Szatet

 

  

Szatet, görög néven Szatisz, felső-egyiptomi istennő, Egyiptom déli határainak őrzője. Szorosan kötődik a Nílushoz. A folyóval való kapcsolata miatt az évenkénti áradással is összefüggésbe hozták, mindez valószínűleg annak köszönhető, hogy Elephantiné és Asszuán környékét mitológiailag a Nílus forrásával azonosították az Egyiptomiak. Az elephantinéi gránit kőfejtőben számtalan, az ott dolgozó munkások által hátrahagyott felirat nevezi meg az istennőt, mint a terület védelmezőjét. Azt tartották róla, hogy nyilaival elűzi Egyiptom ellenségeit.

 

Aki részletesebben szeretne megismerkedni vele, annak Dominique Valbelle 1981-ben, francia nyelven megjelent Satis et Anoukis című könyvét ajánlom.

 

 „Neve valószínűleg azt jelenti, hogy ’kiönteni’ vagy ’mindenfelé szétszórni’, ez talán egy olyan istennőt jelöl, aki hatalommal bír az eső fölött. Néith-hez hasonlóan íjat és nyílvesszőket tart a kezében, az eső vagy a villámcsapás jellegzetességeit. - írja Lewis Spence.[1]

Ugyanakkor, a kiönteni szó a Nílus áradásával is kapcsolatba hozható, az íj és a nyílvessző pedig a vadászathoz is köthető. Mivel Szehel szigetét, mely az istennő kultuszközpontja, is hasonló módon írták, mint az istennő nevét, elképzelhető, hogy neve azt jelenti: szeheli.[2] Ezen felül nevének a lőni, szigonyt dobni igével is hasonló írásmódja van, ezért Szatetet harcias vonásokkal is felruházták.

Nevének korai írásmódjában egy vászonruha rojtjait mintázó hieroglifát használtak, később pedig egy íjjal átszúrt állatbőrt. Ez a későbbi szimbólum talán Anukettel, a vadászistennővel való hasonulásának köszönhető.

 

Jelzői

Hieroglif

Átirat

Elephantiné úrnője

nb.t Abw

Aki megragadja a Két országot

 

jTj.t-tA.wj

 

 

Szatet neve már az első dinasztiák korában bizonyíthatóan előfordult tulajdonnevekben. Első ismert megjelenése Dzsószer szakkarai lépcsős piramisából előkerült, de korábbi kőedényeken található. Az Óbirodalomban egy kápolnát szenteltek neki Elephantiné szigetén, mely az istennő fő kultuszközpontja lett. A Piramisszövegek szerint (PT 812, 1115) az elhunyt királyt négy korsó elephantinéi vízzel tisztítja meg. Az ötödik és a hatodik dinasztia alatt egy prófétája és egy prófétanője volt, de semmilyen ábrázolása nem maradt fenn a számunkra ebből a korszakból.

Mint Elephantiné úrnője a Középbirodalomban - I. Szeszósztrisz uralkodásától bizonyíthatóan - Khnum társa lett és Anuket anyja. E periódus alatt több szentély épült számára Elephatniné szigetén. A Koporsószövegekben ”Az ország déli határának őre”, ez a funkciója fennmaradt az Újbirodalomban, a Halottak könyvében is. A 11. és a 12. dinasztia alatt Szatet néha a thébai Montu társaként jelent meg, Khnum hitvese eredetileg Heket volt. Amikor Khnumot Rével azonosították, Szatet „Ré szemének” megtestesítője lett, és magába olvasztotta Hathor néhány tulajdonságát.

III. Thotmesz ambulatóriummal – szentélykörüljáróval – ellátott mészkőtemplomot építtetett neki Elephantinén. Deir el-Medinében számos a thébai régión kívüli istenséget tiszteltek. Szatet is megjelent itt, mint az első katarakta istennője. Anukettel együtt tisztelték Khor Dehmitben, Gebel es-Shamsban, Saiban és Gebel Doshában. Buhenben megjelenik a helyi Hórusz oldalán, mint a déli Elephantiné úrnője.

 

Az elephantinéi Szatet-templom egyik reliefje az istennő ábrázolásával a Louvre gyűjteményében.

Újbirodalom, 18. dinasztia, III. Thotmesz uralkodása, kb. i. e. 1480 – 1425)

© 2013 Musée du Louvre, Dist. GrandPalaisRmn / Christian Décamps

Szatet uralkodási éveket és szed-ünnepeket biztosít III. Thotmesz fáraónak. Ez a relief szintén a Louvre-ban van.

Újbirodalom, 18. dinasztia, III. Thotmesz uralkodása, kb. i. e. 1480 – 1425)

Szatet és Khnum az istennő tiszteletére III. Thotmesz által építtetett templomban, Elephantinén.

Újbirodalom, 18. dinasztia, III. Thotmesz uralkodása, kb. i. e. 1480 – 1425)

 

A Későkorban Szatetet a Nílus évenkénti áradását jelző Szíriusz (Szóthisz) csillaggal[3], és Ízisz istennővel is azonosították. Utóbbi esetben Ozirisz védelmezőjeként jelenik meg Anukettel együtt, akit Nephthüsszel azonosítottak. Szatet mindvégig megtartja a déli országhatárt védelmező szerepét, a régió minden szentélyében megjelenik. Elephantinén Amaszisz, II. Nektanebó és a Ptolemaioszok uralkodása alatt is építettek kápolnákat számára. Az északi országrészben főleg a Fajjúmban találkozhatunk vele, Khnum és Anuket társaságában, mint a hármasság tagja, amelyik a Nílus forrását felügyeli. Núbiában Anukettel együtt gyakran megjelenik a núbiai Amon oldalán.

Legfontosabb kultuszhelyein, úgy tűnik, tisztelete az Etióp és a Római korig fennmaradt.

 

Szatetet majdnem mindig nőként ábrázolták. A Középbirodalom idején hosszú parókát, vagy az alsó-egyiptomi Vörös koronát, vagy az egy pár antilop- vagy gazellaszarvval és ureusszal kiegészített, felső-egyiptomi Fehér koronát viselte a fején. Ezt szinte mindig együtt viseli a keselyűfejékkel. Legkésőbb a 13. dinasztia elejétől ez utóbbi ábrázolását részesítették előnyben. Általában egyszerű lábszáer középig érő, testhez álló ruhát viselt, kezében isteni mivoltának szimbólumaként néha ankhot vagy wAs-jogart tartott. Ábrázolták Kettős koronával, vagy csillaggal a fején is. Megjelenhet vízilóistennőként és oroszlánfejű kígyóként is.

A Ptolemaiosz-korban Szatetet a görögök Hérával, Zeusz feleségével azonosították.

 

Az istrennő átöleli III. Thotmeszt, Elephantiné. Az istennő szokásos koronája - mely a Fehér korona antilopszarvakkal kiegészítve -  kombinálva van a keselyűfejékkel, ez a templom többi jelenetében is megfigyelhető.

Szatet istennő alakja determinatívumként a saját nevében, III. Thotmesz templomában, Elephantinén.

Itt is III. Thotmesszel látható bensőséges viszonyban az istenő, egy Hathor-fejes oszlopon. Ez a fotó is Elephantinén készült.

Szatet Abu Szimbelben, Nefertari-Merenmut templomában. Ez a templom az első kataraktától délre található. Az istennő fején az antilopszarvakkal kiegészülő fehér korona van, de alatta keselyűfejéket is visel, a madár feje látható a homlokán.

Taharka szentélyének nyugati fala látható ez a fotón, melyet az Ashmolean Múzeumban készítettem. A király Gematon - ez Kawa temploma - isteneivel látható. Kenyeret, ékszereket és Maat istennő alakját ajánlja fel a kosfejű Amon-Rének, aki megött Anuket Netjy, Szatet, illetve Anuket Bá istennő áll. Utóbbi Mut istennő fejékét viseli.

A talapzaton olvasható felirat szerint Ízisz-Szatet istennőt ábrázolja ez a bronzból készült szobor a Későkorból. A szinkretikus alak Szatet koronáját viseli, amely egy skorpióval egészül ki. A szobor a Louvre gyűjteményét gazdagítja.

 

 

Készítette:

Közzétéve: 2006.09.25.

Utoljára módosítva: 2025.01.10.

 

 

Felhasznált irodalom:

Richard H. Wilkinson, The Complete Gods and Godesses of Ancient Egypt, (The American University in Cairo Press, 2003)

George Hart, The Routledge Dictionary of Egyptian Gods and Goddesses (Routledge, 2005)

Ian Shaw and Paul Nicholson (in associaton with The British Museum), The Dictionary of ancient Egypt (Harry N. Abrams, Inc.)

Lexikon der Ägyptologie


 


[1] Lewis Spence: Myths and Legends; Ancient Egypt, New York, N., Benjamin Blom Inc. Publishers, 1971.

[2] - sT.t - Szehel; - sT.t - Szatet

[3] Ronald Well kutatásai rámutattak arra, hogy templomának elemeit hozzá igazították a Szíriusz helyzetéhez az éjszakai égbolton, ilyen módon összekapcsolták az istennőt a csillag heláikus felkelésével, és a Nílus évenkénti áradásával.