Szarkofágok III.
Az előző részben az
Újbirodalom végéig mutattam be a szarkofágokat, ezúttal a III. Átmeneti kortól
a Görög-római kor végéig tárgyalom őket,
vagyis lezárul a tárgytípus korszakonkénti bemutatása. Az ajánlott linkeket
ismét korszakonként fogom csoportosítani.
III. Átmeneti kor
A 21. dinasztiától kezdve a magántemetkezésekben nincsenek szarkofágok,
a Thébai régió nagyszámú ismert temetkezéseire a koporsó szettek jellemzőek. A
királysírokban, Taniszban azonban kerültek elő, bár ezek mind korábban készültek
és a 21. dinasztia uralkodói csupán újrahasznosították őket. I. Pszuszennész például Merneptah belső szarkofágját uzurpálta. Utódja, Amenemopet pedig egy
középbirodalmi kvarcitszarkofágot használt fel. Érdekessége, hogy a teteje egy
Óbirodalom korabeli gránitlap, amelyet fekvő sakál díszít.
A rajta lévő áldozati formula pedig egy Dzsededka nevű személyre vonatkozik.
A 22. dinasztia idején is előszeretettel használtak újra korábbi
időszakokban készült darabokat. I. Takelot koporsóját például egy a 12.
dinasztia végéről származó szarkofágba helyezték, ami eredetileg egy Ameni nevű
férfinak készült. II. Oszorkonnak gránit szarkofágja volt, a téglalap alakot a
fejrésznél lekerekítették, ez esetben nincs arra utaló jel, hogy
újrahasznosítottak volna egy korábbi példányt. A fedelet viszont egy
ramesszida-kori szoboregyüttesből alakították ki. Fia, Hórnakht számára II. Ramszesz
egyik architrávjából[1]faragták
ki a szarkofág alsó részét, szintén
a fejrésznél lekerekítve. A fedél
eredetileg egy másik, de korabeli személynek
készült. Az elhunyt múmiaalakú
képmása díszíti, akit Ízisz,
Nephthüsz és Anubisz két formája
védelmez. A
fejrésznél lekerekített forma ezután is
használatban marad a III. Átmeneti kor
királyi temetkezéseiben.
Thébában a II. Oszorkonnal együtt uralkodó Harsziésze egy eredetileg
Henutmiré királyné[2]
számára
készült szarkofágba került. Fedelét
azonban sólyomfej díszíti, mint III. Sesonk
ezüst koporsóját, illetve kartonázsát
és kifejezetten Harsziésze számára
faragták ki.
A
taniszi nekropoliszon kívül található
temetkezésekben a szarkofágok
ritkák. A thébai magántemetkezésekben egy
sem volt. Fából készült
példányok
tűnnek fel I. Oszorkon uralkodásától kezdve,
későbbről számos ilyen ismert.
Téglalap alakúak és per-nu[3]
szentélyt formáznak, a sarkokban egy-egy oszloppal, ezeken sólyom ül, csakúgy,
mint a fedélen, amelyet még egy fekvő sakál is díszit. Ez a típus még a
Római-korban is előfordul.
A
25. dinasztia idején a kushita uralkodók ágyra
vagy padra helyezett
koporsókba temetkeztek. Ez alól kivételt
képez Anlemani és Aspelta, akik
számára a korszak fa szarkofágjainak
mintájára készítettek kőszarkofágot.
Utóbbi király gránit-gneisz szarkofágja a
bosztoni Szépművészeti Múzeum
gyűjteményét ékesíti, a
fotóját betetettem az ajánlott linkek
közé.
Ajánlott linkek:
Hórnakht szarkofágjának fedele
https://c1.staticflickr.com/5/4131/4835593610_58fe205a1d_b.jpg
Aspelta gránitból faragott szarkofágja, melyet
Nuriban, a király piramisában találtak meg 1916-ban. Nyilvántartási száma: 23.729
http://www.mfa.org/collections/object/sarcophagus-of-king-aspelta-145117
Későkor
A 26. dinasztia a kőszarkofágok felvirágzását hozta, mely a Ptolemaiosz-korig
tartott. Nem ritka, hogy az elhunyt számára olyan szett készül,
amely két kőszarkofágból és egy
fakoporsóból áll. Ezek a szarkofágok
gyakran bazaltból, gránitból és
egyéb kemény kövekből készültek. Egy
részük
szentélyt formáz, melyből a
fejnél lekerekített típus a gyakori. A
lekerekített, domború fedéllel rendelkező
példányoknál a fedél külső
részén az elhunyt alakja látható
reliefként. Erre egy nagyon híres példa
a Dzsedhór nevű törpe gránitszarkofágja. De
ilyen például Ankhneszneferibré
szarkofágja is, aki Amon Isteni Felesége volt.
Alakját relieftechnikával
készítették el. Ünnepi ruhában
örökítették meg, a kezében az
uralkodói
jogarokat tartja, fejét keselyűfejék, illetve kettős
tollal kiegészített
Hathor-korona ékesíti. Egy másik Isteni
Feleség, Nitókrisz szarkofágjának
fedelén az elhunyt múmiaformában,
Oziriszként jelenik meg háromdimenziós
kidolgozásban. Olykor lemásolják korábbi
szarkofágok dekorációját, mint
például
Hápimen szarkofágja, amelynek
díszítése és feliratai III. Thotmesz
szarkofágjáét másolja. Előfordul, hogy a
fedélen csak az elhunyt fejét
dolgozzák ki, a testet és a kezeket nem.
A fedelek belső részét általában Nut istennő alakja foglalja el. Jellemzően
tele van feliratokkal és ábrázolásokkal. A motívumok
igen változatosak, a Halottak könyvétől kezdve, az Amduaton, a Kapuk Könyvén, a Barlangok könyvén át az Éjszaka könyvéig minden
előfordulhat, sőt még a Piramisszövegek is megjelenhetnek rajtuk. A láda alakú szarkofág esetében a belsejükből olykor csak egy az
antropoid koporsó alakjának megfelelő rész van kivájva úgy, hogy az éppen
beleférjen. Egyes szarkofágok pedig akkora méretűek voltak, hogy szinte az
egész sírkamrát elfoglalták.
A múmiaformájú szarkofág a 20. dinasztiától a 26. dinasztiáig nem fordul
elő. Ekkor újra divatba jönnek és az i.e. 2. század második feléig használatban
maradnak.
Főként mészkőből, bazaltból, gránitból és
iszapkőből készítik őket. A Delta északi részétől Thébáig előfordulnak Egyiptom
nekropoliszaiban. A tulajdonos általában háromosztatú parókát visel, olykor
állszakállat. A mellkason az uzeht-gallér mellett megjelenhet melldísz, valamit
Nut istennő, vagy a szárnyas skarabeusz. Ha megformázzák a karokat, akkor azok
keresztezve vannak a mellkason. A kezekben általában tjet-csomót és
dzsed-oszlopot tartanak, de nők esetében előfordulhat a menat és a szisztrum. A múmiaformájú
szarkofágok között van, amelyiknek
fedélen
kevés a dekoráció, csak néhány feliratsáv fut rajtuk. A díszesebb példányokon általában az elhunyt bája, a Hórusz-fiúk,
démonok és különböző isteni szimbólumok jelennek meg a feliratsávok, -oszlopok között. Ezen szarkofágok alsó része néhány kivételtől
eltekintve alig dekorált, szintén csak néhány feliratsáv található rajtuk.
A
Későkorból mindössze három királyi
szarkofág maradt fenn. I.
Nepheritesz fejnél lekerített szarkofágját
Tell el-Rubában találták meg, I.
Nektanebóénak (30. dinasztia) töredékeit
ismerjük, míg II. Nektanebóé (30.
dinasztia), az utolsó egyiptomi fáraóé
Alexandriában került elő,
újrahasznosították. Jelenleg a British Museumban
látható. Dekorációjuk az
Újbirodalom korabeli példányok
mintájára készült. Több
királyné szarkofágja is
fennmaradt a korszakból, ezek szintén újbirodalmi,
azon belül a ramesszida-kori
mintára készültek.
Ajánlott link:
Fekete
iszapkőből
készült Ankhneszneferibré, a British
Múzeumban őrzött, egyik végén
lekerekített
téglalap alakú szarkofágja.
Nyilvántartási száma: EA32 Ankheszneferibré
Amon
Isteni Felesége volt, egyben II. Pszamettik fáraó
leánya. Kívül és belül is
függőleges
hieroglif feliratok találhatóak a szarkofágon,
ezek istenekhez szóló imák és
fohászok. Különböző forrásokból
származnak, melyek közé beletartoznak a
Piramisszövegek
is. A szarkofág alján, belül Hathor alakja
látható Nyugat istennőként. A
szarkofágot később, a Római kor elején egy
Montu pap sajátította ki magának,
akit Amenhotep-Pimontunak neveztek. Számára
készültek a vízszintes hieroglif
feliratok. A fedél külső részén, ahogy
említettem a hercegnő alakja látható,
míg belül Nut istennő.
Görög-római kor
A Ptolemaiosz-korban is használtak keménykőből faragott szarkofágokat,
bár a minőségük színvonala csökkent az idő előre haladtával.
A
III. Átmeneti kortól használt fából
faragott típus használata
folyatódott a Római korban is. Ugyanakkor a
Ptolemaiosz-korban egy másik fából
készített tároló is előfordul, amely
oroszlános balzsamozóágyon helyezkedik el.
Az alja ládaalakú. Ismert olyan példány,
amelynek az oldala zárt, illetve olyan
is amelynek minden oldala áttört. Utóbbinál
az alsó részt cavetto perem és
tórusz szegély díszíti, a fedele
boltíves és Ízisz, valamint Nephthüsz
háromdimenziós alakja találalható rajta. Az istennők
a fejnél és a lábnál térdelnek,
egyik kezüket a homlokukhoz érintik, a másikat a
combjukra fektetik. Néhány
szarkofág szentélyalakú volt, mind
használatuk, mind formájuk tekintetében,
mivel ebben a korszakban a múmiák egy ideig
hozzáférhetőek voltak az élők
számára, mielőtt a nekropoliszba
szállították őket. Ezekben a szentélyekben
állva
helyezkedik el a vásznakba tekert és
általában kartonázszsal borított
múmia. Nagyjából
a mellkasra fektetett kezekig ki lehetett nyitni a fából faragott
szentélyeket, így az elhunyt „ha
kívánta” részt vehetett a család
életében, részesülhetett áldozatokban,
egyébként
az ajtókat bezárták.
Több területen előfordult az a szokás, hogy durva mészkőből készült tartókba
helyezték el a maszkkal ellátott múmiát, nem használtak koporsót.
Az
egyiptomi stílusú kőszarkofágok
készítése a Római korban megszűnt,
ugyanakkor római stílusú (klasszikus) darabokat
találtak Alexandriában és más
hellenizált egyiptomi városokban, csak a
készítésükhöz használt kő
származott
Egyiptomból. A szabadon álló szarkofágok mellett beépített darabok is fennmaradtak,
például az Alexandriai katakombákban. Ezeket gyakran ókori egyiptomi motívumok
veszik körbe.
Ajánlott link:
Egy fából faragott áttört és festett szarkofág, a Ptolemaiosz-korból
(kb. i.e. 332-30), mely Beni-Hasszánban került elő. Egyptian Museum, Cairo
© Hans Ollermann 2016.
https://www.flickr.com/photos/menesje/25344512509
Összefoglalásként elmondható, hogy más temetkezési célú tárolókhoz hasonlóan a szarkofágok fejlődését kezdetben alapvetően formájuk határozta meg. Rituális elemeket ekkor csak a fedél stílusában fedezhetünk fel. Később további dekorációs elemekkel egészültek kis, és jól megkülönböztethetővé vált a királyi és a privát szarkofág. Alapvetően két csoportjuk különböztethető meg, az építészeti típus, mely lakóhelyet (palotahomlokzat) vagy szentélyt imitál (per-nu), valamint egy plasztikus (szobrászati) típust, mely múmiát vagy élő embert formáz. A múmiaformájú típus a Ramesszida-korban élte virágkorát, majd a Későkor, elsősorban a 26. dinasztia ismét felvirágzásukat hozta. Az az antropoid típusú szarkofág, mely ruhában örökíti meg az elhunytat a 19. dinasztiára jellemző. Érdekes megjegyezni, hogy az utolsó egyiptomi-stílusú szarkofágok, a fából készült római-kori példányok bár erősen díszítettek, formájukat tekintve visszatértek az ősi per-nu szentélyt formázó típushoz.
Képek:
Ibi szarkofágjának fedele a 26. dinasztia korából, I. Pszammetik uralkodási idejéről. Thébában került elő és jelenleg Torinóban látható. Ibi többek között a thébai papok vezetője volt és Nitókrisz birtokfelügyelője. A koporsón háromosztatú parókát, állszakállt és uzeht-gallért visel. Kezei mintha múmialepelből nyúlnának ki. Ozirisz jelképét, dzsed-oszlopot tart. |
Gemenefherbak szarkofágjának fedele a 26. dinasztia korából. A fotót Torinóban készítettem. Kevésbé díszitett, mint Ibié,de hasonlóan finoman faragott. Az elhunyt mellkasán a Napistent és az újjászületést szimbolizáló szárnyas skarabeusz látható. |
Szaiszban került elő Khedebneithiretbinet királyné szarkofágjának fedele. A KHM-ben a 3-as nyilvántartási számot kapta. Khedebneithiretbinet II. Nékó fáraó felesége és Pszammetik fáraó édesanyja volt, akik mindketten a 26. dinasztia uralkodói voltak. |
A pap Neszsutefnut szarkofágja a KHM-ben, Bécsben. Nyilvántartási száma: 1. A Ptolemaiosz korból maradt ránk, a fedél és az alj különböző kővekből készült. Mindkettő jelenetekkel és feliratokkal díszített, amelyek az ún. Barlangok könyvéből származnak. Ez a túlvilági vezető is a Napisten éjszakai, a túlvilágon átvezető útját dolgozza fel. A fedél belső oldalát Nut istennő foglalja el. Az alj belső, alsó részében pedig a Nyugat istennő van, aki mint a nekropolisz megtestesítője az elhunytat karjaival átöleli, befogadja. |
|
|
Készítette: Maatkara
Közzétéve: 2018.06.05.
Felhasznált irodalom:
SalimaIkram, AidanDodson - The Mummy in AncientEgypt (Thames&
Hudson, 1998) 265.
– 275.
W. Helck/ E. Otto/ W. Westendorf - Lexikon der Ägyptologie (Wiesbaden
1975 - 1989.) Band V. 471 - 485
A Museum of Fine Arts Boston honlapja
A British Múzeum honlapja
[1] Az oszlopokon
vízszintesen fekvő kőtömb, amely két oszlop közét hidalja át és a tetőzet
súlyát hordja.
[2] II.
Ramszesz egyik felesége volt.
[3] Ez az alsó-egyiptomi Butó ősi szentélyformája.
|
|