Az Egyiptomi Művészet Állami Múzeuma – München
Ez a múzeum 2013-ban
nyitott újra, miután egy új, modern épületbe költözött a Maxvorstadt
városrészben található Kunstreal múzeumi negyedbe. Németország egyik legnagyobb
egyiptomi gyűjteménye a berlini Neues Múzeum és a hildesheimi Roemer-
und Pelizaeus-Múzeum
mellett. Jamiláhval az újra nyitás után nem sokkal, még 2013 szeptemberének
végén látogattunk el ide. Beszámoló eddig nem készült róla, pedig igazán
csodálatos, érdekes tárgyak láthatók itt. Kalandos utazás volt, mert egy
Oktoberfestre utazó társasághoz csatlakoztunk, de mi a sörsátorozás helyett a múzeum
megtekintését és városnézést tűztük ki célul. A körülményeket nehezítette, hogy
éjjel indult a buszunk és másnap reggelre érkezett meg Münchenbe. A hazafelé
utat megint éjszaka tettünk meg. Elég fárasztó volt ez a kiruccanás, de egy
igazán kellemes napot töltöttünk el Jamiláhval, gyönyörű időben.
A szokásos módon először a múzeum történetét ismerhetitek meg dióhéjban. A gyűjtemény eredete még a bajor uralkodók óegyiptomi gyűjteményeire megy vissza, a 16. század második felére. V. Albert bajor herceg, Károly Tivadar pfalzi és bajor választófejedelem is alakított ki ókori egyiptomi művészeti gyűjteményeket. Később I. Lajos bajor király a Glyphtotékben szerette volna berendezni az egyiptomi termet. Első szerzeménye a sólyomfejű isten életnagyságú szobra volt, mely kiemelt helyen áll a mai múzeumban. Ezt a szobrot még az ókorban szállították Rómába, ahol 1635-ben fedezték fel. A Barberini gyűjteménybe került, ahonnan I. Lajos Martin von Wagner közvetítésével vásárolta meg. A bajor király gyűjteményéből származik még például Bakenhonszu kockaszobra és a meroéi királynő, Amanishaketo ékszereinek egy része is. A 19. században a Bajor Királyi Tudományos Akadémia vásárlás útján szerzett ókori egyiptomi tárgyakat, elsősorban koporsókat, múmiákat és sztéléket, amelyeket az Akadémia épületében helyeztek el. A 20. század elején is fejlődött a gyűjtemény, ekkor polgári mecénások, tudósok és intézmények révén. Az egyikük Friedrich Wilhelm von Bissing báró volt, aki 1898 – 1901. között Ludwig Borchardttal együtt feltárta Niuszerré Abu-Gurobban álló naptemplomát. Bissinget 1906-ban kinevezték az egyiptológia professzorává. A báró a Német Kelet-Intézet és az Egypt Exploration Society több ásatását is finanszírozta. Magángyűjteményt hozott létre, melyet a georgenstrasse-i palotájában helyezett el. Ugyanakkor már életében adományozott tárgyakat a Glyphtotéknak, például Óbirodalom korabeli sztéléket.
|
||
I. Lajos
(1786 – 1868), aki 1825 és 1848 között volt bajor király. Joseph
Karl Stieler az uralkodóról készült portréja 1825-ből, melynek címe I. Lajos
király koronázási palástjában. Forrás: wikipedia
|
Friedrich Wilhelm von Bissing báró (1873 – 1956) fényképe Forrás: wikipedia |
Hans Wolfgang Müller (1907 – 1991) egyiptológus © BSB/Bildarchiv |
Petrie Hans Wolfgang Müller volt az, aki a II. Világháború után az elkerült tárgyakat visszahozta Münchenbe és 1951-ben kiállítást szervezett belőlük a Károly-herceg Palotában. 1958-ban az Egyiptológiai intézet tanára lett és így az Egyiptomi Gyűjtemény tiszteletbeli igazgatója. Egyesítette a müncheni gyűjteményeket, dokumentáltatta, restauráltatta és katalogizáltatta a tárgyakat. Fáradhatatlanul kűzdött azért, hogy a tárgyakat egy megfelelő helyen, állandó kiállítás keretében lehessen bemutatni. A bajor állam gyűjteményét végül 1966-ban alapították meg. A müncheni gyűjtemény a hivatalos múzeumként való megszületését tulajdonképpen Müllernek köszönheti. Először annak az évnek a nyarán a Müncheni Kulturális Intézetek Házában tekinthették meg a látogatók. Később, 1970-ben a Müncheni Rezidenciában[1] helyezték el. A mai múzeum 2013. júniusában nyílt meg, napjainkban az igazgatója egy hölgy, dr. Sylvia Schoske. Az utóbbi időben a múzeum számos olyan videóelőadást tölt fel a youtube csatornájára, amelyekben megismerkedhetünk a kiállított tárgyak történetével.
Különleges, hogy a 13 tematikus terem a föld alatt található. A
kiállítás egyébként két nagyobb részre oszlik. Az elsőben az egyiptomi
szobrokkal ismerkedhetünk meg, ebbe a kiállítórészbe bejut a természetes fény,
amely szépen kiemeli a szobrok részleteit. Ennek a szakasznak a végén Titusz
Szextiusz 5,8 méteres obeliszkje zárja, amelyet Rómában találtak meg. Titusz
Szextiusz Afrika provincia római kormányzója volt. A gyűjtemény másik része tematikusan és
időrendben mutatja az ókori Egyiptom 5000 éves művészetét. Végül a korabeli
Egyiptommal szomszédos államokból származó tárgyakkal ismerkedhetünk meg.
Az ókori Egyiptom emlékei közül először is megmutatom nektek a sólyomfejű isten szobrát,
amit ahogyan említettem Rómában találtak meg és egyébként a 17. és 18. században
az egyiptománia egyik ikonja volt. Akkoriban ez volt a leggyakrabban ábrázolt
ókori egyiptomi emlékmű. A tudosók úgy gondolják, hogy eredetileg III.
Amenhotep „millió évek templomában” állhatott Théba nyugati partján. Engem megfogott, mert annak ellenére, hogy egy emberből és sólyomból álló összetett lényt látunk,
mégis olyan természetesnek tűnik a kompozíció, ez a III. Amenhotep idején
készült Szakhmet szobrokra is jellemző. Tudjátok, azokat nagyon kedvelem.
Az Egyiptomi Művészet Állami Múzeumának bejárata. Az épületet Peter Böhm tervezte modern stílusban. Ha a bejárati falra tekintve az egyiptomi pülönkapu jut eszetekbe, akkor az nem véletlen. Bár formáját tekintve szinte egyáltalán nem hasonlít az ókori egyiptomi épületrészre, mégis ezt a hatást kelti. |
Egy hangulatfotó a szobrokat bemutató teremről. |
Feltehetőleg
Hóruszt ábrázolja ez a granodioritból készült, körülbelül életnagyságú
szobor. Hórusz égisten és a fáraót az ő földi megtestesülésének
tartották. Ré-Harakhty formában a Napistennel is azonos lényegűnek
gondolták. Újbirodalom, 18. dinasztia, III. Amenhotep uralkodása (kb. i. e. 1360) |
Meglepő egy ekkora méretű tárgyat, mint egy obeliszk épületen
belül látni, nem hétköznapi. Afrika provincia kormányzója, Titusz Szextiusz
rózsaszín gránitból készíttette el ezt a példányt. Az ókori Egyiptomban
az obeliszkeket általában a templombejáratok előtt állították fel
párban, a Napisten tiszteletére. Karnakban azért találhatóak az
obeliszkek a templom belsejében, mert mindíg újabb és újabb
pülonkapukat építettek a meglévők elé, így bővítették a későbbi
uralkodók a templomkörzetet. A felállítás apropója lehetett koronázás
vagy uralkodói jubíleum. Ennek a darabnak érdekes életútja van. Az első
egyiptomi obeliszkeket Augusztusz császár hozatta Rómába, győzelmi
trófeaként és a Circus Maximuson állíttatta fel. Később egyiptomi
szentélyekben állították fel az Egyiptomból ideszállított obeliszkeket,
majd amikor megszűnt az utánpótlás, akkor már Rómában is készítették
őket. Nem tudjuk, hogy Titusz Szextiusz eredetileg hol állíttatta fel
obeliszkjét Rómában, de 1775 tájékán az Albani villába került, miután
Paolo Cavaceppi szobrász az ókori középső részt alul és felül
kiegészítette. 1797-ben Napóleon vitte magával Párizsba olasz
hadjáratának zsákmányaként, itt Desaix tábornok emlékművének a része
lett. 1815-ben vásárolta meg Lajos koronaherceg,
a későbbi I. Lajos bajor király. 1830-tól a II. Világháborúig a
Glyptothek egyiptomi termében állt. 1972 és 2007 között pedig a múzeum
korábbi épülete, a Müncheni Rezidencia bejárata előtt köszöntötte a
látogatókat.
Bakenhonszu
kockaszobra szintén különleges, mert a tudósok szerint eredetileg a 18.
dinasztia idején készült. Bakenhonszu viszont a 19. dinasztia idején
élt, és a szobron az ő életrajzi felirata szerepel. A neve azt jelenti
Honszu isten szolgája. Honszu a thébai hármasság tagja, Amon és Mut
fia, hold- és gyógyító isten. Eszerint négy évet
töltött iskolában, majd I. Széthi uralkodása alatt egy ideig a király
istállóiban dolgozott. Ezt követően csatlakozott a thébai Amon
papsághoz. Bakenhonszu egyszerű uab-papként kezdte. Az évek alatt egyre
feljebb jutott a ranglétrán és végül "Amon első prófátája" lett. Ez a
legmagasabb papi tisztség, amelyet ő 27 éven át töltött be. II.
Ramszesz uralkodásának végén, körülbelül 90 éves korában hunyt el. A
TT35-ös sírban temették el. Meretszegert, "Amon háremének felügyelőjét"
vette feleségül. Számos gyermekük született, közülük kettő, Paszer és
Amenmosze Théba kormányzója lett, több pedig Amon papként szolgált és
második, harmadik vagy negyedik próféta lett.
Az Óbirodalom idejéről egy olyan családi szobrot mutatok nektek,
amelyen viszonylag szépen megőrződtek a színek. A hagyományoknak
megfelelően a férfit, Szabut vörös bőrrel örökítették meg, mellette ül
a felesége Merititesz, akinek a bőre sárga. Közöttük egy fiú
gyermek, Iszeb állt, akinek mára csak a lábacskái maradtak meg. A
kortárs családi szobrok alapján azonban tudjuk, hogy a gyermeket
mezítelenül, jobb mutatóujját a szájához tartva, gyermekhajfürttel kell
elképzelnünk. A
családi szobroknál vagy a páros szobroknál a férfi bal oldalán ülő nő
általában a felesége, míg a jobb oldalán ülő az édesanyja. Később erre
is mutatok példát.
Titusz Szextiusz obeliszkje. Római kor, kb. i. sz. 50. |
Mészkőből faragott kockaszobor Thébából. Újbirodalom, 18. dinasztia (kb. i. e. 1320), majd Bakenhonszu újrahasznosította a 19. dinasztia idején (kb. i. e. 1220). |
Szabu, Meritetesz és Iszeb mészkőből faragott szoboregyüttese. A hölgy jobb kezével átöleli férjét. Óbirodalom, 5. dinasztia (kb. i. e. 2400) |
Egyiptom
uralkodóit viszonylag gyakran örökítették meg szfinxként. Az egyiptomi
szfinxek oroszlántestű mitikus lények, a leggyakrabban emberfejűek, de
előfordulnak kosfejes és sólyomfejes példányok is. Itt Münchenben egy
olyan szfinx töredékét őrzik, amelyen
az oroszlán sörénye is megjelenik és csupán az arc emberi. Ez a típus
ritka, III. Amenemhatnak, Hatsepszutnak és a núbiai Taharkának ismertek
ilyen szobra. A szfinxeket általában templomokhoz vezető utak mentén,
templomok bejárata előtt helyezték el azért, hogy elijesszék, távol
tartsák a szent helytől az ártó szándékú lényeket. III. Amenemhat a 12.
dinasztia egyik legjelentősebb uralkodója volt. Több mint 40 éven át
volt Egyiptom királya, bár uralkodásának elején valószínűleg apjával,
III. Szeszósztrisz együtt irányították az országot. Piramisa és az
azzal egységet alkotó halotti temploma Hawarában áll. Utóbbit
Hérodotosz Labirintusnak nevezte, Sztrabón pedig a világ egyik
csodájának tartotta. Nem egyértelmű, hogy az őt követő IV. Amenemhat a
fia volt-e, de az biztos, hogy a dinasztia utolsó uralkodója
Szobekneferuré a leánya volt.
A
méltán híres Szenmutnak ebben a múzeumban van egy pompás szobra, amit
dr. Wildung vásárolt meg az intézmény számára egy párizsi
régiségkereskedésben a 1970-es évek végén. Ezen
a szobron a nevét kivésték mindenhol, ahol szerepelt, bár a nyomai
alapján kivehető, hogy kiről van szó. A szobron szereplő címek,
amelyeket épen hagytak, szintén elárulják, hogy kiről van szó. Emellett
Hatsepszut kartusba írt trónneve, a Maatkaré is szerepel a szobron. Az armanti származású Szenmut
Hatsepszut egyik fő tanácsadója és bizalmasa volt, több egyiptológus
szerint még ennél is több. Ő nevelte a trónörökös hercegnőt Nofrurét,
akivel több szobron is együtt örökítették meg. Szenmut felügyelte a
királynő építkezéseit is, például két karnaki obeliszk feállítását és a
Deir el-Bahari templom építését. Többek között abban a királyi kegyben
részesült, hogy templomokban szobrokat
állíttathatott. Ez azt jelentette, hogy a túlvilági életében ő is
részesült a templomokban az isteneknek felajánlott áldozatokból.
Szenmutnak egyébként több ehhez nagyon hasonló, szisztrumot tartó
szobra van, egy például a Kairói Egyiptomi Múzeumban. Úgy tűnik, hogy ő
volt az első, aki ilyen formában megörökíttette magát.
1965 óta a müncheni múzeum tulajdonában volt egy előkelőt ábrázoló szobor töredéke, amiről sokáig úgy vélték, hogy tulajdonképpen egy írnok szobor felső része. 2001-ben megkeresték őket Párizsból, hogy van ott egy szobor alsó rész, ami lehet, hogy passzol ehhez a töredékhez. Kiderült, hogy valóban összeillő darabokról van szó. Az előzetes várakozással ellentétben azonban nem egy lábait keresztbe vető, kezében papirusztekercset tartó példányról van szó, hanem egy trónon ülő figuráról. A múzeum még abban az évben megvásárolta a párizsi töredéket. Ma már restaurálva láthatjuk a szobrot az állandó kiállításon. A granodioritból faragott, 48,7 cm magas szobor egy Zesesen nevű orvost és varázslót ábrázol, aki a Középbirodalom idején élt. Egy olyan szobor ez, ami áldozat felajánlására és az áldozati formula elmondására szólítja fel az arra járókat, és biztosítja őket arról, hogy ők is jól fognak járni, ha így tesznek. A felirat tanúsága alapján a rawati templomban állt. Rawat egy Deltabeli település Avarisz közelében.
III. Amenemhat fáraó mészkőből faragott oroszlánsörényes szfinxének töredéke. Középbirodalom, 12. dinasztia (kb. i. e. 1800). |
Szenmut
eme gránitszobrát Armantban találták meg. Amon magtárainak felügyelője
térdel és Hathor istennő jelvényét - szisztrumot - tart maga előtt. Újbirodalom, 18. dinasztia (kb. i. e. 1470). |
Zesesen a karjait combjain nyugtatja. Orvos és varázsló volt, Szelket papja. A jobb keze ökölbe van szorítva, egy kendőt fog benne, a bal keze ki van nyújtva a combján. Rövid rakott kötényt visel és vállig érő parókát. A hieroglif feliratból kiderül, hogy II. Szeszósztrisz uralkodása alatt élt. A teljes neve Zesesen sza-Hathor, ez annyit jelent: Vízililiom, Hathor fia. Középbirodalom, 12. dinasztia (kb. i. e. 1880). |
Neje
és édesanyja Mutnofret szoboregyüttesét a bútorok szócikk harmadik
részében ismerhettétek meg, nem olyan régen. Nem követi teljesen az
ókori egyiptomi ábrázolási hagyományokat, ugyanis a hölgy bőrét is
vörösesbarnára festették. Abban a tekintetben viszont megfelel a
hagyományoknak, hogy az anya a fia jobb oldalán ül. A Thébában
előkerült szobor kidolgozása szemetgyönyörködtető. Neje és Mutnofret az
Újbirodalom idejére jellemző bonyolult parókákat viselnek. Az édesanya
hosszú rakott ruhában van, míg fia hosszú rakott kötényt hord.
Ékszereiket aranyozták.
Amon az egyiptomi istenvilág egyik leguniverzálisabb istene, a Későkorban róla is számos bronzszobor készült, Münchenben egy viszonylag nagyobb példány van. Jelentősége a Középbirodalom idején nőtt meg, az Újbirodalom korában pedig a hélipoliszi Napistennel összeolvadva, Amon-Ré formában ő vált a legfőbb birodalmi istenné. Az istenek királya és teremtőisten. Thébában istenhármasság feje, hitvese Mut, gyermekük pedig Honszu. Leggyakrabban emberalakban örökítették meg, fején magas kettős tollkoronával, melyet napkorong is kiegészíthet. Szent állata és egyik megjelenési formája a kos.
Egy
aranyos edényt is beválogattam az élménybeszámolómba az ókori egyiptomi
művészet hajnaláról. Ez a víziló formájú kerámiaedény ugyanis még a
fáraókort megelőző időszakból maradt ránk. A papiruszmocsár egyik
legfélelmetesebb és legerősebb állata a víziló. Az ókori egyiptomiak
félték és tisztelték, de vadásztak is rá. Napjainkban ez állat már nem él Egyiptom területén. A víziló az egyik olyan állat, amelynek az alakját Széth
- az egyiptomi pantheon rosszfiúja - felvehette. A Görög-római
kori templomok falán gyakran látható jelenet, hogy a sólyomfejű Hórusz
szigonnyal ledöf egy kisméretű vízilovat, vagyis legyőzi Széthet,
elpusztítja apja ellenségét. Az állat alakú edények később is divatban maradtak, ahogy azt majd látni fogjátok.
Neje a pap és anyja Mutnofret. A högy vízliliom virágból és szirmokból álló fejpántot visel a parókáján, emellett uzeht-gallérja és karperece is van. Uóbbi két ékszer a férfin is látható. Újbirodalom,19. dinasztia, kb. i. e. 1250. |
Amon istent ábrázoló bronzszobor. Későkor, 25 - 26. dinasztia (kb. i. e. 700 - 600). |
Víziló formájú kerámiaedény. Nagada I - II, (kb. i. e. 3500). |
Szatdzsehuti királyné koporsótöredéke ragyog akár a Nap. A múzeum egy ikonikus darabjáról van szó, egy szikomorfából készült koporsó töredékéről, amit stukkóval vontak be, majd aranyoztak. A szemek berakással készültek márványból és obszidiánból. Szintén berakással készült, de fából az orr és a fülek. A fedél belső oldalán felirat szerepel, ebből többek között kiderülnek a címei, hogy a királynét Szatibunak becézték, illetve, hogy az édesanyját Tetisherinek hívták. A szöveg egyébként az Újbirodalom egyik túlvilági vezetőjének, a Halottak könyvének néhány mondása, például a 83-as, amely lehetővé teszi, hogy az elhunyt benu madárrá változhasson. Bár egy igen előkelő személyről van szó, mégsem cédrusból faragták a koporsót, hogy ez miért így történt, arra a korszak ad magyarázatot, amelyben járunk, ez a II. Átmeneti kor vége. Ekkoriban Egyiptom északi része hükszósz uralom alatt állt, és így a déli, thébai uralkodó család nem jutott hozzá az értékes libanoni cédrushoz. Az illesztéshez használt tiplik szintén helyi fából, tamariszkuszból készültek. A koporsó az úgynevezett rishi vagyis tollas típusba tartozik. Szatdzsehuti neve azt jelenti Thot isten leánya. Annak a híres családnak a tagja, amelyiknek sikerült véget vetnie a hükszószok egyiptomi uralmának, és amelyik újra egyesítette Egyiptomot. Bátyja, Szekenenré-Taa (17. dinasztia) felesége volt, aki a hükszószokkal folytatott kűzdelemben vesztette életét. Egy leányukról tudunk, akit Ahmoszenak hívtak. Szatdzehuti sírját valamikor 1820-ban fedezhették fel, koporsótöredéke mellett ismert még múmiamaszkja, melyet a British Múzeumban őriznek, egy szívskarabeusza és a múmialepel, amit unokahúga Jahmesz-Nefertari ajándékozott neki. A 18. dinasztia, egyben egy új korszak, az Újbirodalom megalapítója I. Jahmesz Szatdzsehuti unokaöccse volt.
Maradok
még egy kicsit a koporsóknál. Az egyik legszebb általam látott
Középbirodalom korabeli koporsót mutatom most meg nektek. Érdekessége,
hogy egy olyan hölgyé volt, aki adminiszratív feladatokkal is együtt
járó hivatalt töltött be, mégpedig a raktárak felügyelője volt. A neve
Henut volt, ami annyit tesz úrnő. A koporsója Assziutban került elő. A
Középbirodalom láda alakú koporsói közül, ez az úgynevezett déli
típusba tartozik, amelynek az a jellegzetessége, hogy a külső
dekorációra fektették a hangsúlyt, ellentétben az északi típussal,
amelyiket inkább belül díszítettek. Ezen a koporsón rizalitos
palotaholokzat motívumok vannak. Ha valaki járt már Egyiptomban a
Dzsószer piramiskörzetben, akkor ott ilyen a kőből épült kerítőfal. A
koporsó festése megidézi azokat a geometriai motívumokkal díszített
szőtteseket is, amelyekkel úgy tűnik, hogy a falakat díszítették a
korábbi időkben. Heszi vagy Hesziré (3. dinasztia) sírjának falfestésén
is megfigyelhető ez a motívum és ott jól látható, hogy falakon lógó
szőttesekről van szó.
Hasonlóan
gyönyörű Amonemuia múmaialakú koporsójának fedele. A pap neve azt
jelenti, hogy Amon isten a bárkában, a foglalkozását tekintve pedig
Amon bárkájának őre volt. Amonemuia háromosztatú parókát visel
fejpánttal, amit úgy dolgoztak ki, mintha díszes vászonszalag lenne. A
sárga alapú koporsón számos isten és istennő megfigyelhető. Például a
szárnyait kitáró keselyű, Nekhbet rögtön a paróka alatt és a kezek
felett helyezkedik el. Az uzeht-gallér széles és azt a hatást kelti,
mintha növényi szirmokból, levelekből és viziliomokból lenne. A
napisten kosfejes szárnyas alakban, és skarabeusz formájában is
megjelenik. Alattuk ott látjuk Nut istennő szárnyait kitáról alakát is.
A regiszterekre osztott részen többek Oziriszt és a sólyomfejű, trónon
ülő Napistent látjuk. A lábrészen pedig Ízisz is Nephtüsz istennő
szerepel a siratás gesztusában. Az információs tábla alapján nem
tartozik egybe az előbb említett koporsófedél és az Ízisz istennő
alakjával dekorált alsó rész, amely valamivel korábbi.
Szatdzsehuti koporsójának töredéke. A hercegnő úgy tűnik a keselyű fejéket viseli, de a madár feje mára elveszett. II. Átmeneti kor, 17. dinasztia, kb. i. e. 1575. |
Henut cédrusfából készült, láda alakú koporsója. Középbirodalom, 11. dinasztia vége, kb. i. e. 2000. |
Amonemuia, Amon bárkájának őrzője számára készült koporsó.
Újbirodalom, 20. dinasztia, kb. i. e. 1200. Valamint egy koprsó alsó része Ízisz istennő alakjával. Újbirodalom, 19. dinasztia, kb. i. e. 1250. |
Sajnos
nem sikerült a legjobban a fotóm a mészkőtöredékről, amiről mesélni
szeretnék nektek, de piciben ideteszem a képét. Egy fiatal fiú felső
része szerepel rajta, de vajon ki lehet ő? Dr. Dietrich Wildung, a
múzeum korábbi igazgatója mesélte el a tárgy történetét egy
videóelőadásban, amit a közelmúltban láttam. Ha figyelmesen megnézitek,
balra egy király töredékes alakja van. Ez alapján a professzor úr arra
a következtetésre jutott, hogy egy herceg az, aki az áldozat bemutatása
során balzsamos edénnyel a kezében követi a királyt. Az arc és a szem
formája, a telt ajkak alapján a 18. dinasztia idejére és azon belül
III. Amenhotep korára datálta a darabot. Hogy hercegről van szó, arról
az ifjúságfürt is árulkodik, hogy pap volt, arról pedig a lepárdbőr,
amit a vállán átvetve visel. A következő nyom, a hieroglif szöveg
maradványa, ami a töredék tetején figyelhető meg. Az utolsó két oszlop
legalsó hieroglifáiból a következő derül ki: sm, vagyis a szem-pap
funkció és ms s, ez pedig a herceg nevének a vége. Aidan Dodson,
amerikai egyiptológus volt az, akinek ismerős volt együtt ez a cím és
névtöredék mégpedig Auguste Mariette a Szerápeum feltárásáról szóló
publikácójából. Ebben szerepel egy relief, amely egy herceget ábrázol,
a felirat szerint ő "a király fia, a szem-pap, Dzsehutimesz", vagyis
görögös formában Thotmesz. Ez a relief egy olyan kápolnában volt,
amelyet egy Ápisz-bika temetkezése fölé építettek, a Szerápeum
közelében. Akkor még nem katakombában, hanem különálló sírokban
temették el ezeket az állatokat, az elsőket éppen III. Amenhotep
uralkodása alatt. Így a müncheni reliefen nagy valószínűséggel III.
Amenhotep első szülött fia, Thotmesz herceg szerepel, aki legalább egy
Ápisz-bikát eltemettetett Szakkarában. A herceg még apja uralkodása
alatt, fiatalon meghalt, ennek következtében aztán öccse, IV. Amenhotep
vagyis Ekhnaton lépett a trónra III. Amenhotepet követően. Vajon
metgtörtént volna az Amarna reform akkor is, ha ez nem így adódik? Ezt
már sohasem tudjuk meg, de az tény, hogy a reform gyökerei III.
Amenhotep uralkodására vezethetők vissza, így az is elképzelhető, hogy
hasonlóan zajlottak volna az események, akkor is, ha Thotmesz herceg
kerül a trónra.
Most pedig lássunk egy állatalakú kerámiaedényt, mely szintén 18. dinasztia korabeli, vagyis az egyiptomi művészet egyik csúcspontján készült. Egy rendkívül kecses, kőszáli kecskét (Capra ibex nubiana) ábrázoló edényről van szó. Az egyiptomiak erre az állatra is vadásztak, az Óbirodalom korabeli sivatagi vadászat jeleneteinek, szinte állandó szereplője. Szarvait is hasznosították, például fésűket és íjakat készítettek belőle.
A
kis lótuszvirág alakú kehely arról híres, hogy legkorábbi biztosan
datálható üvegedények közé tartozik. III. Thotmesz fáraó trónneve, a
Menkheperré olvasható rajta kartusba írva. Ő a 18. dinasztia hatodik
uralkodója, aki Hatsepszutot követte a trónon. Az üvegkészítés
technológiáját csak nem sokkal előtte fejlesztették ki a Közel-keleten.
Valószínű, hogy a hódító fáraó egy a Mitanni Birodalom ellen folytatott
hadjáratáról hozta magával a kelyhet. Világoskék üvegből készítették,
amelybe sötétkék és sárga üvegszálakat és cseppeket olvasztottak. Az
edényben talált fekete maradványok alapján, ezt az értékes kelyhet nem
ivásra használták, hanem valószíűleg fekete szemfesték tárolására. A
fedele viszont mára elveszett. Az újnak számító anyagot küldönösen
kedvelték a királyi udvarban, ahogy ezt üvegből készített ékszerek,
amulettek és a király nevével ellátott kis üvegedények tanusítják. Az
edényről ismert legkorábbi ábrázolás 1834-ből származik és Ippolito
Rosellini nevéhez fűződik, aki Champollionnal együtt vezette a
francia-toszkán expedíciót Egyiptomban. A müncheni múzeum számára I.
Lajos szerezte meg.
.
Thotmesz herceget ábrázoló mészkőrelief töredéke Szakkarából. Újbirodalom, 18. dinasztia, kb. i. e. 1360 |
Kőszáli kecskét formázó, vörösre festett agyagedény. Újbirodalom, 18. dinasztia, kb. i. e. 1400. |
Lótuszvirág formájú üvegedény. Újbirodalom, 18. dinasztia, kb. i. e. 1450 |
Amanishakheto
királynő ékszereivel veszek búcsút a múzeumtól. Amanishakheto a Meroé
Birodalom egyik királynője volt, uralkodásának kezdete az i. e. 20-as
évekre tehető. Feltételezik, hogy ő volt az a királynő, aki i. e. 22-ben
békét kötött a római
birodalommal Szamosz szigetén. Ez egy kulturális virágkor kezdetét
jelentette a Meroé
királyság számára. dr. Dietrich Wildung a mai Szudán területén
található Nagában folytat ásatásokat évek óta és ennek eredményeként
látható a müncheni múzeumban olyan meroéi sztélé, amelyet tartós
kölcsönbe kaptak meg a Karthum Nemzeti Múzeumtól. Ezt a sztélét
Nagában, az Amon-templom szentélyében találták meg, és a királynő
szerepel rajta egy templombejáratban a trónon ülő Apedemak előtt. Az
oroszlánfejű isten tisztelete jelentős volt Naga térségében. Az
istenség megérinti a királynő könyökét, kiválasztja őt. Amanishakheto
háta mögött, megéirntve a másik könyökét és a koronáját egy Ameszemi
nevű istennő áll. Őt Apedemak feleségének tartották és a fején sólyomot
viselő nőként ábrázolták. Amanishakheto anyakirálynő volt. Itt is élt
az elképzelés, hogy a királynő és Amon isten nászából születik meg a
trón örököse. A királynőknek ezért kiemelkedő szerepe volt a Meroé
Királyságban, Ízisz istennővel azonosították. A király és a királynő
együtt uralkodtak. Amanichakheto piramisa a meroéi Északi temetőben áll és a 6-os számot viseli. A meroéi piramisokat eleinte helyi homokkőből, később agyagtéglából is építették, a magasságuk 10 és 30 méter között változik.
A halotti templom, vagy kápolna közvetlenül előtte áll, benne az elhunytat túlvilági
kontextusban, istenek társaságában láthatjuk. Általában a templomból lehetett
lejutni a tömör piramis alatt találtható sírkamrába. Egy
olasz
kalandor Giuseppe Ferlini bukkant rá Amenishaketo fantasztikus
ékszerleletére 1832-ben. Az egyiptomi motívumokat felvonultató arany és
drágakő nyakláncok, karperecek, fülbevalók és gyűrűk a meroitikus
aranyművesség remekművei. Ferlini a kincseket több európai múzeumnak és
gyűjtőnek adta el, a legnagyobb része ide Münchenbe került. Mára a
piramist szinte teljesen széthordták a kincsvadászok, Ferlinivel
kezdve. Még 1821-ben Frédéric Cailliaud megörökítette, hogy akkor
hogyan nézett ki, ezt ide kattintva meg tudjátok nézni. Ez a kép egyébként nagy méretben ott van a falon a királynő ékszereit tartalmazó vitrin mögött.
Körülbelül
két és fél óra alatt jártuk be az egyiptomi múzeumot. Úgy döntöttünk,
hogy még a Glyphtotek gyűjteményét is megnézzük. Ez München legrégebbi
nyilvános múzeuma, amit kizárólag az ókori szobrászatnak szenteltek.
Gyönyörű, főként görög és római márványszobrokat csodálhatunk meg a
napfényes termekben. Ezt követően elköltöttük az otthonról hozott
szendvicsből álló vacsoránkat egy szép és nyugalmas parkban. Ez a kis
pihenés elég is volt ahhoz, hogy felfrissüljünk a városnézéhez.
Münchenben természetesen sok látnivaló akad még, ilyen például a Müncheni Rezidencia, vagy a Nypmhenburg kastély. Ezekre a helyekre sajnos ezúttal nem jutottunk el, de majd legközelebb! A Nymphenburg kastély egy barok stílusú épületegyüttes, mely a Wittelsbachok nyári rezidenciája volt. Udvari istálló, orangerie sőt még egy porcelánmanufaktúra is található itt. A kastélyt egy hatalmas park veszi körül, amelyben több tó is van. Ha valaki nyáron, nagy melegben látogat ide, még akkor is kellemes felüdülést talál itt.
Amanishakheto királynő ékszerei. Balra fent az első kis Amont ábrázoló, kosfejes égisz hasonlít ahhoz, amit ábrázolásokon a királynő koronáján elöl lehet látni. Mellette két fülbevaló van. Kivételesen szép a Hathor-fejekből álló karkötő, valamint a karperec, amit egy vízililiomon álló, szárnyas istennő alakja díszít. i. e. 1 század vége - 1. század eleje |
Kis ízelítő a Glyphtotekből. Jobbra fent Trajanusz császár büsztje látható. |
Néhány szépség amit a városban sétálva láttunk. |
Készítette:
Maatkara
Közzétéve: 2021.06.01.
[1] A bajor hercegek, választófejedelmek
és királyok palotája volt. A reneszánsz épület München belvárosában áll és
Európa egyik legnagyobb művészeti múzeuma.
.
|
|
|