve ábrázoló, rézötvözetből készült szobor. Egy ichneumon koporsója volt és valószínűleg Uadzsetet örökíti meg.

Az istennő keselyűfejű kígyóként. Karnak, Szabadtéri Múzeum.

Eszna templomában Neith fiának tartották a krokodilalakú  Szobek-Rét. A fenti jelenetben Uadzset szárnyas kobra formájában védelmezi a Napisten eme formáját. Az előtte térdeplő uralkodó felett Nekhbet keselyűistennő lebeg. Az oszlopos csarnok dekorációja a Római korban készült el.

 

 

Ajánlott linkek:

A „Flóra és fauna” szekcióban található, kígyókról szóló cikk.

http://maatkara.extra.hu/florafauna/snake.htm

 

 

Készítette: Maatkara és Nehebkau

Közzétéve: 2013.07.09.

Utoljára szerkesztve: 2023.07.22.

 

 

Felhasznált irodalom:

Hérodotosz: A görög-perzsa háború (Osiris Kiadó, Budapest, 2000)

LÄ Band VI. 906-911.

Leitz - Lexikon der ägyptischen Götter und Götterbezeichnungen Band II (Orientalia Lovaniensia Analecta 111, 2002.)

Lesko, B.S. – The great Godesses of Egypt (University of Oklahoma Press)

Nina May Wahlberg – Goddess Cults in Egypt Between 1070 BC and 332 BC (doktori disszertáció, The University of Birmingham, 2002)

Richard Wilkinson - The complete gods and goddesses af ancient Egypt (Thames & Hudson, London 2003.)


 

[1] Pe és Dep a Nílus két partján elterülő testvér települések voltak, feltehetőleg azonosak a későbbi Butóval, melyet ma Tell el-Farainnak, azaz „Fáraók dombjának” hívnak.

[2] A nomosz vagy kerület közigazgatási egység volt az ókori Egyiptomban. Alsó-Egyiptomot húsz, Felső-Egyiptomot huszonkét kerületre osztották.

[5] Pontos jelentése még nem tisztázott. Többféleképpen fordítható: „Aki megnyitja a Két Országot”, vagy „Aki igazítja a Két Országot”, vagy „Aki elhatárolja a Két Országot”. Még a „Két ország bírósága” fordítás sem elképzelhetetlen, és ez esetben Neith istennőre utalhat, aki szintén viseli ezt a jelzőt. Bizonyos ureuszok díszítésében megfigyelhető Neith szimbóluma.

[6] Angolból fordítva: Raymond Oliver Faulkner - The ancient Egyptian coffin texts - spells 1-354 Vol. I. 255-256. oldal

[7] Mindegyik körülbelül fél méteres (50-60 cm).

[8] Szintén a Deltában található település, az ókorban Khem, a modern Auszim.

[9] Hérodotosz: A görög-perzsa háború, II. könyv, 83.

[10] Hérodotosz: A görög-perzsa háború, II. könyv, 152.

[11] 18,5 méter

[12] A régészek egyelőre nem tudtak igazolni egyetlen kőtömbből faragott templomot, de valószínűbbnek tűnik, hogy a templom valójában nem egyetlen kőtömbből épült, hanem egyszerűen csak nagyon pontosan illesztették őket egymáshoz. A témához kapcsolódóan lásd: Veronica Seton-Williams: JEA 55, 1969, 5 sk.

[13] 19,3 méter

[14] 1,93 méter

[15] A jóslattal kapcsolatos történetet lásd: Hérototosz: A görög-perzsa háború, II. könyv, 152.

[16] A Kairói Egyiptomi Múzeumban a nyilvántartási száma: 22182.

[17] A 7. uralkodási évben (i. e. 311).

[18] Délosz szigetén.

[19] A modern Tell el-Fara'in.

[20] - A per-nu szentély.

[21] A modern Sa el-Hagar.

[22] A modern Quantir közelében található ókori település.