Museo Egizio
2015-ben
jártam a
Vámbéry Ármin Keleti Szabadegyetem tanulmányi kirándulása keretében
először
Torinóban, de akkor nem írtam nektek róla. 2019-ben
megismételtük az utat. Voltak ismerős arcok a Szabadegyetemről és
korábbi
utazásokról, valamint sok új érdeklődő is. A Torinóig tartó hosszú és
kimerítő
buszozásról, csak röviden írok. Ismerősként üdvözölhettük egyik
gépkocsivezetőnket
Ferencet, aki 2018-ban a Leiden-Amszterdam úton is vezette a buszt. dr.
Bartos
Zoltán pedig elmesélte a múzeum történetét, de erről egy kicsit később.
Március
15-én
szemerkélő esőben indultunk Budapestről, Szlovénia szép hegyvidékes
tája is
borongós felhőkkel várt minket. Ljublana mellett haladva jutottunk
Olaszországba, ahol viszont gyönyörű napsütéses tavasz fogadott minket,
a
gyümölcsfák mind virágba borultak. Este érkeztünk meg torinói
szállásunkra, a
Hotel Miramontiba. Másnap a reggeli
után indultunk is a múzeumba, amely Európa legnagyobb egyiptomi
gyűjteménye.
Aki esetleg járt a Britishben és a Louvreban, akkor az úgy képzelje el,
hogy a
torinói Museo Egizio bizony még ezeknél is gazdagabb és emellett
rendelkezik
olyan különleges darabokkal, amelyikből egyetlen darab van az egész
világon! A
32500 tárgyból álló gyűjteményből körülbelül 6500 látható. Erre a
múzeumra nem
túlzás a csodálatos jelzőt használni.
Zoli
még az
buszon tartott bevezető előadásából megtudhattuk, hogy két nagyobb és
egymástól
eltérő forrásból származnak a leletek. Az egyik részét az úgynevezett
első
Drovetti gyűjtemény adja, a másik pedig Schiaparelli nevéhez fűződik. Maga
a történet azonban
ennél korábban kezdődött. Körülbelül 400 évvel ezelőtt érkezett meg
ugyanis
Torinóba egy különleges tárgy, az úgynevezett Mensa Isiaca. Ez egy
bronz tábla,
amelynek a közepén Ízisz alakja van. Nem Egyiptomban készült, hanem
Rómában, az
első században és az ottani Ízisz templomban állt. Valószínűleg egy
oltár lapja lehetett, erre helyezték
az istennőnek szánt áldozatokat. Torinó 1536-tól a Savoyai hercegség
fővárosa lett és az akkori királyi
családnak szüksége volt valamire, amivel megerősíthette a város
szerepét. Azt találták ki, hogy Torinót az egyiptomiak alapították. A
Mensa Isiaca is ezt
a mítoszt erősítette. Sajnos túl jó felvételt nem sikerült készítenem
róla,
nagyon tükröződik, de azért a legélvezhetőbbet betettem lentebb. 1759-ben aztán
a Savoya uralkodó család elküldte Egyiptomba Vitaliano Donatit, mert szerették volna
jobban megérteni a Mensa Isiacát. Útja során Donati több mint 600 tárgyat
gyűjtött. Többek között neki köszönhető Ízisz istennő darabokra törött, de
szépen restaurált szobra, mely az alagsorban található bejáratnál fogadja a
látogatókat. Az alagsor egyébként a múzeum történetét meséli el és itt látható
a Torinói Királypapirusz is.
|
||
A bejárat mellett Szakhmet egy szobra áll, ez egy másolat. |
Mensa Isiaca, bronz tábla az 1. századból, Rómából. |
Vitaliano Donati régész (1717 - 1762) Forrás: wikipedia |
Bernardino
Drovetti (1776−1852) piemonti származású volt, később francia állampolgárságot
vett fel. Napóleon hadjáratához csatlakozva járt először Egyiptomban, majd
később francia főkonzul lett. Jó barátság fűzte Mohammed Ali pasához.
Szenvedélyes műkincsgyűjtő volt, aki ügynökökön keresztül gyarapította
kollekcióját. Drovetti első és legnagyobb gyűjteményét 1821-ben Károly Félix
piemonti-szárd király vette meg Carlo Vidua bíztatására. Az anyag Drovetti
egyik ügynöke, Antonio Lebolo felügyelete mellett 1824-ben érkezett meg
Torinóba.
Ernesto
Schiaparelli (1856-1928) az olasz régészet kiemelkedő alakja. Az 1880-as
évektől a firenzei, majd később a torinoi Egyiptomi Múzeum igazgatója volt. Az
ő ásatásai adják a torinói múzeum jól dokumentált anyagát. 1903 és 1920 között
12 ásatási szezont bonyolított le több régészeti lelőhelyen, például
Heliopoliszban, Gizában, Hermopoliszban, Assziutban, Qau el-Kebirben,
Gebeleinban és Asszuánban. 1906-ban fedezte fel Deir el-Medinában Kha és Merit
érintetlen sírját és a teljes leletanyagot megkapta, ez ma egyben látható a
múzeumban.
A
Museo Egizio egy
barokk épületben található Torinó belvárosában, mely a 17. században
épült és
eredetileg főiskola volt. A 18. század végén a Tudományos Akadémia
székhelye
lett. 1824-ben nyílt meg itt a Museo Egizio, amely ezzel a világ első
egyiptomi
múzeuma. 2010-ben egy nagyszabású felújításon esett át, amely 2015-ben
fejeződött be. A munka során a tárgyaikat megtisztították, restaurálták
és
kutatták is, minden múmiáról készítettek például CT felvételeket. Az
intézmény
igazgatója 2014-től Christian Greco, aki igen sokat tesz azért, hogy a
múzeumi
tárgyak mellé valami pluszt is adjon a látogatóknak. Így például van
olyan tárgy, amelynek a
közelébe olyan információs tábla került, amin a tárgy megtalálásának
pontos helyét szemlélhetjük meg, máshol a megtaláló személyével
ismerkedhetünk
meg. Ez a munka még most is folyamatban van és szépen láthatóak az
eredményei abban
a videósorozatban, amit az igazgató úr 2020-ban a koronavírus miatti
tavaszi
lezárás alatt készített és osztott meg a nagyközönséggel a facebookon
és a
youtubeon. Ugyanakkor van ami véleményem szerint nem az előnyére
változott a múzeumban. 2015-ben dr. Bartos Zoltán egy nagyon profi
és egyben hangulatos vezetést tartott a Vámbéry csapatának
a múzeumban, ezzel szemben most rádkényszerítenek egy kütyüt, amit a
nyakadban kell viselned az egész benttartózkodás alatt és amelyről bár
kapsz hasznos információkat angol vagy német nyelven (magyarul nem), de
nyilván nem az összes tárgyról ami egy teremben van. Én ezt egy
óriási kényszernek érzem. Aki nem először van ott, az had döntse el,
hogy mely tárgy az amit kitüntet különös figyelmével.
Mivel, ha nem irányítják a figyelmem a legszebbnek vagy
legkülönlegesebbnek ítélt tárgyak felé, felfedezhetek más
esetleg kisebb, vagy kevésbé szépen megmunkált darabokat, amik
viszont nekem érdekesek, különlegesek valamiért. A róla szóló adatokat
meg majd elolvasom az információstábláról. Nem vagyok a kütyü ellen,
vannak előnyei is, de had döntsem el én, hogy kívánom e igénybe
venni ezt a szolgáltaást vagy pedig nem, ne erőltessék rám. Az eszköz
egy másik hátulütője, hogy a feleslegesen nagy és kéken
világító kijelzője bizony minden fotóba beletükröződik, ezért pluszban
figyelni kell rá.
|
||
Bernardio Drovetti szobra a Muzeo Egizioban. |
Ernesto Schiaparelli szobra a múzeum alagsorában. |
Stilisztikai jegyek alapján Ízisz istennő eme szobrát az Újrbirodalom idejére, azon belül pedig a 18. dinasztia korára datálják. Nem kizárt, hogy III. Amenhotep korabeli. A megvilágításban ki lehet fogni olyan szögeket, hogy még a fotón is látszik a gránit csillogása, egyszerűen imádom! |
A továbbiakban néhány olyan tárgyat szeretnék megmutatni nektek, ami engem valamilyen módon megérintett. A Predinasztikus kor emlékei között mindig találok valamilyen érdekes darabot. Most nem egy paletta, vagy egy motívumos anyagedény ragadta meg a figyelmemet, hanem egy roppant bájos elefáncsont kozmetikai edény, ami szamarat formáz. Valamikor i. e. 3900 -3300 között készült.
A
második
emeleten van egy galéria, ahol az anyagi kultúra különböző emlékei
egyenlőre sajnos mindenféle
információ nélkül be vannak ömlesztve szekrényekbe. Itt egyébként az
Egyiptomban használt köveket meg is lehet tapintani, mellettük pedig az
információs táblán ki van írva, hogy hol bányászták őket Egyiptomban és
még az is, hogy miket készítettek belőle. Az egyik vitrinben
találtam egy szépséges fából faragott női fejet. Istennőt, vagy királynét
látunk és azt mondanám az Újbirodalom idején készült. Itt a galérián egyébként találtam egy Széthet ábrázóló fából faragott szobrot is, azt fel
fogom tenni a weboldalra, az istenről szóló leírásba.
Szamarat formázó elefáncsont kozmetikai edény, kb. i. e. 3900 -3300 |
Ez a szteatit vagy zsírkő. Puha, ezért könnyen megmunkálható. A Keleti Sivatagban nagy mennyiségben előfordul. Az ókori egyiptomiak általában mázzal vonták be és ki is égették. A korai időkben gyöngyöket készítettek ilyen formán, később skarabeuszok és más amulettek alapanyaga volt. A Közép- és Újbirodalom korában pedig még kisebb szobrokat, kozmetikai edényeket is készítettek mázas szteatitból. |
Istennőt vagy királynét ábrázoló fából faragott női fej. Újbirodalom? |
Dzsehutimesz
múmiaformájú szarkofájának fedele a TT32-es thébai sírból való, amit az
ELTE Egyiptológiai tanszékének munkatársai tártak fel Kákosy
professzor úr, majd Schreiber Gábor vezetésével. Dzsehutimesz egy igen
magasrangú tisztviselő volt II. Ramszesz idején, többek között
kormányzó, valamint Amon háznagya és Amon magtárainak felügyelője. A
sír az ókor óta nyitott volt és a szarkofág még a 19. században került
Torinóba, a Drovetti gyűjtemény darabjaként. Egy
férfias darab a következő választásom, egy Újbirodalom korabeli
fegyver darabja. Egy bronz baltafejről van szó, mely valószínűleg ünnepi balta
lehetett. Áttört díszítésén egy egyiptomi éppen nyíllal készül leteríteni egy
oroszlánt. Említettem,
hogy ebben a múzeumban több egyedülálló lelet is van. Ilyen a máig egyetlen, az ókori Egyiptomból fennmaradt
térkép. A Wadi Hammamat aranybányáihoz vezető utat jegyezték fel rajta, az
Újbirodalom idejéről, I. Széthi korából maradt fenn.
Dzsehutimesz gránit szarkofágjának fedele. Az Újbirodalom idején csak a legelőkelőbb, legvagyonosabb emberek részére készült kőszarkofág. Dzsehutimesz jobb kezében Ízisz istennő szimbólumát a tjet-amulettet tartja, a bal kezében pedig Ozrisz jelvényét a dzsed-oszlopot. |
Bronz baltafej az Újbirodalom korából.
|
A
Wadi Hammamat aranybányáihoz vezető út. Az egyiptomi kétdimenziós
ábrázolásmód egyik jellegzetessége, a legnagyobb felületek törvénye
szerint az út mellett lévő hegyeket oldalra kiterítve ábrázolták. |
A 26. dinasztia idején élt ismeretlen férfi szobrának töredékét azért szeretem, mert hivatali jelvényt visel a nyakában. A Maat istennőt ábrázoló medál bírói hivatalára utal, de az is elképzelhető, hogy vezír volt. Ez a múzeum különösen bővelkedik Szakhmet szobrokban. Ezeket nagyon szeretem, sőt elárulom, hogy ha tehetném, akkor egy ilyet bizony hazavinnék. :) Szakhmet a Napisten szemét megtestesítő istennők egyike. Kettős természetű istennő, harcias és vad, akinek démonai járványszerű betegségeket terjesztenek, de ő az is, aki elhozza a gyógyulást az ilyen betegségben szenvedők számára. Karnakban a Mut körzetben több száz állt belőlük, de ugyanígy nagy számban fordultak elő III. Amenhotep palotatemplomában, Malkatában. Kha és Merit leletegyüttesének darabjait majd a róluk szóló cikkbe tervezem beilleszteni, illetve néhány a bútorokhoz kerül majd, de gyönyörű sírmellékleteik közül mégis megmutatom itt Merit múmiaformájú koporsójának részletét. Ez a belső koporsó, volt neki még egy nagyobb szentélyt formázó külső koporsója vagy szarkofágja, szintén fából.
Bíró
vagy vezír szobra a III. Átmeneti korból, azon belül a 26. dinasztia
idejéről. Az ókori Egyiptomban a vezír volt a főbíró. Anyaga egy kemény
kő, a grauwacke. |
Szakhmet istennő gránitszobra, Újbirodalom, 18. dinasztia. A fotón látható példány nem visel koronát, bokáig érő ruhájának pántját a mellrészen rozetták díszitik. Hosszú parókát, uzeht-gallért és karperecet visel. Egyik kezében papirusz-oszlopot, a másikban ankh-jelet tart. Úgy tűnik, mintha békésen mosolyogna, ahogy letekint az őt szemlélőre. |
Merit
fakoporsójának fedele és alja stílusában eltér egymástól, az alj a
fekete alapú, arany díszítésű típusba tartozik, míg a fedél teljes
egészében aranyozott. Eredetileg úgy tűnik férje, Kha számára készült.
Újbirodalom, 18. dinasztia. |
Bécsben a Kunsthistorishes
Múzeumban őrzik Horemheb és Hórusz mészkőből faragott szobrát, mely ott az
egyik nagy kedvencem. Torinóban
is van ennek a fáraónak egy ugyancsak mészkőből faragott szobra,
amelyen
Amonnal együtt látható. Különösen szép egy ismeretlen férfi
szobrocskája ami szteatitból készült, fekete színét a kiégetésnek
köszönheti. A plisszírozott ruhát viselő férfi kosfejű Amon oltárt
ajánl fel. A nyakában ott látható a dicsőség aranya, mely a fáraó
elismerésének jele. A Torinói Egyiptomi Múzeum büszkesége a földszinten
található Királyok terme, itt látható egyébként Horemheb szobra és a
Szakhmet
is, illetve az alábbi montázson szereplő további szobrok, melyek mind
az ókori egyiptomi kőfaragás remekművei. Ezzel szeretném zárni
a beszámolónak azon részét ami a Museo Egizioról szól.
Amon és Horemheb fáraó. Újbirodalom, 18. dinasztia
|
Ismeretlen férfi szobra, Újbirodalom, feltehetőleg 18. dinasztia. |
A
királyok terme néhány darabja. A térdelő fáraó II. Amenhotep. II.
Ramszesz két szobra is szerepel a montázson, az egyiken Amon és Mut
istennő között ül, a másikon trónon ülve látjuk Kék koronában. Az álló
kolosszul II. Széthit ábrázolja. |
A múzeumot
követően néhányan átsétáltunk a Santa Giovanni Battista dómba, itt található a
Szent Lepel kápolna. Magát a Torinói leplet - amely a hagyomány szerint
Krisztus halotti leple volt és lenyomatban őrzi nemcsak a Megváltó arcmását,
valamint alakját, hanem a keresztrefeszítés okozta sebhelyeket is - csak nagyon
ritkán állítják ki. A templomban videót vetítetenek róla. A dóm kupolája alatti
részt a Királyi palotából lehet megnézni, egy útitársammal bementünk ide is. A
Palazzo Reale a 17. század utolsó harmadában épült. 1865-ig ez volt a
Savoyai-ház székhelye, amelynek uralkodói Szardínia és Piemont királyai voltak.
A dísztermek rendkívül gazdagon díszítettek, a mennyezetet vagy freskó borítja,
vagy kazettás, aranyozott fa, de a kettő kombinációja is előfordult.
Lenyűgöző volt
számomra a fegyvertár a lovagokkal. Itt a hangulat fokozása érdekében egy
zenekar kellemes középkori zenét játszott.
Olaszországban
mindig eszem egy fagyit! Ez most sem maradt el, a fagyizó specialitását kértem,
a nevére sajnos már nem emlékszem, de egy kekszes, gyümölcsdarabos fagyi volt.
Nagyon ízlett. Este a szálláshoz közeli étteremben néhány csoporttársammal
pizzáztunk is.
Aki először látogat a Torinóba, annak a Museu Egizo szinte egész napos látnivalót ad, de érdemes utána kicsit sétálni a városban. Aki már másodszor megy, vagy nagyon kíváncsi a királyi palotára, az délután szánjon rá két órát. Sőt igazából, ha mindent meg akartok nézni benne, akkor maga a palota is majdnem egy egész napos program, mert több múzeumnak is otthont ad. Vasárnap a hazafelé úton dr. Bartos Zoltán felidézte a Museo Egizio legjelentősebb tárgyait. A buszon első rémületemben azt hittem 5000 képet készítettem a múzeumban! :) Szerencsére csak 1100 körül van a darabszám. Valami elállítódott a gépemen, mert nem a képek darabszámát, hanem a fotómasina által adott sorszámot mutatta. Csodálatos út volt olyan látnivalókkal, amely miatt újra visszavágyom Torinóba.
A Dóm és környéke, illetve belső része. Itt egy kicsit csaltam, mert a középső felső kép az 2015-ös, a többi viszont friss. |
A Palazzo Reale néhány részlete. A montázson a Dóm kupolája alatt található rész is szerepel. |
További képek a Palazzo Reale épületéből. Annyira gyönyörű! Valljuk be, tudtak élni ezek a Savoyaiak. |
A Museo Egizio olasz/angol nyelvű prospektusát az alábbi linkeken éritek el:
Készítette: Maatkara
Közzétéve: 2019.03.18.
Utoljára
szerkesztve: 2020.12.17.
|
|
|