Balzsamozás I.

 

A Neolitikus korban a holttesteket a termőterületeken kívül temették el, közvetlenül a homokba, általában magzati pozícióban, mindössze néhány edény, kés, gyöngy, és egyéb a minden napi életből vett tárgy kíséretében. Sok ilyen holttestből csak csontváz maradt, de némelyek tökéletesen kiszáradtak a forró homokban, így kiváló állapotban megőrződtek, természetes úton mumifikálódtak. Később, amikor már sírokba temetkeztek, szükségessé vált a holttest tartósítása. A mumifikálás kialakulásához tulajdonképpen az vezetett, hogy minél inkább megpróbálták elkülöníteni a holttestet a homoktól, mely természetesen mumifikálta a holttestet, az annál kevésbé maradt ép.

A balzsamozási technikák használatának gyökere az egyiptomiak túlvilág elképzeléseiben van. A halál egy átlényegülés, az üdvözült lélekké (ah[1]) válás folyamatának kezdete. Ennek egyik fontos feltétele a múmia, ókori egyiptomi nevén saH[2]. A múmia nem csak azt a célt szolgálta, hogy a testet egy örök statikus időtartamra megtartsa, hanem hogy a halott átlényegülését, túlvilági újjászületését előkészítse, hogy belőle születhessen újjá, majd az életciklus befejezése után visszatérhessen belé, ezt a folyamatot ismételve az örökkévalóságig. Ugyanakkor minden múmia Ozirisz bebalzsamozott holttestének mása volt. Ha a test megsemmisült, akkor egy pótfej[3] vagy egy szobor helyettesíthette.

A múmia szó arab eredetű, ahol aszfaltot, bitument jelent. Azért használták ezt a kifejezést a bebalzsamozott holttestre, mert a 20. századig az emberek úgy gondolták, hogy ez a múmiákat fedő fekete anyag.

Alfred Lucas (1867-1945) angol kémikus vizsgálatainak köszönhető, hogy az anyagot ma már inkább gyantaként azonosítják. Azonban az i.e. 1. és az i.sz. 2. századból vannak példák bitumen nyomait magukon viselő múmiákra. Habár általában a gyanta használata volt általános, a Középbirodalom idejéről ismert egy példa, ahol a testet és a combokat viasszal fedték.

 

Az elmúlt két évszázad ásatásainak és kutatásainak köszönhetően ma már viszonylag sokat tudunk a mumifikálás technikájának fejlődéséről a Predinasztikus kortól a Római korig.

Mielőtt azonban rátérünk arra, hogy a múmiák szakszerű, tudományos vizsgálata milyen fizikai bizonyítékokkal szolgált, előbb meg kell ismernünk azt, hogy milyen források maradtak fenn az ókorból és a klasszikus történetírók leírásában a témával kapcsolatban.

Az ókori Egyiptomból nem maradt fenn részletes leírás a mumifikálás folyamatáról. Az ábrázolások és szövegek főleg a bepólyálás rendjére és a balzsamozással kapcsolatos rituáléra vonatkoznak, ilyen a Rhind Mágikus Papirusz (kb. i.e. 200), a Boulaq III. és a Louvre 5.158 papirusz. A Wien 27 papiruszon az Ápisz-bikák balzsamozásának rítuskönyve maradt fenn. Egy Berlinben található papirusz arról szolgál információval, hogy melyik végtagot hogyan kell bepólyálni, mely amuletteket kell a bandázsba illeszteni, és milyen mondásokat kell elmondani közben.

 

Ennél részletesebb és világosabb leírást ad a görög történetíró Hérodotosz (i.e. 5. század) Történelem (Hisztoriai) című művében. A II. könyvben részletesen beszámol arról, hogy az ő idejében hogyan zajlott a mumifikálás folyamata. Ez és későbbi írók, mint a szintén görög Szicíliai Diodórosz (i.e. 1. század) és Porphyrios (3. század) leírásai szolgáltatták az alapot a mumifikálás technikájának tanulmányozásához.

 

Hérodotosz három típusát írja le a balzsamozásnak.[4] Alább az ő leírásait olvashatjuk:

A legtökéletesebb eljárás során, mely Oziriszhez méltó, először az agyat az orrlyukon keresztül egy vashorog segítségével kiszedik, amit nem érnek el a horog segítségével, azt beöntött szerekkel mossák ki. Ezt követően a lágyékot kovakő késsel felnyitják és az összes belet eltávolítják, a hasüreget alaposan kimossák pálmaborral, majd összetört füstölőszerekkel újra kitisztítják. Megtöltik összetört mirhával, kassziával, és más illatos füstölőszerekkel – csak tömjénnel nem – és összevarrják. A testet bevonják nátronnal, úgy, hogy teljesen befedje, 70 napra, sohasem többre. Amikor ez az idő letelt, a testet megmossák és a fejétől a lábáig szalagokra vágott vásznakba csomagolják, bekenik gumival, melyet az egyiptomiak gyakran használtak enyv helyett. Ebben az állapotban a testet visszaadják a családnak, akik ember-formájú fakoporsóba helyezik. Ez a holttest balzsamozásának legdrágább módja.

Közepes árért a következő eljárásban részesül az elhunyt: Anélkül, hogy a testet felvágnák, és a gyomrot eltávolítanák, a holttest hasüregét a végbélnyíláson keresztül kitöltik cédrusolajjal. A nyílást bezárják, majd meghatározott számú napon át úgy hagyják, és végül az utolsó előtti napon kiengedik az olajat. Az olaj a zsigereket és a gyomrot feloldja, így azok is kiürülnek a testből. A testet közben nátronnal vonják be, amely annyira kiszárítja a testet, hogy csak csont és bőr marad. Ezek végeztével átadják a holttestet a családnak.

A harmadik módszer, melyet a legszegényebbeknél alkalmaznak: A hasüreget tisztító olajjal kimossák, a testet hetven napig sóban tartják, majd kiadják azoknak, akik megbízták őket.

Hérodotosz megjegyzi, hogy a rangos nők holttesteit a nekrofília elkerülése végett csak a halál után néhány nappal vitték a balzsamozókhoz. A történetíró által másodikként említett eljárás, tehát nem tartalmazta a test bepólyálását. Az általa guminak nevezett anyag valószínűleg növényi, általában fenyőből származó gyantát takar, melyet a Ptolemaiosz kortól nagy mennyiségben alkalmaztak a testek kitöltésére, a bőrszövet balzsamozására és a külső múmiapólyák összetartására. Ennek a késői szokásnak a tökéletes példája Hortesznaht múmiája a Szépművészeti Múzeumban.

 

A nátron[5] természetes állapotában előfordul Egyiptomban, leggyakoribb a Wadi Natrunban kb. 64 kilométerre észak-nyugatra Kairótól. Az egyiptomi szövegek nagyrészt egyetértenek Hérodotosszal abban, hogy a mumifikáció összesen 70 napig tartott, ebből azonban kb. 40 napot vett igénybe a szárítás, a többi időt a test bepólyálása és sírba helyezése tette ki. Dzsehuti thébai sírjában (TT110) egy szöveg így szól: „a jó temetés békében érkezik, a 70 napod teljessé vált balzsamozásod helyén”.[6]

Bizonyos esetekben azonban a balzsamozás és temetés ennél jóval tovább tartott, például III. Meresankh királynő (4. din.) esetében, akit gízai sírjának felirata szerint a halála után 272 nappal temették el. Ennek oka nem ismert, elképzelhető, hogy a sírja még nem készült el, esetleg politikai érdekek húzódtak meg a hátterében.

Egy másik személy a későkorból Paszeredenptah, memphiszi főpap, akinek a balzsamozása ismeretlen okokból 200 napig tartott.

A modern múmiakutatások Hérodotosz leírásának főbb pontjait alátámasztani látszanak, de például az általa másodiknak említett módszernél, úgy tűnik, hogy a befecskendezett olaj gyakrabban volt borókaolaj, mint cédrusolaj.

A legdrágább balzsamozási eljárással kapcsolatban Szicíliai Diodórosz néhány dologgal kiegészítette Hérodotosz leírását. E szerint a testet aromatikus anyagokkal töltötték meg 30 napra, kiürítették, majd újra megtöltötték, mielőtt bepólyálták. Egyikük sem említi, hogy mi történt a belsőségekkel. Plutarkhosz (1-2. század) szerint a Nílusba dobták őket. Porphyrios az egyetlen, aki leírja, hogy a testből való eltávolításuk után (kanópusz) ládába helyezték őket.

 

Egyiptom történetének majdnem minden korszakából számos olyan depozit került elő, amely a balzsamozási folyamat maradványait, hulladékait tartalmazza. Ezek a letétek nagyon értékesek a mumifikálás technikájának kutatása szempontjából, hiszen sok, ha nem minden, a balzsamozáshoz használt anyagot tartalmaznak. Ilyenek a felcímkézett edények és korsók, melyek a múmia színezésére használt porokat tartalmaznak (pl: okker), gyanta, vászon párnácskák, vászonszalagok, nátron, viasz, különféle olajok, terpentinfa[7] gyanta, mint dezodoráló és illatszer, fűrészpor és pelyva. Lámpák, a temetkezési ünnepség maradványai, seprűk, melyeket arra használtak, hogy a sírból kilépő utolsó ember lábnyomát felsöpörjék szintén gyakran kerültek elő ezekből a depozitokból. Számos ilyen balzsamozási letét került elő Thébában és Szakkarában, beleértve Tutankhamonét is. Ez alapján elmondható, hogy a mumifikálás során alkalmazott dolgokat egyszer használták, majd ezután, mint a testet, eltemették.

 

Némelyik depozitban találtak balzsamozó asztalt is. Ezek jellemzője, hogy elég alacsonyak, hiszen a balzsamozási munkák nagy részét guggoló helyzetben végezték. Általában fából készültek és téglalap alakúak voltak, a szélességük kb. 1,28 méter, a hosszúságuk kb. 2,41 méter volt. Az a része, amelyre a holttestet helyezték 4 db keskeny egymás mellé fektetett falapból állt. Gyakran találhatók rajtuk olaj- és nátron foltok. Az asztal egyik végén sokszor oroszlánfejek láthatóak, az állat teste az oldalán van, lábai az asztal lábát alkotják. A lábrésze általában kb. 6 cm-rel lejjebb van fejrésznél, így biztosítva a víz és egyéb folyadékok lefolyását.

Valószínű, hogy a testből távozó folyadékokat felfogták egy edénybe és eltemették.

 

Egy másik bútordarab, ami a mumifikáláshoz kapcsolódik és gyakran összekeverik a balzsamozási asztallal, a balzsamozási ágy. Ezeket gyakran ábrázolták koporsókon,[8]  csakúgy, mint sírfestményeken, melyek azt mutatják, hogy Anubisz a balzsamozási ágyon fekvő holttest fölé hajol. A balzsamozási ágyak is általában fából készültek, vagy a múmia fektetésére használták, vagy pedig a holttest végső bepólyálását végezték rajta. Oroszlánt és más, félig mitikus lényeket mintáztak. Néhány esetben magát a koporsót helyezték el ilyen ágyon a sírban.

 

Keveset tudni a balzsamozókról, kivéve, hogy a bepólyálást papok végezték, akik közül az egyik Anubisz[9] maszkot viselt. Ő bandázsolta be a holttestet, a többiek segítettek neki, és elmondták a megfelelő mondásokat. Hérodotosz szerint, a balzsamozók egy speciális csoport voltak, akik különböző műhelyekhez tartoztak, a foglalkozás öröklődött. Diodórosz leírja, hogy megbecsült és elismert emberek voltak, kivéve a „hasító”, ő volt az, aki a hason a vágást ejtette. Diodórosz szerint neki a vágás megejtése után azonnal el kellett menekülnie, mert a többi balzsamozó és az, aki arra járt üldözőbe vette és kövekkel dobálta, valamint gyalázkodó kifejezésekkel illette, amiért „kárt tett” a holttestben.

 

A balzsamozáshoz szükséges legfontosabb anyagok a következők:

- Tömjén, mely amellett, hogy az istenek számára az egyik leggyakrabban bemutatott áldozat volt, a múmia számára is bemutatott áldozat volt. A holttest füstölésére használták és fontos szerepe volt a szájmegnyitás szertartás során.

- Nátron a holttest kiszárításához. A keresztény korszakban erre a célra sót használták.

- Fűrészport, pelyvát, homokot, vászonrongyokat, vászon párnácskákat és apróra vágott szalmát használtak fel a testüreg kitöltésére, a 21. dinasztia idején pedig egyes testrészek kitömésére is. Fűrészport a testre is szórtak, hogy elősegítse a kiszáradást.

- Mirha és fenyőtömjén, ezek illatos gyanták, apró sárgás-piros tömbökben. Ezeket Egyiptomon kívülről szerezték be, Szomáliából és Arábia déli részéről. Az Újbirodalomban használták a test megtöltésére és bedörzsölésére. A holttest illatosítását szolgálták.

- Többféle gyantát használtak a balzsamozás során, ez legfőképp fenyők törzsén választódik ki. Olvasztott állapotban használták, hogy megtöltsék a koponyát, a testüreget, és hogy bekenjék vele a koporsót. Csökkenti a kellemetlen szagot és megelőzi a bakteriális fertőzést, emellett édes illata van. Néha tévesen szuroknak és bitumennek gondolták. Utóbbi a Holt-tenger térségéből származik és mindkettőt használták alkalmanként a Késő- és Görög-római korban.

- Különböző olajok: Az ókori történetírók a cédrus olajat nevezik meg, mint a legfontosabb mumifikáláshoz használt olaj. Tesztek azonban azt bizonyítják, hogy ez gyakrabban volt borókaolaj. Mindkét tűlevelű fafajta megtalálható a Szíria-Libanon régióban, a boróka azonban gyakoribb. Gyakran egy kevésbé drága olajba kevertek boróka olajat, így adva neki az illatot. Erős illatú olajokkal dörzsölték be a testet, és a mumifikálás után gyakran alkalmazták a már bepólyált testen is. Tutankhamon múmiáját például olyan vastagon borították az olajok és a gyanta, hogy forró késekkel kellett kivágni a koporsóból, mielőtt megkezdhették a kicsomagolását.

- A pálmabor volt az egyik legsterilebb alkoholtartalmú anyag az akkori időkben. A klasszikus írok szerint arra használták, hogy kimossák a testüreget, azonban mivel nem hagy kimutatható nyomot, ezt tudományos vizsgálatokkal még nem tudták alátámasztani.

- Kasszia[10] és fahéj[11]: A klasszikus írók felsorolják a balzsamozáshoz használt anyagok között, de eddig még nem sikerül kielégítően igazolni a múmián és a múmiában. A holttest illatosítására használhatták őket.

- Alkalmanként méhviasz fedte az ajkakat, illetve az orrlyukakat és egyéb testnyílásokat, főleg újbirodalmi és későkori múmiákon, de előfordulnak rá példák már a Középbirodalom idejéről is.

- Hagyma: Az Újbirodalomtól a III. Átmeneti korig a testüregekben találhatók, a láb közelében és a szemek helyén. Fertőtlenítő hatása miatt az orvosi receptekben is nagy szerepet kap.

- Zuzmó[12]: a testüregek megtöltésére használták különösen az Újbirodalomban.

 

Általánosságban érdemes elmondani, hogy bár adott mumifikálási módszerek elterjedtek lehettek bizonyos időszakokban, nem használtak kizárólagosan egy-egy módszert. Az eltérő technikák alkalmazásának gazdasági okai lehetettek, vagy pusztán a divat.

A mumifikálás tehát egy tág fogalom, mely a holttest kezelésének koronként és vagyoni helyzettől függően eltérő módozatait fogja egybe.

 

Az eltérő vagyoni és társadalmi helyzetből fakadó különbözőségek ellenére a mumifikálásnak alapvetően két egymásra épülő állomása volt: a test megtisztítása és újraformázása. A balzsamozás a nekropoliszban vagy annak közelében zajlott és egy ibw-nak nevezett helyen kezdődőtt, ez egy sátorszerű szerkezet volt általában víz közelben, ahol a testet megmosták. Ezután a testet a a balzsamozó csarnokba (pr-nfr) vitték, itt került sor a szervek eltávolítására és a dehidratálásra. Az agyat kampós végű eszköz segítségével, általában a rostacsont eltörésével az orrlyukon keresztül távolították el. A lágyék bal oldalán ejtettek egy kisebb vágást, és a belső szerveket egy éles hajlított eszköz segítségével eltávolították. Nem vették ki a szívet, mert az értelem és érzelem központjának tartották. A nehezen hozzáférhető helyen található veséket ritkán távolították el. A testüreget átmosták, és ideiglenesen nátront, illatos gyantákat és fűszereket tartalmazó vászon-párnácskákkal tömték ki. A 21. dinasztiáig a belső szerveket megtisztították, négy részre osztották, bepólyálták és kanópusz-edényekbe helyezték. A kanópusz-edényeket a Hórusz-fiúk védelmezték: Amszet a májat, Hápi a tüdőket, Duamutef a gyomrot és Kebehszenuef a beleket. A testet körülbelül 40 napra nátronba ágyazták, hogy a bőrt és a szöveti állományt megszabadítsák nedvességtartalmától. Ezt követte a test újraformázása, mely a Purifikáció házában (wabt wat) zajlott. A királyi temetkezések zH nTr-e talán azonos volt az uabet-tel. A testet lemosták, a koponyaüreget gyantával töltötték meg, az orrüregbe tömés, az orcák mögé párnácskák kerültek, a szemhéjak alá általában apró vászonlabdacsokat helyeztek. A testüreget gyantával, vagy gyantával átitatott vászon-párnákkal tömték ki, a lágyéki sebet összehúzták és vagy fémlemezzel, vagy méhviasszal fedték le, más esetben összevarrták. A testet olajokkal kenték, mirhával dörzsölték be, és különböző illatos anyagokkal, végül forró gyantával vonták be. Ezután a testet több réteg vászoncsíkba pólyálták, s a rétegek közé védelmező amuletteket rejtettek. A holtestet koporsóba helyezték és a sírjához vitték, ahol a temetés részeként különböző rítusokat hajtottak végre, például itt zajlott a szájmegnyitás szertartása. Ezután a megfelelő sírmellékletekkel ellátva a túlvilági otthonukként elképzelt sírba helyezték, a temetés után pedig rendszeres halotti áldozatok révén biztosították túlvilági fennmaradásukat.

Néhány sír bejáratánál a régészek ideiglenes építményeket találtak vályogtéglából, feltehetőleg ezekben zajlott a holttest mumifikálása. Ilyen építményeket találtak például Nefer és Kai sírjainál Gízában.

 

Úgy tűnik, hogy az egyiptomi temetkezési szokásokról alkotott elképzeléseinket módosítanunk kell egy 1997-ben Herakónpoliszban kezdődött ásatás fényében, mely során előkerült egy hatalmas Predinasztikus temető. A testeket itt sekély gödrökben temették a sivatag homokjába, oldalt feküdtek zsugorított testartásban, a fejük keletre, arcuk délre nézett. A test konzerválásának egyértelmű szándékáról tanúskodnak, gyantával kenték be őket, majd a tagokat szorosan, szintén gyantával átitatott vászonpólyákba tekerték, ezek alá vászonpárnákat tettek, hogy újraformázzák a testet. Nem mutatták bizonyítékát a kizsigerelésnek és még tesztelni kell őket nátron maradványokra. Halotti lepel fedte őket és némelyik még vászon vagy bőrruhát is viselt. A sírokban talált edények alapján a temető a Nagada II-re datálható.

Az elkövetkező évszázadok alatt a mumifikálás technikája folyamatosan fejlődött.

Az Archaikus korban a vászontekercseket feltételezhetőleg nátronba és folyékony gyantába mártották, de az ebből a korszakból származó holttesteket még nem vetették alapos vizsgálat alá. James Quibell 1911-ben Szakkarában folyatott ásatásokat, az ekkor előkerült női múmiát 16 réteg vászonpólyába tekerték, minden végtagot külön pólyáltak. Külön hangsúlyt fektettek a nemi szervre, bandázsból megformázták. A testet feltehetőleg nátronnal kezelték.

 

Az Óbirodalomra is jellemző a gondos bepólyálás, ehhez gyantával átitatott vászonszalagokat használtak. Vékony gipszréteggel vonták be a testet, ezt festették, így a múmia egészen szoborszerűvé vált. A vászon vagy gipszréteg alól sokszor átsejlettek az arcvonások. Előfordult az a módszer is, hogy a testről az összes húst eltávolították és a csontokat tekerték be vászonba. A múmia gyakran feküdt az oldalán.

A 4. dinasztia idejére tehető a kizsigerelés legkorábbi bizonyítéka, Hetepherész királynő temetkezésében. Bár a királynő holtteste eltűnt, megtalálták a kanópusz-ládáját.

Az 5. dinasztia idejéből az egyik leghíresebb példa Ranefer múmiája, melyet Médumban találtak a 9-es sírban. Ranefer a bal oldalán feküdt, fejével északra, arca keletre. A testét fedő vászonpólyát vékony gipszréteggel vonták be, melyet festettek, a hajat feketére, a szemeket és a szemöldököt zöldre, a szájat vöröses-barnára. A nemi szervét is megformázták. Agya a helyén volt, de a belső szerveket eltávolították. A múmiát Nagy-Britanniába szállították, a Királyi Sebészeti Főiskolára került, ott vizsgálatnak is alá vetették. Sajnálatos módon a II. Világháború alatt megsemmisült egy bombázásban.

Egy másik különleges temetkezés az 5. dinasztia korából Gízából származik, a G 2220-as masztaba, mely tartalmazott egy cédrusfa koporsót, benne egy apró női múmiával. Minden végtagot külön bandázsoltak, összesen 37 réteg vászonpólyába, melybe még kis vászon párnácskákat is tömtek, hogy életszerűbb kinézete legyen. A mellet is megformázták keskeny keresztbe futó bandázsokból és gyantából, apró vatta segítségével alakították ki a mellbimbókat. Az ő belső szerveit nem távolították el. Ezt a múmiát egy vádli-középig érő, V nyak-kivágásos tunika fedte.

Elmondható, hogy a legtöbb Óbirodalom korabeli múmiának még nem távolították el az agyát, de az 5. dinasztia idejétől már akadnak rá példák, ilyen a meidumi 17-es Masztabában talált múmia. Az Óbirodalom végétől már elterjedt az agy orron keresztüli eltávolítása.

 

Az I. Átmeneti korban a testet nátronnal kezelik, kizsigerelik és bepólyázzák, a belsőségeket hasonlóan kezelték és kanópusz-ládákba helyezték. Az a szokás, hogy a testet szoborszerűen megformázzák a 6. dinasztia végén, a 7. dinasztia elején befejeződik. Egyetlen szokatlan példa került elő eddig a 11. dinasztia korából, Dzsehutinakht múmiája deir el-bershai sírjából, akinek a fejét az Óbirodalomra jellemző módon csinálták meg. Az arcát vászonból megformázták és szemöldököket festettek rá. A 9. dinasztia idejére datálható Pepiszeneb múmiája, mely Seikh Faragból került elő. Az ő esetében is kiszárították a testet, és eltávolították a belsőségeket, agya a helyén maradt. Rengeteg vászonpólyát használtak fel a bandázsolásához, arcát és mellkasát pedig egy kartonázsmaszk fedte.

 

A Középbirodalom idején nem történt jelentős változás, már előfordul a Hérodotosz által másodikként leírt mumifikálási technika is. Például a II. Mentuhotephez (11. dinasztia) kapcsolódó  női temetkezések esetében.[13] A hercegnők királyukéval szomszédos sziklába vájt sírokban nyugodtak, a testek nagy része jó állapotban maradt fenn. Nátronnal szárították ki őket, legtöbbjük bőrének felszínét gyanta borítja. Nincs rajtuk hasi vágás, de néhányuknak feloldással, a végbélen keresztül eltávolították a belsőségeit. Feltehetőleg ez a módszer ekkor még nem volt olcsóbb, mint a hason ejtett vágás általi eltávolítás. Az agy mindüknél a helyén volt.

Általánosságban elmondható, hogy egyre jellemzőbbé vált a belső szervek eltávolítása, az agyat azonban nem minden esetben távolították el.

Szenebtiszi (12. dinasztia, III. Amenmesz uralkodása) egész temetkezése épen került elő Lishtből. A múmia a bal oldalán feküdt, a feje északra, arca keletre nézett. A karokat és a lábakat külön pólyálták. Az agyat a koponyában hagyták, a belső szerveket egy hasi vágáson keresztül távolították el, melyet gyantával és gyantába áztatott anyaggal zártak le. A szívet bepólyálták és visszahelyezték a testbe. A testüreget vászonnal, fűrészporral, és gyantába áztatott bandázsokkal töltötték meg. A múmiát a koporsóba helyezés után bőségesen leöntötték félig folyós szurokkal.

 

 

Ajánlott linkek:

Egy Óbirodalom korabeli múmia (6. dinasztia) és története:

http://esciencecommons.blogspot.com/2011/09/rare-mummy-gets-new-lease-on-afterlife.html

Itt egy videó arról, hogyan nézett ki a restauráció előtt és után:

http://www.youtube.com/watch?v=GE2qbjHRvJw&feature=youtu.be

 

 

Az August Kestner Múzeumban, Hannoverben az egyik vitrinben a balzsmozáshoz használt eszközök és anyagok voltak.

Balról jobbra haladva: a szájmegnyitási rituáléhoz használt eszköz szett mészkőből és fajanszból (Újbirodalom, 18. dinasztia); bitumen; tömjén; fűrészpor, gumiarábikum.

A vitrin folytatása, itt elöl a szürkés anyag nílusi iszap.

Balról jobbra haladva először zúzmó látható, majd vásznak, ezek előtt porított nátron, mellette az agy eltávolításához használt fémkampók, előtte méhviasz és végül egy Abuszírból származó kovakő penge (i. e. 4. század vége).

 

 

Készítette: Maatkara

Közzétéve: 2012.03.19.

Utoljára szerkesztve: 2024.01.03.

 

 

Felhasznált irodalom:

Salima Ikram, Aidan Dodson - The Mummy in Ancient Egypt (Thames & Hudson, 1998)

W. Helck/ E. Otto/ W. Westendorf, Lexikon der Ägyptologie (Wiesbaden 1975 - 1989.)

Múmiák testközelben – Szépművészeti Múzeum, Budapest 2011 (Szerkesztő: Petrik Máté)

 

 


[1]  - Ax

[2]  vagy

[3] Ez a lelettípus a 4. dinasztiára, azon belül is főleg Kheopsz idejére jellemző.

[4] A görög-perzsa háború, II. 86-88.

[5] Több szavuk volt a nátronra, ezek a Hsmn () és a nTrj ().

[6] Angolból fordítva: Salima Ikram, Aidan Dodson - The Mummy in Ancient Egypt (Thames & Hudson, 1998) 104. oldal

[7] Pistacia terebinthus, egy a földözi tenger vidékéről származó fa.

[8] Különösen a III. Átmeneti korban és később.

[9] A balzsamozás istene.

[10] Cinnamomum cassia, más néven kínai fahéj. A valódi fahéj közeli rokona, Kínában és Dél-Kelet Ázsiában honos. Ez egy sötét, vörösesbarna változat, melynek erõsebb és kissé keserédes az íze. örökzöld fafajta, kb 15 méter magasra nő.

[11] Cinnamomum zeylanicum.

[12] Parmelia furfuracea.

[13] Szadhe, Henhenet, Kauit, Kemszit, Mait és Asaiet, valamint néhány szolgálójuk sírját Herbert Winlock és Edouard Naville találta meg Deir el-Bahariban.