„Templomi áldozatok 4.”

Királyi rituálék

 

Az ókori egyiptomi templomok dekorációjának van egy olyan csoportja, amely nem áldozatbemutatásról szól, és nem az isten a kedvezményezettje, hanem a király. Cauville ezeket királyi rítusoknak nevezi, ebben a cikkben ezekkel fogok foglalkozni. Sajnos Cauville ezekkel a jelenetekkel, rituálékkal nem foglalkozik túl részletesen az Offerings to the Gods in Egyptian Temples című könyvében. Nemrégiben azonban részt vettem a Swansea Egyetem „Decoding the Divine” című kurzusán, amelynek egyik előadása ezekről szólt. Az ott elhangzottakat is hasznosítottam ebben a cikkben, illetve vannak olyan rituálék, amelyekhez külön cikkek, disszertációk állnak rendelkezésre, azokat, amelyekből dolgoztam, az írás végén megtalálod.

 

Amikor a király elhagyja a palotát, hogy meglátogassa az isten templomát és olyan jelentős eseményeken vegyen részt, mint a templomalapítás, vagy a szed-ünnep, illetve különböző isteni ünnepek, akkor ezeket egy olyan eseménysor vezeti be, amelyeket megörökítettek a templomok reliefjein is. Az alábbi jelenetekről van szó, amelyeket királyi rituáléknak neveznek:

-          az uralkodó elhagyja a palotát

-          a királyt megtisztítják

-          megkoronázzák az uralkodót[1]

-          a királyt a templom főistene elé vezetik

-          az uralkodó látja az istent

-          a király leborul az isten előtt.

Ezek a jelenetek nagyrészt azt a célt szolgálják, hogy hangsúlyozzák azt, hogy a király a jogos uralkodó, hogy az istenek választották ki őt. Sokszor a templom külső falán az alsóbb regiszterekben örökítették meg ezeket a jeleneteket és néhány esetben a nép is szerepel bennük. Van amelyik nem könnyen beazonosítható, mert az ábrázolás nem feltétlenül tükrözi a rituálé címét.

 

1.      Az uralkodó elhagyja a palotát

Ennek a jelenetnek a jellegzetessége a palota ábrázolás, amelyet mindig ugyanúgy örökítettek meg: két elnyújtott, függőleges téglalap egy ugyancsak téglapap alakú talapzaton, amely felett/mellett heker-fríz[2] fut. Gyakorlatilag ez egy kapu, amelyen keresztül a király kijön a palotából. A király előtt egy párducbőrbe öltözött kisebb méretű pap, vagy a trónörökös látható, ugyanakkor előfordul az is, hogy ez az alak Iunmutef. Bármelyikük is ez a személy, a feladata, hogy tömjénnel megtisztítsa az utat, amelyen a király halad. Kettejük között általában istenjelvényes standardok haladnak, melyek közül az első a sakál alakú Upuaut isten, az utak megnyitója. Ő egy felderítőhöz hasonlóan halad az élen és biztonságos utat biztosít az uralkodónak.

A jelenet neve „kijönni a palotából”[3], de a kijönni szó helyett szerepelhet a feltűnni, felragyogni[4], valamint a ragyogni[5] szó is, amelyek a fáraót a Napistenhez teszik hasonlatossá. A király előjövetelét párhuzamba állítják a Napisten keleti horizonton történő megjelenésével.

Az edfui templom egyik reliefjén így hangzik a jelenethez tartozó felirat:

„A buzogány van a jobb kezemben, hogy megvilágítsa a templomot, a sétapálca van a bal kezemben, hogy megtisztítsa a szentélyt, zászlók nyitják meg az utat.” (E. IV, 49)[6]

A tökéletes istent – vagyis a templom urát/úrnőjét – ezekben a jelenetekben gyakran költői kifejezésekkel jellemzik.

„Kegye a szívekben van, szelídsége a szívekben van, szeretete közel van az emberekhez.” (E. VII. 43)[7] – mondja egy edfui felirat.

„Orrában mirha illata érződik, ajkán a tömjén illata, testének illata a nyári vízililiomé, ruhájának illata olyan, mint a legfinomabb parfüm.” [8] (E. VII, 190)

Ez az egyik leggyakrabban ábrázolt jelenet, mert az uralkodó bármilyen eseményen vesz részt, először mindig elhagyja a palotát.

 

2.      Az uralkodó megtisztítása

A gyakori jelenetek közé tartozik, és könnyen azonosítható. Azt látjuk az ábrázoláson, hogy egy vagy két isten vizet önt az uralkodóra a hesz-vázából[9]. Nagyon gyakran fordul elő, hogy nem víz folyik a korsókból, hanem az élet (anx) és a hatalom (wAs) hieroglifái.

„Leöntöm a fejed a vízzel, amely az asszuáni katarakta vidékről jön.” (E. V, 37)[10] – mondja egy a jelenthez tartozó edfui szöveg.

Gardiner szerint hasonlóság van a keresztény vallás megkeresztelése és a fáraó megtisztítása között annyiban, hogy a víz általi szimbolikus megtisztítás mindkét esetben beavatásként szolgál a megfelelően legitimált vallásos életbe.

Most nézzük meg, mely istenek végezhetik az uralkodó megtisztítását. Általában Hórusz és Thot az, aki közrefogja az uralkodót, azonban a legkorábbi ismert ábrázolásban, mely a 18. dinasztia idejéről maradt fenn és Hatsepszut Deir el-Bahariban álló templomában található, a megtisztítást végző két isten Amon és Ré-Harakhty. Ismert pár olyan jelenet is, amelyben Hórusz és Széth végzi el a király megtisztítását[11]. A Luxor templomban pedig III. Amenhotep Montu és Atum között jelenik meg. Ugyanakkor arra is van példa, hogy Hórusz egymaga végzi a megtisztítást, például Medinet Habuban van egy jelenet, ahol Atum megöleli III. Ramszeszt, miközben Hórusz hesz-vázából vizet önt a királyra.

Előfordul, hogy bár két istent ábrázolnak a jelenetben, a hozzájuk tartozó szöveg négyet is említ. A Piramiszszövegek 36-os mondásában négy isten szerepel, név szerint: Hórusz, Széth, Thot és Dunanui, akik az égbolt négy kardinális pontját testesítik meg. Gardiner szerint ebben a rituáléban is erről van szó és erre a XI. Ramszesz megtisztításához tartozó feliratokat hozza példaként, melyek Karnakban, a Honszu templomban találhatók.

A Hóruszhoz tartozó szöveg a következő:

„Szavak mondása a Behdeti által: Megtisztulásod Hórusz megtisztulása, megtisztulásod Széth megtisztulása…”[12]

Thot felett, pedig a következőt olvashatjuk:

Szavak mondása Khemenu ura által: „Megtisztulásod Thot megtisztulása, megtisztulásod Dunanui megtisztulása.”[13]

Van példa arra is, hogy négy istennőt említ a szöveg, például Denderában:

„Megtisztítom a testedet a vízzel, amely Héliopoliszból jön; Neith, Szelket, Ízisz és Nephthüsz a négy istennő, akik megtisztítják a tested.”[14] (D. XII, 207)

A rituálé isteni hatalommal ruházta fel az uralkodót, amelynek köszönhetően képes a regenerálódásra, megújulásra, erre utal egy Karnakban található, I. Széthi megtisztításához tartozó szöveg, mely így hangzik:

„Megtisztítalak élettel és hatalommal, hogy megfiatalodj, mint atyád, Ré és ünnepelj Szed-fesztiválokat, mint Atum, hogy dicsőséges és örvendő uralkodóként ragyogj fel.”[15]

 



Augustus császár elhagyja a palotát az edfui templom egyik jelenetén. Bal oldalon látható a jellegzetes kapu, a jobb oldalon álló, a kezében füstölőt tartó alak Iunmutef, aki megtisztítja az utat a király előtt.

Görög-római kor, i.e. 27 – i.sz. 14

II. Amenhotepet megtisztítja a behdeti Hórusz és Thot. A hesz-vázákból víz helyett az anx (élet) hieroglifák folynak le.

Újbirodalom, 18. dinasztia, kb. i. e. 1426 – 1400

Lepsius – Denkmaeler aus Aegypten und Aethiopien

Forrás: The NYPL Digital Collections

A karnaki Amon-teplom jelenetében Széth és Hórusz végzi el I. Széthi megtisztítását. A hesz-vázákból az élet hieroglifái csorognak le.

Újbirodalom, 19. dinasztia, kb. i. e. 1290 – 1279.

 

3.      Koronázás

Egy újabb jellegzetes ábrázolásról van szó, amikor két isten vagy istennő a király fejére helyezik a koronát. Általában Uadzset és Nekhbet az, aki ezt elvégzi, de megteheti ezt például Hórusz Széthtel, vagy Thottal párban.

A korona leggyakrabban a Kettős korona, ugyanakkor előfordul, hogy csak a Vörös vagy a Fehér korona szerepel a jelenetben, ilyenkor visszatükrözik a koronák geográfiai kapcsolódását, mégpedig úgy, hogy a templom fal északi oldalán szerepel a Vörös korona, és vele párhuzamosan a déli falon a Fehér korona felhelyezése az uralkodó fejére.

A korona vagy koronák elhelyezése a király fején rettentő hatalommal ruházza fel az uralkodót, biztosítja és megerősíti uralmát az ország vagy az országrészek felett. Edfuban ezt olvashatjuk.

„A Fehér korona, aki én vagyok egyesült a Vörös koronával; együtt vagyunk a fejeden, világra hozzuk a rettegést, amelyet az emberek gyomrában gerjesztesz.”[16] (E. V, 139)

Denderában pedig a Kettős korona meséli el nekünk funkcióját:

„A fejeden helyezkedem el, megvilágítom a fejedet; uralkodsz a dél felett, kormányzod az északot, a Két Ország eggyé vált.”[17] (D. XII, 208)

Abüdoszban található egy szép jelenet, ahol Hórusz, Ízisz fia I. Széthi kezébe adja a Kettős koronát, Ízisz pedig az ureuszt nyújtja át neki.

Ehhez a rítushoz tartozik az a jelenet is, amikor a király uralkodási éveket kap, illetve a nevét felvésik a mitikus perzea fára. Egész pontosan az ised-fa rituálé az, amelyhez a koronázás és az uralkodási évek királynak ajándékozása tartozik, annak egy-egy szakaszát alkotják.

Az uralkodó nevének az ised-fa levelére történő felírása az ábrázolásokon úgy jelenik meg, hogy a király a perzea fa előtt térdel, Thot és Szesat pedig felírják a nevet és az uralkodási éveket a fa leveleire, általában Amon-Ré vagy Atum jelenlétében. Az uralkodó nevének ised-fa leveleire történő felírása I. Thotmesztől (18. dinasztia) fordul elő egészen Hadrianus (Római kor) koráig.

Az ised-fa rituáléval Marazzi foglalkozott részletesen, ebből készítette doktori disszertációját. Az ised-fa rituálé során a királyt meghatározott istenségek hivatalba iktatják egy olyan a templomkörzetben, a koronázása idején zajló ceremónia által, amelynek során bejelentik Egyiptom népének a király hivatalos nevét, isteni ajándékokat adományoznak neki, beleértve a szed-ünnepeket, az életidőt, az évkönyveket és a győzelmeket. A rituálé célja a király legitimizációja. A király neveit egy Ré napistennek szentelt fára írják fel, ezt a fát az egyiptomiak „iSd”-nek nevezik. Úgy ábrázolták, hogy törzse zömök, és a földhöz közel ágazik el, lombkoronája magas és lekerekített. Az ágak hullámosak, és teljes hosszukban tojásdad levelek találhatók rajtuk. A királyt ez rokonságba állítja az istenekkel, hozzájuk hasonlatossá teszi. Az ised-fa tulajdonképpen a történelem fájaként fogható fel, mely megőrzi a király nevét az örökkévalóság számára. A valóságban aranylemezre vésték fel a király nevét, és ezeket a lemezeket Memphiszben őrizték a kincstárban.

 



A karnaki Amon-templom jelenetében Thot és Hórusz megtisztítja II. Ramszeszt. A kancsókból az élet és a hatalom hieroglifái folynak ki.

Újbirodalom, 19. dinasztia, kb. i. e. 1279 – 1213

Ezen a Ramesszeumból származó jeleneten azt látjuk, hogy Atum, Szesat és Thot II. Ramszesz neveit vésik fel az ised-fa leveleire.

Lepsius – Denkmaeler aus Aegypten und Aethiopien

Forrás: The NYPL Digital Collections.

A karnaki hüposztil csarnokból származó jeleneten Thot írja fel az ised-fa levelére II. Ramszesz nevét Amon-Ré, Mut és Honszu előtt. Az istenek királya szed ünnepeket adományoz a királynak.

.

 

4.      A király isten elé vezetése

Ebben a jelenetben általában két isten – az egyik előtte áll, a másik pedig mögötte – kézen fogja az uralkodót és a templom főistenei elé vezeti. A két isten gyakran Atum és Montu, de lehet Nekhbet és Uadzset is, olykor pedig Hathor egyedül vezeti az uralkodót. A király fején ilyenkor változatos koronák jelenhetnek meg; például a Kettős korona, a Kék korona vagy az Atef-korona. Az elöl álló isten sokszor hátrafordul és az élet hieroglifáját tartja az uralkodó orrához, ugyanakkor arra is van példa, hogy mindkét isten ankh jelet nyújt a király felé.

Edfuban a következő szöveg tartozik egy ilyen jelenethez:

„A király bemutatása Edfu számára, úgy, hogy ő (a király) meghajol Hórusz előtt, közelebb vinni a fiút ahhoz, aki nemzette, az örökös bemutatása az apjának. Edfu szentélyének, a királyok királya trónjának elérése, apád átadja neked a legitimációd írott dokumentumait (E. IV, 53)”[18]

Megint hangsúlyozzák, hogy a király a törvényes uralkodó.

 

5.      Az isten látása[19]

Egyszerű halandó nem pillanthatja meg az istent vagy az istennőt, a király viszont jogosult erre, „beavatott”, ezért láthatja az isten vagy az istennő titokzatos megjelenési formáit. Az isten vagy istennő manifesztálódik a király számára. A jelenet nem könnyen azonosítható, mert a legtöbb esetben úgy örökítették meg, hogy a király a teste mellett leengedett karokkal áll az isten előtt. Passzív, nem végez rituális tevékenységet.

„Látom az istent, az isten lát engem, az isten örvend, hogy látja képmásomat. (D. I, 83)”[20] – mondja egy denderai felirat.

Míg egy másik így szól:

„Elégedetté teszem Hathort a szent szövegekkel; én vagyok a kiváló pap, diszkrét, aki nem fedi fel azt, amit látott (D. VI, 52).”[21]

A szövegek tanúsága szerint az isten cserébe lehetővé teszi, hogy a király lássa az isteneket és biztosítja uralmát az emberek felett.

„Biztosítom, hogy a szemed lásson; az istenek eljönnek hozzád, hogy lássák, amit véghez vittél. (D. III, 171)”[22] – olvasható egy denderai feliratban.

Míg egy edfui jelenetben az isten ezt mondja: „Biztosítom, hogy megremeg a nép, ha kiejtik a neved (E. IV, 55).”[23]

 



Montu és Upuaut vezeti II. Ramszeszt a karnaki Amon-templom eme jelenetében Amon-Ré elé.

Újbirodalom, 19. dinasztia, kb. i. e. 1279 – 1213

I. Széthi abüdoszi templomába Hórusz és Khnum az, aki bevezeti II. Ramszeszt.

I. Széthi qurnai „millió évek templomának” egyik jelenetében Montu és Atum párosa kíséri II. Ramszeszt Amon és Mut elé. A menet előtt a király biztonságára vigyáz a standardon álló Upuaut.

Lepsius – Denkmaeler aus Aegypten und Aethiopien

Forrás: The NYPL Digital Collections

 

6.      Leborulás az isten előtt

A jelenet címe szó szerint azt jelenti, hogy megszagolni a földet[24], ez arra utal, hogy az uralkodó a földre veti magát és alázatával fejezi ki tiszteletét az isten hatalma előtt. Többféle írásmódja ismert, legtöbbször szerepel benne a föld jel felé hajoló, vagy a földre hasaló ember hieroglifája.

„Megszagolom a földet, a hasamon fekszem, olyan nagy az isten hatalma (E. IV, 227).”[25] – írja az egyik ilyen jelenethez tartozó szöveg Edfuban.

A Ptolemaiosz kor előtt templomban csak elvétve örökítették meg hasra boruló helyzetben Egyiptom uralkodóját. Münchenben egy talatáton Ekhnatont ábrázolták amint a földre hajol egy Atonnak szánt áldozat előtt, ez a legkorábbi ismert ilyen ábrázolás.[26]

Maga a rituálé a napi rítus részeként fordul elő I. Széthi templomában[27], ez majd a Ptolemaiosz korban változik meg. I. Széthi nem az isten előtt hason fekve jelenik meg, hanem guggoló pózban, a karjait előre nyújtva. Ekkor még az istenek viszonzásul életet, hatalmat, tartósságot és egészséget adnak az uralkodónak.

A Ptolemaiosz korban és Római kor elején sem túl gyakori a „föld megcsókolása” jelenet a templomábrázolások között, csupán 24 ilyen ismert és Felső-Egyiptomra korlátozódnak Athribisztől Philae-ig. Ezek közül kiemelkedik Edfu, ahol összesen tízszer fordul elő. Ritkán könnyen azonosítható, mert az uralkodó ténylegesen a hasán fekszik, ilyen jelenet azonban összesen kettő van. Az egyik. Edfu mammiszijében maradt fenn, ahol azt látjuk, hogy a Kék koronás IX. Ptolemaiosz Hathor istennő kuporgó alakja előtt fekszik hason. A másik Philaen található és II. Ptolemaiosz az Ízisz előtt hason fekvő király. Az esetek többségében azonban csak a szöveg árulja el számunkra, hogy erről a rituáléról van szó, mert az uralkodó az isten előtt állva jelenik meg az ábrázoláson, a karjait a teste mellett kinyújtva tartja, vagy előre nyújtja.

II. Ptolemaiosztól kezdve az isten cserébe az emberek feletti uralmat biztosítja a fáraónak. „Adok minden idegen országot a két szandálod alá”. – mondja neki Ízisz.[28]

Edfuban pedig a következő szöveg olvasható az egyik ilyen jelenetben:

„Biztosítom, hogy az ország meghajoljon előtted, garantálom, hogy az emberek és a teremtmények meghajolnak előtted (E. III, 164).”[29]

VIII. Ptolemaiosz Euergetésztől kezdve a jelenet már nem a napi rituálé része, hanem a királyi rituálék csoportjába tartozik, amikor a király elhagyja a palotát, hogy ellátogasson az isten templomába, és olyan királyi tevékenységet előz meg, mint például a templomalapítási rituálé.

 



I. Széthi abüdoszi templomában, a Ptah szentély ábrázolásai között megörökítették az „isten látása” – a képen középen – és a „leborulás az isten előtt” – a képen balra – rituálékat. Az uralkodó mindkét esetben térdre borul a szentélyben álló Ptah szobra előtt, a kezeit pedig adoráló tartásban tartja.

Újbirodalom, 19. dinasztia, kb. i. e. 1290 – 1279.

Carverly, Broome, Gardiner – The Temple of King Sethos I at Abyos

Forrás: archive.org

Ez a „leborulás az isten előtt” jelenet szintén I. Széthi abüdoszi templomában, a Ré-Harakhty szentélyben található. Az uralkodó ezúttal Atum előtt borul térdre.

Végezetül a Philae-i Ízisz-templom jelenetsorát látod a képen, amelyen balról jobbra haladva, sorrendben láthatók a királyi rituálék. A palotát elhagyó Augusztus előtt Iunmutef tisztítja meg az utat, mögötte Upuaut, Thot és a behdeti standardja halad. A császár megtisztítását Thot és a behdeti Hórusz végzi el, ezt követően Uadzset és Nekhbet felhelyezik a Kettős koronát a fejére, Ízisz istennő jelenlétében. Majd Montu és Atum Ízisz elé vezetik az uralkodót.

Lepsius – Denkmaeler aus Aegypten und Aethiopien

Forrás: The NYPL Digital Collections

 

 

Készítette:

Közzétéve: 2024.09.27.

 

 

Felhasznált irodalom:

Sylvie Cauville – Offerings to the Gods in Egyptian Temples (Peeters, 2012)

Alan Gardiner - The Baptism of Pharaoh (The Journal of Egyptian Archaeology, Vol. 36 (Dec., 1950), pp. 3-12)

Mary Ann Marazzi – The Ritual of the iSd-tree: A Reconstruction (Univeristy of Birmingham, 2020)

Filip Coppens – The Ptolemaic Basileus in proskynesis before the gods of Egypt. The ritual sn-tA („Kissing the Earth”) in temples of the Ptolemaic Era

H. G. Fisher – Prostrate figures of Egyptian Kings

https://www.penn.museum/sites/bulletin/4080/

 

 


 

[1] Ez valójában egy több szakaszból álló rituálé része, amit Marazzi az ised-fa rituálénak nevez, de erről később lesz még szó.

[2] Ezzel a hieroglifával  (Aa30) írták a dísz, díszítés, dekoráció szót (egyiptomiul: Xkr), fríz formájában használták díszítő motívumként is.

[3]  - pr m aH

[4] - xa

[5] - wbn

[6] Angolból fordítva Cauville – Offerings 255. oldal

[7] Angolból fordítva Cauville – Offerings 255. oldal

[8] Angolból fordítva Cauville – Offerings 255. oldal

[9]

[10] Angolból fordítva Cauville – Offerings 256. oldal

[11] Két esetben I. Széthi az uralkodó, a harmadik ismert jelenetben pedig III. Ramszesz.

[12] Gardiner – Baptism 10. oldal

[13] Gardiner – Baptism 10. oldal

[14] Angolból fordítva Cauville – Offerings 256. oldal

[15] Gardiner - Baptism 7-8. oldal

[16] Angolból fordítva Cauville – Offerings 257. oldal

[17] Angolból fordítva Cauville – Offerings 257. oldal

[18] Angolból fordítva Cauville – Offerings 258. oldal

[19]  - maa nTr

[20] Angolból fordítva Cauville – Offerings 259. oldal

[21] Angolból fordítva Cauville – Offerings 259. oldal

[22] Angolból fordítva Cauville – Offerings 259. oldal

[23] Angolból fordítva Cauville – Offerings 259. oldal

[24]  - sn tA

[25] Angolból fordítva Cauville – Offerings 259. oldal

[26] Szobor formájában azonban már ezt megelőzően is megörökítették az uralkodót hason fekve. A Középbirodalom idejére datálható bronz példány egy fedél. Fisher úgy gondolja, hogy egy templomban használt szehotepi füstölő tetején lévő tömjéntartó fedele lehet. A III. Amenhotepet megörökítő szteatit szobor talán egy isteni bárkán volt beilleszthető, cserélhető elem.

[27] Ptah, Ré-Harakhty, Amon-Ré, Ozirisz, Ízisz és Hórusz szentélyében örökítették meg.

[28] Coppens – The Ptolemaic Basileus in proskynesis, 227. oldal

[29] Angolból fordítva Cauville – Offerings 260. oldal