Az egyiptológia női úttörői 3.
A
cikksorozat végére értem, néhány
angol és egy amerikai hölgy után egy kicsit
kitekintek egyéb Európai országokra is.
Winifred Mary
Crompton brit
múzeumi kurátor. 1870. július 10-én
született Manchesterben. Édesapja John
Crompton vegyész, édesanya Victoria Becker. A Manchester
Egyetemen tanult.
1912-ben az egyiptológiai gyűjtemény munkatársa
lett. Ez egy nagyon fontos
időszak volt a múzeum életében, mert Jesse Haworth
helyi textilkereskedő
adományai lehetővé tették, hogy
bővítsék az egyre növekedő gyűjtemény
kiállítóhelyiségét. Cromptonnak
kellett ezt megszerveznie, emellett ő felelt a
gyűjtemény katalogizálásáért
és felcímkézéséért, valamint
a kiállítás
berendezéséért. Crompton csaknem 20 éven
át gondozta ezt a fontos egyiptomi
gyűjteményt, mely az 5. legnagyobb az Egyesült
Királyságban. Hozzá fordultak
azok a tudósok is, akiknek munkájukhoz
szükségük volt hozzáféréshez a
Manchester Egyetem egyiptomi gyűjteményéhez,
kutatómunkát is végzett a
számukra. Crompton mentorának, tanárának
és bizalmas barátjának tartotta
Margaret Murreyt, aki arra bíztatta, hogy végezzen
önálló kutatást is és azt
publikálja. Ennek eredményeként cikkei jelentek
meg a Journal of Egyptian Archeology-ban.
Nagyon sokat tett az egyiptológia
népszerűsítéséért Manchesterben
és kiemelkedő
szerepe volt a Manchesteri Egyiptomi és Keleti
Társaságban. Hatvankét éves
korában váratlanul hunyt el Manchesterben, 1932.
október 8-án.
Mary Rothes Margaret Tyssen-Amherst angol arisztokrata, utazó, amatőr
régész és ornitológus. Lady William Cecilként is találkozhattok vele a
szakirodalomban. Lord Amherst[1]
legidősebb gyermekeként 1857. április 25-én jött a világra Norfolkban,
Angliában a Didlington Hall nevű birtokon.
A Tyssen-Amherstek egy rendkívül gazdag
család voltak. A Tyssen ősök flamand kereskedők voltak, akik hatalmas
birtokokat szereztek Hackneyben és Norfolkban. Apja 21 éves korában, 1856-ban
vette feleségül gyermekkori szerelmét Margaret Susan Mitfordot. Ennek a
frigynek köszönhetően egy olyan apóst kapott, akinek a szenvedélye volt
Egyiptom, és akit jó barátság fűzött az ország alkirályához, Mohamed Ali
khedivéhez. Talán ennek is köszönhető, hogy William Egyiptom iránti érdeklődése
egyre nőtt és ez ahhoz vezetett, hogy létrehozott egy saját egyiptomi
gyűjteményt. Fiatal lelkesedéséhez szinte korlátlan anyagi lehetőség párosult. A párnak egyébként hét leánya született,
fiúk nem, ezért apja halálakor, 1909-ben, Lady Mary lett Hackney második
bárója.
Anyja fafaragó tehetséggel rendelkezett és ezzel rajta hagyta a kézjegyét Didlington Hallon, emellett pedig amatőr sebész volt. May és húgai otthon tanultak: festést, zenét, kézimunkát és lovaglást. Maryt fiatal korától kezdve vonzották az ókori Egyiptom tárgyi emlékei, órákat töltött az apja által Didlington Hallban berendezett múzeumban. Szülei 1871-ben, 14 évesen vitték magukkal először Egyiptomba.
„Elfeledhetem-e valaha azt a pillanatot, amikor
először láttam
felkelni a Napot Egyiptom felett, a homokos part hosszú vonala,
a magas
Damietta világítótorony, a durva kő
hullámtörő, amely megvédi a Szuezi-csatorna
bejáratát, amint felragyognak a hajnal
fényében? Számomra ez egy
„csodavilág”
hajnala volt.” – írja May egy meg nem jelent,
huszonkilenc oldalas
dokumentumban, melynek címe: „Néhány
egyiptomi emlék.” Egyik leszármazottja
több részletet is közöl belőle a
családjának szentelt blogján, ennek
elérhetősége
a források között szerepel.
A család hosszabb
időt töltött Szuezben, melynek során May
jelentős szabadságot kapott szüleitől, és
örömmel fedezte fel a várost
szamárháton. A keskeny utcákat úgy
írja le, hogy „mind titokzatos és
sötét”,
ugyanis fából készült deszkákkal
voltak befedve. Bár úgy hírlett, hogy a
város
utcái tele vannak tolvajokkal és csavargókkal, a
legrosszabb dolog, ami a
tinilánnyal történt, hogy egy kakadu megragadta a
kalapját és darabokra
szaggatta, ezen May és a többi járókelő is jól
szórakozott. Talált időt festésre és
madarak rajzolására is.
Kairóba érkezve így mesél arról, amikor először
pillantotta meg a naplementében a piramisokat:
„Soha nem felejtem el, amikor megpillantottam
őket, sötétlila sziluettjük éles kontrasztban volt a halványsárga és smaragd
színű égbolttal. Ez volt az első pillantásom az ókori Egyiptomra, arra az
Egyiptomra, amely évezredeken keresztül virágzott. Kisbaba korom óta ismertem
az egyiptomi dolgokat. Mégis alig tudtam elhinni, hogy az a három sötét pont a
távoli horizonton teljes valójukban maguk a piramisok.”
A kairói Shepheard’s Hotelben[2]
szálltak meg, ez volt a kor legelőkelőbb szállodája. A szobák nagyok és
kényelmesek voltak, de Mary arról számol be, hogy a szúnyogok és a legyek
gyötrelmet okoztak éjszaka. Kairó egy gyorsan fejlődő város volt akkoriban,
ahol sorra emelték az új épületeket, mégis nagyon más volt, mint ahogy ma
ismerjük:
„Balra
(a Shepheardstől) volt egy nagy nyitott
tér, ahol néhány hatalmas selyemakác fa
élt, ezen éjszakánként vörös
kányák tanyáztak.
A fák alatt karavánok rakodták fel a
tevéiket, amelyek morogva és fújtatva
fejezték ki tiltakozásukat…A hotel
verandája előtt volt egy beálló szamarak
számára. Némelyikük kedves kis fickó
volt, szürke, fehér vagy fekete színű,
szőrükbe mintákat borotváltak, színes
szíjaik voltak, vörös nyergük és
gyöngyök
meg függők díszítették őket…Rövid
távolságokra mindenki szamárháton utazott
és
mindig a helyi nyerget használta.”
Több napon át táboroztak a gízai piramisoknál,
sátruk közvetlenül a szfinx mögött állt. May beleszeretett a sivatagba is, és
kívülről belülről felfedezte a piramisokat. Különösen élvezte, hogy éjszaka,
amikor már az összes turista elment, csak az övék voltak a piramisok és a
szfinx. Amhersték Szakkarát is kedvelték elszigeteltsége miatt, szabadon
sétálhattak a sírok és a piramisok között és felfedezték a Szerapeumot is. A
lord természetesen egyiptomi gyűjteménye bővítésén is dolgozott, mikor
Egyiptomban volt, gyakran vitte magával Mayt a régi Boulaq Múzeumba:
„Milyen
boldog órákat töltöttem ott az ősi
ország történelméről és
művészetéről tanulva, próbálva magamba
szívni a
beszélgetéseket, amit apám és a tanult
egyiptológusok folytattak egymással,
akik aztán szorgosan rendezgették a
gyűjteményt.”
Mary ott lehetett az Aida bemutatóján 1871. december 24-én a kairói Operában és bejáratos volt Inji Hanimefendi palotájába is. Szaid pasha
özvegye nagy hatást tett rá, így ír a személyéről:
Talán
ő volt a legszebb nő, akit valaha láttam,
bár már nem volt fiatal. Cserkesz volt, istenien magas,
méltóságteljes
kisugárzással és a legédesebb
mosollyal…Úgy néztem fel rá, mint ha egy
elvarázsolt ország tündérhercegnője volna.
Két örökbefogadott leánya volt,
emellett számos unokahúga és unokaöccse,
mindegyikük a játszópajtásom volt.”
Vacsora után a gyerekek kávéztak és
vízipipáztak,
majd miután a hercegnő visszavonult, előszeretettel játszottak párnacsatát.
Nagy benyomást tett Mayre az orosz festő
Konstantin Makovsky is, aki Amherstékhez hasonlóan a Shepheardsben szállt meg.
Megengedte a lánynak, hogy nézze őt, miközben fest, bátorította és hasznos
tanácsokat is adott neki.
Mary
egész életében gyakran látogatott
Egyiptomba és szenvedélyesen szerette az országot,
a történelmét és az ott élő
embereket.
1885. szeptember
2-án férjhez ment Lord William Cecilhez. Négy fiuk
született: William (1886–1914), Thomas James (1887–1955), John Francis (1890–1954),
valamint Henry (1893–1962).
1891-ben
Howard Carter az apjával ellátogatott Didlington Hallba,
hogy tanulmányozza a
birtok múzeumát. Mary édesanyját, Lady
Margaretet lenyűgözte az ifjú Howard
tehetsége és ezért elintézte, hogy
tanítvány lehessen az Egypt Exploration Fundnál.
Lady Mary és Howard Carter útjai később
Egyiptomban újra keresztezte egymást.
Történt ugyanis, hogy
1901-ben
a Cecil család Egyiptomban, Asszuán
térségben
töltötte a telet. A hölgy rendszeresen tett felfedező
sétákat. Egy ilyen
alkalommal a Nílus nyugati partján kirándult
és felfedezett valamit, amiről úgy
gondolta, hogy ókori temető. Howard Carter, aki ekkor már
a Régészeti
Hivatalnak dolgozott, sőt ő volt az egyik európai
főfelügyelő, aki a térségben
folytatott ásatásokért felelt, eljött
és felmérte a lelőhelyet. Abban az időben
még szokatlan volt, hogy egy nő feltárást
végezzen, Howard Carter bíztatására
azonban Lady William Cecil ásatásokba kezdett Qubbet
el-Hawában. Carter intézte el az
ásatáshoz szükséges papírokat,
biztosított egy felügyelőt és szerzett
munkásokat is. May részletes naplót vezetett a
munkáról. Asszuán nemesi sírjai
közül összesen harminckét
darabot tárt fel, ezeket sok éven
át úgy emlegették a „Cecil
sírok”. Ásatásáról
beszámolót írt a Francia Keleti
Régészeti Intézet kiadványában az
ASAE-ben[3]
1903-ban. Bár a nekropolisz nagy része termesszel volt
fertőzött, a 21-es
sírban egy nő koporsója mégis
épségben maradt és el tudták
szállítani. Ez volt
Bau-bau koporsója[4].
A múmiát fajansz gyöngyháló borította, ebbealakokat szőttek:
szárnyas skarabeuszt, illetve a Hórusz-fiúkat. Ezen kívül a múmiát mindössze
egyetlen körülbelül 3x1,5 centis áttetsző zöldes kő ékesítette.
Az
ásatási beszámolóban sok sír
esetében arról
számolt be, hogy többször
újrahasználták őket és az előkerült
tárgyi leletek is
több korszakból származnak. Ekkor került elő a
Középbirodalom idején élt Heqata
koporsója is, mely egy fontos Koporsószöveg
forrás. Ez a koporsó a Kairói
Egyiptomi Múzeumban van. May asszuáni
ásatásai során napvilágra került
leletek, illetve az általa
vásárolt egyiptomi régiségek
közül számos darab egyébként apja
gyűjteményébe
került.
1903.
decemberében visszatért Egyiptomba és
folytatta az ásatást, de ez a szezon
kevésbé volt eredményes. Ásatási
beszámolója
1904-ben jelent meg szintén az ASAE-ben. Ugyanebben az
évben adták ki Egyiptom
madarairól szóló munkáját, melynek
címe „Bird Notes from the Nile”, valamint az
Egyiptom történelmét feldolgozó művét,
az „A sketch of Egyptian history from the
earliest times to the present day”.
A
következő néhány évet Lord és Lady
William
utazással töltötte, 1905-ben ellátogattak
Ausztráliába. Az első világháború
alatt Egyiptomban készült festményeiből
kiállítást rendezett a Dudley
Galériában. Egész életében sokat
jótékonykodott, de az első
világháború alatt
végzett karitatív tevékenységeiért
1919-ben felvették a Brit Birodalom
Rendjébe. 1919.
december 21-én, 62 éves korában halt meg, Londonban.
Az Amherst
gyűjteményt 1921-ben a Sothebys aukcióján értékesítették. Didlington Hallt pedig az 1950-es években értékes építőanyaga miatt szinte a földig rombolták le.
Hilda
Petrie(szül.
Urlin) Richard DennyUrlin, ügyvéd és felesége
Mary (szül. Addis)
legfiatalabb leányaként Dublinban látta meg a
napvilágot 1871. június 8-án.
Négy nővére volt. Mikor négyéves lett, a
családja visszaköltözött Angliába.
Sussexben, a Grange Rustington „birtokon” telepedtek le.
Egy kőház állt itt,
közel a tengerhez. Hilda nagyon szeretett úszni. Londonban
is volt házuk, a
téli hónapokat ott töltötték. Mivel a
nővérei jóval idősebbek voltak nála (a
legközelebbi 6 évvel) ezért általában
egyedül játszott és előnyben
részesítette
a fiús játékokat a babákkal szemben.
Szülei nem küldték iskolába, egy nevelőnő
tanította egy csapat gyerekkel együtt a rustingtoni
paplakban. Ahogy
cseperedett, szeretett „felfedező utakat” tenni a
barátnőjével, Beatrice
Ormeval. Biciklire pattantak és bejárták a
környéket, felkeresték a régi
templomokat és rajzoltak. Hilda eleinte sokkal jobban kedvelte a
vidéket, mint
Londont. Azonban ahogy idősebb lett egyre jobban szeretett
múzeumba és
galériákba járni. 17 éves korában a
szép, vörös hajú, kék szemű lány
modellt
áll a pre-raphaelita festőnek, Henry Holidaynek.[5]
A festő Aszpázia a Pnyxen
című művében az Aszpázia
lábánál ülő névtelen társ
modelléül szolgált, de
valószínűleg legalább még egy
festményén szerepel. Hilda ekkoriban a King’s
College for Womanen vett órákat. Geológiát
tanult Seeley professzortól és egy
kalapáccsal meg egy jegyzetfüzettel a kezében tett
tanulmányi kirándulásokat.
Tanult fakszimile rajzolást is, amelyben igen tehetséges
volt. 25 éves korában,
mikor Henry Holiday látta, hogy pontosan másol, bemutatta
Flinders Petrie
egyiptológusnak, aki éppen a ruha
történetéről tervezett írni és ehhez
kellett
neki valaki, aki ókori egyiptomi viseleteket rajzol. A
professzort elvarázsolta
a fiatal hölgy, de kezdetben vonakodott bevallani neki
érzéseit, mert úgy
gondolta, hogy nem valók egy nőnek a sivatagi
ásatási helyszínek spártai
viszonyai. Hilda azonban beszélt neki arról, hogy
Egyiptomba szeretne menni,
ezen felbátorodva Petrie 1895 telén, amelyet megint
Egyiptomban, ásatáson töltött,
sok levelet írt neki. A következő év nyarán
pedig megkérte a kezét. Hilda
kezdetben vonakodott, talán a nagy korkülönbség
miatt (Petrie ekkor 43 éves volt).
Végül mégis engedett és igent mondott. 1896.
november 25-én reggel házasodtak
össze, otthagyva az Urlin családot, hogy
nélkülük fogyassza el az ünnepi
reggelit, mert nekik el kellett érniük a vonatot, amely az
Egyiptomba induló
hajóhoz vitte őket. Hildát az első pillanattól
fogva elbűvölte Egyiptom. Pár
napot Kairóban töltöttek, ahol megnézték
az Egyiptomi Múzeumot, és elmentek
Gízába is, ahol megmászta a Nagy Piramist. Ezt
követően vonattal
Felső-Egyiptomba utaztak. Petrie ekkor az EEF
megbízásából Denderában
ásott, a
templom mögött található temetőt tárta
fel. Hildára nem a tábor fenntartásának
háztartási részét bízták,
mint a főzés vagy a varrás, hanem másolt, rajzolt,
rendszerezett. Nem okozott gondot számára, hogy szűk
földalatti kamrákban
dolgozzon. Gyorsan ragadt rá az arab nyelv, így
rövid időn belül már tudott
beszélgetni a munkásokkal. Gondoskodott
egészségügyi ellátásukról,
kötéseket
cserélt, és ha szükséges volt,
gyógyszereket adott nekik. Néha átvette az
ásatási napló írását,
amelyben napról napra rögzítették a munka
előrehaladását.
Londonban a publikációk
előkészítésében segédkezett.
Férje több régészeti
módszerre megtanította, majd 1902-1903-ban
rábízta az Ozireion feltárását
Abüdoszban. Itt együtt dolgoztak Margaret Murrayvel. A
talajvíz és az
omlásveszély miatt veszélyes volt munka és
rövidesen félbe is kellett
szakítani. Ezen az expedíción Hildára
rálőtt valaki, amikor kijött a
kunyhójából, de szerencsére nem
sérült meg. 1905-ben Szakkarában dolgozott több
hölggyel együtt, ahol Óbirodalom korabeli sírok
falának jeleneteit másolták.
Januárban a Sínaira ment Miss Eckensteinnal, hogy
csatlakozzon a férjéhez
Sherabit el-Khadimban. Vonattal Szuezbe mentek, majd hajóval
el-Shattba, innen
tevével és beduin vezetőkkel haladtak tovább.
Mindkét nőnél volt egy-egy
revolver és ostor, emellett jegyzetfüzet, iránytű
és vizesflaska. Sherabit
el-Khadimban Petrie a Hathor-templomon dolgozott, szüksége
volt a két plusz
másolóra, mivel a lelőhely környékén
rengeteg sztélé és sziklafelirat volt.
Az
EEF-fel történő együttműködésben
fennakadások voltak, ezért Petrie úgy
döntött,
hogy függetlenednie kell. Megalakította az Egyiptomi Brit
Régészeti Iskolát[6],
amelynek egyik
tiszteletbeli titkára Hilda lett, a másik pedig James H.
Walker. Ezt követően a
támogatók keresése szinte teljesen
lekötötte Miss Petrie idejét. Később Hilda
is tartott előadásokat, elsősorban női szervezeteknek. 1907.
áprilisában
megszületett fia, John, 1909. augusztusában pedig
leánya, Ann. Legközelebb
1913-ban csatlakozott néhány hétre a
férjéhez a Kafr Ammarban folytatott
ásatáshoz. Három Középbirodalom
korabeli sírt kellett dokumentálnia Riqqehben,
amelyeket Rex Engelbach talált meg. A sírok tervei
és a falakról, valamint
koporsókról készült másolatai az
általa írt külön fejezetben jelentek meg a
végső publikációban.[7]
1914-ben kitört az első
világháború, ekkor Flinders jelentkezett
katonának, de idős kora miatt
elutasították, ezért az Unveristy Collegeben
található oktató múzeum
kialakításával és
katalogizálásával foglalkozott. Hilda pedig
különböző
karitatív tevékenységeket folytatott. Sokat tett a
szerb menekültekért, ezért
megkapta a Szent Sava csillagot, ez egy szerb kitüntetés.
1919-ben a Petrie
szülők visszatértek Egyiptomba, 12 és 10 éves
gyermeküket pedig bentlakásos
iskolába küldték. Saját
bankszámlát kaptak, amelyről fizették a
tandíjukat, a
karácsonyokat pedig barátoknál
töltötték. Hilda a tavaszi szünetre igyekezett
hazajönni még akkor is, ha emiatt előbb kellett
eljönni az ásatásról.
1923-ban
Hilda férjét az Egyiptomért tett
szolgálataiért lovaggá ütötték.
Flinders
1926-ban átette a régészeti
tevékenységét Palesztín területre,
majd 1933-ban
visszavonult az UCL egyiptológiai tanszékének
vezetéséről. Negyven éven át
töltötte be ezt a pozíciót. Ezt követően
Petriek Jeruzsálemben telepedtek le.
Flinders az Egyiptomi Régészeti Hivataltól
engedélyt kapott, hogy a Sínain
ásatásokat folytasson. 1935-1937 között
négy szezonban dolgoztak Sheikh Zoweydben,
mely erőd volt Egyiptom és Ázsia között.
Utolsó ásatásuk Tell el-Ajjulban volt,
amelyet papíron Margaret Murray és Ernest Meckay
vezetett. A második
világháború kitörésekor Petriek
csendesen éldegéltek Jeruzsálemben. Flinders
1940-ben maláriával kórházba került
és ott is maradt élete végéig. Bár
testét
betegség gyengítette, az elméje friss maradt.
Hilda minden nap meglátogatta,
könyveket vitt neki és jegyzetelte, amit férje a
múltját felidézve mesélt neki.
Flinders Petrie 1942. július 19-én halt meg,
Jeruzsálemben. Itt, a Zion hegyen
temették el. Hilda férje könyvtárát a
khartoumi Régészeti Minisztérium újonnan
alakult könyvtárának szánta. 1947-ben Ann
segítségével el tudta küldeni a
könyveket Khartoumba és visszaköltözött
Angliába. Ezt követően haláláig
családjával élt Londonban és a British
Schoollal kapcsolatos teendőket látta
el. 1952-ben végre publikálta azokat a
sírreliefeket, amelyeket még 1905-ben
másolt a barátaival, a fordításokat dr.
Murray végezte el hozzá.[8] 1953. júliusában
tiszteletbeli vendégként Hilda részt vett a férje születésének 100.
évfordulójára rendezett ünnepségen az University Collegen. Nem sokkal később
stroke-ot kapott. 1957-ben halt meg az University College Kórházban.
Caroline
Louise Ransom Williams
az Amerikai Egyesült Államok első professzionálisan
képzett női egyiptológusa volt. Az Ohio állambeli
Toledoban született 1872.
február 24-én egy jómódú metodista
családba. Szülei John és Ella Randolf Ransom
voltak. Főiskolás éveit a Mount Holyoke Collegeben
fejezte be,
Massachusettesben, ahol a nagynénje tanár volt. A
nagynénjével töltött idő
meghatározó élmény volt Caroline
életében, amely kihatott
szakmaválasztására
is, Louise Fitz-Randolph professzor szakterülete
egyébként a művészettörténet
volt. Caroline, miután 1896-ban végzett,
elkísérte a nagynénjét egy Európai
körutazásra, amelynek során Egyiptomba is
ellátogattak. Az utazás ideje alatt a
fiatal lányt elvarázsolta az ókor, és
elhatározta, hogy egyiptológus lesz.
Szerencsés véletlen, hogy éppen ekkor
vezették be az egyiptológiai képzést az
Amerikai Egyesült Államokban, először a Chicagoi
Egyetemen diplomaprogramként.
James Henry Breastedet nevezték ki az egyiptológia
professzorának. A Chicago
Egyetemen együtt tanulhattak fiúk és lányok,
és könnyen elérhető volt Toledoból
vonattal. Caroline az Erie Főiskolán tanított egy
évet, majd 1898 és 1900
között a Chicago Egyetemre járt és
diplomát szerzett klasszikus régészetből és
egyiptológiából. Breasted ígéretes
tanítványnak tartotta és arra
ösztönözte,
hogy Németországban folytassa tovább
tanulmányait. Breasted ajánlása alapján
Berlinben tanulhatott 1900 és 1903 között a
kiváló Adolf Erman professzornál.
1903-ban a berlini egyiptomi múzeum egyiptológiai
osztályán alkalmazták, ez
arra utal, hogy Ermannra is jó benyomást tett. De
Caroline nem maradt sokáig,
hamarosan visszatért Chicagoba, hogy megírja doktori
disszertációját, amelynek
témájául az ókori bútorokat
választotta. 1905-ben kapta meg a doktori címet, ő
volt az első nő Amerikában, aki ilyen magas egyiptológiai
képesítéssel rendelkezett.
1905 és 1910 között professzorsegéd volt a Bryn
Mawr Főiskolán, Pennsylvániában.
Azonban 1910-ben a Metropolitan Múzeum
segédkurátori pozícióját
választotta, ez
azt sugallja, hogy szeretett közvetlenül foglalkozni az
ókori tárgyakkal. A
Metropolitan Múzeumban pedig erre igen sok lehetősége
nyílt, mert a gyűjtemény
folyamatosan gyarapodott, nem csak a múzeum saját
ásatásai révén kerültek ide
az ókori egyiptomi leletek, hanem az EEF-en keresztül
és más felajánlóktól is.
1911-ben az egyiptomi gyűjtemény tíz termet foglalt el.
Caroline hat évig
dolgozott itt, nevéhez fűződik az egyiptomi gyűjtemény
vezetője[9]. 1919-ban visszatért Toledoba
és hozzáment Grant Williamshez, aki már korábban udvarolt neki, de akkoriban a
hölgy a karriert helyezte előtérbe. Az úr jómódú ingatlanfejlesztő volt. A
megnyitás előtt álló Cleveland Museum of Art 24 láda egyiptomi műtárgyat
vásárolt. Az igazgató, Frederic Whiting Carolinet kérte fel, hogy az 1916.
júniusában tervezett megnyitóig rendszerezze és katalogizálja a tárgyakat.[10] A Metropolitan Múzeummal
sem szakadt meg a kapcsolata,mert később ők adták ki a Per-Neb sírjának
dekorációjáról szóló könyvet[11], melyet korábbi
felettesével Albert M. Lythgoe-val közösen jelez. Az Óbirodalom korabeli
masztaba a múzeumban látható. 1917-ben a Minnenapoliszi Művészeti Intézet
egyiptomi gyűjteményében dolgozott, majd 1918-ban dr. Williams a Toledói
Művészeti Múzeum egyiptomi gyűjteményének tiszteletbeli kurátora lett, ahol
szintén katalogizálta a tárgyakat. A New Yorki Történelmi Társaság Egyiptomi
gyűjteményének kurátora volt 1917-27 között, ahol az Abbott Gyűjtemény több
ezer egyiptomi régiségét katalogizálta. Később ezek a tárgyak a Brooklyn
Múzeumba kerültek. A Caroline által készített 250 oldalas katalógus, 1924-ben
jelent meg „Arany és ezüst ékszerek, valamint kapcsolódó tárgyak”[12] címen. Ő volt az, aki felhívta
Breasted figyelmét az Edwin Smith orvosi papiruszra, amely közel ötven évig
publikálatlan maradt.
Sok
év csendes és szorgalmas múzeumi munka
után, Caroline Louise, akinek nem született
gyermeke, nyitott volt új kihívásokra és
elvállalta korábbi professzora és
mentora, Breasted felkérését, hogy részt
vegyen egy epigráfiai felmérésen
Egyiptomban. Ez azt jelentette, hogy legalább fél
évet Luxorban kell élnie. Breastednek
nem okozott gondot, hogy egy nőt is a beválasszon a csapatba,
amelynek vezetője
Dr. Harold H. Nelson volt. Caroline az 1926-27-es szezonban dolgozott
Medinet Habuban,
jelképes fizetésért, pusztán a projekt
iránti érdeklődése miatt. 1935-36-ban
pedig Kairóban, az Egyiptomi Múzeum
Koporsószövegek projektjében vett részt.
1927-28-ban
ismét tanított, méghozzá a Michigan
Egyetemen, egyiptomi művészetet és
középegyiptomi nyelvet. 1937-ben ismét
elismerték szakmai tevékenységét,
tiszteletbeli
doktori címet kapott a Toledoi Egyetemen. 1942. december
24-én, hosszú betegség
után elhunyt a férje, Grant. Nem sokkal később,
miután maga is egy súlyos
betegségből épült fel, a Mount Holyoke College
számára ajánlotta fel apró
egyiptomi gyűjteményét. 1952. február 1-jén
halt meg Toledóban.
Mi
történt eközben Európa többi
országában és Oroszországban? Ezekről a
hölgyekről
sajnos igen kevés életrajzi információt
találtam, sőt sajnos kép sincs mindegyikükről, de mint országuk úttörői az
egyiptológiában mindenképp szeretném, ha
megismernétek őket.
Henriette (Henni) von
Halle
német egyiptológus. Berlinben látta meg a napvilágot 1878. január 1-jén,
Walther Von Mossner a porosz lovasság tábornoka, és Meta Giebert legidősebb
leányaként. Ernst von Halle-hez ment feleségül, aki a politikai közgazdaságtan
professzora volt Berlinben. Önállóan tanulta meg a hieroglif szövegek fordítását,
illetve részt vett egyetemi szemináriumokon Berlinben, Strassburgban és
Heidelbergben. Adolf Erman felkérte, hogy dolgozzon együtt vele szótára, a
„Wörterbuch der ägyptischen Sprache kidolgozásában. 1933-ig végezte ezt a
munkát, ezért Erman neki és Caroline Williamsnek ajánlotta a művet.
Strassburgban H. Ranke munkáját segítette a „Die ägyptischen Personennamen”
megírásában. Önálló publikációja nem jelent meg, de mind Erman, mind Ranke
kiemelte munkáikban betöltött fontos szerepét. 1964. január 2-án halt meg a
Heidelberg közelében található Nusslochban.
Natalia Davidovna Flittner
orosz egyiptológus.
Szentpéterváron született 1879.
szeptemberében. Apja David Flittner volt. 1905-től
a Szentpétervári Egyetemen tanult, ő volt az első nő
Oroszországban, aki ókori
keleti tanulmányokat folytatott. 1913-ban végzett.
Többször volt Berlinben is,
ahol oktatója volt például Erman és
Schäfer (1902, 1912-14). A Hermitage Múzeum
kurátora volt 1919 és 1950 között. 1921-től
tanított a Leningrádi Egyetemen,
ahol történelemtudományok doktora és
professzora lett 1940-ben. Különösen az
ókori egyiptomi művészet és
kézművesség érdekelte. 1957. július
16-án halt meg
Leningrádban.
Tamara Nikolaevna,
Borozdina-Kozmina orosz
egyiptológus. 1889-ben született Kostromában, a
Szentpétervári Egyetemen
tanult. A Moszkvai Állami Szépművészeti
Múzeumban kezdett dolgozni, először
asszisztensként, majd kurátorként. 1920 és
1930. között ő volt a vezetője az
ókori közel-keleti és egyiptomi osztálynak.
Különösen az egyiptomi művészet
érdekelte. A Golenischeff gyűjtemény
tárgyaiból készített
publikációt, ez
1917-ben jelent meg, a címe „Egyptian sculptor’s
models”. 1926-ban az „Archaic Pottery”,
majd 1930-ban a „Hellenistic objects form Egypt”
című könyve jelent meg. Az
egyik szerzője volt az 1919-ben megjelent „Egyptian dance”
című műnek is. 1959.
január 4-én halt meg.
Maria
Pouline Mogensen
dán egyiptológus. Koppenhágában látta meg a napvilágot 1882.
október 1-jén. Édesapja Niels
Mogensen, édesanyja Marie Vilhelmine Emilie Dohn volt.
Egyiptológiát tanult, a
tanítói Schmidt és Lange voltak. A NyCarlsberg
Glyptotek munkatársa lett, majd
Schmidt halála után, 1926-ban ő lett az
egyiptológiai osztály vezetője.
Publikációja
jelent meg a Koppenhágai Nemzeti Múzeum hieroglif
feliratairól[13], illetve a
NyCarlsberg Glyptotek
egyiptomi masztabájáról[14] és ő készítette el a
Glyptotek egyiptomi gyűjteményének vezetőjét[15] is, mely 1930-ban jelent
meg. 1932. október 30-án, Koppenhágában halt meg.
Pavla Fortova –
Samalova
(szül.
Kropfova) cseh egyiptológus és művész.
Prágában született 1886. július
23.-án. Felnőtt
fejjel kezdett el egyiptológiát tanulni a prágai
Károly Egyetemen, miután
utazást tett a Közel-Keleten és
Észak-Afrikában. Az ókori egyiptomiak
alkotóművészete érdekelte, ezen belül az
ornamentikára specializálódott. Ezzel
kapcsolatban több egyiptomi Múzeumban végzett
kutatásokat, tanulmányokat, úgy,
mint Bécsben, Berlinbe, Leidenben és Londoban. 1930-as
Egyiptomban tartózkodása
idején közvetlenül másolta a templomok
és a temetők, különösen a thébai
nekropolisz ornamentikus díszítéseit. Dolgozott a
Kairói Egyiptomi Múzeumban.
1930-ban a Prágában található Nemzeti
Múzeumban rendezett egy kiállítást,
amelyen 354 tárgyat mutatott be a Prehisztorikus
kortól a
Római korig 174 vitrinben. A kiállítást
1948-ban megismételték. A kiállítás
vezetőkatalógusának címe „Exhibition of the
Egyptian ornament in color drawing,
a másik publikációjához az „Egyptian
Ornament”-hez Milada Vilímková írt
szöveget, ez 1963-ban jelent meg. 1974-ben halt meg.
Marcelle Werbrouck belga egyiptológussal zárom a cikksorozatot. 1889. május 23-án született Antwerpenben. Édesapja Auguste Werbrouck tábornok volt. Miután találkozott Jean Capart egyiptológussal, elkezdett érdeklődni az egyiptológia iránt. Tanulmányait a Sorbonne-on és az École du Louvre-on végezte. Brüsszelben, az Institut Supérieur d’Historie de l’Art et d’Acheologie-n szerezte meg a doktori címet. Az Erzsébet Királyné Egyiptológiai Alapítvány[16] – melynek létrejöttében maga is segédkezett – megbízásából többször járt Egyiptomban. Szorosan együtt dolgozott Caparttal, segédkezett neki a Thébáról és Memphiszről szóló két vaskos könyvének megírásában. Dolgozott a Brüsszelben található Cinquantenaire Múzeumban és az azonos nevű alapítvány számára. Capart alatt az egyiptomi gyűjtemény igazgató-helyettese volt, majd halála utánannak igazgatója lett. Ő vette át ekkor az Erzsébet Királyné Egyiptológiai Alapítvány vezetését is. Nagyon sokat tett az egyiptológia fejlődéséért Belgiumban. Kutatásai gyakran kapcsolódtak az ókori Egyiptom istennőihez és asszonyaihoz, az első jelentősebb publikációja az egyiptomi siratóasszonyokról szólt. Mintegy 159 könyvet, cikket és értékelést írt 1922 és 1959 között. Ezek közé tartozik a Brüsszeli Művészeti és Történeti Királyi Múzeum egyiptomi gyűjteményének katalógusa, ami 1934-ben jelent meg, valamint a Hatsepszut temploma Deir el-Bahariban, melyet 1949-ben adtak ki. Az első világháborút követően megkapta a francia vörös kereszt kitüntetést. 1959. augusztus 1.-én, 70 éves korában halt meg a Franciaországban található Issoireban.
Ajánlott linkek:
Pavla Fortova-Samalova fotója az alábbi linkre kattintva tekinthető meg:
http://multimedia.ctk.cz/foto/document/3766541/1
Natalia Flittner képének megtekintéséhez kattints az alábbi linkre:
http://relstud-hist.spbu.ru/en/articles/en-flitner-flittner-natala-davydovna
Képek:
Mary Rothes Margaret Cecil, Amherst of Hackney bárónő 1918-ban. A fotó készítője a Bassano Ltd és a National PortraitGallery engedélyével jelenik meg az oldalon. |
Hilda Petrie feltehetőleg Denderában 1897-1898-ban, az EES archívum Flickr albumából. |
Ugyancsak az EES archívumának Flickr albumából származik a felvétel Hilda Petrie-ről, mely Abüdoszban készült 1902-1903-ban. |
|
|
|
Hilda és Flinders Petrie 1903-ban. |
Caroline Louise Ransom Williams képe a Who was who in Egyptology című könyvből. Itt csak ismeretterjesztő céllal jelenik meg! |
Heni von Halle fotója szintén a Who was who in Egyptology című könyvből. Itt csak ismeretterjesztő céllal jelenik meg! |
|
|
|
Maria Pouline Mogensen vélhetően a NyCarlsberg Glyptotekban tanulmányoz egy egyiptomi szobrocskát. A felvételt Valdemar Poulsen készített és a száma: DP021518 Forrás: Det kongelige Bibliotek |
Marcelle Werbrouck fotója a Who was who in Egyptology című könyvből. Itt csak ismeretterjesztő céllal jelenik meg. |
Ezen a képen Marcelle mentora, Jean Capart mögött látható. A kép 1946-ban készült Egyiptomban, Thébában. A fotós az Alban művésznévre hallgat. © RMAH |
Készítette:
Maatkara
Közzétéve:
2019.05.23.
Felhasznált
irodalom:
M.
L Bierbries (editor) – Who was who in Egyptology
https://www.brown.edu/Research/Breaking_Ground/introduction.php
Angela
Cecil Reid weboldala:
http://www.amhersts-of-didlington.com/index.html
[1] Hackney első bárója, 1892-ben kapta meg a címet.
[2] 1952-ben leégett.
[3] Annales
du Service des Antiquités de l'Égypte
[4] Az
Amherst gyűjteménybe került, napjainkban a Kalamazoo Public Museumban őrzik.
[5] Hilda az Aszpázia lábánál ülő névtelen társ modelléül szolgált:https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Aspasia_on_the_Pnyx_by_H.Holiday.jpg
[6] British School of Archeology in Egypt
[7] R. Engelbach – Riqeh and Memphis VI.
(London, 1915) X. fejezet „A festett koporsók és kápolna”
[8] Hilda F. Petrie és Margaret A. Murray – Seven Memphite Tomb Chapels (London, British School of Archeology in Egypt.)
[9] Handbook to the Egyptian Rooms,
Metropolitan Museum of Art, New York.
[10] "The Egyptian Collection in the
Museum of Art at Cleveland Ohio" JEA 5, pt. 3.
[11] Decoration of the Tomb of Per-Neb: the Technique and th eColor Conventions, (Department of Egyptian Art Publication 3) New York: Metropolitan Museum of Art.
[12] The New York
Historical Society Catalogue of Egyptian Antiquities Number 1-160: Gold and
Silver jewelry and related objects, 1924.
[13] Inscriptions Hiéroglyphiques du Musée
National de Copenhague, 1918
[14] La mastaba égyptien de la
Glyptothéque NyCarlsberg 1921
[15] La Glyphtothéque NyCarlsberg; La
Collection égyptienne 1930
[16] Fondation Égyptologique Reine Élisabeth.
|
|