Bíbicek az ókori Egyiptomban
Egy
nagyon érdekes madárral ismerkedhettek meg, ha
elolvassátok ezt az írást, mivel, ahogy azt majd látni fogjátok, a
bíbicnek
különleges szerepe volt az ókori Egyiptomban. A közelmúltban két olyan
előadást
is szerencsém volt meghallgatni, ami ezekkel a madarakkal foglalkozott,
ez adta
az inspirációt. Az egyik dr. Bartos Zoltán nevéhez fűződik, aki a 156.
Egyiptomi szombaton tartotta előadását a Vámbéry Ármin Keleti
Szabadegyetemen
2021. február 20-án „Vízimadarak az ókori Egyiptomban – Ludak, récék,
bíbicek”
címmel. Ez csak részben szólt a bíbicekről. A másikat ezeknek a
madaraknak a
szakértője dr. Kenneth Griffin tartotta a Swansea Egyetem Egypt Centre
webináriumainak keretében. Ken közel 20 éven át kutatta ezeknek a
madaraknak a
szerepét, előadását 2021. március 7-én tartotta „All the Rekhyt-people
adore”
címmel.
Aki
szeretne bővebben megismerkedni a madárral,
annak több angol nyelvű szakirodalmat ajánlanék. Először is az ókori
Egyiptomban előforduló madarakról és szerepükről szól Patrick F.
Houlihan – The
Birds of Ancient Egypt című műve. Nagyon jó kiadvány a madarak
témakörhöz, és
megtalálható az interneten a Rozenn Bailleul-LeSuer által szerkesztett
„Between
Heaven and Earth: Birds of Ancient Egypt”. Konkrétan a rekhyt madárról
pedig
Kenneth Griffin írt egy könyvet „All the Rekhyt-people adore – The role
of the
Rekhyt-people in Egyiptian Religion” címmel.
Egyiptomban úgy tűnik háromféle bíbic faj fordult elő az ókorban, ezek a bíbic (Vanellus vanellus), a sisakos bíbic (Vanellus tectus) és a tüskés bíbic (Vanellus spinosus). Mindhárom a lilealakúak (Charadriiformes) rendjébe, ezen belül a lilefélék (Charadriidae) családjába tartozik. Kenneth említette a sisakos bíbicet a tüskést viszont nem, Houlihan pedig a tüskés bíbicről írt, a sisakosról nem. Ábrázolások alapján úgy tűnik, hogy mind a három előfordult, még akkor is, ha napjainkban a sisakos bíbic Afrika középső részén honos. Szintén a lilealakúak (Charadriiformes) rendjébe, ezen belül a lilefélék (Charadriidae) családjába tartozik a parti lile (Charadrius hiaticula), mely az ókorban és napjainkban is előfordul Egyiptomban.
A bíbic Európa, Ázsia és Észak-Afrika nagy részén
előfordul. Európában ugyanakkor van, ahol nem fordul elő vagy ritka, ilyen Portugália,
Spanyolország, Olaszország, Görögország és a Balkán egyes részei. Hollandiában
kifejezetten gyakori és Magyarországon is jelen van, a Tisza vidékén és a Tiszántúlon fészkel. Egyiptomban napjainkban
téli vendég és a Földközi tenger partvidékén Alexandriától nyugatra, a
Deltában, a Nílus-völgyben és az oázisokban is előfordul. Elsősorban a
síkvidéki vizes területek, de akár hegy- és dombvidéki medencék, folyóvölgyek
képezik otthonát.
Egy bájos megjelenésű fekete-fehér alapszínű[1], rövidcsőrű, fekete tollbóbitás
madárról van szó. Feje elöl, és a szeme alatti csíkban fekete, hátrább fehéres,
a torka csak a nászidőszakban fekete, egyébként fehér. Szárnya széles,
lekerekített, feketének tűnik, de a fényben zöld, itt-ott bíbor és kék színben
csillog. A farka szögletes. A madár testhossza 28 – 33 centiméter, ehhez képes
viszont a szárnyfesztávolsága nagy, 67 – 87 cm. Az alacsony vízben vagy fűben
gázolva rovarokkal, pókokkal, csigákkal és gyűrűsférgekkel táplálkozik.
Étrendjét kevés fűvel és magvakkal is kiegészíti. Bár alapvetően magányos
madár, a táplálékban gazdag helyeken nagy számban gyűlhet össze.
Évente egyszer költ. Fészkelő helyei az alacsony
füvű rétek, a mezők, legelők és ugarok. A hímek 80%-a monogám, vagyis csak egy
tojóval párosodik, 20%-a viszont poligám, tehát több tojóval is párosodik.
Fészkük jobbára egy talajba kapart, száraz fűszálakkal hevenyészett módon
bélelt mélyedés. Általában 3 – 4 tojást rak és a pár mindkét tagja fölváltva
24-28 napon keresztül kotlik a tojásokon. Kikelésük után a fiókák egy-két napig
a fészekben maradnak, aztán szétszóródnak a környéken, hogy táplálékot
keressenek. A szülők szigorúan felügyelik őket és veszély esetén elterelik a
ragadozók figyelmét, sőt ha kell, akkor meg is támadják így próbálván
elijeszteni őket és megmenteni fiókáikat.
A sisakos bíbic szintén rendelkezik a jellegzetes
bóbitával, fekete-fehér és barna alapszínű madár. Ahogy említettem
Közép-Afrikában honos és nem vonuló faj. Élőhelye változatos, a sivatagokban,
füves pusztákon, szavannákon, cserjésekben ugyanúgy megtalálható, mint a folyók
és patakok környékén, sőt nem veti meg a vidéki kerteket és a városias régiót
sem. A kifejlett madár testhossza körülbelül 31 centiméter. Rovarokkal
táplálkozik.
A tüskés bíbic valamivel kisebb, a testhossza 25-28
centiméter, a szárnyfesztávolsága ennek a madárnak is nagy 69-81 centiméter.
Fekete-fehér és barna alapszínű. Európa mediterrán vidékén, a Közel-keleten és Észak-Afrikában
honos. Élőhelyei a víz közeli füves puszták, tengerpartok, sós és édesvízű
mocsarak, tavak, folyók és patakok környéke. Vonuló faj. Magyarországon rendkívül
ritka. Rovarokkal és más ízeltlábúakkal táplálkozik, de nem veti meg az apró
gerinceseket, magvakat és a zsenge hajtásokat sem. A vizes területek közelében
fészkel. A talajra, egy mélyedésbe készíti el a fészkét, a fészekalj általában
3-5 tojásból áll. A költési idő 22-24 nap. A fiókák a körülbelül 40-45 nap
múlva önállóvá válnak.
A parti lile Európa és Ázsia északi részén fészkel, a telet dél Európában, a Közel-Keleten és Afrikában tölti. Napjainkban, Egyiptomban téli látogató a Nílus völgyben, a Deltában, a Fajjumban és a Vörös-tenger partvidékén. A sziklás és homokos tengerpartokat, a sós és édesvízű tavakat, a víztárolókat, a folyók és patakok környékét kedveli. Rendszeres vendég Magyarországon is, főként az Alföldön találkozhatunk vele vonulása idején, tavasszal és ősszel. Kisebb a korábban említett fajoknál, a testhossza maximum 20 centiméter, a szárnyfesztávolsága 48 – 57 centiméter között van. Jellegzetes ismertetőjele a rövid nyakán található fehér és fekete gyűrű. A csőre rövid, narancssárga, a hegyén fekete folttal. A háta és a szárnya barnás színű, a hasa fehér. Rákokkal, puhatestűekkel, rovarokkal és férgekkel táplálkozik, amelyeket a talajon vagy a sekély vízben sétálva keresgél. A fészkét ez a madár is földön lévő mélyedésbe készíti, a fészekalja 2 – 5 tojásból áll. Mindkét szülő kotlik, felváltva 23 – 25 napig. A szülők védelmezik a fiókákat, elcsalják a ragadozót a fészek mellől. A fiókák egy hónap után lesznek önállóak.
|
||
Charles Whymper a bíbicet örökítette meg ezen az illusztrációján. A 1909-ben megjelent Egyiptom madarairól szóló könyve a Gutenberg Projekt keretében szabadon elérhető az interneten. |
A tüskés bíbicet csodálhatjátok meg Whymper eme illusztrációján. Forrás: Egyptian Birds - Painted and described by Charles Wymper. A könyv a Gutenberg Projekt keretében szabadon elérhető az interneten. |
A parti lilét látjátok Charles Whymper illusztrációján.. Forrás: Egyptian Birds - Painted and described by Charles Wymper. A könyv a Gutenberg Projekt keretében szabadon elérhető az interneten.. |
A sisakos bíbic a rekhyt szó mögött szerepelhet determinatívumként. Tüskés bíbic ritkán szerepel az ábrázolásokon. Először az Óbirodalom idején találkozhatunk vele az 5. dinasztia korabeli Ti masztabában, Szakkarában. Itt három példány látható a papirusz rengetegben. Kettő egy-egy papiruszernyőn áll, míg a harmadik fészkében a tojásain kotlik. Sajnos a festés nem maradt meg, de a relief a madár minden jellegzetességét visszaadja. Látható például a 11. dinasztia korabeli Baket III (Nr. 15) sírban Beni-Hasszánban. Huszonkilenc különböző madarat és három denevért örökítettek meg ebben a jelenetben – legalábbis ennyi maradt meg – regiszterekbe rendezve, a legtöbbjükhöz hieroglif felirat is tartozik. Alattuk olyan tevékenységek láthatóak, amelyek a folyóparton és a vízen történnek, halászat hálóval és hajózás, a hajók között papiruszbozót is látható. A tüskés bíbic formája és színezése életszerűvé teszi az ábrázolást. A hátát és szárnyát rózsaszínes barnára festették, a fejét, a nyakát és a testét fehéren hagyták, a szeme piros. A madár szárnyáról érdekes módon hiányzik a tüske, amiről a nevét kapta, helyette az egyiptomi művész a madár mindkét lábára egy-egy sarkantyút tett, ez nem jellemző erre a fajra. Mindössze ebben a két esetben azonosítható egyértelműen a tüskés bíbic. Houlihan csapata csupán egyetlen biztosan azonosítható ábrázolást talált a parti liléről, mégpedig a már említett Baket III sírban, Beni-Hasszánban. A regiszterekbe sorolt madarak között szerepel.
Ábrázolásokon az ókori Egyiptomban a dinasztikus
kort megelőző időszaktól kezdve a fáraókor végéig szerepel a bíbic. Azt nem
tudjuk, hogy az egyiptomiak különbséget tettek-e a fajok között, sőt pontosan az
sem világos, hogy mi volt a bíbic ókori egyiptomi megnevezése, de
valószínűsítjük, hogy rekhyt.[2]
Korai ábrázolása található a madárnak egy a Nagada kor végéről származó pala palettán, melyet Kairóban őriznek. A paletta igen töredékes, de az felismerhető, hogy a madár egy kikötött hajó fedélzetén van. Egy nagyjából ugyanebből származó és a madár szimbolikus jellegére utaló ábrázolás található az úgynevezett Skorpió buzogányfejen, mely Hierakónploiszból került elő. Itt a bíbic standardokon lóg le a nyakánál fogva felakasztva. A standardok talán város vagy nomoszjelvények, esetleg törzsi jelvények. Később a kerületek jelvényei ilyen formájúak. Ez alapján az ábrázolás alapján született meg az az elmélet, hogy a madár meghódított északi – deltabeli – népeket jelképez és a király uralmát fejezik ki ezen népek felett, ugyanakkor úgy is értelmezhető, hogy az uralkodó Egyiptom minden népét kontroll alatt tartja. Könnyen előfordulhat az is, hogy az egyiptomi történelem ezen korszakában még deltabeli népeket jelenített meg, ugyanakkor nagyon valószínű, hogy az egyiptomi történelem előrehaladtával a madárhoz társított képzetek változtak. Később ugyanis van olyan szöveges forrásunk, amely szerint a rekhyt nép jelen van Felső- és Alsó-Egyiptomban is.
A rekhyt-nép értelmezésére egyébként sokféle elmélet
született. Általánosan elfogadott nézet, hogy a rekhyt-emberek az egyiptomi
társadalom legalsóbb rétege, a köznép. Más tudósok úgy vélekednek, hogy olyan
idegen nép, aki Egyiptomban élt. Van, aki a rekh (rx) – tudni gyökérre alapozva
úgy értelmezi őket, hogy akik valamilyen tudás birtokában vannak, esetleg
megvilágosultak. Felmerült, hogy a rekhyt-emberek, a pat- és henmemet-emberek
különböző egyiptomi társadalmi osztályt jelképez; a patok lennének az elit, a
rekhyt a köznép és a henmemet pedig a papok, ez nem bizonyítható egyértelműen.
A rekhyt ráadásul sokkal többször jelenik meg és szövegben is többször fordul
elő, mint a másik kettő. A rekhytet ábrázolhatják vagy említik a másik kettő
nélkül, míg a patot és a henmemetet csak akkor, ha rekhyt is szerepel. Vallási
és mágikus szövegekben ritkán a rekhyt előfordul negatív, ártó szerepben. A
rekhyt ugyanakkor olyan nép, amelyet védelmezhetnek az istenek. A szövegek
alapján a fáraó védelmezi a pat- és a rekhyt-embereket, azért mutat be
áldozatot, hogy ők éljenek. A szövegek alapján az istenek teremtették őket, egy
szöveg szerint Amon-Ré szeméből jöttek elő. Valószínűnek tűnik, hogy a
rekhyt-nép egyiptomi és a fáraó, illetve az istenek számára bizonyos tetteket,
cselekedeteket hajtanak végre.
Nézzük meg, hol találkozunk még a madár ábrázolásával
és milyen kotextusban.
Az Óbirodalom idejéről, a 3. dinasztia korából
maradt ránk Dzsószer egyik szobrának talapzata, a lábai töredékével. A fáraó az
Egyiptom ellenségeit jelképező kilenc íjon tapos. A lábai előtt pedig
szárnyaikat hátraemelő bíbicek láthatóak. Ez talán megint arra utalhatna, hogy
leigázott népeket jelképeznek, a madarakra viszont sohasem tapos rá a fáraó
későbbi ábrázolásokon sem. Minden esetre mindenképp valami olyan népről van szó,
amit a fáraó ural.
Az Óbirodalomtól megjelenik a bíbic a
sírábrázolásokon, mint madár az élőhelyén A papiruszmocsarakat ábrázoló
jelenetekben látjuk, amint éppen felröppen, vagy a fészkén ül – még akkor is,
ha tudjuk, hogy ez a madár a földön fészkel. Érdekes módon az Óbirodalom
masztabáiban egy másik, szokatlanabb kontextusban is látható a madár. A
sírtulajdonos gyermeke tartja a kezében. Nefer szakkarai masztabájában
található például egy ilyen ábrázolás az 5. dinasztia idejéről. Nefer éppen a birtokain
zajló mezőgazdasági tevékenységeket felügyeli a kutyájával, a lábánál sokkal
kisebb méretben pedig ott áll mezítelen, uzeht-gallért viselő leánya, a
gyermekekre jellemző hajfürttel. A bal kezével lótuszvirágot tart az orrához, a
jobb kezében szárnyainál fogva egy bíbic maradat fog. Nem tudjuk pontosan, hogyan
kell értelmezni a madarat, Houlihan úgy gondolja, hogy házikedvencről van szó.
Egyébként nem csak a bíbic fordul elő ilyen összefüggésben, gyakrabban látunk
az Óbirodalom korabeli sírokban a gyermekek kezében búbos bankát.
A 5. dinasztiától kezdve a rekhyt-nép megjelenik
teljes emberalakban, a sírokban a temetési menet tagjaiként találkozhatunk
velük, egyébként később az Újbirodalom sírjaiban is.
A Középbirodalomtól, de különösen Újbirodalom
korában a madár gyakran kap emberi kezeket. A Középbirodalom idején a királlyal
összefüggésben egy Kairóban őrzött reliefen találjuk meg a rekhyt madarat. I.
Amenhotep szed-ünnepét örökítették meg rajta. Az király az ünnepi pavilonban
ül, amely alatt hét rekhyt madár látható az örvendezés gesztusában.
Elképzelhető, hogy eredetileg kilenc madár volt, de sajnos a jelenet bal oldala
elveszett. A későbbi korszakokban is részt vesznek és örvendeznek a király
szed-ünnepén a rekhyt-emberek.
Az Újbirodalom idején rekhyt-rébusz[3] formában Hatsepszut idején
tűnik fel először és innentől kezdve a Görög-római kor végéig használatban
marad a motívum. Oszlopokon, kapubejárókban, és szentélyek ajtaja előtt is
szerepel. Bár ránézésre díszítő motívumnak tűnik, tulajdonképpen egy
kijelentés, amit el lehet olvasni. A kijelentés gyakran tűnik fel templomok
oszlopain, csak a Karnaki Amon-Ré templom nagy oszlopcsarnokában több mint
ezerszer fordul elő. A rébusz általában három fő elemből áll, az egyik
természetesen a bíbic. A madár keze adoráló tartásban van. A madár a neb
(kosár) hieroglifa tetején guggol, ami azt jelenti minden, előtte pedig egy
kicsi csillag szerepel, amely megerősíti a hódolat, tisztelet gesztusát. A
rébusz előtt a király kartusa szerepel. Az egész kompozíció így fordítható:
„minden rekhyt-ember hódol“ az uralkodó előtt, akinek a kartusa előtt szerepel.
Bár leggyakrabban a kezekkel ellátott bíbic jeleníti
meg a rekhyt-embereket, más ábrázolási formával is találkozhatunk. II. Ramszesz
abüdoszi templomában mindegyik variáció előfordul. A rekhyt-embereket
megörökíthették emberi testtel és bíbic fejjel, emberként, de a bíbicekre
jellemző bóbitával, illetve teljes ember alakban, ilyenkor csak a hieroglif
felirat árulkodik arról, hogy a rekhyt-népet látjuk.
Több egyiptológus például Bell, Brand és Wilkinson
úgy vélte, hogy ez a rébusz ott jelenik meg a templomokban, ahová a nép
bejuthatott. Ennek ellentmondani látszik az, hogy olyan helyeken is látható,
például belső szentélyekben, ahová a szöveges források szerint már nem
juthatott be akárki, a rekhyt-emberek biztosan nem. A egyiptológusok nagy része
egyetért abban, hogy a nép csak a templomok előudvarába juthatott be, esetleg
csak ünnepek alkalmával. Ken kutatása során arra a következtetésre jutott, hogy
a szöveges források szerint vannak olyan templom előudvarok, amelyek
hozzáférhetők voltak a rekhyt-emberek számára. Például Khnum elephantinéi
templomában ezt olvashatjuk: „Ő (II. Amenhotep) készíttette ezt atyja Khnum
számára, aki Elephantinéban lakik. Azért építtette ezt az ünnepi csarnokot,
hogy minden rekhyt-ember láthassa mit építtetett neki.”[4] Karnakban az nagy
oszlopcsarnokban szintén felirat árulkodik arról, hogy a rekhyt-emberek
bejuthattak oda.
Akkor mi a helyzet a belső szentélyekkel? Ken
Griffin úgy gondolja, hogy a rekhyt-rébusznak köszönhetően a rekhyt-emberek itt
megjelenhettek jelképeseken még, ha fizikálisan nem is jöhettek be ide és ez
tulajdonképpen a funkciójukból adódik, ami az, hogy tiszteljék a királyt és a
szentélyben lévő istent. Az egyiptomi templom a kozmoszt képezi le, és így az egyiptomi
társadalom minden részét magában kell foglalnia, hiszen az része a kozmikus
rendnek. Sőt a templomokban a külföldieket és az ellenségeket gyakran
ábrázolták, bár minden esetben legyőzi őket a fáraó, vagy fogolyként az istenek
elé viszik őket. Ezek ábrázolások szükségesek voltak ahhoz, hogy kifejezzék az
uralkodó fenntartja a rendet (maat) és mágikusan elősegítették a káosz (isfet)
elűzését.
A rekhyt-rébusz a királyi palotákban is
megtalálható, például III. Rameszesz Tell el-Yahudiyában található palotájában,
feltehetőleg az ajtófélfákat díszítették rekhyt-rébusz frízek fajansz csempék
formájában, de Merenptah memphiszi palotájában is megjelent a motívum.
Díszíthették ebben a formában az uralkodók szobrainak és szfinxeinek
talapzatát, megjelenhet az uralkodó lábtartóján, ugyanakkor a „megjelenések
ablakát” is szegélyezhetik. A Ramesszida korból ismerünk egy mészkőosztrakont,
amelyen az uralkodót látjuk a „megjelenés ablakában”, alatta megkötözött
ellenségeket ábrázolnak, mellette viszont a rekhyt-rébuszt.
Ezen ábrázolások azt hangsúlyozzák, hogy a fáraó teljes irányítás alatt tartja a rekhyt-embereket, akik tisztelik őt. Az Újbirodalom templomaiban megfigyelhető, hogy a fáraó rekhyt madarat tart a kezében és az előtte álló istenség felé irányítja, aki viszont a királyság emblémáit adja át a fáraónak. Ilyenkor a szövegek szerint a rekhyt-emberek egységben vannak a markában. Ez nagyon szépen fejezi ki azt a körforgást, aminek a rekhyt-emberek is nélkülözhetetlen részei: az ő feladatuk, hogy imádják a királyt, aki az isteni rendnek megfelelően kormányoz és bemutatja az isteneknek a megfelelő áldozatokat, az istenek pedig ezért cserébe biztosítják a király hatalmát és Egyiptom jólétét. A képek között I. Széthit láthatjátok Ré-Harakhty és Amon-Ré társaságában. Amon-Ré fegyvereket ad át az urólakodónak, miközben ezt mondja: „...Trónomra helyezlek, hogy minden ország felett uralkodj, minden idegen ország a késedhez van rendelve, senki sem lépi át határaidat..." (Angolból fordítva: Rosalie David - Temple Ritual at Abydos 84. o.) A kosfejű Napisten pedig hosszú uralkodást és sok jubíleumi ünnepet ad neki.
Egy kivételes és eddigi ismereteink szerint egyedülálló
ábrázolás található III. Ramszesz medinet-habui évmilliók templomában. A migdol
bejárati kapu felett található felső ablak két oldalán láthatók térdelő alakok
a jellegzetes bíbic bóbitával neb kosáron. A figurák karjai adoráló tartásban
vannak. Úgy tűnik azonban, hogy ezúttal magát a királyt ábrázolják rekhytként,
mivel a figurák nemesz-fejkendőt viselnek, szakállt és rövid kötényt (sendyt).
Az uralkodó itt a „rekhyt-emberek” királyaként jelenik meg.
Ugyanakkor a legkülönlegesebb relief Augusztusz idejéből
származik a rekhyt-emberekről és a Philé templom mammiszijának ábrázolásai
között találkozhatunk vele. Az uralkodó kinyit egy szentélyt, amelyben Ízisz a
gyermek Hóruszt szoptatja. Kiveszi a gyermek Hórusz szobrát és felmutatja a
rekhyt embereknek, akik itt teljes emberalakban láthatóak örvendezés
gesztusában. A felirat egyértelműen rekhytként azonosítja őket. A jelenethez
tartozó leírást Ken az előadás keretében ismertette, így hangzik: „Recitáció: légy
csendben négyszer, örvendezz négyszer.” – Ez arra utalhat, hogy a szobrot
négyszer emelték fel, talán a négy égtáj felé. – „Minden rekhyt-ember jön, hogy
örvendezzen, amikor látja Ozirisz fiát, mert ő a király.”
Az egyiptomiak elképzelése szerint a reliefek valósággá
váltak, így rébusz formájában a rekhyt-emberek örök időkre imádják mind a
fáraót, mind az adott templomban élő isteneket. Ennek során a rekhyt-emberek
nemcsak a saját maguk, hanem az egész kozmosz létét is garantálták.
Érdekesség, hogy Tuna el-Gebel íbisz-katakombáiban kis számban, de előfordult bíbic múmia is.
|
||
Skorpió buzogányfej. Predinasztikus kor, kb. i.e. 3100. |
A rekhyt-rébusz Hatsepszut vörös kápolnájában. Újbirodalom, 18. dinasztia, kb. i. e. 1479 - 1458. |
I Széthi kezében a rekhyt madárral, miközben Ré-Harakhty és Amon-Ré elismerik mint uralkodót. Abüdosz, I. Széthi "millió évek temploma". Újbirodalom, 19. dinasztia, kb. i. e. 1323 - 1279. |
Közzétéve: 2021.05.01.
Felhasznált irodalom:
Patrick F. Houlihan – The Birds of Ancient Egypt
(The American University in Cairo Press)
Rozenn Bailleul-LeSuer (editor) – Between Heaven and
Earth: Birds of Ancient Egypt (OIMP 35.)
Richard H. Wilkinson: Reading Egyptian Art – A
Hieroglyphic Guide to Ancient Egyptian Painting and Sculpture (Thames and
Hudson)
Kenneth Griffin - A Reinterpretation of the Use and
Function of the Rekhyt Rebus in New Kingdom Temples
[1] A kifejlett madár, a fiókák rejtő színt viselnek. A hasuk sárgásbarna, a
hátuk világosbarna alapon sötét foltos.
[4] Angolból fordítva: Kenneth Griffin – Images of the
Rekhyt from Ancient Egypt 48. oldal
|
|