Protodinasztikus
kor
(kb. i.e. 3300-3100)
Az egységes egyiptomi birodalom létrejöttét közvetlenül
megelőző időszak. Egyes szakirodalmakban megegyezik a Nagada III periódussal,
másokban annak csak egy része. Ez a hieroglif írás kialakulásának kezdete.
Az időszakhoz kapcsolódó legfontosabb kulturális
változások jól tükröződnek a tárgyi leletek ábrázolásain. A nagyméretű, ünnepi
paletták és buzogányfejek jelenetei arról tanúskodnak, hogy egyes személyek
kezében jelentős hatalom összpontosult. Ezeket az egyéneket olyan jelvényekkel
és szimbólumokkal együtt látjuk, amelyek később, a fáraókorban a királysággal
állnak kapcsolatban. A jeleneteket magas relieffel vésik a palettákra és a
buzogányfejekre, ennek a technikának ezek a legkorábbi példái. A palettákon, és
a kis elefántcsont táblácskákon vagy címkéken[1] megjelennek az első
hieroglif jelek és feliratok. A fáraókor isteneinek szimbólumai megfigyelhetők
ezeken a tárgyakon, bár meg kell jegyeznem, hogy már a Nagada II korszak
agyagedényein is láthatóak ilyenek. A korszak legnagyobb települése Hierakónpolisz,
ez volt az egyik nagy politikai központ, de jelentős volt Nagada és Thinisz[2]
is.
Napjainkban már tudjuk, hogy a Protodinasztikus kor felső-egyiptomi királyainak temetkezési
helye Abüdosz volt, ez a térség fontosságáról tanúskodik.
Korábban, elsősorban
a Narmer paletta alapján úgy gondolták, hogy az ország egyesítése katonai úton
történt egy délről észak felé haladó hódítással. Ma azonban már úgy vélik, hogy a politikai egység valószínűleg inkább az
egységes anyagi kultúra elterjedése és sorozatos hadjáratok révén alakult ki. Az
egyiptomi hagyomány szerint Alsó-Egyiptom önálló királyság volt az ország
egyesítése előtti időkben, fővárosának Butót (Per-Uadzset) tekintették. A
palermói kövön hét dinasztikus kor előtti alsó-egyiptomi királynév maradt meg:
Szeka, Nesemiu, Tiu, Tjes, Niheben, Anedzs, Meh. E királyok valószínűleg a
felső-egyiptomi 0. dinasztiával egy időben uralkodtak. A lista eredetileg jóval
hosszabb lehetett, ám a kő töredezettsége miatt csak ezek a nevek ismerhetőek
fel. A felső-egyiptomi
0. dinasztia királyainak, vezetőinek nevei közül sajnos csak néhány ismert,
mint például Iri-Hór, Ká (Zehen), Skorpió[3] és Narmer.
A Predinasztikus kornál említettem, hogy melyik kultúrának melyik a jellegzetes agyagedénytípusa, a Protodinasztikus korban ez a henger alakú edény.
A korszakot képviselő tárgy nem a Narmer paletta lesz, egyrészt
mert sajnos arról nincsen saját fotóm, bár volt szerencsém látni a kairói
múzeumban, másrészt azért, mert szerettem volna egy talán kevésbé ismert
darabot megmutatni. Ezt gyakran bika palettának nevezik, és a Louvre-ban őrzik.
Egy kicsit szeretnék beszélni magáról a tárgytípusról. A
Predinasztikus kor Nílus-völgyben élő emberei kőből készült kozmetikai palettákat használtak a
szemfesték porrá őrléséhez. Ezek szépen faragott kőlapok voltak, általában
stilizált állatot formáztak – például hal, madár – vagy rombusz, esetleg olykor
állatfejekben végződő pajzs alakúak voltak. A rézércből előállított zöld
szemfestéknek valamiért fontos szerepe volt, talán úgy gondolták mágikus ereje
van. A paletták egy része sírmelléklet volt, melyet az elhunyt fejének
közelében helyeztek el, másik részüket templomokban, szentélyekben helyezték
el. A nagyobb méretű és jelenetekkel ellátott darabok valószínűleg vagy egy
isten, vagy a király számára készültek. Feltehetőleg csak ünnepek alkalmával
használták, de elképzelhető, hogy kizárólag azért készítették őket, hogy
emléket állítsanak egy fontos eseménynek.
Kozmetikai paletta a Nagada III korszakból.
Lelőhelye ismeretlen.
A fotókon látható paletta töredék megközelítőleg 27 cm
magas, nyilvántartási száma E 11255. Mindkét oldalán megjelenik az
ellenséget eltaposó bika alakja. Az állat megjelenése hasonlít a Narmer
palettán látható bikáéhoz. A bika az erő szimbóluma, valószínűleg egy királyt
vagy vezetőt testesít meg. A paletta töredék talán egy hódításnak állít
emléket. Az egyik oldalon standardok kötelet ragadnak meg, ezek végén
valószínűleg egy vagy több fogoly lenne. A hatalmi jelvények nem egyeznek meg a
Narmert kísérőkkel. Itt a sakál alakú Upuautot örökítették meg kétszer, az
egyik az északi, a másik a déli, majd egy íbisz, valószínűleg Thot következik,
majd egy sólyom, talán Hórusz és végül Min szimbóluma. A
másik oldalon a bika alatt erődített városok jelennek meg, az egyikben egy oroszlán és
egy nu-edény látható, ezekről azt feltételezik, hogy egy település hieroglif nevét
adják. A másik város neve nagyon töredékes.
Készítette: Maatkara
Közzétéve: 2017.09.28.
Felhasznált
irodalom:
David
P. Silverman (general editor) – Ancient Egypt (OUP)
The
Art of Ancient Egypt – A Recource for Educators (The Metropolitan Museum of
Art)
Kákosy
László: Az ókori Egyiptom története és kultúrája (Osiris Kiadó, Budapest, 2005)
A
Metropolitan Múzeum weboldala
A
Louvre weboldala
[1] Italos korsók címkéi voltak ezek.
[2] Feltételezések szerint a
felső-egyiptomi Girga és Birba környékén feküdt, Abüdosztól északra mintegy 16
km-re, a Nílus nyugati partján. Régészetileg azonban még nem sikerült pontosan
lokalizálni. Az ókorban Tjeninek hívták.
|
|