Bolygók
Ebben a szócikkben
Gime 2004. szeptemberében
érkezett kérdésére válaszolok nagyon röviden.
Aziránt érdeklődnék, hogy vajon mi lehetett a
planéták (bolygók) neve kemetiül. Illetve nem
csak a bolygóké, hanem a Napé (mint
égitest, nem isten!), a Holdé stb. Tud valaki valami
forrást? Netán esetleg olyat, ahol érdemleges
írás van az egyiptomi
asztronómiáról, valamint
asztrológiáról?
Válasz:
A napot
mint égitestet, az Egyiptomiak
- ra-nak (ejtsd
rá, vagy ré), és
- itn-nek
(ejtsd: iten) nevezték.
A
holdat
- jaH-nak (jah).
A
Göncölszekeret
- msxtyw-nak
(Meszehtiu).
Az
Oriont
- sAH-nak (Szah).
A
Szíriusz csillag óegyiptomi neve pedig - spdt (Szopdet).
A Mars neve vörös Hórusz, azaz
- Hr-dSr
(Hór-deser) volt.
Angol-hieroglif szótár hiányában ennyit tudtam. Remélem ezzel is segítettem.
A csillaghitről dióhéjban:
Az
Óbirodalom piramisépítőinek korában
úgy tartották,
hogy az elhuny fáraó lelke az égre jut fel, a
cirkumpoláris csillagok
régiójába, és csillaggá válva
ragyog az égen. "Ez Merenré csillag, aki
megvilágítja az eget." (Pyr 1455)
Később, egyre inkább tért hódított
az a gondolat, hogy
Ozirisz a holtak királya, és ő uralkodik a lelkek felett
az alvilág
mélységeiben, azonban az Ozirisz vallás is
birtokba vette a mennybolt egy
részét. Oziriszt az Orion csillagképpel
azonosították, míg Széthet, a
Göncölszekérrel. A Szíriusz csillagot, mely az
Orion közelében ragyogott Ízisz
istennővel is azonosították, de önálló
istennő is volt.
Az uralkodó azonban a
Középbirodalom idején is a
csillagok közé vágyott, III. Amenemhat
fáraó dashuri piramisának tetejére egy
helyeztetett. Ez áll rajta: „Felső és
Alsó-Egyiptom
királyának, Ni-Maat-Rének (III. Amenemhat) a lelke
magasabban van, mint az
Orion magassága, mikor beköltözik a Duatba. (Orion) a
csillagok élére helyezi
Ré test szerinti fiát, Amenemhatot.”
Az Újbirodalom
fáraóinak a
Királyok Völgye sziklahegyeinek mélyében
elnyúló, az alvilágot jelképező sírjaiban
is több esetben
megjelenik a mennyezeten az éjszakai égbolt
ábrázolása. VI. Ramszesz sírjának
hosszú folyosóin mindenütt
égábrázolások, és
csillagképek tekintenek le a látogatóra,
I. Széthi sírjában a szarkofágterem
mennyezetén az északi égbolt aranyszínben
fénylő csillagképei jelennek meg. A mennyezetre festett
csillag és Nap ábrázolások a sír
mélyébe hozták a nappal ragyogását,
és az éjszaka szelíd fényét, mivel
úgy hitték, a képeknek nemcsak megjelenítő,
hanem mégikus teremtő funkciójuk is van. IX. Ramszesz
sírjában a király neveit az
északi égbolt csillagaival azonosították,
tehát még mindig élt a nagy
piramisépítők észak felé tekintő
csillaghite. Nemcsak az uralkodók reméltek
megdicsőülést a csillagok körében: „Adatik
néki az égnek egy csillaga” –
olvasható a HK. 164. fejezetében.
Az idézetek Kákosy László, Az alexandriai időisten című könyvéből származnak.
Kákosy László Egyiptomi és Antik Csillaghit című könyve részletesen foglalkozik az ókori egyiptomi asztronómiával és asztrológiával. S
zeretném továbbá felhívni a figyelmedet az istenek rovatunkra, ahol ajánlom elolvasni a Rét, az Oziriszt, a Szopdetet, a Hóruszt, a Széthet és a Szopdut bemutató cikkeket.
Készítette: Maatkara