Korai fotográfusok Egyiptomban

 

Nagyon szeretem az 1800-as évek végéről, az 1900-as évek elejéről származó, fekete-fehér fotográfiákat, különösen azokat, amelyek az akkori Egyiptomot mutatják meg. Néha ránézve egy-egy ilyen fényképre olyan érzése van az embernek, hogy te jó ég, ez ma is így néz ki, mintha megállt volna az idő. Az esetek többségében viszont nagyon is szembetűnő a változás.

Az egyiptológiai előadásokon időről időre előkerülnek az ilyen felvételek, hiszen egy kutató számára ezek értékes történelmi dokumentumok, források. Nekem a közelmúltban két személyes élményem is kapcsolódik ezekhez a fotógráfiákhoz. Egyrészt a Mai Manó Házban 2020. augusztus 25. és október 4. között az „Egyiptom Flaubert idejében - Korai utazók fényképei, 1839–1860” kiállításon láthattam a cikkben szereplő fotográfusok közül néhányuknak a felvételeit, másrészt az EES egyik online előadásában Ziad Morsy, egyiptomi tengeri régész a viktoriánus kor nílusi hajóiról tartott előadásán is levetített jó párat.

Tartsatok most velem egy időutazásra. Ebben a cikkben néhány olyan fotográfust szeretnék bemutatni nektek, elsősorban munkáikon keresztül, akik az 1840 – 1900 között dolgoztak Egyiptomban. Meglepően sok névre bukkantam, de sajnos van, akiről ennél többet szinte nem is lehet tudni. Akiről fennmaradt személyes információ, azt nagyon röviden ismertetem, de sokkal inkább egy kis ízelítőt szeretnék mutatni nektek ezekből a csodálatos fényképekből, megidézve egy kicsit azt a korszakot, amikor az urak öltönyben, a hölgyek pedig földig érő szoknyában mászták meg a piramisokat, akkor ugyanis ezt még meg lehetett tenni. Régi fényképekből álló, rendkívül hangulatos albumokat még ma is lehet kapni az egyiptomi könyvesboltokban és máshol is. Nekem kettő is van, mindkettő Németországból. A cikkhez csak az egyiket használtam, mivel a másik már az 1900-as évek elején készült fotográfiákat tartalmaz, és két akkor aktív fényképészt mutat be. Forrásként ezért rám nem annyira jellemző módon főként az internetet használtam, ahol lehetőségem volt, ott a múzeumok weboldalain talált adatokkal dolgoztam. 1839 őszén egyébként már megérkezett Egyiptomba az első fényképészeti expedíció, de annak felvételei sajnos nem maradtak fenn.

A 1800-as években egy egyiptomi út még egy életre szóló kaland volt, amit jellemzően a jómódúak engedhettek meg maguknak. Az utazók valamelyik nagyobb európai, általában franciaországi vagy olaszországi kikötőből indulva, a Földközi-tengeren keresztül, hajóval érkeztek meg Alexandriába, hogy megismerjék a varázslatos keletet. Alexandriában hajót, vagy kocsit kellett bérelniük Kairóba 1856-ig, amikor is átadták a vasutat Alexandria és Kairó között, és ez jelentősen meggyorsította az utazást. Kairóban az utazók Boulakban bérelhettek hajót maguknak, ahol a kikötőben több száz hasonló hajó közül választhattak. A kifejezetten a Níluson történő utazásra épített hajók közül a kisebb cangia (ejtsd: kandzse), illetve a valamivel nagyobb és kényelmesebb dahabieh (ejtsd dahabeja) volt a legnépszerűbb. Mindkét típus két latinvitorlával rendelkezett[1], de evezőkkel is fel voltak szerelve. Amelia Edwards így ír ezekről a hajókról:

„Időközben az első dolgunk az volt, hogy dahabeieht keressünk; ehhez pedig lépéseinket és gondolatainkat Boulak felé kellett fordítanunk – egy távolabbi helyre a folyó mellett, ahol két vagy háromszáz bérelhető nílusi hajó volt kikötve…

…A hajókat, mindenekelőtt, azonos terv szerint építik, nem úgy, mint a házakat; és attól eltekintve, hogy lehetnek nagyobbak vagy kisebbek, tisztábbak vagy koszosabbak, annyira hasonlítanak egymásra, mint két tojás.”[2]

A cangia és a dahabieh is rendkívüli módon hasonlítanak egymásra, az előbbi hajóteste és kabinja alacsonyabb, míg a dahabiehkon a kabin magasabb és kényelmesebb.

Tehát a megfelelő hajó kibérlése után meg kellett vásárolni a felszerelést és az ellátmányt az 1000 mérföldes utazáshoz a Níluson felfelé és vissza. Attól függően, hogy mennyi pénzt és időt szándékoztak Egyiptomban tölteni, az utazók az utat 3 – 6 hónap alatt tették meg. Jellemzően a téli hónapokat töltötték ott, mert Egyiptomban akkor is kellemes idő van.

A tömegturizmus egyébként a modern turizmus atyjának is tartott, Thomas Cooknak köszönhetően jelent meg Egyiptomban az 1870-es években.

 

A legkorábbi, általam talált fotográfiák Egyiptomról Alphonse Eugéne Jules Itier nevéhez fűződnek. Itier 1802-ben született Párizsban. A marseillesi vámhivatalban dolgozott, ahol felettese a nagybátyja, az egyiptológus Dubois-Ayme ́volt. Amatőr fényképészként nagyon sok egzotikus helyre elutazott, hogy megörökítse őket. 1842 és 1843 között például az afrikai Szenegálba és Guianába, valamint a nyugat indiai Guadaloupéba. 1843 és 1846 között Kínában dolgozott és az első Kínáról készült felvételeket is neki köszönhetjük. Kelet-Indiába és a Csendes-óceán szigeteire is ellátogatott, valamint Borneóra és Manílába. Itier 1845-46-ban fényképezett Egyiptomban, mintegy 35 dagerrotípiát[3] készített, ezek közül 27 ismert különböző publikációkból. Fotózott Kairóban és Alexandriában, Luxorban, Karnakban, Edfuban és Elephantiné szigetén is. 1846-ban visszatért Franciaországba és magas rangú kormánytisztviselő lett. Még az év márciusában feleségül vette Henriette de Brémondot, egy tábornok leányát. 1849-ben megvásárolta Vérast, egy kis monostort Serres közelében. A középkori épületet bájos kis kastéllyá alakíttatta, benne egy hatalmas könyvtárral és természetesen fényképészeti sötét szobával. 1857-ben nyugdíjba vonult, de a fotózást egészen az 1877-ben bekövetkezett haláláig folytatta.

 




Itier, önarckép mandarin ruhában

Forrás: Academie des Sciences et Lettres de Montpellier

Itier, Edfu 1845-46

Forrás: https://monovisions.com

Itier, a fényképész cangia típusú hajója a Níluson, 1845-46

Forrás: Metropolitan Múzeum

 

Maxime Du Camp francia író és fényképész 1822. február 8-án született Párizsban. 1849-51 között tett látogatást Egyiptomban és a Közel-Keleten, hogy fényképeket készítsen. Gustave Flauberttel közösen hajót béreltek Kairóban, hogy egészen a második kataraktáig utazzanak felfelé a Níluson. Közben felfedezték és lefényképezték a Nílus mentén található régészeti lelőhelyeket. 1850-ben Palesztinába utaztak, majd Törökországba és Görögországba, mielőtt 1851. áprilisában Olaszországban elváltak volna egymástól. Du Camp 1852-ben megjelent „Egyiptom, Núbia, Palesztina és Szíria” című fotóalbuma 125 fényképet tartalmazott és azonnal híressé tette őt. 1894 februárjában halt meg a németországi Baden-Badenben, de Párizsban helyezték örök nyugalomra.

 




Maxime Du Camp 1860-ban

Forrás: wikidata.org

Maxime Du Camp, Karnak egyik oszlopa 1850

Forrás: wikipedia

Maxime Du Camp, Gíza
Forrás: Wikipedia

 

Felix Teynard 1817-ben született a franciaországi Grenobleban. Építészmérnökként dolgozott, de fiatal korától kezdve érdekelte az egyiptológia. 1851-ben utazott Egyiptomba, kifejezetten azzal a céllal, hogy a Napóleon egyiptomi hadjárata alatt készült Description de l’Egyptben látottakat fényképek formájában is dokumentálja és aktualizálja a régészeti adatokat. Elutazása előtt tájékoztatta a Tudományos Akadémiát a tervéről, de választ sohasem kapott tőlük. A fényképezést valószínűleg autodidakta módon sajátította el. Legalább 160 fotográfiát készített, a témái változatosabbak voltak, mint Du Campé. A műemlékek mellett az akkori városokat, falvakat, a Nílus menti tájat és a mindennapi tevékenységüket végző helyieket egyaránt megörökítette Kairótól egészen a második kataraktáig. Teynard munkáját 1853 és 1858 között harminckét kötetben tették közzé „Egypte et Nubie, sites et monuments les plus interessantes pour l'etude de l'art et de l'histoire” címen. Teljes kiadásban 1858-ban jelent meg Londonban. A régészek és az egyiptológusok nagyra értékelték a fényképeit, de művészi körökben nem igazán ismerték el. Az 1855-ös párizsi világkiállításon a képeit megismerhette a nagyvilág, de a munkássága ennek ellenére sem ért el olyan népszerűséget, mint Du Campé. 1855-ben felkérték, hogy legyen a Francia Fotográfiai Társaság alapítótagja, de nem fogadta el a felkérést és abbahagyta a fényképezést. Később az 1860-as években tudományos díjakat nyert. 1892-ben hunyta le örökre a szemeit a Grenoble közvetlen közelében találhatót Saint Martin le Vinouxban.

 




Felix Teynard, Abu-Szimbel 1851

A II. Ramszesz által építtetett templomok itt még eredeti helyükön láthatóak.

Forrás: Library of Congress

 

Felix Teynard, Dendur temploma az eredeti helyén 1851-52

Ezt a templomot az asszuáni Nagy Gát építése miatt víz öntötte volna el, ezért szétszedték és napjainkban nem Egyiptomban, hanem New Yorkban, a Metropolitan Múzeumban látható. Augusztus császár építtette egy testvérpár, Petésze és Pihór tiszteletére, akiket szentként tiszteltek Dendur környékén. Mellettük Manduliszt, Szatiszt és Arszenuphiszt tisztelték itt.

Forrás: Metropolitan Múzeum

Felix Teynard, kávézó egy hatalmas szikomorfa alatt Eszna közelében 1851

Forrás: Library of Congress




Felix Teynard, Edfu település a Görög-római kori templom pülonjáról fényképezve 1851-52
Forrás: Metropolitan Múzeum

Felix Teynard, ez az utcarészlet Kairó Boulak negyedének egy része, amelyen többek között egy mecset és egy kávézó látható 1851

Forrás: Library of Congress

Felix Teynard, Luxor 1851-52

Forrás: Metropolitan Múzeum


Nem sokkal később Francis Frith, angol fényképész készített fotóalbumot Egyiptomról, ez volt a két kötetes „Egyiptom és Palesztina”. Ő 1822. október 7-én született Chesterfieldben. Kereskedőcsalád sarjaként élelmiszer üzletláncot épített ki Liverpoolban. 1843-ban idegösszeomlást kapott, amelyből további két év alatt épült fel. Az 1850-ben nyitotta meg a Frith és Hayward fotóstúdiót Liverpoolban. 1853-ban megalapította a Liverpool Fotográfiai Társaságot. 1855-ben eladta sikeres üzleteit, hogy teljes mértékben a fotózásnak szentelje életét. Olyan gazdag volt ekkor, mint napjainkban egy multimilliomos. Három alkalommal utazott a Közel-Keletre. Először 1856-ban Egyiptomba ment, hogy lefényképezze a Nílust, a gízai piramisokat és a Szfinxet, valamint Luxor ókori emlékeit. A második expedíció Egyiptomba, Szíriába és Palesztinába vezetett 1857 és 1858 között. 1859-ben Frith elindult egy harmadik expedícióra is, melynek során 1500 mérföldet tett meg a Níluson felfelé, hogy megörökítse a műemlékeket. 1859-ben visszatért Angliába, és megnyitotta az F. Frith és Társai kiadót a surrey-i Reigateben, ahol könyveket és fotóalbumokat nyomtatott Németországról, Tirolról, Svájcról, Olaszországról, Gibraltárról, Spanyolországról és Portugáliáról, valamint képeslapokat készített. 1860-ban feleségül vette Mary Ann Roslingot, öt gyermekük született. Frith 1864-ben elkezdte fényképezni Nagy-Britanniát és műemlékeit. 1898. február 25-én hunyt el Cannesban, Franciaországban.

 




Francis Frith, önarckép 1857. január 1.
Forrás: wikipedia

Frith, Királyok Völgye kb. 1857

Forrás: Metropolitan Múzeum

Frith, Philéhez közeledve 1857

Philé szigete ma már víz alatt van. Az itt még eredeti helyén álló Ízisz-templom napjainkban Agilkia szigetén tekinthető meg.

Forrás: Metropolitan Múzeum




Frith, Wadi el-Sebua 1857

II. Ramszesz Amon és Ré-Harakhty tiszteletére emelt temploma eredeti helyén ma a Nasszer-tó fenekén lenne, de az 1960-as években több kilométerrel északabbra szállították. Ezen a felvételen az építtető két kolosszusa és néhány szfinx látható még az eredeti helyén.
Forrás: Metropolitan Múzeum

Frith, Quertassi római kori kioszkja 1857.

1960-ban Új Kalabsha szigetére szállították ezt a be nem fejezett és részben felirat nélküli kioszkot.
Forrás: Metropolitan Múzeum

Frith, Ramesszeum 1857

Forrás: Metropolitan Múzeum

 

Félix Bonfils francia fényképész 1831-ben született Saint-Hippolyte-du-Fortban. Eredeti foglalkozását tekintve könyvkötő volt. 1857-ben feleségült vette Marie-Lydie Cabanist. Katonai szolgálatának részeként 1860-ban csatlakozott d’Hautpoul tábornok levanti expedíciójához. Nem sokkal azután, hogy visszatért Libanonból fényképezéssel kezdett foglalkozni. A fia, Adrien hatéves korában légúti betegséget kapott. Felix úgy gondolta, hogy a meleg, száraz klíma jót tesz majd neki, ezért elküldte őt Bejrútba az édesanyjával együtt. 1867-ben az egész család Bejrutba költözött és Maison Bonfils néven fotóműtermet nyitottak. Több ezer fényképet készítettek és nyomtattak a Közel-Keletről. Bonfils dolgozott Libanonban, Egyiptomban, Palesztinában, Szíriában, Görögországban és a mai Isztambulban is. A képeket a helyszínen hívta elő, amit a meleg nem könnyített meg, sokszor olyan egzotikus „sötétkamrákban” dolgozott, mint például egy ókori sír. Híres munkája az alvó múmiaárus, biztos vagyok benne, hogy már sokan találkoztatok vele valamelyik múmiákról szóló könyvben. Fényképei nagyon népszerűek voltak és gyorsan elterjedtek Európában, mivel a turisták szuvenírként vásárolták őket. Több fotóalbumot is kiadott, melyek közül a legnépszerűbb a „Souvenirs d'Orient” volt, mely 1878-ban jelent meg. Ebben a korban még divat volt látogatói feliratot hagyni az egyiptomi műemlékeken, az övét például a Ramesszeumban lehet látni, a neve mellett a 1875-ös dátum szerepel. Felesége, Lydie is készített néhány stúdió felvételt, elsősorban portrékat közel-keleti asszonyokról. Lydie Bonfilst tartják a Közel-Kelet első női fotográfusának. Később fiuk, Adrien is elsajátította a fényképész mesterséget. A stúdió ekkor új nevet kapott és F. Bonfils et Cie néven működött tovább. Az 1880-as években a család visszaköltözött Franciaországba és üzletet nyitottak Alésban. Felix Bonfils 1885-ben következett haláláig itt éltek. A fia eztuán visszatért Bejrútba és egy ideig folytatta apja munkásságát, később Lydie vitte tovább az üzletet, aki a rokonai beszámolói alapján szigorú asszony volt, de nagyon szerették. Erősen vallásos volt, és nagyon sokat jótékonykodott, mindig jutott nála étel és ruha a rászorulóknak.

 




Felix Bonfils 1880-ban

© Bibliothèque Carrédart

Lydie Bonfils 1880-ban

© Bibliothèque Carrédart

Felix Bonfils, a kikötő Kairó Boulak negyedében 1870-es évek

Forrás: J. Paul Getty Múzeum




Felix Bonfils, a Gezireh palota részlete 1870-es évek

Ismail khedive rendelte el az építését 1868-ban a Szuez csatorna egy évvel későbbi megnyitására el is kellett készülnie. Kairo Zamalek negyedében áll, jelenleg a Cairo Marriott Hotel központi épülete.
Forrás: Bibliothèque nationale de France, département des Estampes et de la Photographie

Felix Bonfils, arab falu a Nílus partján 1870-es évek

Forrás: J. Paul Getty Museum

Felix Bonfils, arab ház udvara Kairóban 1870-es évek

Forrás: korai_fotografiak/Bonfils_arabfaluk.jpg

 

Pascal Sébah fényképész 1823-ban született Konstaninápolyban. Nem csak itt nyitott üzletet, hanem 1873-ban Kairóban is. A stúdió a Shepheards Hotel szomszédságában volt. 1886-ban bekövetkező halála után a testvére, Cosmi vitte tovább az ületet, majd később, 1888-ban Pascal fia, Jean Pascal Sébah is részt vállalt benne.

 




Pascal Sebah, Gasparo Giuliana boltja a kairói bazárban 1870-es évek

Forrás: Victoria és Albert Múzeum, London

Pascal Sebah, Ras al-Tin palota, Alexandria 1870-es évek

Forrás: Victoria és Albert Múzeum, London

Pascal Sebah, Luxor, Alexandria 1870-es évek
Forrás: https://digitaltmuseum.no

 

A berlini születésű Wilhelm Hammerschmidt (1830 – 1869) profi fényképészként érkezett Kairóba 1860 körül. Üzletet nyitott, ahol fényképészeti anyagokat adott el más fotósoknak. 1861-ben egyiptomi látképeiből kiállítást tartott a Francia Fotográfiai Társaságban, amelynek egy évvel később a tagja lett. A ruhaviseleteket is tanulmányozta és néprajzi tanulmányokat is készített, eredményeit a párizsi világkiállításon mutatta be 1867-ben. Egyiptom mellett Szíriában és Núbiában is készített fényképeket.

 




Hammerschmidt Kleopátra tűje Alexandriában 1860-as évek
Forrás: J. Paul Getty Múzeum

Hammerschmidt, a Mut körzet Karnakban 1860-as évek
Forrás: Milleabros Aukciósház

Hammerschmidt, Mohamed Ali mecset 1866
Forrás: J. Paul Getty Múzeum

 

Antonio Beato fényképész, szabadkőműves 1835-ben született a Metropolitan Múzeum szerint Korfun, más források szerint valahol Velence környékén, minden esetre, később brit állampolgár lett. Ő azon vállalkozókedvű fényképészek közé tartozik, akik Egyiptomban nyitottak fotóstúdiót, hogy a turisták emlékbe fényképeket vihessenek haza. Az egzotikus utazásról készült fotóalbumba való képeket a Beatoéhoz hasonló üzletekben tudták megvásárolni. Olyan motívumokból válogathattak, mint város- és tájképek, látnivalók, emberekről készült portrék és különböző foglalkozásokat bemutató fényképek. Hogy milyen fotók kerüljenek az albumba azt vagy a fényképész, vagy az ügyfél döntötte el. Beato fiatalkoráról keveset tudni, de ő is járt több fényképész expedíción, mielőtt Egyiptomban telepedett le. Többek között elutazott Máltára, Jeruzsálemben és Indiába is. 1860-ban érkezett meg Kairóba, ahol két évet élt. Ezt követően Luxorba költözött és itt nyitotta meg a fotóstúdióját, mely különösen népszerűnek számított a turisták körében. Emellett Beato több mint 30 éven át fotózta az ókori emlékeket, Egyiptom gyönyörű tájait, az ott élők mindennapjait és dokumentált régészeti ásatásokat. Az Antoine Beato nevet is használta, mert akkoriban sok francia élt Egyiptomban. 1906-ban, Luxorban hunyt el. Halálhírét özvegye tette közzé és egyben felkínálta eladásra a házát és a felszerelését.

 


Antonio Beato, Luxor templom kb. 1875
III. Amenhotep udvarát elöntötte a víz a Nílus áradásakor.

Forrás: https://monovisions.com

 

Antonio Beato, Gebel el-Silsileh kb. 1860-1869

Forrás: J. Paul Getty Museum

Antonio Beato, shadufok Luxor környékén

A shaduf még az ókorban, az Újbirodalom idején terjedt el Egyiptomban.

Forrás: barnum-review.com




Antonio Beato, Dendera kb. 1870 - 1880
Forrás: The Cleveland Museum of Art

Antonio Beato, a szent tó Amon karnaki templomában kb. 1885

Forrás: J. Paul Getty Museum

Antonio Beato, Nakht sírja a 19. század végén

Forrás: Brooklyn Múzeum

 

Híres fényképészek a korszakból a Zangaki testvérek. George és Constantinos – ha valóban így hívták őket – Zangaki görög származásúak voltak. A keresztnevüknek csak a kezdőbetűje ismert, így írták alá a fényképeiket G. és C. Zangaki. Szintén ismert az A. Zangaki aláírás, ez esetben az A. az adelphoi – testvérek szó rövidítése. Sem születésük dátuma, sem helye nem ismert. 1860 és 1890 között dolgoztak Egyiptomban és Algériában. A műemlékeket és a mindennapi életet örökítették meg fényképeiken, amelyeket aztán kereskedelmi forgalomba bocsátottak a turisták számára. Részt vettek a Szuez csatorna építésének dokumentálásában, de a munkálatok hivatalos fotográfusa egy francia fényképész, Hippolyte Arnoux volt. A testvéreknek két fotóstúdiója is volt Egyiptomban, az egyik Kairóban, a másik Port Szaidban.

 




Zangaki testvérek, galambdúcok Luxorban kb. 1870-1890
Forrás: Rijksmuseum

Zangaki testvérek, hajók Asszuánnál kb. 1870-1890

Forrás: Rijksmuseum

Zangaki testvérek, Eszna hüposztil csarnoka kb. 1870-1890

Forrás: Rijksmuseum




Zangaki testvérek, Medinet-Habu kb. 1870-1890
Forrás: Rijksmuseum

Zangaki testvérek, három hölgy helyiek segítségével megmássza a Nagy Piramist kb. 1880
Forrás: Rijksmuseum

Zangaki testvérek, fiatal fiú bivalyháton a Nílusban, háttérben két gízai piramissal (Kephrén és Kheopsz) kb. 1895 - 1905
Forrás: Rijksmuseum

  

Gabriel Lekegian örmény fotográfus a San Francisco Szépművészeti Múzeumok szerint Libanonban született és francia nemzetiségű volt. Az életéről nagyon keveset lehet tudni. 1887-ben Kairóban nyitott fotóstúdiót a híres Shepherd’s Hotellel szemben, Kairó európai negyedének szívében. Nagyon népszerű volt az egyiptomi királyi család körében, akik közül sokan portréfotót készíttettek vele. Miután az egyiptomi brit hadsereg hivatalos fotósa lett, az üzlete virágzásnak indult. Számos megbízást kapott könyvek illusztrálására és ő dokumentálhatott több a kormány által finanszírozott építési projektet is. A képeit tartalmazó fotóalbumok ma is kaphatóak Egyiptomban. Számos kairói élet- és utcaképet készített, emellett fényképezett ókori egyiptomi tárgyakat is. Rendszeresen részt vett versenyeken és díjakat is nyert, például az 1892-ben, Párizsban megrendezett Nemzetközi Fénykép Kiállításon aranyérmes lett. Az 1920-as évek elején a stúdió elsősorban portrékra koncentrált, illetve régi negatívjaiból képeslap-összeállításokat készített. Lekegian valószínűleg nem sokkal ezután nyugdíjba vonult és bezárta az üzletét.

 




Lekegian, a Kheopsz nevű dahabieh kb. 1880 - 1890

Elöl az a kis fülke a szakács birodalma. A kabinrész előtt sorakozik a személyet többi tagja, az előkelő utazók pedig a felső fedélzeten láthatóak.

Forrás: Fine Arts Museums of San Francisco

Lekegian, arab iskola Kairóban  kb. 1880 - 1890
Forrás: Fine Arts Museums of San Francisco

Lekegian, szállítóhajó a Níluson kb. 1880-1890
Forrás: The New York Public Library

 

 

Zárásként a teljesség igénye nélkül még néhány nevet szeretnék említeni: Abdullah Fréres (vagyis az Abdullah testvérek), Hermann Wilhelm Vogel, Jacob August Lorent, Benjamin Facchinelli, John Beasley Greene, Ernest Benecke, Gustave Le Gray, Hippolyte Délié és Emile Béchard.

 

 

Készítette: Maatkara

Közzétéve: 2020.12.01.

Utoljára szerkesztve: 2020.12.12.

 

 

Források:

Zu Den Ufern des Nil – Historische Fotografien des 19. Jahrhunderst aus der Sammlung des Forum Internationale Photographie der Reiss Engelhorn Museen Mannheim (2005)

https://blogs.bl.uk/endangeredarchives/2014/03/french-photographer-beirut-1867-1907.html

https://www.francisfrith.com/pages/frith-biography

https://www.moma.org/artists/2015?=undefined&page=&direction=fwd

http://www.getty.edu/art/photographs/

https://www.metmuseum.org/art/collection/search

https://www.famsf.org/

http://www.jameshymangallery.com

 


 

[1] Bár meg kell jegyezni, hogy hajózott egykor a Níluson egy egyedi dahabieh is, az „Ibis”, amelynek három vitorlája volt.

[2] Angolból, szabadon fordítva: Amelia Edwarsd – A Thousand Miles up the Nile című könyvéből. Amelia a hajók hasonlóságára az „iker osztriga” kifejezést használta, ehelyett én a magyar nyelvben általános „két tojás" kifejezést választottam.

[3] A fotográfiában elsőként gyakorlati használatba került képrögzítési eljárás, mely az 1850-es évek elejéig volt széles körben elterjedt.