A Kunsthistorisches Múzeum és a varázslatos Bécs
Mindig
megosztjuk
a Vámbéry Ármin Keleti Szabadegyetem programjait, mert az intézményben
minden
lelkes, az ókori Egyiptom iránt érdeklődőt, az erről a kultúráról
tanulni
vágyót szívesen látnak. A Szabadegyetemen sok éve hagyomány, hogy
Bécsben, a
Kunsthistorisches Múzeum Egyiptomi gyűjteményének megtekintésével zárja
az évet.
Sajnos ez a hagyomány idén megszakadt. 2017. decemberében egy vasárnapi
napon
azonban sokadszorra ültem fel a buszra dr. Pécsi Ágnesékkel, hogy
eltöltsek egy
fantasztikus napot a varázslatos Bécsben. Gondoltam mesélek nektek
arról, miért
is szeretem azt a várost.
Bécs
nincs
messze, kényelmes, három órás buszút, egy 15-20 perces szünettel, ezért
nem
kell korán kelni az induláshoz. Ezúttal 7 órakor indult a busz a
Népligetből.
Oláh Róbert, geológus vezetésével a csapat egy része ez alkalommal a
Naturhistorisches Múzeumot látogatta meg, én azonban ismét visszamentem
a
KHM-be, elsősorban azért, mert egy akkor készülő cikkhez meg szerettem
volna keresni azt a pár darab
fajjum-portrét, amiről tudtam, hogy ott van kiállítva az Antik
Gyűjteményben.
A
bécsi
Szépművészeti Múzeum Egyiptomi gyűjteménye nagyobb, mint a hazai, de
mégis a
kisebbek közé tartozik, így könnyen befogadható. Ennek ellenére még a
sokadik
látogatás is után találok olyan tárgyat, amire korábban nem figyeltem
fel. Az
ókori Egyiptom minden korszakából rendelkezik tárgyi emlékekkel. A
félemeleten
kilenc termet foglal el a tematikus kiállítás, mely négy fő témakör
köré
csoportosul: halottkultusz, kultúrtörténet, képzőművészet és az írás
fejlődése.
Két – három óra alatt megtekinthető akkor is, ha néhány tárgyat
lefényképez az
ember. A termek díszítése lenyűgöző. Az ókori Egyiptomot megidéző
hangulat
egyébként már része volt az építészek (Gottfried Semper és Carl von
Hasenauer)
eredeti elképzeléseinek is. Egyedülálló módon három, több mint hat
méter magas
egyiptomi vörösgránit oszlop is beépítésre került, amelyek a
mennyezetet
tartják. Figyelmet érdemelnek a falakat díszítő festmények is, amelyek
több
helyiségnek is különleges karaktert adnak. Ezek a jelenetek Khnumhotep
Beni-Hasszánban található sírjának másolatai, amelyek az 1873-as bécsi
világkiállításra készültek. Hangulatában a firenzei gyűjteményre
emlékeztet,
itt is megvannak még a régi vitrinek néhány teremben.
A gyűjtemény impozáns bejáratát két Szakhmet-szobor őrzi. |
Az I. terem részlete az egyik vörösgránit oszloppal. Zárt papirusz oszlopnak nevezik ezt a típust. IV. Thotmesz idején készült (kb. i. e. 1420), de később Merneptah és II. Széthi uzurpálta, vagyis magáénak tulajdonította. |
Az első. terem egyik vitrine, amelyben balra Hór koporsója áll. Ez az i. e. 3. századból maradt ránk és feltehetőleg el-Hibében került elő. Jobbra Ptahirdisz múmiaformájú koporsója látható a Ptolemaiosz-korból. |
Az egyiptomi gyűjtemény története az 1560-as évekig nyúlik vissza. Abban az időben vásárolta meg az osztrák császári család Konstantinápolyban Gemnefhorbak szentélyt-tartó szobrát, ez volt az a tárgy, ami megalapozta a későbbi gyűjteményt. A 18. században is került a Habsburgok birtokába néhány egyiptomi régiség, amelyet a „Münz- und Antikenkabinett”-ben őriztek. Az egyiptomi régiségek gyűjtése igazából Napóleon egyiptomi expedíciója (1789-1799) után élénkült fel. Ettől kezdve ugyanis kitüntető érdeklődés övezte az ókori egyiptomi kultúrát és emlékeit Európában. Ez idő tájt jelentősen bővült a bécsi gyűjtemény is, különösen Ernst August Burghartnak köszönhetően, aki 1821-ben számos tárgyat vásárolt, például III. Thotmesz gyönyörű szobortöredékét. Jelentős felajánlásokat tett még Anton Ritter von Laurin, aki osztrák főkonzul volt Alexandriában 1824 és 1849 között. Neki köszönhető például Neszsutefnut különleges szarkofágja. Rudolf koronaherceg, Ferenc József császár fia 1881-ben tett egyiptomi utazása során számos egyiptomi régiségre tett szert, ma ezek is a Kunsthistorisches Múzeum gyűjteményét gazdagítják. Később az egyiptomi kormány is ajándékozott tárgyakat a múzeumnak. Megemlíteném még Bak Fülöpöt is, aki az első egyiptomi magyar ásatásokat is finanszírozta, ő is adományozott tárgyakat a KHM-nek. A 19. század végén pedig a Maximilián mexikói császár tulajdonában lévő közel 2000 tárgyból álló Miramar-gyűjtemény is ide került. A 20. század elején az Osztrák Tudományos Akadémia által finanszírozott egyiptomi és núbiai régészeti feltárások révén bővült a gyűjtemény. Akkor még leletmegosztás volt Egyiptom és a feltárást finanszírozó ország között. 1914-ben az Egyiptomi Régészeti Hivatal eladásra kínálta Kaniniszut áldozati kápolnáját, amit magánfinanszírozásból sikerült a KHM-nek megvásárolnia, így napjainkban ez is itt látható. A gyűjteménynek ma otthont adó épület egyébként 1871 és 1891 között épült.
Nagyon szépen faragott Gemnefhorbak granodioritból faragott szobra, melynek a lelőhelye feltehetőleg Neith szaiszi temploma volt. Az istennő alakját ott látjuk a Gemnefhorbak kezében tartott szentélyben. A szobor a Későkorra, a 30. dinasztia idejére datálódik. |
III.
Thotmesz szobrának töredéke ugyancsak granodioritból van, de jóval
korábbi az előző darabnál.
Az Újbirodalom korában, azon belül a 18. dinasztia idején készült. |
Neszsutefnut hatalmas szarkofágja rögtön az első teremben látható. Érdekessége, hogy a Kapuk könyve jelenetei és feliratai díszitik. Ez a túlvilági vezető az Újbirodalom idején készült királyi használatra. A szarkofág Ptolemaiosz-korból való és Szakkarában találták. |
Ha
megnézitek a múzeum weboldalát, akkor láthatjátok, hogy az
Óboridalomtól a
Görög-római korig több kiemelt tárgyat mutatnak be. Tény, hogy számos
gyönyörű
és/vagy különleges darabbal rendelkeznek. A
megszokott módon néhány személyes
kedvencemet mutatom meg legkorábbi időktől haladva a fáraókor vége
felé. Koruk és formájuk miatt egyaránt nagyon szeretem az
államalapítást megelőző időszakból származó állatalakú paletták.
Az
Óbirodalomból nagyon szeretem, Babaef egyiptomi alabástromból készült
szobrát. Ennek a fényképezésével viszont eddig meggyűlt a bajom, még
nem sikerült szép fotót készítenem róla, ezért nem tudom megmutatni.
Egyik kedvencem a Khent nevű hölgyet ábrázoló mészkőszobrot, mivel
lábainál olyan bájos
a mezítelen kisfiú, aki egyébként a fia, Rudzsu. A
Középbirodalomból gyönyörű színes festése miatt Kheti sírreliefjét és a
fajansz
vízilószobrot említeném, utóbbi megtalálható a történelem blokkban, a
korszakot bemutató részben. Kheti és Henet reliefjén, ha felnagyítjátok
és figyelmesen megnézitek, akkor pirossal látható a rácsozás, aminek
segítségével az egyiptomi kőműves, pontosabban a "körvonalak
rajzolója" felrajzolta a jelenetet a kőlapra, hogy utána a kőműves
kivésse azt.
A hölgy előtt, vagy inkább mellett ott látható a kozmetikai ládája,
olajos edényekkel és tokba helyezett tükre is.
Talán kőszáli kecskét ábrázoló állat alakú paletta a Nagada II korszakból. |
Khent és a gyermeke, Rudzsu. Niszutnefer gízai masztabájában találták meg. Óbirodalom, 5. dinasztia (kb. i. e. 2500) |
Kheti
és felesége Henet látható a sztélé bal oldalán gazdagon megrakott
áldozati asztal előtt. A fiuk Montuhotep mutatja be az áldozatot nekik. |
Az
Újbirodalom korából pedig Hóremheb és Hórusz
szoboregyüttese, III. Amenhotep szfinx töredéke és a természetesen a
Szakhmetek állnak hozzám a legközelebb. Finom faragásukkal
az egyiptomi szobrászat kiemelkedő alkotásai. Az
ókori egyiptomiak elképzelése szerint az uralkodó maga volt az élő
Hórusz.
Horemheb nem királyi vér volt, hanem a hadsereg főparancsnoka. Az
idősen trónra lépő
és örökös nélkül meghalt Ayt követte a 18.
dinasztia utolsó királyaként. Ez a szobra is azt erősíti, hogy isteni
hatalom révén uralkodott, ahogy Egyiptom minden fáraója. A
következő Újbirodalom korabeli
emlék számomra a furcsasága miatt
különleges. Ez egy a 18. dinasztia elejére datálható, hölgy számára
készített
koporsó, amit Núbiában, Anibában találták meg.
Ilyen agyagkoporsók egyébként Egyiptom területéről is előkerültek és az
Újbirodalomtól a Ptolemaiosz korig előfordulnak. Az arcot és a parókát
kissé groteszk formában kidolgozzák, hölgyek esetében megformázzák a
mellet is, mely alatt a durván kidolgozott kezek is láthatóak.
III. Amenhotepet egyiptom napkirályának is szokták nevezni, mert magával a Napistennel azonosította magát. Hosszú uralkodása Egyiptom egyik fénykora volt. Uralkodása alatt több száz szobrot állítattot az oroszlánfejű Szakhmet istennőnek, akit Thébában Muttal azonosítottak. |
Horemheb és Hórusz szobra. Újbirodalom, 18. dinasztia. A mészkőszobor lelőhelye nem ismert. Tökéletesnek tűnő állapotát restaurációnak köszönheti.
|
Agyagkoporsó
részlete, a 18. dinasztia elejéről, Núbiából.
A koporsó alakja szivarra emlékeztető. Elöl, felül jól látható az a
rész, amit azután illesztettek a helyére, hogy becsúsztatták a múmiát.
Ez a rész a későbbi korokban lefelé meghosszabbodott. |
Csodálatosak a 19. dinasztia korabeli sztélék, amelyek közül az I. Széthi uralkodása idején élt Hi által készíttetett és Memphiszben felállíttatott példányt választottam. A későbbi korszakokból a gazdagon dekorált koporsók érdemelnek meg kitüntető figyelmet, melyek közül fentebb már láthattatok kettőt. Jellegzetes 21. dinasztia korabeli koporsó Meretenaheté, aki Ízisz énekesnője volt. A sárga alapú koporsó külsejét istenalakok és feliratok díszítik. A festés színe egyébként sötétebb mint eredetileg volt, ugyanis modern restauráció során viasszal vonták be. Láda alakú koporsójában fekszik a Ptolemaiosz-kori múmia, melyen a múmiadíszek is jól megfigyelhetők. Nagyon szeretem még a hazai múzeumban őrzött Sesonk trónörökös szobrának “testvérét” is, ami szintén itt van kiállítva.
Hi vagy Haja
sztéléje.
Újbirodalom, 19. dinasztia. Feltehetőleg Szakkarában került elő és a
sztélének Leidenben van egy párja. A mészkőből faragott sztélé
tulajdonosának népes családja is megjelenik az alsóbb regiszterekben.
Fent azonban azt látjuk, hogy Haja fontos túlvilági isteneknek mutat be
füstölő
és tisztító áldozatot, úgy mint: Ozirisz,
a túlvilág ura, valamint az ő testvére, egyben felesége Ízisz és a
fiúk Hórusz. A sakálfejű Anubisz a balzsamozás istene, ő is lehet
Ozirisz fia, de ebben az esetben az anyja Ízisz ikertestvére Nephthüsz. |
Meretenahet
múmiaformájú koporsója. III. Átmeneti kor, 21. dinasztia kb. i.e.
1200-1050. A hölgy a parókája felett egy szirmokból és levelekből font
koszorút visel. A koporsó felénk eső oldalán Ízisz énekesnője több
istenalak előtt hódol. Megjelennek például a Hórusz-fiúk, illetve
Ozirisz és Ízisz is. . |
Anemhór
múmiája a Ptolemaiosz-korból. A múmia fején látható a múmiamaszk, mely
bár nem aranyból készült, mint Tutankhamoné, hanem kartonázsból, de az
arcot aranyozták. Ez az elhunyt istenszerűségét hangsúlyozza. Lejjebb
néhány olyan motívumot látunk kartonázsból elkészítve, amelyek a
múmiaformájú koporsók festését idézik, mint a melldísz, az uzeht-gallér
vagy Nut istennő alakja, aki szárnyas karjait védelmezően a holttest
fölé teríti. |
Az
ókori
egyiptomi istenek megszállottjai a IV. teremben számtalan, zömében a
Későkorból
származó bronzszoborral találkozhatnak. Köztük az egyik legszebb a
lentebb
látható íbisz szobor. Ez a madár Thot, a bölcsesség istenének szent
állata volt. Ritkasága miatt különleges, és kivitelezésében is szép
az ugyanebben a teremben, de külön vitrinben kiállított Mihosz istent
ábrázoló
26. dinasztiak korabeli bronzszobor is. Mihosz többek között
hadisten és a szent helyek őrzője, úgy gondolták védelmezi a fáraót
csata közben. Szakhmet vagy Basztet istennő fiának
tartották. Érdekesség, hogy Mihoszt is tisztelték élő állat -
természetesen egy élő oroszlán - formájában, mégpedig Leontopoliszban.
Halála után az Ápisz-bikához hasonlóan Ozirisszá vált, a testét
mumifikálták és ünnepélyesen eltemették.
Ezek
után
átsétáltam az Antik gyűjteménybe, ahol szintén csodálatos dolgokat
lehet látni,
például mozaikot és számtalan szobrot. Utóbbiak között néhány császárt
is
felfedeztem. Illetve itt vannak a múmiaportrék is.
Thot
istent íbisz alakban megörökítő szobor a
Későkorból. A madár teste fából készült, míg a fej, a hemhem korona a
faroktollak és a lábak ezüstből. Meseszép.
|
Mihosz
szobra. Későkor, 26. dinasztia (kb. i.e. 664 - 525) idejéről.
Rövid uralkodói kötényt visel, a fején lévő korona töredékes, de
felismerhető rajta az ágaskodó ureusz-kígyó. Jobb kezében talán
valamilyen jogart vagy botot tartott, de ez mára elveszett. |
Hölgyet
ábrázoló Fajjum-portré er-Rubayatból.
Meg szokták kérdezni, hogy egyiptomi személyt látunk-e ezeken a
portrékon. Elképzelhető, hogy igen, hiszen ez az öltözködés, hajviselet
felelt meg az akkori divatnak, ugyanakkor jelentős görög népesség élt
már ekkoriban Egyiptomban, tehát az sem zárható ki, hogy a hölgy
tényleg görög származású volt. |
A KHM azonban sokkal több, mint az egyiptomi gyűjtemény. Ha kint nagyon hideg van, mondjuk -10 fok, esetleg esik az eső – mindkettőre volt már példa a bécsi látogatásaimkor –, akkor akár a teljes napot is el lehet tölteni itt, a Kunstkammer (kincseskamra) és a festmények felfedezésével. Át lehet szaladni a Mária Terézia tér szemben lévő oldalán álló Naturhistorisches (Természettudományi) Múzeumba is. Itt többek között gyönyörű ásványokat, ékszerekbe foglalt gyémántokat, meteoritokat, illetve több nagyméretű dínó csontvázat is meg lehet nézni. Jó időben viszont érdemes sétálni Bécsben, nagyon szép a ring és gyalogosan is könnyen megközelíthető több látnivaló. Közvetlenül a két múzeum iker épülete mellett található a Hofburg, ahová szintén be lehet menni. Sok a monarchiához és Sissihez köthető emlékkel lehet itt találkozni. Az ádventi időszakban érdemes körülnézni mind a két múzeum közötti téren, mind a Rathaus előtt lévő karácsonyi vásárban. Azon a száraz, mérsékelten hűvös vasárnapon én is ezt tettem. Elsősorban a kulináris élvezeteknek hódoltam. Ezúttal a narancspuncsot kóstoltam meg, melyet a forraltborhoz hasonlóan melegen kínálnak. Nekem nagyon ízlett. Ezt követően bratwurstot (sültkolbász) ettem, amelyet finom, omlósan puha bagettben kínáltak. Desszertnek étcsokoládéba mártott, nyársa fűzött málnát fogyasztottam. Ez a menü összesen 14-15 Euróba került. Vásárfiaként pedig a nagyméretű édes perecekből hoztam egyet.
A Kunsthistorisches Museum weboldala, ahol a teljes gyűjtemény online kereshető, kutatható:
Készítette: Maatkara
Közzétéve: 2017.12.18.
Utoljára
szerkesztve: 2020.12.19.
|
|
|