„Templomi áldozatok 4.”
Királyi rituálék
Az ókori egyiptomi templomok dekorációjának van egy olyan csoportja, amely nem áldozatbemutatásról szól, és nem az isten a kedvezményezettje, hanem a király. Cauville ezeket királyi rítusoknak nevezi, ebben a cikkben ezekkel fogok foglalkozni. Sajnos Cauville ezekkel a jelenetekkel, rituálékkal nem foglalkozik túl részletesen az Offerings to the Gods in Egyptian Temples című könyvében. Nemrégiben azonban részt vettem a Swansea Egyetem „Decoding the Divine” című kurzusán, amelynek egyik előadása ezekről szólt. Az ott elhangzottakat is hasznosítottam ebben a cikkben, illetve vannak olyan rituálék, amelyekhez külön cikkek, disszertációk állnak rendelkezésre, azokat, amelyekből dolgoztam, az írás végén megtalálod.
Amikor a király elhagyja a palotát, hogy meglátogassa az isten templomát és olyan jelentős eseményeken vegyen részt, mint a templomalapítás, vagy a szed-ünnep, illetve különböző isteni ünnepek, akkor ezeket egy olyan eseménysor vezeti be, amelyeket megörökítettek a templomok reliefjein is. Az alábbi jelenetekről van szó, amelyeket királyi rituáléknak neveznek:
- az uralkodó elhagyja a palotát
- a királyt megtisztítják
- megkoronázzák az uralkodót[1]
- a királyt a templom főistene elé vezetik
- az uralkodó látja az istent
- a király leborul az isten előtt.
Ezek a jelenetek nagyrészt azt a célt szolgálják, hogy hangsúlyozzák azt, hogy a király a jogos uralkodó, hogy az istenek választották ki őt. Sokszor a templom külső falán az alsóbb regiszterekben örökítették meg ezeket a jeleneteket és néhány esetben a nép is szerepel bennük. Van amelyik nem könnyen beazonosítható, mert az ábrázolás nem feltétlenül tükrözi a rituálé címét.
1. Az uralkodó elhagyja a palotát
Ennek a jelenetnek a jellegzetessége a palota ábrázolás, amelyet mindig ugyanúgy örökítettek meg: két elnyújtott, függőleges téglalap egy ugyancsak téglapap alakú talapzaton, amely felett/mellett heker-fríz[2] fut. Gyakorlatilag ez egy kapu, amelyen keresztül a király kijön a palotából. A király előtt egy párducbőrbe öltözött kisebb méretű pap, vagy a trónörökös látható, ugyanakkor előfordul az is, hogy ez az alak Iunmutef. Bármelyikük is ez a személy, a feladata, hogy tömjénnel megtisztítsa az utat, amelyen a király halad. Kettejük között általában istenjelvényes standardok haladnak, melyek közül az első a sakál alakú Upuaut isten, az utak megnyitója. Ő egy felderítőhöz hasonlóan halad az élen és biztonságos utat biztosít az uralkodónak.
A jelenet neve „kijönni a palotából”[3], de a kijönni szó helyett szerepelhet a feltűnni, felragyogni[4], valamint a ragyogni[5] szó is, amelyek a fáraót a Napistenhez teszik hasonlatossá. A király előjövetelét párhuzamba állítják a Napisten keleti horizonton történő megjelenésével.
Az edfui templom egyik reliefjén így hangzik a jelenethez tartozó felirat:
„A buzogány van a jobb kezemben, hogy megvilágítsa a templomot, a sétapálca van a bal kezemben, hogy megtisztítsa a szentélyt, zászlók nyitják meg az utat.” (E. IV, 49)[6]
A tökéletes istent – vagyis a templom urát/úrnőjét – ezekben a jelenetekben gyakran költői kifejezésekkel jellemzik.
„Kegye a szívekben van, szelídsége a szívekben van, szeretete közel van az emberekhez.” (E. VII. 43)[7] – mondja egy edfui felirat.
„Orrában mirha illata érződik, ajkán a tömjén illata, testének illata a nyári vízililiomé, ruhájának illata olyan, mint a legfinomabb parfüm.” [8] (E. VII, 190)
Ez az egyik leggyakrabban ábrázolt jelenet, mert az uralkodó bármilyen eseményen vesz részt, először mindig elhagyja a palotát.
2. Az uralkodó megtisztítása
A gyakori jelenetek közé tartozik, és könnyen azonosítható. Azt látjuk az ábrázoláson, hogy egy vagy két isten vizet önt az uralkodóra a hesz-vázából[9]. Nagyon gyakran fordul elő, hogy nem víz folyik a korsókból, hanem az élet (anx) és a hatalom (wAs) hieroglifái.
„Leöntöm a fejed a vízzel, amely az asszuáni katarakta vidékről jön.” (E. V, 37)[10] – mondja egy a jelenthez tartozó edfui szöveg.
Gardiner szerint hasonlóság van a keresztény vallás megkeresztelése és a fáraó megtisztítása között annyiban, hogy a víz általi szimbolikus megtisztítás mindkét esetben beavatásként szolgál a megfelelően legitimált vallásos életbe.
Most nézzük meg, mely istenek végezhetik az uralkodó megtisztítását. Általában Hórusz és Thot az, aki közrefogja az uralkodót, azonban a legkorábbi ismert ábrázolásban, mely a 18. dinasztia idejéről maradt fenn és Hatsepszut Deir el-Bahariban álló templomában található, a megtisztítást végző két isten Amon és Ré-Harakhty. Ismert pár olyan jelenet is, amelyben Hórusz és Széth végzi el a király megtisztítását[11]. A Luxor templomban pedig III. Amenhotep Montu és Atum között jelenik meg. Ugyanakkor arra is van példa, hogy Hórusz egymaga végzi a megtisztítást, például Medinet Habuban van egy jelenet, ahol Atum megöleli III. Ramszeszt, miközben Hórusz hesz-vázából vizet önt a királyra.
Előfordul, hogy bár két istent ábrázolnak a jelenetben, a hozzájuk tartozó szöveg négyet is említ. A Piramiszszövegek 36-os mondásában négy isten szerepel, név szerint: Hórusz, Széth, Thot és Dunanui, akik az égbolt négy kardinális pontját testesítik meg. Gardiner szerint ebben a rituáléban is erről van szó és erre a XI. Ramszesz megtisztításához tartozó feliratokat hozza példaként, melyek Karnakban, a Honszu templomban találhatók.
A Hóruszhoz tartozó szöveg a következő:
„Szavak mondása a Behdeti által: Megtisztulásod Hórusz megtisztulása, megtisztulásod Széth megtisztulása…”[12]
Thot felett, pedig a következőt olvashatjuk:
Szavak mondása Khemenu ura által: „Megtisztulásod Thot megtisztulása, megtisztulásod Dunanui megtisztulása.”[13]
Van példa arra is, hogy négy istennőt említ a szöveg, például Denderában:
„Megtisztítom a testedet a vízzel, amely Héliopoliszból jön; Neith, Szelket, Ízisz és Nephthüsz a négy istennő, akik megtisztítják a tested.”[14] (D. XII, 207)
A rituálé isteni hatalommal ruházta fel az uralkodót, amelynek köszönhetően képes a regenerálódásra, megújulásra, erre utal egy Karnakban található, I. Széthi megtisztításához tartozó szöveg, mely így hangzik:
„Megtisztítalak élettel és hatalommal, hogy megfiatalodj, mint atyád, Ré és ünnepelj Szed-fesztiválokat, mint Atum, hogy dicsőséges és örvendő uralkodóként ragyogj fel.”[15]
Augustus császár elhagyja a palotát az edfui templom egyik jelenetén. Bal oldalon látható a jellegzetes kapu, a jobb oldalon álló, a kezében füstölőt tartó alak Iunmutef, aki megtisztítja az utat a király előtt. Görög-római kor, i.e. 27 – i.sz. 14 |
II. Amenhotepet megtisztítja a behdeti Hórusz és Thot. A hesz-vázákból víz helyett az anx (élet) hieroglifák folynak le. Újbirodalom, 18. dinasztia, kb. i. e. 1426 – 1400 Lepsius – Denkmaeler aus Aegypten und Aethiopien Forrás: The NYPL Digital Collections |
A karnaki Amon-teplom jelenetében Széth és Hórusz végzi el I. Széthi megtisztítását. A hesz-vázákból az élet hieroglifái csorognak le. Újbirodalom, 19. dinasztia, kb. i. e. 1290 – 1279. |
3. Koronázás
Egy újabb jellegzetes ábrázolásról van szó, amikor két isten vagy istennő a király fejére helyezik a koronát. Általában Uadzset és Nekhbet az, aki ezt elvégzi, de megteheti ezt például Hórusz Széthtel, vagy Thottal párban.
A korona leggyakrabban a Kettős korona, ugyanakkor előfordul, hogy csak a Vörös vagy a Fehér korona szerepel a jelenetben, ilyenkor visszatükrözik a koronák geográfiai kapcsolódását, mégpedig úgy, hogy a templom fal északi oldalán szerepel a Vörös korona, és vele párhuzamosan a déli falon a Fehér korona felhelyezése az uralkodó fejére.
A korona vagy koronák elhelyezése a király fején rettentő hatalommal ruházza fel az uralkodót, biztosítja és megerősíti uralmát az ország vagy az országrészek felett. Edfuban ezt olvashatjuk.
„A Fehér korona, aki én vagyok egyesült a Vörös koronával; együtt vagyunk a fejeden, világra hozzuk a rettegést, amelyet az emberek gyomrában gerjesztesz.”[16] (E. V, 139)
Denderában pedig a Kettős korona meséli el nekünk funkcióját:
„A fejeden helyezkedem el, megvilágítom a fejedet; uralkodsz a dél felett, kormányzod az északot, a Két Ország eggyé vált.”[17] (D. XII, 208)
Abüdoszban található egy szép jelenet, ahol Hórusz, Ízisz fia I. Széthi kezébe adja a Kettős koronát, Ízisz pedig az ureuszt nyújtja át neki.
Ehhez a rítushoz tartozik az a jelenet is, amikor a király uralkodási éveket kap, illetve a nevét felvésik a mitikus perzea fára. Egész pontosan az ised-fa rituálé az, amelyhez a koronázás és az uralkodási évek királynak ajándékozása tartozik, annak egy-egy szakaszát alkotják.
Az uralkodó nevének az ised-fa levelére történő felírása az ábrázolásokon úgy jelenik meg, hogy a király a perzea fa előtt térdel, Thot és Szesat pedig felírják a nevet és az uralkodási éveket a fa leveleire, általában Amon-Ré vagy Atum jelenlétében. Az uralkodó nevének ised-fa leveleire történő felírása I. Thotmesztől (18. dinasztia) fordul elő egészen Hadrianus (Római kor) koráig.
Az ised-fa rituáléval Marazzi foglalkozott részletesen, ebből készítette doktori disszertációját. Az ised-fa rituálé során a királyt meghatározott istenségek hivatalba iktatják egy olyan a templomkörzetben, a koronázása idején zajló ceremónia által, amelynek során bejelentik Egyiptom népének a király hivatalos nevét, isteni ajándékokat adományoznak neki, beleértve a szed-ünnepeket, az életidőt, az évkönyveket és a győzelmeket. A rituálé célja a király legitimizációja. A király neveit egy Ré napistennek szentelt fára írják fel, ezt a fát az egyiptomiak „iSd”-nek nevezik. Úgy ábrázolták, hogy törzse zömök, és a földhöz közel ágazik el, lombkoronája magas és lekerekített. Az ágak hullámosak, és teljes hosszukban tojásdad levelek találhatók rajtuk. A királyt ez rokonságba állítja az istenekkel, hozzájuk hasonlatossá teszi. Az ised-fa tulajdonképpen a történelem fájaként fogható fel, mely megőrzi a király nevét az örökkévalóság számára. A valóságban aranylemezre vésték fel a király nevét, és ezeket a lemezeket Memphiszben őrizték a kincstárban.
A karnaki Amon-templom jelenetében Thot és Hórusz megtisztítja II. Ramszeszt. A kancsókból az élet és a hatalom hieroglifái folynak ki. Újbirodalom, 19. dinasztia, kb. i. e. 1279 – 1213 |
Ezen a Ramesszeumból származó jeleneten azt látjuk, hogy Atum, Szesat és Thot II. Ramszesz neveit vésik fel az ised-fa leveleire. Lepsius – Denkmaeler aus Aegypten und Aethiopien Forrás: The NYPL Digital Collections. |
A karnaki hüposztil csarnokból származó jeleneten Thot írja fel az ised-fa levelére II. Ramszesz nevét Amon-Ré, Mut és Honszu előtt. Az istenek királya szed ünnepeket adományoz a királynak. . |
4. A király isten elé vezetése
Ebben a jelenetben általában két isten – az egyik előtte áll, a másik pedig mögötte – kézen fogja az uralkodót és a templom főistenei elé vezeti. A két isten gyakran Atum és Montu, de lehet Nekhbet és Uadzset is, olykor pedig Hathor egyedül vezeti az uralkodót. A király fején ilyenkor változatos koronák jelenhetnek meg; például a Kettős korona, a Kék korona vagy az Atef-korona. Az elöl álló isten sokszor hátrafordul és az élet hieroglifáját tartja az uralkodó orrához, ugyanakkor arra is van példa, hogy mindkét isten ankh jelet nyújt a király felé.
Edfuban a következő szöveg tartozik egy ilyen jelenethez:
„A király bemutatása Edfu számára, úgy, hogy ő (a király) meghajol Hórusz előtt, közelebb vinni a fiút ahhoz, aki nemzette, az örökös bemutatása az apjának. Edfu szentélyének, a királyok királya trónjának elérése, apád átadja neked a legitimációd írott dokumentumait (E. IV, 53)”[18]
Megint hangsúlyozzák, hogy a király a törvényes uralkodó.
5. Az isten látása[19]
Egyszerű halandó nem pillanthatja meg az istent vagy az istennőt, a király viszont jogosult erre, „beavatott”, ezért láthatja az isten vagy az istennő titokzatos megjelenési formáit. Az isten vagy istennő manifesztálódik a király számára. A jelenet nem könnyen azonosítható, mert a legtöbb esetben úgy örökítették meg, hogy a király a teste mellett leengedett karokkal áll az isten előtt. Passzív, nem végez rituális tevékenységet.
„Látom az istent, az isten lát engem, az isten örvend, hogy látja képmásomat. (D. I, 83)”[20] – mondja egy denderai felirat.
Míg egy másik így szól:
„Elégedetté teszem Hathort a szent szövegekkel; én vagyok a kiváló pap, diszkrét, aki nem fedi fel azt, amit látott (D. VI, 52).”[21]
A szövegek tanúsága szerint az isten cserébe lehetővé teszi, hogy a király lássa az isteneket és biztosítja uralmát az emberek felett.
„Biztosítom, hogy a szemed lásson; az istenek eljönnek hozzád, hogy lássák, amit véghez vittél. (D. III, 171)”[22] – olvasható egy denderai feliratban.
Míg egy edfui jelenetben az isten ezt mondja: „Biztosítom, hogy megremeg a nép, ha kiejtik a neved (E. IV, 55).”[23]
Montu és Upuaut vezeti II. Ramszeszt a karnaki Amon-templom eme jelenetében Amon-Ré elé. Újbirodalom, 19. dinasztia, kb. i. e. 1279 – 1213 |
I. Széthi abüdoszi templomába Hórusz és Khnum az, aki bevezeti II. Ramszeszt. |
I. Széthi qurnai „millió évek templomának” egyik jelenetében Montu és Atum párosa kíséri II. Ramszeszt Amon és Mut elé. A menet előtt a király biztonságára vigyáz a standardon álló Upuaut. Lepsius – Denkmaeler aus Aegypten und Aethiopien Forrás: The NYPL Digital Collections |
6. Leborulás az isten előtt
A jelenet címe szó szerint azt jelenti, hogy megszagolni a földet[24], ez arra utal, hogy az uralkodó a földre veti magát és alázatával fejezi ki tiszteletét az isten hatalma előtt. Többféle írásmódja ismert, legtöbbször szerepel benne a föld jel felé hajoló, vagy a földre hasaló ember hieroglifája.
„Megszagolom a földet, a hasamon fekszem, olyan nagy az isten hatalma (E. IV, 227).”[25] – írja az egyik ilyen jelenethez tartozó szöveg Edfuban.
A Ptolemaiosz kor előtt templomban csak elvétve örökítették meg hasra boruló helyzetben Egyiptom uralkodóját. Münchenben egy talatáton Ekhnatont ábrázolták amint a földre hajol egy Atonnak szánt áldozat előtt, ez a legkorábbi ismert ilyen ábrázolás.[26]
Maga a rituálé a napi rítus részeként fordul elő I. Széthi templomában[27], ez majd a Ptolemaiosz korban változik meg. I. Széthi nem az isten előtt hason fekve jelenik meg, hanem guggoló pózban, a karjait előre nyújtva. Ekkor még az istenek viszonzásul életet, hatalmat, tartósságot és egészséget adnak az uralkodónak.
A Ptolemaiosz korban és Római kor elején sem túl gyakori a „föld megcsókolása” jelenet a templomábrázolások között, csupán 24 ilyen ismert és Felső-Egyiptomra korlátozódnak Athribisztől Philae-ig. Ezek közül kiemelkedik Edfu, ahol összesen tízszer fordul elő. Ritkán könnyen azonosítható, mert az uralkodó ténylegesen a hasán fekszik, ilyen jelenet azonban összesen kettő van. Az egyik. Edfu mammiszijében maradt fenn, ahol azt látjuk, hogy a Kék koronás IX. Ptolemaiosz Hathor istennő kuporgó alakja előtt fekszik hason. A másik Philaen található és II. Ptolemaiosz az Ízisz előtt hason fekvő király. Az esetek többségében azonban csak a szöveg árulja el számunkra, hogy erről a rituáléról van szó, mert az uralkodó az isten előtt állva jelenik meg az ábrázoláson, a karjait a teste mellett kinyújtva tartja, vagy előre nyújtja.
II. Ptolemaiosztól kezdve az isten cserébe az emberek feletti uralmat biztosítja a fáraónak. „Adok minden idegen országot a két szandálod alá”. – mondja neki Ízisz.[28]
Edfuban pedig a következő szöveg olvasható az egyik ilyen jelenetben:
„Biztosítom, hogy az ország meghajoljon előtted, garantálom, hogy az emberek és a teremtmények meghajolnak előtted (E. III, 164).”[29]
VIII. Ptolemaiosz Euergetésztől kezdve a jelenet már nem a napi rituálé része, hanem a királyi rituálék csoportjába tartozik, amikor a király elhagyja a palotát, hogy ellátogasson az isten templomába, és olyan királyi tevékenységet előz meg, mint például a templomalapítási rituálé.
I. Széthi abüdoszi templomában, a Ptah szentély ábrázolásai között megörökítették az „isten látása” – a képen középen – és a „leborulás az isten előtt” – a képen balra – rituálékat. Az uralkodó mindkét esetben térdre borul a szentélyben álló Ptah szobra előtt, a kezeit pedig adoráló tartásban tartja. Újbirodalom, 19. dinasztia, kb. i. e. 1290 – 1279. Carverly, Broome, Gardiner – The Temple of King Sethos I at Abyos Forrás: archive.org |
Ez a „leborulás az isten előtt” jelenet szintén I. Széthi abüdoszi templomában, a Ré-Harakhty szentélyben található. Az uralkodó ezúttal Atum előtt borul térdre. |
Végezetül a Philae-i Ízisz-templom jelenetsorát látod a képen, amelyen balról jobbra haladva, sorrendben láthatók a királyi rituálék. A palotát elhagyó Augusztus előtt Iunmutef tisztítja meg az utat, mögötte Upuaut, Thot és a behdeti standardja halad. A császár megtisztítását Thot és a behdeti Hórusz végzi el, ezt követően Uadzset és Nekhbet felhelyezik a Kettős koronát a fejére, Ízisz istennő jelenlétében. Majd Montu és Atum Ízisz elé vezetik az uralkodót. Lepsius – Denkmaeler aus Aegypten und Aethiopien Forrás: The NYPL Digital Collections |
Készítette:
Közzétéve: 2024.09.27.
Felhasznált irodalom:
Sylvie Cauville – Offerings to the Gods in Egyptian Temples (Peeters, 2012)
Alan Gardiner - The Baptism of Pharaoh (The Journal of Egyptian Archaeology, Vol. 36 (Dec., 1950), pp. 3-12)
Mary Ann Marazzi – The Ritual of the iSd-tree: A Reconstruction (Univeristy of Birmingham, 2020)
Filip Coppens – The Ptolemaic Basileus in proskynesis before the gods of Egypt. The ritual sn-tA („Kissing the Earth”) in temples of the Ptolemaic Era
H. G. Fisher – Prostrate figures of Egyptian Kings
https://www.penn.museum/sites/bulletin/4080/
[1] Ez valójában egy több szakaszból álló rituálé része, amit Marazzi az ised-fa rituálénak nevez, de erről később lesz még szó.
[2]
Ezzel a hieroglifával
(Aa30)
írták a dísz, díszítés, dekoráció szót (egyiptomiul: Xkr), fríz
formájában használták díszítő motívumként is.
[3]
-
pr m aH
[4]
-
xa
[5]
-
wbn
[6] Angolból fordítva Cauville – Offerings 255. oldal
[7] Angolból fordítva Cauville – Offerings 255. oldal
[8] Angolból fordítva Cauville – Offerings 255. oldal
[10] Angolból fordítva Cauville – Offerings 256. oldal
[11] Két esetben I. Széthi az uralkodó, a harmadik ismert jelenetben pedig III. Ramszesz.
[12] Gardiner – Baptism 10. oldal
[13] Gardiner – Baptism 10. oldal
[14] Angolból fordítva Cauville – Offerings 256. oldal
[15] Gardiner - Baptism 7-8. oldal
[16] Angolból fordítva Cauville – Offerings 257. oldal
[17] Angolból fordítva Cauville – Offerings 257. oldal
[18] Angolból fordítva Cauville – Offerings 258. oldal
[19]
-
maa nTr
[20] Angolból fordítva Cauville – Offerings 259. oldal
[21] Angolból fordítva Cauville – Offerings 259. oldal
[22] Angolból fordítva Cauville – Offerings 259. oldal
[23] Angolból fordítva Cauville – Offerings 259. oldal
[24]
-
sn tA
[25] Angolból fordítva Cauville – Offerings 259. oldal
[26] Szobor formájában azonban már ezt megelőzően is megörökítették az uralkodót hason fekve. A Középbirodalom idejére datálható bronz példány egy fedél. Fisher úgy gondolja, hogy egy templomban használt szehotepi füstölő tetején lévő tömjéntartó fedele lehet. A III. Amenhotepet megörökítő szteatit szobor talán egy isteni bárkán volt beilleszthető, cserélhető elem.
[27] Ptah, Ré-Harakhty, Amon-Ré, Ozirisz, Ízisz és Hórusz szentélyében örökítették meg.
[28] Coppens – The Ptolemaic Basileus in proskynesis, 227. oldal
[29] Angolból fordítva Cauville – Offerings 260. oldal
|
|