|
|
Kérdések és válaszok |
2004. 09. 27 kiegészítve: 2005. 03. 24. |
Gime kérdezte: |
Válasz:
A
holdat
- jaH-nak (jah).
A
Göncölszekeret
- msxtyw-nak
(Meszehtiu). Az Oriont - sAH-nak (Szah). A Szíriusz csillag óegyiptomi neve pedig - spdt (Szopdet). A Mars neve vörös Hórusz, azaz - Hr-dSr (Hór-deser) volt. Angol-hieroglif szótár hiányában ennyit tudtam. Remélem ezzel is segítettem. A csillaghitről dióhéjban: Az
Óbirodalom piramisépítőinek korában
úgy tartották,
hogy az elhuny fáraó lelke az égre jut fel, a
cirkumpoláris csillagok
régiójába, és csillaggá válva
ragyog az égen. "Ez Merenré csillag, aki
megvilágítja az eget." (Pyr 1455) Az idézetek Kákosy László, Az alexandriai időisten című könyvéből származnak. Kákosy László Egyiptomi és Antik Csillaghit című könyve részletesen foglalkozik az ókori egyiptomi asztronómiával és asztrológiával.
wDA Maatakré |
2004. 10. 27. |
Togró kérdezte: |
Válasz: |
2004. 09. 20. |
Cerebrum
kérdezte: |
Válasz:
|
2004. 09. 10. |
Cerebrum
kérdezte: |
Válasz: Az egyiptomi túlvilághitben már a legkorábbi időktől fogva jelen volt a szoláris (égben elképzelt) és a chthonikus (föld alatt elképzelt) túlvilág. Az egyik szerint a lélek az égbe jut fel a Naphoz, illetve a csillagokhoz, amik az elhunytak lelkei. Az égbe jutáshoz kellett a madár alak, vagyis a repülés képessége. A Piramisszövegekben még egyértelműen az égbolt volt a cél, bár már az oziriszi elképzelések is megjelentek. Ozirisz és köre a Középbirodalom táján jut az addiginál sokkal jelentősebb szerephez. Eszerint a túlvilág-elképzelés szerint a lélek egy föld alatti "alvilágba" jut, ahol számtalan veszély közepette (ellenséges démonok, kapuőrök, stb.) kell eljutnia az ítélőszék elé, ahol földi élete alapján részesülhet az örök életben Ozirisz mellett vagy sem. A Nap alvilági útjának részletes tárgyalása az újbirodami túlvilágkönyvekben (Amduat, Kapuk Könyve, Barlangok Könyve) éppen ezt a kettősséget próbálta összebékíteni. Eszerint éjjel a Nap bejárja az alvilág régióit és ott találkozik Ozirisszal. A 21. dinasztiára (tulajdonképpen már a Ramesszida-korban) megszületett a szintézis: Ozirisz a napisten alvilági formájával azonosul. Vagyis így egyszerre van jelen a szoláris és chthonikus túlvilág ugyanabban a rendszerben. wDA |