Akh
Az akh[1]
kifejezés rendszeresen előfordul az ókori Egyiptom világi és vallási
szövegeiben, általában hatékony léleknek fordítják, noha az ókori Egyiptom
„lélekformái”, pontosabban azok a fogalmak, amikre az egyiptológiában
„lélekformákként” hivatkoznak, távol állnak a ma ismert lélek fogalmától. Az akh ezen felül nem
az ember, pontosabban a halott alkotóeleme, hanem a túlvilági szférában az
üdvözült halott az ő teljességében, de mint látni fogjuk egyéb jelentések is
kapcsolódnak a fogalomhoz.
A szó írására szolgáló hieroglif
jelet a tarvarjú
(Geronticus eremita) adja. Elképzelhető, hogy élőhelye miatt kapcsolták az akh
fogalmához, ez a madár ugyanis a Nílus keleti partján húzódó sziklaszirteken
élt. Ezt a régiót az ókori egyiptomiak akhetnek nevezték, a napkelte és így az
újjászületés helyeként tekintettek rá. Úgy gondolták, hogy ezek a madarak olyan
lényekkel is kapcsolatba léphetnek, amelyek az akhet régiójában vagy akár azon
túl élnek. Az ókori Egyiptomban előforduló íbiszfélékről külön leírás van a
weboldalon, melynek az elérhetőségét beteszem az ajánlott linkek közé.
Az akh az emberi és isteni lényekkel
kapcsolatos ókori egyiptomi elképzeléseiben is előfordul. A szó jelölheti az
üdvözült, ragyogó és kiváló halottat, de köze volt az élő és az isteni lények
között betöltött közvetítő szerephez is, emellett olyan személyt is jelölhet,
aki hatékonyan járt el ura érdekében vagy nevében. A fogalom alapvető jelentése
“hatékonyság” az evilágon és a túlvilágon egyaránt.
Ahogy már említettem,
a túlvilági szférában
az akh az
a halott, aki elérte az öröklét
legkedvezőbb formáját,
„üdvözült”. Akadálytalan
mozgásra és teljes fizikai aktivitásra képes hatékony lénnyé vált. Ez egy elérendő cél,
akhhá válni kell. Hogyan érheti el ezt az ember? A halál után szabályosan végre kell rajta hajtani a megfelelő rítusokat, ugyanakkor kulcsfontosságú hozzá
az is, hogy az elhunyt ismerje a megfelelő varázsszövegeket és, hogy a
túlvilági bíróság igaz embernek találja őt. Az előbbiekben említett
előfeltételek mellett az ember társadalmi helyzete is fontos tényező lehetett
az akh státusz elérésében. Az emberek világához hasonlóan az akhok
társadalmában is létezett egy bizonyos hierarchia, az elhunyt királyt tartották
az akhok vezetőjének, ő volt az „akhok élén álló”.
Az akhhá válás folyamata
gyakorlatilag már az ember életében elkezdődött, a sírépítéssel, a
sírmellékletek beszerzésével. A halál beállta után következett a mumifikálás, a
balzsamozási rituálé, a poszt-balzsamozási rituálé, a temetési rituálé, valamint
a szájmegnyitási rituálé, majd ezt
követően rendszeresen áldozatot kellett bemutatni az akh számára.
A sírfeliratok
szerint az Óbirodalom végén már biztosan létezett az elképzelés, hogy az
elhunyt ideális esetben akhhá válik. A személyek, akik az akhhá válást
elősegítették a felolvasó pap és a balzsamozó pap voltak. Az akhhá válást célzó halotti rítus
ókori egyiptomi neve pedig sAx (ejtsd: szakh), ez körülbelül annyit jelent „akhhá tevő”.
Kozmológiai szempontból az akhet térsége nagyon fontos szerepet játszott a
folyamatban. A föld, az ég és a túlvilág mellett, ez is a teremtett világ egy
régiója volt. Úgy gondolták, hogy az akhhá válás a keleti horizont régiójában
történik, ahonnan a Nap minden nap az égre emelkedik. A Halottak könyve 15. és
105. fejezetében az üdvözült halottakat úgy jelölik meg, hogy „akik az akhetben
laknak”.
Bár az akh elérte a túlvilági
lét ideális állapotát, mégis szüksége volt az élőkre. Annak ugyanis hogy az elhunyt
akhként létezhessen a túlvilágon, az egyik feltétele, hogy megkapja a szükséges
anyagi táplálékot (ételáldozat). Gízában 4. és 5. dinasztia korabeli sírokban
találhatók olyan ábrázolások, ahol a sír tulajdonosát (valószínűleg annak
szobrát) megörökítették a halotti kultusz egy rítusa közben, amelynek a neve:
„az akh táplálása” (snmt Ax). A megdicsőült halott áldozati asztal előtt ülve
látható és a rítus során áldozatokat kapott a papoktól, beleértve a balzsamozó
papokat is. Archaikus kori pecséthengereken az elhunytat megörökítették úgy,
hogy egy áldozati asztal előtt ül, vele szemben pedig egy olyan akh-madár van,
amelyiknek a feje hátrafordul e felé az áldozati ételekkel teli asztal felé.
Van, aki ebben látja az „akh táplálása” rítus előzményét, de ezt a nézetet nem
minden egyiptológus osztja. Később egyébként ez a rítus beépült a
szájmegnyitási rituáléba. Az „akh táplálása” rítusban az a nézet tükröződik,
hogy az elhunyt átváltozás és testi átalakulás nélkül is akh, és ez kifejezésre
jut olyan önéletrajzi sírfeliratokban is, amelyeket óbirodalmi sírokba véstek
fel. A tulajdonos azt állítja ezekben, hogy ő „kiváló akh” vagy „ellátott akh”.
Ha a halott akhhá
vált és újjászületett, akkor egy hatalommal bíró, titokzatos lénnyé alakult át,
aki minden testi képessége birtokában van, aki szabad mozgásában nem
korlátozott, és aki képes hatni az élők világára. Képes volt az élőkkel
kommunikálni és akár meg is jelenni előttük testi alakban. Már a Koporsószövegekben
is találkozunk ezzel az elképzeléssel, és a Halottak könyve 64. fejezetében is
kifejezésre jut ez. „Előjöttem, mint hatalommal bíró akh (de) az emberi
alakomban látnak engem”.[2]
Így tulajdonképpen az
elhunyt ábrázolásain és szobrain az akh jelenik meg, az „akh táplálása” rítus
(snmt Ax) is az elhunyt szobrán vagy ábrázolásán keresztül történt. Ez egy
összetett kapcsolatot feltételez az akh és a ká között: bár mindkettő jelen
lehetett az áldozatok fogadásánál, az akh volt az, akit az élők láttak, a ká
pedig a láthatatlan erő, ami a képmásban van.
Tjerem egy II.
Szeszósztrisz (Középbirodalom, 12. dinasztia) uralkodása alatt élt
kherep-szerqet pap[3],
templomban elhelyezett, vagyis az istenek felé közvetítő szobrán található
felirat a következőképpen foglalja össze az akhhá válás lényegét:
„Én egy akh vagyok,
mágikus erővel (akhu) felruházva; beavatást nyertem a Nagy Istennél; birtokában
vagyok minden hatékonyságnak, amitől valaki akhhá válik; ismerem az összes
beavatási titkot; ott vagyok a Nagy Isten követői között. Én szerzek érvényt
követelésednek a temetőben, cserébe azért, hogy mondod: „Üdvöz légy,
kherep-szerqet pap, Terjmet […] fia, Hut-Ra-wati eme kápolnájában!”.[4]
Az áldozatok
bemutatását nem nélkülözhették az istenek sem. A Kapuk könyvében például Ré
védelmet és akh-státuszt biztosít majd azoknak, akik életükben áldozatot
mutatnak be neki, a szöveg szerint ezek a halottak képesek lesznek részt venni
az áldozatok bemutatásán az evilágon.
Az akh a halotti kultusz
szükségleteit tiszteletben tartók felé jóindulatú és segítőkész, azonban
azokkal szemben, akik nem gondoskodnak a halotti áldozatról, vagy kárt tesznek
a sírban erőszakosan és fenyegetően lép fel, erről tanúskodnak a „a felhívás az
élőkhöz”, illetve a „figyelmeztetés a látogatóknak” típusú feliratok, melyek az
5. dinasztia korában jelennek meg a sírok falain. Az ilyen típusú feliratok
mágia segítségével biztosítják az elhunyt védelmét és túlvilági fennmaradását.
Ismerünk olyan
szövegeket, amelyekben az elhunyt megfenyegeti azt, aki ártani akar sírjának.
Található ilyen például Niakhpepi szakkarai sírjában, mely a 6. dinasztia végére
datálható. A feliratban Niankhpepi elmondja, hogy mint kiváló akh képes arra,
hogy ártson annak, aki kárt tesz a sírjában és ezt meg is fogja tenni.
„Ami azt a valakit
illeti, aki bármi rosszat tesz a síromnak a temetőben, vagy aki csak egy követ
is elmozdít annak kijelölt helyéről, perre megyek vele a Nagy Isten, a temető
urának nemes és kiváló törvényszéke előtt. Megragadom a nyakát, mint egy
madárét, és elültetem benne a tőlem való félelmet, hogy az élők a földön
rettegjék a kiváló akhokat. Egy kiváló akh vagyok én, nincs az a kiváló
varázserő, mely rejtve lenne előlem. És ami a kiválóságot illeti, egy
felolvasópap vagyok én, aki érti a dolgát.”[5]
Később, Ani[6]
is arra figyelmezteti intelmeiben az olvasót, hogy jobb az akhnak megadni
mindent, amit kíván, mert minden féle gonoszságra képes.
„Tedd elégedetté az
akhot; tedd meg amit kíván,
tartózkodj
utálatosságától,
hogy biztonságban
légy ártó hatalmától.
Ő minden
szerencsétlenség okozója.
A szarvasmarha fejét
elviszik a mezőről?
Ő tette.
Kár esett a cséplőben
a búzaföldeken?
Az
akh tette! – mondják ők ismét.
Felfordulás
van a házban? Riadtak a szívek?
Mindezt
ő tette.[7]
Az akh által okozott
esetleges negatív hatások vezethettek ahhoz, hogy a fogalom később
démonizálódott. A kopt nyelvben az akh ikh formában maradt fenn és démont
jelent. Más feliratokban viszont, ahogy említettem a halotti áldozatok
bemutatásáért cserébe az akh kedvező befolyást ígér, ahogy az például Horkhuf
Qubbet el-Hawai sírjában (6. dinasztia vége) olvasható:
„Ó, ti élők, akik
(még) a földön vagytok, s akik lefelé és felfelé hajózva elhaladtok eme sír
mellett, mondjátok: ezer kenyér és ezer sör eme sír urának! S közbenjárok majd
én az érdekükben a temetőben, mert én egy kiváló és ellátott
akh vagyok, egy felolvasópap, ki ismeri a varázsigéjét.”[8]
Az akh az Óbirodalomtól kezdve különböző jelzőket kapott a halotti szövegekben és sírfeliratokban. Így az akh lehet mnx (ejtsd: menekh), vagyis tapaszalt, jártas és erős; Sps (ejtsd: sepesz), tehát nemes, tiszteletreméltó; leggyakrabban azonban az iqr (ejtsd iker), azaz kiváló és az apr (ejtsd: aper) jól ellátott melléknévvel illették.
Az ókori egyiptomiak
hatalmuk és tekintélyük mértéke szerint a világ lényeit kategóriákba sorolták,
erre legkorábban a Középbirodalom idejéről ismerünk példákat. Ezek a kategóriák
megjelennek a Koporsószövegekben és a Halottak könyvében, különböző
himnuszokban, rituálékban, onomasztikonokban és olyan szövegekben, amelyeket az
írnokoknak az írás elsajátítása során másolniuk kellett. Ezek a kategóriák a
Római korig megtalálhatóak. A legmagasabb rendű lények az istenek (nTr) voltak,
a legalacsonyabbak pedig az emberek (rmT), vagy inkább az élők (anXw tp tA).
Úgy gondolták, hogy az emberi és isteni világ határán félisteni lények, vagy
természetfeletti státuszban lévő és hatalommal bíró lények lakják, ilyenek a
démonok, illetve az üdvözült (akh) vagy elkárhozott halottak (mtw), valamint a
király, az egyiptomiak legfőbb közvetítője a két világ között. A királyi
évkönyveken és a királylistákon olykor feltüntetik az isteni dinasztiát és az
akhok uralmát a történelmi uralkodók előtt.
Úgy gondolták az akhok Ozirisz védelmezői, ugyanis hatalmukban áll a bák és az árnyékok fogva tartása, visszatartása. Az akhok bírósági testületként is működtek, különösen a frissen elhunytak értékelésében volt jelentős szerepük. Az ókori egyiptomi szövegekben arról is olvashatunk, hogy a varázslók képesek voltak akhokat megidézni, annak érdekében, hogy beszéljenek velük, sőt a célból is, hogy végrehajtassanak velük különböző dolgokat.
Hannoverben őrzik ezt a
tündéri, nagyon szép plasztikusan megfaragott Ré kiváló akhja sztélét,
amelyen egy Ani nevű férfit látunk áldozati asztal előtt ülve,
vízililiomot szagolgatva. Újbirodalom, 19.
dianasztia. Lelőhelye: Deir el-Medina. |
Ez az ősbüszt a firenzei
egyiptomi múzeum gyűjteményében van. Újbirodalom korabeli. Háromosztatú
parókát és uzeht-gallért visel. |
Egy Pased nevű férfi "Ax
iqr n Ra" sztéléje látható a felvételen, amit Torinóban a Museo
Egizioban készítettem. Újbirodalom, 19. dinasztia. Ezt a példányt is
Deir el-Medinában találták. |
Az Óbirodalomtól kezdve az élők – az
elhunyt leszármazottai és a sír mellett elsétáló emberek is – felajánlásokkal
és kérésekkel fordultak az akhokhoz. Ez akár írott formában is történhetett,
erről tanúskodnak a
halottaknak írt levelek. Ezeket a leveleket általában áldozati étellel teli
agyagedényekre írták, de vászoncsíkra, papiruszra, illetve ritkán kőre is
kerülhettek. Elhelyezték a sírban, hogy az akh el tudja olvasni. A téma
magyarországi szakértője Horváth Zoltán, „Az Olympos mellett – Mágikus
hagyományok az ókori Mediterraneumban” című könyvben olvashatóak róla írásai.
Ezekből a levelekből
eddig összesen 15 példány ismert. Az elhunyt hozzátartozója ír, gyakran házastárs
az elhunyt feleségnek, vagy férjnek, máskor fiú az elhunyt szülőjének, illetve
olyan is van, amikor anya ír az elhunyt fiának. Az ismert példányok között a
legkorábbi az Óbirodalom végéről (6. dinasztia) származik a legkésőbbi pedig
26. dinasztia korabeli. Mindegyiket hieratikus írással írták. A legtöbb az I.
Átmeneti korban és a Középbirodalom idején íródott. A levelek szerkezeti
felépítése általában hasonló. A levélíró először azonosítja magát és a
címzettet, majd felidéz egy közös emléket (kötődést teremt), amelyből az akh biztosan
tudja, hogy valóban az említett rokon írta a levelet. Ezt követően ismerteti a
gondját, és kéri a halottat, hogy oldja meg a helyzetét, ezért cserébe pedig
áldozatot ígér. Némely levél esetében egyes elemek hiányozhatnak.
Ismerjünk meg két
ilyen levelet. Az elsőben egy Dedi nevű asszony feltehetőleg elhunyt férjét
kéri, hogy segítsen a beteg szolgálólányán, hiszen ahogy a szövegből is
kitűnik, a háznép boldogulása nagymértékben függ a családról gondoskodó
szolgálólány egészségétől. Egy Kairóban őrzött Középbirodalom korabeli félgömb
alakú, vörös agyagtálon maradt fenn a levél.
A tál belső oldalán
szereplő felirat:
„Amit Dedi ad a pap
Antefnak, Iunakht szülöttének.
Ami a szolgálólány
Imiut illeti, aki
beteg: hát nem
küzdesz érte éjjel és nappal bárki férfival
vagy nővel, ki ártani
próbálna neki? Miért kívánod, hogy portád romba döntessék?
Harcolj hát ma érte
megint, hogy házad fennmaradjon,
és hogy víz öntessék
ki számodra.[9]
Ha semmit nem teszel, házad
elpusztul. Hát lehet,
hogy te nem tudod, hogy a szolgálólány az,
ki házadat emberekkel
tölti meg? Harcolj éret[te]!
Vigyázz reája!”
A tál külső oldalán
szereplő szöveg:
„Mentsd meg őt minden
férfitől és nőtől, ki ellene cselekszik!
Akkor házad és
gyermekeid egyaránt megmaradnak. Legyen jó a fogadtatása nálad.”[10]
Egy fiú elhunyt
apjához idézett levelében mely szintén agyagedényen maradt fenn gyermekáldást
kér. Az I. Átmeneti korra datálható edényt Chicagóban a Haskell Oriental
Múzeumban őrzik.
„»Emlékeztető« ez
arról, hogy magam kapcsán azt mondtam neked: »Tudod, hogy mit mondott Idu a
fiát illetően:
’Bármi is légyen a
túlvilágon, nem fogom engedni, hogy bármilyen kín gyötörje őt.’ Te is tedd
velem ugyanezt!«
Íme, hozatik most ez
az edény[11],
melynek kapcsán lépjen perre anyád. Szíveskedjél
támogatni őt. Add
továbbá, hogy egészséges fiúgyermekem szülessék, (hiszen) te egy hatékony akh
vagy!
De lám, ami azt a két
szolgálólányt illeti, akik Szeni szenvedése mögött állnak – Nofertjentet és
Itjai –
seperd el őket!
Pusztíts el mindenkit, ki rossz szándékkal viseltetik a feleségem iránt! Tudod,
hogy ez az amiben
szükséget szenvedek.
Győzd le őket mind, ahogy te nekem élsz[12],
úgy dicsérjen téged a Nagy Istennő,
úgy legyen kegyes a
Nagy Isten arca irányodban, s úgy adjon ő néked tiszta kenyeret karjaival.
Ó, […] Kérnék még
lányodnak egy második egészséges fiúgyermeket is.”[13]
Az levél írója az
élőket sújtó bajok, betegségek mögött ez esetben is túlvilági ármánykodást
feltételez. A fiú a valószínűleg nemrégiben elhunyt atyjához fordul, és arra
bíztatja, hogy saját anyjával együtt fogja perbe a túlvilági ítélőszék előtt
azt a két szolgálólányt, akiknek a mesterkedésében a felesége szenvedésének
okát látja.Őket okolja, hogy nem születik egészséges fiúgyermeke. Az ártó
halottakkal szemben az egyiptomiak mindenekelőtt jogi viszonylatban próbáltak
küzdeni, úgy gondolták van a túlvilágon egy bíróság, aki igazságot tesz a
holtakat és élőket egyaránt érintő vitás ügyekben. Ennek a bíróságnak az elnöke
a Nagy Isten, akinek a pontos meghatározása sok esetben nem lehetséges, jelölheti
a kifejezés Oziriszt, Rét, vagy magát a királyt is. Elképzelhető, hogy a
sírokban elhelyezett felirat nélküli áldozati tálak, korsók és félgömb alakú
ivócsészék esetében egyszerűen szóban hangzottak el az elhunythoz szóló
kérések.
Az Újbirodalomtól kezdve másfajta
médiumok tanúskodnak az elődök tiszteletéről. Ezek az úgynevezett ősbüsztök és a
„Ré kiváló akhjai” (Ax iqr n Ra) sztélék. Ezeken a sztéléken az elhunyt – a
sztélé állíttatójának nemrég elhunyt elődje – áldozati asztal előtt ül, egyik kezében lótuszvirágot
tart, a másikban gyakran összehajtott vásznat, de az is előfordul, hogy ankh
hieroglifát. Némelyikük fején balzsamkúp van. Ez a kiváló akh, közeli kapcsolatban van a
Napistennel, és így közben járhat nála a sztélé állíttatójának érdekében. Talán
hasonlóan kell elképzelnünk őket, mint az angyalokat vagy szenteket.
A legújabb kutatások szerint a Ré
kiváló akhjai sztélék előzményei az Amarna-kor úgynevezett „családi
sztéléjében” keresendők. Ez ugyanis hasonló célt szolgált. A királyi család
közvetítő volt Aton és az emberek között. A király valójában nevének
megfelelően Aton isten akhja (Ax n jtn) volt. Nemcsak azt állította magáról,
hogy ő apja, Aton számára/nevében akh-hatékony, csakúgy ahogyan isteni apja,
akh-hatékony volt az ő számára, de ő maga is a kultusz közvetlen tárgyává vált,
mint Aton egyetlen közvetítője, hírvivője és képmása. Ezt az elképzelést
erősíti az is, hogy az amarnai sírokban az elhunytat nem nevezik akhnak, szinte
kizárólag az igazak (mAatjw) illetve a kegyeltek (Hsyw) megjelölést használják
rájuk.
Ős- vagy elődbüsztöket néha együtt
találták meg „Ré kiváló akhjai” sztélékkel és a hozzájuk kapcsolódó áldozati
asztalokkal. Elképzelhető tehát, hogy az Újbirodalom előd tiszteletének
keretében ezek a büsztök is akhokat örökítenek meg.
Az akhok és az élők egymástól függő
közösség voltak, kölcsönös kapcsolatuk és együttműködésük az ókori egyiptomi
vallás egyik oszlopát képezte. Mindkét létforma akh-hatékony cselekedetei azok,
amelyek átlépik az élők és a holtak világának határát. A vallási és világi
szövegek tanúsága szerint gyakorlatilag az ókori Egyiptom minden korszakában az
akh kölcsönös kapcsolatban működött az isten és a király, az apa és a fiú
között. A Piramisszövegekben a király az által vált akhhá, hogy apja örökébe
lépett, átvette az ő helyét hivatalában, megkapta hatalmát, míg az elhunyt
uralkodó, rajta keresztül vált akhhá, azért, mert legitimizálta fia örökségét,
illetve mert az élő király megfelelően eltemettette apját/elődjét és rendszeres
áldozatokkal támogatta túlvilági életét. Ennek a kapcsolatnak a mitikus
modellje Ozirisz és Hórusz kettőse. A magánszférában is hasonló elven működött
ez. A Koporsószövegek szerint a fiú az apa által vált akhhá, míg az apa a fiú
által.
A szó többesszáma, az akhu
kifejezhette az istenek, az elhunytak valamint a varázslók titkos tudásában és
varázserejében rejlő láthatatlan hatékonyságot. Utalhatott a szó
teremtőerejére, illetve a mágikus és orvosi szövegekben rejlő hatékonyságra,
erőre is.
Jansen-Winkeln úgy véli, hogy az
akhu egy olyan isteni hatóerő, amelynek eredetét homály fedi, s amelynek az ereje
és hatékonysága éppen forrásának megismerhetetlenségében rejlik. Az elhunyt az
akhu-erő mellett birtokában van a heka varázserőnek is, a két erő úgy tűnik,
hogy szövegkörnyezettől függően egymás szinonimája lehet.
Az élők szférájában az akh általában
a király, hivatalnokok és városvezetők hatékonyságára utalt, akik isteneik,
királyaik, vagy egymás nevében jártak el. A társadalom bármely szintjén álló
ember lehetett akh-hatékony vagy hajthatott végre akhu-hatékony tetteket,
amelyek nem egyszerűen dicső vagy hasznos tettek, ahogy azt gyakran fordítják,
hanem az örökkévalóságra hatást gyakorló konkrét cselekedetek. I. Szeszósztrisz
király (12. din.), az ő Hórusz-fiú szerepében isteni atyja számára építtetett
emlékművet és áldozatokkal látta el azt, ezzel olyat tett, ami „akhu-hatékony”.
I. Szethi fáraó (19. din.),
Abüdoszban emeltetett kápolnát elhunyt földi atyjának, erről a tettéről így
beszélt egy feliratban: „Akhut (értsd: ami akh) hajtottam végre számodra, [mivel]
építtettem neked egy templomot, a kád számára.”[14]
A 27. dinasztia idején egy nem királyi személy, Udzsahorresznet akhu-tetteket
hajtott végre városának lakói érdekében, oltalmazta a gyengéket, megmentette a
rettegőket, és megtett minden akhu-tettet a számukra, amit egy apa tesz egy fiú
számára. Az élők világában az akhu-tettek természete szoros összefüggésben van
a maat fenntartásával, a társadalmi rend fenntartására szolgáló tetteket
jellemezték akh-hatékonynak
A fehér ünnepi ruhába
öltözött halott, aki képes fogadni az áldozatokat már akhhá vált, így
tulajdonképpen a fenti képen is egy akhot láttok, aki a faistennő étel- és italáldozatát
fogadja. A széke alatt egy apró medence mellett ül bája, aki szintén
részesül az áldozatból. Dzsehutihotep birtokfelügyelő festett fa
usbéti tartója, Újbirodalom (i.e. 1450-1350). |
Egy akhhá vált hölgyet
látunk ezen a koporsótöredéken, aki már Ozirisz és nővérei, Ízisz és
Nephthüsz társaságában van. A fején balzsamkúpot viselő hölgyet
Tjenetnek hívják és a III. Átmeneti korban, a 21. dinasztia idején élt.
A töredék Oxfordban, az Ashmolean Múzeumban van kiállítva. |
Hunefer Halottak könyve
papiruszának egy részlete látható a fotón. Hunefer igaznak
bizonyult a túlvilági bíróság előtt és ezért akhhá válhatott. Hórusz
az, aki Ozirisz elé vezeti őt. Újbirodalom, 19. dinasztia. Ez a
csodálatos papirusz a British Múzeum gyűjteményét gazdagítja. |
A fény erejének kozmikus, ősi
fogalma szintén kapcsolatban állt az akhhal. Az akh kifejezést gyakran kapcsolták
össze a nap fényével és a csillagok ragyogásával, sőt a fény teremtőerejével
is. Jansen-Winkeln vetette fel, hogy az akh kapcsolódhat a hajnalban és
alkonyatkor az akheten tartózkodó Napisten titokzatos, rejtett erejéhez, amikor
a Nap fénye már vagy még látszik (hatással van a földön élőkre), de annak
forrása, a Nap már vagy még nem látható. Gertie Englund úgy vélte, hogy az akh a fény
születéséhez kapcsolódó ősi teremtőerő egy formája. És az akh valóban gyakran
jelölte a hatékony fény különböző formáit, mint például a cirkumpoláris
csillagokat (különösen a Piramisszövegekben), a napszemet, a napsugarakat –
ezek mind intenzív formái az égi hatékonyságnak; a napfény különösképp
hatékony, mivel a halotti szövegek szerint minden nap világos lesz, a Nap fénye
megismétli, ezáltal fenntartja a teremtést. A Koporsószövegek szerint Atum az
akhu-erejével teremtette Sut és Tefnutot. Az istenek teremtő beszéde is lehet
akh-erő sőt Hathor teje is tele lehet akhuval, amelyet tehén alakjában ad át
gyermekének, a királynak, amikor szoptatja őt. Hatsepszut Deir el-Bahariban
található templomában van egy ilyen jelenet, de több Újbirodalom korabeli
fáraónak ismert ilyen szobra is.
Az akh fénnyel való kapcsolatának
megértése az üdvözült halott fogalmának megértésében rejlik, aki fénnyé alakul.
A Koporsószövegekben az elhunyt így szól: „Ré végrehajt [különböző tetteket] a
számomra, akhja bennem van” és „minden akh aki ismeri a ragyogó nap nevét, az
ismeri a saját nevét.”[15]
A Halottak könyve szerint Ré úgy tekint erre az akhra, mint saját magára, tehát
az üdvözült halottra tekinthetünk úgy, mint a nap sugarára. Az akh tehát Ré és
annak kisugárzott fénye is, teremtő és teremtmény egyszerre.
Ajánlott linkek:
http://maatkara.extra.hu/florafauna/ibisz.htm
Készítette: Maatkara
Közzétéve: 2020.10.01.
Felhasznált irodalom:
Donald B. Redford (Editor in chief):
The Oxford Encyclopedia of Ancient Egypt (Oxford University Press, 2001) 1.
kötet, 47-48. oldal – akh
Richard H. Wilkinson: Reading
Egyptian Art – A Hieroglyphic Guide to Ancient Egyptian Painting and Sculpture
(Thames and Hudson)
Kóthay Katalin Anna & Gulyás
András: Túlvilág és mindennapok az ókori Egyiptomban – Források a Kr. e. 3-2.
évezredből (Bíbor Kiadó, Miskolc, 2007)
Nagy Árpád Miklós
(szerkesztő) – Az Olympos mellett: Mágikus hagyományok az ókori
Mediterraneumban (Gondolat, 2013)
Jiri Janak – Akh
(UCLA Egyptology)
Elérhetősége: http://digital2.library.ucla.edu/viewItem.do?ark=21198/zz002gc1pn
Nicola Harrington:
Living with the dead – Ancestor Worship and Mortuary Ritual in Ancient Egypt
(Oxbow Books, 2013)
[1]
- Ax
[2] Angolból fordítva: Living with the
dead 8. oldal
[3] Egy olyan pap, aki jártas a mágiában
és a gyógyításban.
[4] Az Olympos mellett, 53. oldal
[5] Az Olympos mellett, 57. oldal
[6] Bulaq Papirusz IV.
[7] Angolból fordítva: Living with the
dead 10. oldal
[8] Az Olympos mellett, 53. oldal
[9] Hogy az elhunyt részére bemutassák az
italáldozatot.
[10] Az Olympos mellett, 86. oldal
[11] Talán italáldozat során használt
edényről van szó.
[12] Ez egy óegyiptomi esküformula.
[13] Az Olympos mellett, 78. oldal
[14] The Oxford Encyclopedia of Ancient
Egypt
[15] The Oxford Encyclopedia of Ancient Egypt
|
|