Neues Museum, Berlin
Itt
fogadja a
látogatók hódolatát a szépséges Nefertiti. Nekem volt szerencsém
többször is ellátogatni a városba és több helyen is láttam már a
büsztöt. 2019-ben anyukám kedvéért mentük el Berlinbe önálló
szervezésben.
A Múzeum-szigeten
álló, késő
klasszicista múzeum 1843 - 1855 között épült, Friedrich August
Stüler fő
műveként. Ő egyébként azt vallotta, hogy egy művészetnek otthont adó épület
maga is
legyen művészi. A múzeum a nevét - Új Múzeum - az 1830-ban megnyitott
Királyi
Múzeumhoz viszonyítva kapta, amit ma Altes Museumként, vagyis Régi
Múzeumként
ismerünk. A második világháború után az épület évtizedekig romokban
állt. Bár
újjáépítését még 1986-ban, az NDK fennálásának idején elkezdték
előkészíteni,
de a tényleges munka csak 1999-ben kezdődött meg. A Neues Múzeum 2009.
októberében nyílt meg újra. Itt látható az egyiptomi és
papiruszgyűjtemény, a
berlini antik gyűjtemény egy része, illetve a Berlin régi történetét
bemutató
kollekció. Anno a régi épületben
megpróbáltak Berlinbe varázsolni egy darabka Egyiptomot az egyiptomi
udvar
révén, ami igazán lenyűgöző volt és nagyon tetszik nekem. Eduard
Gaertner egyik
képén tudom megmutatni nektek. Sajnos a mai múzeumban nem állították helyre az udvart régi pompájában, maradványa egy körfolyosó része, ahonnan csodálatos a kilátás az egy
szinttel lejjebb látható szarkofágokra.
2010-ben, néhány hónappal az
újranyitás után unokahúgommal néztem meg a múzeumot és meg kell, hogy mondjam akkor
még
sokkal több teret kapott benne az ókori Egyiptom. Igaz, hogy láttam
most olyan
tárgyakat, amelyeket akkor nem. A kiállítás elrendezése, hogy úgy
mondjam “érdekes”,
ugyanis sem nem tematikus, sem nem kronológiai. A múzeum új
elrendezésében a
különböző gyűjteményeket nem választják el szigorú határok, így
történhet meg
például az, hogy egy fáraószobor elé egy mexikói kígyószobor került.
|
||
Eduard
Gaertner - Neue Museum in Berlin, 1862 Forrás: Wikipédia. |
A múzeum épülete 1945-ben a bomba találat után. Forrás: Wikipédia. |
Az egyiptomi udvar maradványa (részlet). |
Most
néhány szót a kollekció
létrejöttéről és második világháború utáni sorsáról. Az egyiptomi
régiségek
első nagyobb csoportja 1823-ban érkezett meg Berlinbe. Öt évvel később
IV.
Frigyes Vilmos király megvásárolta az olasz üzletember és műkereskedő
Giuseppe Passalacqua 1600 tárgyból álló kollekcióját. Passalacqua
1797-ben született Triesztben, sajnos nem maradt fenn róla kép.
Lókereskedőként utazott Egyiptomba 1820-ban, de mivel ez az üzlet nem volt
jövedelmező, felcsapott régésznek és régiségkereskedőnek. 1822 és 1825.
között Théba nyugati partján, Aszaszifban folytatott ásatásokat.
1823-ban ő találta meg és tárta fel a Középbirodalom idején élt
birtokvezető, Mentuhotep sírját. Az feltárás során készített akvarelljei napjainkban
felbecsülhetetlen értékűek, mivel a II. Világháború során a sírból
előkerült tárgyak nagy része megsemmisült Berlinben. Az olasz férfi lett a
múzeum
első igazgatója, amely akkoriban a Monbijou kastélyban volt (ez az
épület
megsemmisült a második világháborúban). A pozíciót 1865-ben
bekövetkezett haláláig megtartotta, utóda Lepsius lett. A gyűjtemény
jelentősen, mintegy 1500
tárgyi emlékkel bővült a Richard Lepsius által vezetett porosz
expedíciók révén
1842 és 1845 között.
1855-ben
a gyűjtemény beköltözött a Neues Museumba. Vásárlásoknak, felajánlásoknak és
ásatásoknak köszönhetően folyamatosan bővült. A következő jelentősebb
leletanyag, köztük Nefertiti büsztje, az 1911 és 1914 között Amarnában
folytatott ásatásoknak köszönhetően került a múzeumba. Ugyanilyen jelentősek a
Szahuré halotti templomában, illetve a Niuszerré Abuszírben található
naptemplomában folytatott ásatások leletei. A második világháborúban a múzeum
jelentős károkat szenvedett. Az épületet lebombázták és számos lelet elpusztult
vagy megsérült, de szerencsére egy részüket már korábban biztonságba helyezték.
A gyűjtemény ezután Berlinhez hasonlóan két részre szakadt. A Szovjetúnióba
került tárgyakat 1958-ban adták vissza Kelet Berlinnek és ezeket a Bode
Múzeumban állítottak ki. A nyugati szövetségesek által biztonságba helyezett
tárgyakat 1967-ben kapta vissza Nyugat Berlin. Egy Stüler által tervezett épületben
helyezték el őket, mely Charlottenburggal szemben található. A fal leomlása
után a gyűjtemények egyesülhettek és visszatérhettek a múzeum szigetre, a Bode
Museumban állították ki őket. 1996-ban ennek felújításakor a kollekció megint
Charlottenburgba került. 2005-től egészen a Neues Museum megnyitásáig pedig az Altes
Museumban lehetett látni. 2007-ben ott is megtekintettem a gyűjteményt.
|
||
G. Passalacqua: Mentuhotep sírja Thébában, 1823-ban © Staatliche Museen zu Berlin, Ägyptisches Museum und Papyrussammlung Berlin, Dokumentenarchiv
|
Karl
Richard Lepsius (1810 -1884) Forrás: Wikipédia
|
A múzeum bejárata 2019-ben. |
Említettem
Mentuhotep birtokevezetőt. Egy őt ábrázoló fából készült szobor
napjainkban is látható a Neues Múzeumban. A sírjból előkerült többi
megmaradt tárgyi emléket pedig egy vitrinben állították ki, ezeket
tettem egy montázsra. Csodálatos a hajómodell. A hajótest az árbóc
nélkül majdnem egy méter hosszú, zöldre festették. A fedélzet fehér,
piros csíkokkal jelölték rajta a gerendákat. Az árbóc össze van csukva,
vagyis ez a modell a folyón lefelé történő utazást mutatja. A sárga
színű kabinban Mentuhotep ül fehér köpenyben. A hajónak 16 evezőse és
egy kormányosa van, elöl pedig egy irányító áll. Ezen felül van, aki
élelmet készít: egy asszony gabonát őröl, egy férfi pedig tésztát gyúr.
Minden alakra ráírták a nevét, és az anyja nevét is. A
háromrészes koporsószettből a külső sajnos a II. Világháború alatt
megsemmisült. A középső és a belső koporsó láda alakú. A díszítés azt
az elképzelést tükrözi, hogy a koporsó az elhunyt háza az
örökkévalóságban. Mind a középső, mind a belső koporsó oldalát
rizalitos palotahomlokzat motívum díszíti, de míg az előbbi alapszíne
vörös, addig az utóbbié fehér. A bal hosszú oldalon mindkét koporsón
megfigyelhető a szempár motívum. Ez egyrészt mágikusan védelmezte a
múmiát, másrészt összeköttetést biztosított számára a külvilággal.
Ezekbe a koporsókba eleinte oldalt fekve helyezték el a múmiát, így
annak lehetősége volt szimbolikusan megpillantania a reggel felkelő
napot. A szempárt még azután is felfestették a láda alakú koporsókra,
hogy a múmiát háttal fektették bele. A koporsók belseje is díszett, itt
azokat a tárgyakat - bútorokat, ruhákat, ételeket, italokat, ékszereket
stb. - örökítették meg, amelyeket az elhunyt szeretett volna magával
vinni a túlvilágra. Az úgynevezett eszközfríz alá a Koporsószövegekből
származó mondásokat írtak fel.
A megistenült
Jahmesz-Nefertari királyné alakja szerepel egy Deir
el-Medinából származó sírfestményen. Az Újbirodalom korára, azon
belül a 20. dinasztia idejére datálható. A királynét és fiát I. Amenhotepet Deir el-Medina lakói patrónusaiknak tartották. Ez a jelenet Inherkau, a munkások elöljárója sírját (TT 359) díszítette
egykor. A királynét az Amon isteni feleségek jellegzetes
ikonográfiájával örökítették meg. Vele átellenben, az ajtó másik
oldalán I. Amenhotep alakja volt, napnainkban ez is Berlinben
tekinthető meg.
Mentuhotep birtokvezető fából faragott szobra. Háromosztatú parókát, hosszú kötényt visel, jobb kezében hesz-vázát tart. Középbirodalom, 12. dinasztia eleje, I. Szeszósztrisz uralkodása (kb. i. e. 1956 - 1911).
|
Mentuhotep középső és belső koporsója, hajómodellje, áldozatvivője és edényei aszaszifi sírjából. Középbirodalom, 12. dinasztia eleje, I. Szeszósztrisz uralkodása (kb. i. e. 1956 - 1911).
|
Nefertiti királyné büsztje és mészkőből faragott szobra Amarnából. Újbirodalom, 20. dinasztia (kb. i. e. 1186 - 1070) |
A
következő tárgy Teje és III. Amenhotep legidősebb fiához köthető. A
herceg múmiáját oroszlános ágyon fekve látjuk, a mellkasán az
emberfejű, madártestű bájával. A szobrocska azt a momentumot örökíti
meg, amikor a bá egyesül a holttestel az éjszaka során és ezáltal
élettel tölti meg. Az ágy láb- és fejrészen Ízisz és Nephthüsz istennő
van. Az ilyen jellegű szobor az Újbirodalom idején a temetkezési
mellékletek része lehetett, mind a magán, mind a királyi
temetkezésekben. A felirat a király fiaként és szem-papként azonosítja
Dzsehutimesz herceget, Ekhnaton fívérét. Trónörökös volt, de még
édesapja előtt elhunyt, körülbelül a 30. uralkodási évben. Ptah
főpapjaként ő volt az, aki Memphiszben az első, vagy az első néhány
Ápisz-bika temetéséért felelt. III. Amenhotep idejétől ugyanis úgy
gondolták, hogy a Ptah földi megtestesüléseként tisztelt Ápisz halála
után Ozirisszá válik, ezért az állatot ettől kezdve halála után
mumifikálták és eltemették.
Teje királyné szobra. Újbirodalom, 18. dinasztia (kb. i. e. 1355).
|
Dzsehutimesz (Thot isten szülötte) fekete gránit szobrocskája. Újbirodalom, 18. dinasztia (kb. i. e. 1360).
|
II.
Sepenupet szfinxét csodálom. Későkor, 25. dinasztia (kb. i. e. 660)
|
Egyszerűen
gyönyörű Honszu-meh III. Átmeneti korból származó bronzszobrocskája,
amelyet
nemesfém-berakások díszítenek. A kötényén Ozirisz alakja domborodik ki,
így ez a szobor az úgynevezett theophor vagyis istent tartó típusba
tartozik.
Honszu-meh címe a “Honszu isteni atyja” volt, ez egy igen magas papi
rang. Hosszú redős kötényben van, sima ujjú ingben és szandálban.
Feje hivatali tisztségének megfelelően kopaszra van borotválva. Nyakában ott
látható Honszu isten, mint amulett.
Kezei a kötény elülső részén fekszenek, szinte hozzáérnek Ozirisz
vállához. A szobron egyébként még több alak is látható. A kötény jobb
oldalán egy a kezében füstölőt tartó pap szerepel, akit a felirat
Paserieniszetnek nevez. Megjelenik a másik oldalon is, de itt két
golyószerű tárgyat tart a kezében. Meh-Honszu hátára Ozirisz, Ízisz és
Hórusz alakját vésték be az ég hieroglifa alá. Az ingujján pedig Amon
két formája van, jobb oldalon Amon-Ré a kettős tollkoronával, bal
oldalon pedig az ithyphallikus luxori Amon. Honszu-Meh a szobron
szereplő istenek oltalma alatt áll. Paserieniszet valószínűleg
rokonságban áll vele, ő egyszerre mutat be áldozatot az isteneknek és
Honszu-Mehnek.
Különlegesek a Római-korból származó egyiptomi múmiamaszkok, mert még ezeken is találunk ókori egyiptomi motívumokat. Egy előkelő hölgyét fogom megmutatni nektek, amelyet a közép-egyiptomi Meirben találtak. A fekete, göndör hajú nő római szokás szerint sötétvörös ruhát visel, amelyen sötétzöld és aranyszínű szalagok láthatók. Gazdagon felékszerezték. A fülbevalói mellett két nyakláncot, gyűrűket és karpereceket visel. A fején pedig rózsaszírmokból készített koszorút ábrázoltak, a közepén ovális dísszel. A hajat egyébként feketére festett lenből készítették el. A maszk oldalsó ás hátsó részein egyiptomi istenek láthatóak, akik két oldalról a középen álló Ozirisz felé tartanak. Oziriszt Anubisz és Hórusz védelmezi, felette bá madár lebeg. Az elhunytat az egyik oldalon Hathor, a másikon Anubisz vezeti.
Szakkarából került elő ez a családi szobor. Óbirodalom, 5. dinasztia (kb. i. e. 2450 - 2400)
|
Honszu-meh 30,5 cm magas szobra. III. Átmeneti kor, 22 - 24. dinasztia (kb. i. e. 946 - 714).
|
Múmiamaszk a Római-korból, kb. 1. század. |
Ptahmai és családja mészkőszobra. Újbirodalom, 19. dinasztia (kb. i.e. 1250-1200).
|
Válogatás a Neues Múzeum tárgyaiból.
|
Hatsepszut szobra. Újbirodalom, 18. dinasztia (kb. i.e. 1475). |
Ritkán
ábrázoltak medvét az ókori Egyiptomban, mert nem volt őshonos. Az egyik
példa éppen itt Berlinben
van. Az Óbirodalom korából, Szahuré (5. din.) Abuszírben található
halotti
templomából származik a jelenettöredék, amelyen szíriai barna medvéket
(Ursus arctos syriacus) látunk, valamint egy edényt. Az állatok
nyakörvet viselnek és egy a földben lévő karóhoz vannak kötve. Az
uralkodók szívesen tartottak fogságban ilyen egzotikus állatokat az
udvarukban és vadásztak is rájuk idegen földön. Ezzel is szemléletették
poltikai és katonai hatalmukat az idegen országok felett.
Az
egyiptomi gyűjtemény ékköve vitathatatlanul Nefertiti Amarnából
származó
büsztje, mely Ludwig Borchardt német egyiptológus révén került
Berlinbe. Megtalálója többször is elmondta, hogy nem képes szavakba
önteni szépségét: "leírni haszontalan, látni kell!". A Neues Múzeumban
önálló helyet kapott az északi
kupolateremben. Az alábbi
montázson az Altes Múzeumban készített fotóim szerepelnek róla,
mellettük
viszont egy 2019-ben készített felvételen egész alakos szobra is
látható, mely szintén Amarnában került elő ugyanabból a helyiségből,
ahonnan a büszt is. Több darabban találták meg, de néhány elveszett
részt tekintve helyreállították. A királynét az Amarna-kor végére
jellemző stílusban, realisztikusan örökítették meg. A szobor érett
nőként mutatja a Nefertiti, szeme és szája körül megjelennek a ráncai.
A szemeket és a szájat festéssel hangsúlyozták. Egyik
jellegzetes fejékét, az egyébként uralkodókra jellemző sapka koronát
viseli. A homlokát egykor ureusz-kígyó ékesítette, a fülében korong
alakú fülbevaló van. Ha nem látnánk a ruha ujját a jobb karon, azt
hihetnénk mezítelen, de egy nagyon vékony áttesztő ruhát próbált
visszaadni a szobrász, a fekete vonal a mellek felett arra utal, hogy
uzeht-gallért is festettek rá és valószínűleg a ruha alját is festéssel
jelölhették egykor. Lábát szandál ékesíti.
Ptahmai és családja mészkőszobra. Újbirodalom, 19. dinasztia (kb. i. e. 1397 - 1388)
|
Szíriai barna medvék Szahuré halotti templomából. Óbirodalom, 5. dinasztia (kb. i. e. 2496 - 2483).
|
Nefertiti királyné büsztje és mészkőből faragott, 40,5 cm magas szobra Amarnából. Újbirodalom, 18. dinasztia (kb. i. e. 1345)
|
Az
ókori kelet és az iszlám művészetek szerelmeseinek kötelező program az
ugyancsak a Múzeum-szigeten álló Pergamon Múzeum megtekintése is.
Fantasztikus dolgokat láthattok benne. A leghíresebb talán a babilóniai
Istár kapu rekonstrukciója, amelynek egy részletét be is illesztettem
ide nektek. A hiányzó téglákat reprodukciókkal pótolták.
Istár kapu. II. Nabukonodozor uralkodása alatt építették körülbelül i.e. 575-ben. A városba vezető felvonulási útvonal része volt.
|
Válogatás a Pergamon Múzeum tárgyaiból.
|
Berlin szépségei
|
A Múzeum-sziget a Neues Múzeummal a Dóm kupolájából fényképezve. Az egyiptomi gyűjteményt rejtő épület az árkádos udvar bal oldalán van.
|
A
kastély a fiatalon, 36 éves korában elhunyt Zsófia Sarolta porosz
királyné nevét viseli. 1699-ben készült el és akkor még Lietzenburg
palotának hívták. Férje, I. Frigyes király ajándékozta a feleségének,
aki nyári palotaként használta. Zsófia Sarolta nagyon szerette a
művészetet, számos művészt, költőt, filozófust és zenészt hívott meg
ide. Férje csak akkor látogathatta meg itt, ha meghívást kapott tőle. A
királyné halála után nevezte el a tiszteletére Frigyes a palotát Charlottenburgnak. |
Ízelítő Potsdam
palotáiból |
Mi
csodálatos egy hetet töltöttünk Berlinben anyukámmal, még ha az
időjárás nem is volt mindig kegyes hozzánk. Felfedeztünk a Berlin
városában álló kastélyt, Charlottenburgot és ellátogattunk az UNESCO
világörökgség részét képező Postdamba is. Az egy nap is kevés a
sok ámulatba ejtő palota és a hatalmas, szobrokkal és szökőkutakkal
tarkított park megtekintésére. Remélem kedvet csináltam nektek ahhoz,
hogy ti is ellátogassatok Berlinbe.
Készítette:
Maatkara
Közzétéve:
2019.04.17.
Utoljára
szerkesztve: 2021.05.24.
|
|
|